Kaip gyveni, kaimo žmogau?
Seniūnai apie ūkininkus ir save
|
Mečislovas Zaveckas |
|
Leonardas Deglius |
|
Petras Balčiūnas |
|
Jonas Praškevičius
Ričardo ŠAKNIO nuotraukos
|
Kauno rajone yra 23 seniūnijos,
kurių dauguma kaimiškosios. Tai suprantama, nes rajone daugiausia
gyvena kaimo žmonės. Tiesa, priemiestinių Kauno vietovių - Garliavos,
Raudondvario, Noreikiškių ir kitų - nemaža dalis gyventojų dirba
mieste arba jame gyvena, o dirba, pavyzdžiui, Garliavoje. Tad
vienu ar kitu atveju šie žmonės yra susieti su tų gyvenviečių
seniūnijomis. O ypač seniūnijų reikšmė ženkli kaimiškose vietovėse.
Tai pati artimiausia ir autoritetingiausia vietos valdžia. Bent
tokia ji turėtų būti. Kai kurių politologų nuomone, mūsų šalies
kaimo seniūnus galima priskirti trijų krypčių kategorijoms. Vieni
tik tvarko įvairius dokumentus, retai išeidami iš savo darbo kabineto,
nedažnai bendrauja su žmonėmis. Antri - tarsi vidurkis tarp popierius
tvarkančiųjų ir aktyviųjų seniūnų. Jie sudaro iliuziją, kad šį
tą veikia, nes situaciją savo valdose iš tikrųjų žino ne itin
gerai. Na, o trečioji kategorija - patys veikliausi, aktyviausi
seniūnai. Jie gerai žino savo žmonių bėdas ir rūpesčius, aplanko
dažną sodybą, džiaugiasi ir išgyvena dėl visų, juos pažįsta eilinis
kaimo žmogus ir rajono vadovai. Tai tikri savo kaimo, visos seniūnijos
šeimininkai.
Kokie seniūnai dirba Kauno rajono kaimiškosiose seniūnijose, kokiais
rūpesčiais jie gyvena, kas juos džiugina ir kelia nerimą, kaip
jų buvimą, veiklą jaučia kaimo žmogus? Tokį pokalbį prie apskritojo
stalo XXI amžiaus redakcija surengė Kauno rajono savivaldybėje.
Jame dalyvavo rajono savivaldybės administratoriaus pavaduotojas
Leonardas Deglius, Babtų seniūnijos seniūnas Jonas Praškevičius,
Čekiškės - Mečislovas Zaveckas ir Vandžiogalos - Petras Balčiūnas.
L.Deglius. Kaimo
žmogaus gyvenimas vyksta ne Seime ar Žemės ūkio ministerijoje,
ne rajono savivaldybėje, o konkrečioje vietovėje, konkrečioje
seniūnijoje, vienokioje ar kitokioje aplinkoje. Nei šalies Prezidentas,
nei rajono meras ar kitas pareigūnas taip gerai nežino to ar kito
kaimo žmogaus gyvenimo, kaip seniūnas - jis arčiausiai to žmogaus.
Tad seniūno atsakomybė labai didelė. Nesigirdamas galiu pasakyti,
kad dauguma mūsų rajono seniūnų yra veiklūs ir pareigingi. Sakau
- dauguma, nes vieną kitą seniūną vis dėlto teko atleisti ir keisti
kitu žmogumi. Juk gyvenimas yra gyvenimas ir jame nėra vien baltų
ar tik juodų spalvų. Ir dabar vietos valdymą dar reikėtų tobulinti.
Tai darome įvairiais būdais. Pavyzdžiui, vienas iš jų - kiekvieną
mėnesį rajono savivaldybėje rengiami bendri rajono vadovų, seniūnų
pasitarimai. Aptariame įvairiausius klausimus. Viską, kaip sakoma,
išdedame į akis, nieko nedailindami, nepagražindami. Rajono vadovybė
gerai žino, kurie seniūnai yra tvirti, sumanūs ir veiklūs, o kuriems
šių savybių daugiau ar mažiau trūksta. Nesame žandarai ir nekontroliuojame
kiekvieno savo atstovo kaime žingsnio. Nes tik savo geru noru
ir savo gera valia pasiekiama gerų rezultatų. Nesakau, kad ir
dabar visose seniūnijose viskas blizga. Tam yra įvairių priežasčių.
