Ar bus išmokta rinkimų
pamoka?
Po šių Prezidento rinkimų
jau vargu ar galima abejoti, kad šalies visuomeniniame ir politiniame
gyvenime vyksta dideli pokyčiai. R.Pakso pergalę galima aiškinti
meistriškai surežisuota demagogine rinkimų kampanija, akivaizdžiomis
jo varžovo rinkimų komandos klaidomis, rinkėjų nesąmoningumu
ir kitomis panašiomis priežastimis. Tačiau toks aiškinimas būtų
pernelyg paviršutiniškas. Iš tikrųjų ši iš pirmo žvilgsnio netikėta
ir nesuprantama pergalė yra gelminių ir ilgalaikių mūsų visuomeninio
ir politinio gyvenimo tendencijų padarinys.
Į politinę areną drąsiai žengia
partijomis save tituluojantys atsitiktinių žmonių sambūriai,
neturintys nors kiek aiškesnių vertybinių nuostatų ir ideologinių
bei politinių atpažinimo ženklų. Tradicinės šalies partijos pamažu
stumiamos iš politinės arenos. Sparčiai keičiasi ir rinkėjas:
retėja nuolatos vieną ar kitą partiją remiančių rinkėjų sluoksnis
ir daugėja žmonių, balsuojančių už vienadienius neįvykdomus pažadus.
Būtent tradicinių partijų silpnėjimas ir retėjančios populistiniams
pažadams atsparių rinkėjų gretos leido R. Paksui pateikti save
kaip atsvarą supuvusiai šalies partinei sistemai. Galutinis
rinkimų rezultatas viena svarbiausių valstybės institucijų atsidūrė
naująjį prezidentą finansiškai rėmusios grupuotės rankose. Šie
rėmėjai neabejotinai darys įtaką naujajam prezidentui, tačiau
jų ketinimai ir tikslai iš esmės tebėra nežinomi.
Sunku numatyti, kokie bus penkeri R. Pakso prezidentavimo metai.
Tačiau iš principo galimi du tolesnės įvykių raidos scenarijai.
Pirmuoju optimaliu atveju R. Paksas susitaikys su ribotomis
savo, kaip šalies prezidento, galiomis, vienokiu ar kitokiu būdu
išsižadės demagoginių rinkiminių pažadų ir tęs savo pirmtako V.
Adamkaus kursą. Deja, šis scenarijus menkai tikėtinas. Jo įgyvendinimas
neišvengiamai sumenkintų R. Pakso autoritetą tarp jį parėmusių
rinkėjų ir sužlugdytų jo politinę ateitį. Taip pat nepanašu, kad
finansiniai rėmėjai šalyje ir galbūt užsienyje tenkintųsi tuo,
kad R. Paksas vykdo daugiau simbolines šalies vadovo funkcijas
ir beveik neturi galimybių atidirbti už jam suaukotas didžiules
lėšas. Todėl kur kas labiau tikėtina, kad bus siekiama išplėsti
prezidento galias keičiant šalies Konstituciją. Šiuo požiūriu
daug ką nulems po dvejų metų įvyksiantys Lietuvos Seimo rinkimai.
Iki jų R. Paksas dės visas pastangas, siekdamas sukurti geranoriško,
tačiau partijų varžomo ir iš esmės bejėgio prezidento įvaizdį,
ir mėgins įgyti tvirtą politinę atramą parlamente. Jo partijos
liberalų demokratų sėkmė Seimo rinkimuose reikštų tai, kad
Lietuvoje atsiranda stipri prezidentinė partija, galinti parengti
dirvą visuotiniam referendumui dėl prezidento galių išplėtimo.
Įgyvendinus tokį scenarijų Lietuvos politinio gyvenimo sankloda
sparčiai artėtų prie šiuo metu Rusijoje sėkmingai įtvirtinto imitacinės
valdomos demokratijos modelio.Tad šiandien svarbiausias klausimas
- ar nusilpusios ir praradusios įtaką tradicinės Lietuvos politinės
partijos sugebės užkirsti kelią tokiai įvykių raidai.
Tuoj po prezidento rinkimų prasidėjęs karštligiškas sambrūzdis
dešiniosiomis save vadinančių partijų stovykloje verčia apie daug
ką susimąstyti. Pastangos kitiems Seimo rinkimams sulipdyti konservatorių
ir liberalų koaliciją neatrodo įtikinamos, nes grindžiamos labai
abejotinomis šalies visuomenės nuotaikų po dvejų metų prielaidomis.
Būsimosios koalicijos kūrėjai tikisi išnaudoti V.Adamkaus sukauptą
politinį kapitalą. Tačiau jie neatsižvelgia į kelis svarbius veiksnius.