Kai kurias jų įveikti seniūnai vargu ar pajėgūs. Bet nieko nedaryti
irgi negalima. Pavyzdžiui, nedarbas. Manyčiau, kad tai ne vien
darbo vietos suradimas žmogui, o žymiai platesnė sąvoka. Gal -
sąlygų sudarymas naujoms darbo vietoms atsirasti, kaip, pavyzdžiui,
geras kelias, šalia kurio koks verslininkas įsteigtų savo dirbtuvę
ar ką kitą. Kaimuose panaikinti taupomojo banko skyriai, seniūnams
atimta teisė atlikti kai kuriuos notarinius veiksmus - tai tikras
galvos skausmas seniūnams. Ką daryti, jei tokia tvarka įvedama
nepasiklausus kaimo žmogaus, vietos seniūno. Jų nuomonės ir bankininkai
nepaiso.
M.Zaveckas. Pavyzdžiui, čekiškiečiams artimiausias
banko skyrius yra Raudondvaryje, iki kurio - apie 30 kilometrų.
Net Vilkijos mieste, iki kurio perpus kelio mažiau - banko nėra.
Tad geriau vykti į Kauną, kuriame didelis bankų pasirinkimas.
Atstumas - per 40 kilometrų. Nereikia aiškinti, ar tai kaimo žmogui
patogu. Tiesa, dar kai kur veikia plačiai propaguojamos kredito
unijos, bet ir tokios Čekiškėje nėra. Ne kiekvienas gali jai vadovauti,
atlikti finansines operacijas. Bet apie tai galvoju, nors Čekiškė
gal per maža tokiam bankui.
L.Deglius. Žinoma, dėl kredito unijos reikia vietos iniciatyvos.
Reikia žmonių, kurie tą reikalą gerai išmanytų, jais būtų pasitikima.
Į tą vadinamąjį kaimo bankelį žmonės suneša savo pinigus, iš jo
gauna paskolų. Kaime žmonės vieni kitus neblogai pažįsta, tad
kiekvienam panorėjusiam gauti paskolą bankelis jos neduos. Nes
kitas ją pragers. Be to, vienoje seniūnijoje vargu ar toks bankelis
pajėgtų gyvuoti, gal reikėtų suvienyti kelių seniūnijų pastangas.
M.Zaveckas. Tikrai, norint į banką įnešti pinigų, reikia jų turėti.
Bet iš kur jų bus, jei iš maždaug 2150 Čekiškės seniūnijos gyventojų
- apie 900 yra bedarbiai. Tiesa, įsiregistravusių Kauno darbo
biržoje - gal tik pusė, bet tikrą padėtį aš neblogai žinau. Ir
tų užsiregistravusiųjų padėtis nepavydėtina. Pavyzdžiui, Darbo
birža pasiūlo mūsų žmogui dirbti kur nors Kauno mieste už minimalų
ar dar mažesnį atlyginimą. Aišku, tas žmogus argumentuotai paaiškina,
kad jis daugiau pinigų pravažinės, negu uždirbs. O dar apie tris
valandas kasdien vargti kelyje. Galima ir pavargti, jei būtų už
ką. O Čekiškė - tolimiausias rajono kampelis, jame nėra jokios
pramonės, jokio verslo. Netoli esančioje Vilkijoje - irgi nieko
gera. Žmogui nepasakysi: "Žinai, šiandien ir rytoj, dar kelis
metus nevalgyk, o vėliau gyvenimas pagerės, tada galėsi valgyt
"
Ieškome verslininkų, kitų investuotojų, bet, kaip sakoma, esame
toli nuo didelio miesto, tad nelabai juos sugundysi. Taigi ir
toliau veikiame, ieškome.
J.Praškevičius. Nors Babtai iki Kauno daug arčiau
nei Čekiškė, bet ir pas mus esama nemažai bedarbių. Sprendžiant
šią problemą, reikia turėti tikslią informaciją apie kiekvieną
bedarbį. O ji patikimiausiai sukaupta Kauno darbo biržoje laikomose
anketose. Jose surašyta viskas - koks žmogaus išsilavinimas, ką
jis moka dirbti ir pan. Man tokia informacija, taip pat - ir bedarbiui,
būtų labai naudinga. Tada aš gerai žinau, kad tas žmogus galėtų
suarti žemę, kitas moka šienauti, trečias geba auginti daržoves,
moka skiepyti vaismedžius, o gal - mūryti ir kt. Pagal šiuos ir
kitus duomenis galėčiau lengviau orientuotis, kas ką moka, ko
norėtų. Todėl kreipiausi į Kauno darbo biržos vadovus, prašydamas,
kad jie man tą visą informaciją perduotų. Garantavau, kad ji,
kaip sakoma, nebus klijuojama ant stulpų ar skelbimų lentoje,
o bus mano seife, niekam daugiau, o tik man vienam prieinama.
Bet man buvo atsakyta, kad ši informacija konfidenciali ir niekur
neskelbiama, neplatinama. Štai ir norėk padėti žmogui! Tikriausiai
Kauno darbo biržai yra duoti tokie nurodymai. Bet prieš kurį laiką
apie tai įsikalbėjau su vienos kaimyninio rajono seniūnijos seniūnu.
Pasirodo, jis tokią informaciją nesunkiai, netgi ne iš rankų į
rankas, o faksu nuolat gauna, ir ji jam tikrai nemažai padeda.
Tad kaip čia yra - viename rajone gyvuoja viena tvarka, kitame
- kita? O viename ir kitame siekiai tie patys - padėti žmonėms.
Ką gi, negalima - tai negalima, kaupiame informaciją savo jėgomis,
nes tai - irgi mūsų darbas. Bet čia pasitaiko ir įdomesnių dalykų.
Štai šią vasarą šalia seniūnijos pakabinau skelbimą, kad reikia
žmogaus nemažai pievai nušienauti. Žinoma, ne už ačiū. Ir ką gi,
per dešimt dienų nepasisiūlė nė vienas žmogus tą darbą padaryti.
Tada suradau tokį šiek tiek pageriantį vyrą, ir jis nušienavo.
Vadinasi, ne kiekvienas bedarbis nori nors vienkartinio uždarbio,
nors šiek tiek įsidėti litų į savo kišenę.
P.Balčiūnas. Tai dar nieko. Štai bedarbis gauna
šiokį tokį darbą, bet, padirbęs pusmetį, tą darbą, susitaręs su
darbdaviu, palieka arba dirba neoficialiai. Tada jis gauna bedarbio
pašalpą, kitų lengvatų. Tai kam tada dirbti?
J.Praškevičius. Žinau panašų atvejį iš kitos
seniūnijos. Štai abu tėvai bedarbiai augina du vaikus. Jie gauna
socialines pašalpas, vaikai mokykloje - nemokamą maitinimą, dar
- kompensaciją kietam kurui. Viską susumavus, išeina, kad kiekvienam
tos šeimos nariui tenka po 156 litus. Bet štai šeimininkas gavo
šiokį tokį darbą už minimalų atlyginimą. Tada jų pajamos su lengvatomis
išaugo iki 160 litų kiekvienam, taigi padidėjo keturiais litais.
Tada žmogus nusispjovė ir, gražiai susitaręs su darbdaviu, išėjo,
nes dirbti už keturis litus jam visai neapsimoka. Geriau gauti
keliais litais mažiau ir nieko neveikti ar tupinėti apie namus,
o valstybė pasirūpins. Nežinau, kaip šiuo atveju turėtų elgtis
seniūnas - eiti gėdyti tokį žmogų, siūlyti jam gerai apmokamą
darbą, tik iš kur tokį paimsi.
P.Balčiūnas. Dabar daug vilčių dedame į mūsų
stojimą į Europos Sąjungą. Neabejotinai tai pažangus reiškinys,
ir nepritarti tokiai galimybei būtų neišmintinga. Tačiau pažiūrėkime
iš arčiau į mūsų kaimą. Vis labiau kalbama apie pramoninį kaimą,
stambius ūkius, galingus kompleksus, susivienijimus, bendroves.
O kas laukia smulkiųjų ir vidutiniųjų ūkininkų? Kaip tik jie šiandien
parduoda pieno perdirbimo įmonėms apie 80 proc. viso šalyje perdirbamo
pieno. Tačiau jiems už jį mokama pasityčiojamai mažai. Žmonės
savo gyvulėlius pjauna, nes neišgali išlaikyti, SAPARD pasiekiama
tik turtingiesiems, o tu, trihektarininke, toliau murdykis savo
tvartelio mėšle, savo žemelėje.
Štai praeitos sausros padariniams kompensuoti valstybė numatė
lėšų tik penkias ir daugiau karvių laikantiems ūkininkams. Kažin
ar labai daug surasime tokių. Nesakau, kad neturėsime ko valgyti
- Lietuvos kaimo žmogus yra darbštus, ne tinginys, kaip nors išsiversime.