Baigusio kadenciją dabartinio prezidento įtaka visuomenei neišvengiamai
smarkiai sumažės. Šios įtakos nepadidins ir garbingas jo amžius.
Pagaliau nėra žinomas ir tikrasis V.Adamkaus turimo kapitalo
dydis, nes neaišku, kiek rinkėjų balsavo už jį tik todėl, kad
laikė mažesne blogybe už kitą kandidatą. Kyla ir daugiau klausimų.
Pavyzdžiui, būtų nelengva suderinti konservatorių ir liberalų
vertybines bei programines nuostatas. Taip pat sunku patikėti,
kad rinkėjus suviliotų šių partijų pažadai rimtai bendradarbiauti
tik po Seimo rinkimų. Net ir susijungusios trys liberalios partijos
vargu ar taps didele jėga juk šis susijungimas baigsis centristų
skilimu. Galiausiai, net ir sudarius dešiniųjų partijų koaliciją,
liktų neaiškus įtakos bei vaidmenų pasiskirstymas joje, o labiausiai
konservatorių ateities perspektyvos. Juk V. Adamkaus politinis
kapitalas (jeigu paaiškėtų, kad jo kažkiek vis dėlto yra) greičiausiai
atitektų būsimajai liberaliai partijai, tad ar sudarius tokią
koaliciją konservatoriai neatsidurtų jaunesniojo brolio vaidmenyje?
Kaip tik tokie neaiškumai ir skatina būgštauti, ar dešiniųjų jėgų
koalicijos lipdymas nėra dar vienos smėlio pilies statymas, galintis
nutiesti liberalams demokratams kelią į valdžią per kitus Seimo
rinkimus. Jų lyderiui faktiškai jau pavyko perimti A.Paulausko
šalininkų balsus. Nueinant nuo politinės arenos A.Brazauskui,
daug jo gerbėjų nesunkiai gali tapti karštais R.Pakso ir jo partijos
rėmėjais. Liberalų demokratų sąjunga su K.Prunskienės valstiečiais
demokratais iš esmės yra jau įvykęs faktas. LKD vadovų pareiškimai
rodo, kad ši partija irgi gali būti nesunkiai paversta klusniu
liberalų demokratų priedėliu. Net jeigu tokiam sandėriui nepritars
eiliniai šios partijos nariai, partijos vis vien laukia ilgas
vidaus trinties ir krizės tarpsnis. Tad Lietuvoje kitų Seimo rinkimų
išvakarėse ryškėja galingos R. Pakso vedamos antivakarietiškų,
o potencialiai ir antidemokratiškų politinių jėgų koalicijos kontūrai.
Sunku patikėti, kad tokios koalicijos spaudimą pajėgtų atlaikyti
tik kosmetinius vidaus pertvarkymus linkusios vykdyti dešiniosios
šalies politinės partijos. Šiaip ar taip, jau neįmanoma išvengti
klausimo, ką reikėtų daryti, jeigu, 2004-ųjų pavasarį atliktos
sociologinės apklausos dešiniųjų koalicijai žadėtų tik kuklią
sėkmę. Ši kol kas įsivaizduojama, tačiau visiškai įmanoma situacija
leidžia suprasti, kodėl V.Adamkaus pralaimėjimas rinkimuose nėra
tokia didelė blogybė kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Jo pergalė
galėjo visiškai užliūliuoti šalies piliečius bei rinkėjus ir sustiprinti
nusiraminimo bei pasitenkinimo savimi nuotaikas partijų viršūnėse.
Juk galėjo būti kur kas blogiau jeigu, niekam nesitikint, liberalai
demokratai būtų įsiveržę į Seimą kaip stipriausia šalies politinė
jėga ar net įgiję galimybę formuoti vyriausybę. Dabar bent jau
žinome, ko galima laukti. Viskas priklauso nuo to, kam pigiems
politiniams žaidimams partijų viduje ar rimtai ir atsakingai veiklai
bus išnaudotas iki Seimo rinkimų likęs laikas.
Kol kas aišku tik tiek, kad šalies ateitis jau nebegali būti vien
partinės politikos reikalas. Šiandien kaip niekad svarbu, kad
Lietuvoje kuo greičiau rastųsi pilietinis susivienijimas, kuris
atidžiai stebėtų, kas vyksta partijose, blaiviai ir reikliai vertintų
jų politines ir rinkimines perspektyvas, o iškilus neišvengiamai
būtinybei galėtų savarankiškai išeiti į politinę areną ir sustabdyti
pergalingą prezidento demagogo erelių skrydį.
Vytautas RADŽVILAS
© 2003"XXI amžius"