Bet kiek tai mūsų žmonėms kainuos sveikatos, nervų! Ką čia gali
padėti kaimo seniūnas? Aišku - patarti, nuraminti, paguosti. Pavyzdžiui,
dabar vėl plačiai imta kalbėti apie kooperaciją. Ir aš aiškinu,
kad jos nebijotų, kad tai visai ne ta vadinamoji kooperacija,
kokia buvo sovietmečiu, kad susikooperavusiems ūkininkams dabar
paliekamas pagrindinis jų turtas - žemė. Kad kooperatyvas gali
padaryti nepalyginamai daugiau negu kelis ar keliolika hektarų
turintis vienas ūkininkas. Bet žmonės į kooperatyvus neina, nesivienija,
nes bijo. Gerai prisimena kolchozus, pagaliau - ir daugelį nuvarytų
žemės ūkio bendrovių, sukurtų jau mūsų dienomis.
L.Deglius. Tik nereikia nusiminti, nes ir mažesnieji
ūkiai nebus palikti likimo valiai. Bus kompensacijų, kitokių išmokų
ir paramos, socialinių garantijų. Žinoma, pašalpos - ne išeitis.
Todėl derėtų pasistengti visiems, o ne vien laukti ištiesusiems
ranką. Čia vien ministro, mero ar seniūno pastangų neužteks. Gal
nuskambės kiek tiesmukai, valdininkiškai, bet turime stengtis,
ieškoti išeičių kiekvienas. Na, gal ne kiekvienas. Darna, santarvė
ir vienybė gal tik Dangaus karalystėje viešpatauja. Tačiau dauguma
mūsų negalime likti abejingi savo bei kitų gyvenimui. Kaimuose
yra daugybė šviesių, geranoriškų žmonių. Būkime su jais, telkime
juos apie save. Tegul jie išjudina pasyvesnius kaimo žmones. Didelė
paspirtis seniūnijoms, rajono savivaldybei - kaimo bendruomenių
tarybos.
J.Praškevičius. Kai kurie kaimo žmonės vengia
registruoti savo ūkius, neveda jų buhalterinės apskaitos. Sakau
jiems, aiškinu, kad dėl to jie praranda įvairią valstybės teikiamą
paramą. Ir toliau reikia apie tai aiškinti. Tai ne vienos dienos
darbas.
M.Zaveckas. O dėl seniūnijų bendruomenių tarybų,
tai man išties didelė paspirtis. Dabar be tarybos nepriimame jokio
svarbesnio sprendimo, pradedant pašalpos skyrimu, baigiant kelių
tiesimu.
P.Balčiūnas. Be to, seniūnas būna ramesnis dėl seniūnijos priimtų
sprendimų, nes juos priima ne kuris nors vienas asmuo, bet bendruomenės
taryba. Žinoma, kai kada tenka ir pasiginčyti, bet taip ir turi
būti, tai - demokratijos išraiška. Tiesa, kai kurių biurokratinių
barjerų nepajėgia įveikti nei seniūnijos, nei jų tarybos, nei
rajono savivaldybė. Turiu mintyse kai kurių notarinių veiksmų
atlikimą seniūnijose. Anksčiau mes turėjome daugiau galių, kaimo
žmogui nereikėjo dėl kiekvienos smulkmenos važiuoti pas notarus
į Kauną. Dabar - reikia.
J.Praškevičius. Taip tikrai. Antai, atėjus moksleivių
vasaros atostogoms, daug vaikų vyksta poilsiauti į užsienį, Bet
tam reikia abiejų tėvų raštiško sutikimo. Jei dar neseniai tų
tėvų parašus galėdavo tvirtinti seniūnas, tai dabar tą gali daryti
tik notaras. Ir tėvai turi važiuoti į Kauną, laukti pas notarą
eilėse, gaišti laiką. Seniūno patvirtinto parašo nepripažins bankai,
migracijos tarnyba, kitos žinybos. Karinio dalinio vado, senelių
globos namų direktoriaus patvirtintus įgaliojimus jos pripažįsta,
o seniūno - ne. Gal neatsitiktinai viena notarė prasitarė, kad,
atėjus moksleivių vasaros atostogoms, notarų kontorose prasideda
tarsi košmaras, nes atostogauti į užsienį važiuoja labai daug
vaikų.
M.Zaveckas. Matyt, dalykas tas, kad Civiliniame
kodekse yra suminėta, kas gali tvirtinti įgaliojimus. Parašyta,
kad gali tą daryti karinio dalinio vadas, senelių globos namų
vadovas, dar kai kas, o seniūno tame sąraše nėra. Tad banko tarnautojas,
atsivertęs tą lapą, mato, kas jam galima daryti. Ir, aišku, jis
nerizikuos. Seniūnui nevalia atlikti ir kai kuriuos kitus notarinius
veiksmus, tad žmogus turi vykti į miestą. Gerai, jei tas žmogus
- sveikas, kaip sakoma, judantis. O jei tai - lovoje gulinti senutė?
Dažnas notaras suras daug priežasčių, kad nereikėtų kažkur važiuoti,
nes jam tai nepelninga. Kas kita, jei reikia tvirtinti šimtatūkstantinės
vertės sutartis, tada - prašom. O kiek tokių turtuolių kaime rasime?
L.Deglius. Pernai rajono seniūnai notariškai
patvirtino apie 4800 įvairių dokumentų, ir visi jie buvo pripažinti
teisingais, atitiko visus reikalavimus. Vadinasi, tiek kartų kaimiečiams
nereikėjo važiuoti į Kauną, laukti eilėse pas notarus. Šiemet
tokių galimybių jau nėra. Tuo pasirūpino mūsų įstatymų leidėjai.
J.Praškevičius. Notariniai veiksmai, kitokių
dokumentų tvarkymas - nors ir svarbūs, bet ne kasdieniai dalykai,
ne gyvenimo būdas. Skaudu, kad kai kurie žmonės neturi šeimininko
jausmo. Štai Babtų miestelyje apie trečdalis namų yra daugiabučiai.
Bet ne kiekvieno gyventojai stengiasi apie savo namą palaikyti
tvarką, švarą. Požiūris paprastas: "Kodėl aš vienas turiu
tvarkyti? Tegul kaimynas tvarko". Ir seniūnas turi eiti pas
gyventojus, rodyti pirštu, kas jų kieme negerai. Dažnai man ir
kaimynų ginčus tenka "gesinti". Lyg nederėtų tuo užsiimti
- juk seniūnijoje - apie 5000 gyventojų, be to, spręsti kaimynų
ginčus - ne svarbiausias seniūno darbas. Bet užsiimu
L.Deglius. Ir gerai darai, kad užsiimi. Vadinasi,
žmonės tave žino, tavimi pasitikti, jei kreipiasi. Gal vėl atrodysiu
banalus, bet esu įsitikinęs, kad be meilės žmonėms - nieko gero
nebus. Mylėkime vienas kitą, kaip mus myli ir skatina mylėti Dievas.
Kita kalba, kad mes dažnai tos Jo meilės nepriimame.
Čia dar norėčiau pasakyti, kad rajono savivaldybė jau kuris laikas
glaudžiai bendrauja su rajono kunigais. Buvo surengti keli susitikimai
su jais, aptartos kai kurių bažnyčių, koplyčių remonto, kitos
problemos. Klebonai dažnai ateina į savivaldybę, mes aplankome
juos. Šie žmonės - tikra kaimo, miestų ir miestelių gyventojų
atgaiva ir paspirtis, dvasinio, dorovinio auklėjimo šaltinis,
tvirtas seniūnų ramstis. Seniūnai irgi nuoširdžiai bendrauja su
kunigais. Iš jų mes tikimės dar įtaigesnio žodžio mūsų tikintiesiems
per pamokslus, išpažintis, nes blogybių pas mus dar apstu. Kai
kada ir pamokantis kunigo, seniūno žodis nepadeda. Tada įsikiša
policija.
P.Balčiūnas. Mūsų seniūnijoje gyvena ne vien
lietuviai, bet ir rusai, lenkai. Rusai turi savo cerkvę, o lietuviai
ir lenkai lanko tą pačią bažnyčią. Pamenu, prieš kurį laiką tarp
lietuvių ir lenkų tikinčiųjų dėl vietos bažnyčioje, šv. Mišių
laiko buvo kilęs konfliktas. Dabar to nebūna, visi esame katalikai
ir gražiai sutariame. Tik nerimą kelia, kad mes jau kuris laikas
neturime savo klebono. Mūsų bažnyčioje šv. Mišias aukoja Kėdainių
rajone, Labūnavoje, gyvenantis klebonas kun. Albinas Graužinis.
Tai garbaus amžiaus itin šviesus, dvasingas žmogus, kurį mes visi
labai gerbiame. Bet reikia suprasti, kad jam tenka rūpintis ne
vien mūsų seniūnijos, bet ir Labūnavos tikinčiųjų sielovada. Be
to, į Vandžiogalos parapiją, kiek žinau, įeina ir dalis Jonavos
rajono teritorijos. Tad reikia kunigui pabūti ir ten. Mes savo
bažnyčiai pagal išgales padedame - prižiūrime aplinką, nuvežame
kunigą pas tikinčiuosius. Dievo žodžio mums visiems labai reikia,
todėl būtų dar gražiau, prasmingiau, jei klebonas gyventų mūsų
miestelyje, visada būtų šalia savo parapijiečių.
XXI amžius. Kaune veikia dar viena svarbi,
įtakinga organizacija, kuri turėtų būti kuo arčiau kaimo žmogaus.
Tai - Lietuvos žemės ūkio rūmai. Juose veikia apie šimtas įvairių
asociacijų, draugijų, kitokių visuomeninių kaimiškųjų organizacijų.
Kokios reikšmės Žemės ūkio rūmai turi seniūnijų gyvenimui?
J.Praškevičius. Manau, kad Žemės ūkio rūmų naudą
galbūt jaučia stambūs ūkininkai. Jie labiau domisi žemės ūkio
politika, joje patys aktyviau dalyvauja. O smulkiųjų ūkininkų
Žemės ūkio rūmų veikla nepasiekia. Tiesa, čia šiek tiek išryškėja
ir bendras kaimo žmonių aktyvumas, iniciatyva, noras daugiau išgirsti,
sužinoti. Pamenu, prieš kurį laiką Babtuose ir Panevėžiuke rajono
žemės ūkio konsultavimo tarnyba surengė seminarą žemės ūkio klausimais.
Į Babtų renginį neatėjo nė vienas gyventojas, o Panevėžiuke susirinko
gal septyni. Na, Babtuose veikia Lietuvos sodininkystės ir daržininkystės
institutas, miestelyje gyvena, dirba nemažai žemės ūkio specialistų,
gal vietiniai gyventojai su jais pasitaria ir be seminarų. Nors
nemanau, kad tie specialistai nusimanytų apie viską. Bet Panevėžiuke
gyvena vien ūkininkai. Tad pačių ūkininkų aktyvumo irgi pasigendama.
P.Balčiūnas. Susidaro įspūdis, kad Žemės ūkio
rūmų gyvenimas, visa veikla vyksta pačiuose rūmuose, Seime, Vyriausybėje,
Žemės ūkio ministerijoje. Nepamenu, kada mūsų seniūnijoje būtų
lankesis koks nors rūmų specialistas, nors Vandžiogala - kone
ranka pasiekiama. Ką gi, svarbu, kad visa rūmų politika būtų naudinga
kaimo žmogui. Kol kas gyvename viltimi, kad taip ir bus.
L.Deglius. Būsiu atviresnis. Kauno rajono seniūnijos,
jų vadovai Žemės ūkio rūmų įtakos, naudingų pastangų nejaučia.
Vien girdime apie mitingus, klausomės rūmų vadovų kalbų per radiją,
televiziją, skaitome įvairius pareiškimus, kitokius raštus. O
ką iš to turi kaimo žmogus, ypač eilinis žemdirbys? Dauguma jų
atsakys, kad - nieko. Ne vienas apskritai nežino, kad tokia įstaiga
yra. Žemės ūkio rūmų vadovai galėtų surengti susitikimus, pokalbius
ir su mūsų ar visos šalies seniūnais - juk jie yra arčiausiai
kaimo žmonių, o ne rūmų atstovai, kurie paprastai įsikūrę rajonų
centruose. Toks ir dar aktyvesnis bendravimas tarp Žemės ūkio
rūmų ir seniūnų turėtų būti šiomis dienomis ir ateityje, nes,
kaip žinoma, rajonų žemės ūkio skyriai iš apskričių administracijų
priklausomybės perėjo rajonų savivaldybių žinion, didesnė atsakomybė
iškilo ir seniūnijoms. Be to, ne kas kitas, o Žemės ūkio rūmai
turėtų formuoti šalies žemės ūkio politiką. Dabar tai daro Žemės
ūkio ministerija, o Žemės ūkio rūmai eina iš paskos ir tik reiškia
savo nuomonę.
Kas kita Kauno rajono žemės ūkio konsultacinės tarnybos darbas.
Jos specialistai nuolat važiuoja į seniūnijas, aiškina ūkininkams
įstatymus, kitus dalykus. Nežinodami įstatymų, ūkininkai praranda
nemaža pinigų, kitos naudos. Todėl konsultavimo tarnybos specialistai
stengiasi jiems padėti.
Pokalbį parengė Benjaminas
ŽULYS
© 2002 "XXI amžius"