R.Pakso rinkimų kampanija:
nuo žirgų lenktynių iki naujo caro vilties
Šiemetiniai Prezidento rinkimai
susilaukė ištisos armijos politologų, sociologų, antropologų,
reklamos specialistų, šiaip analitikų ir prityrusių žmonių analizės.
Vieni kaltino išrinktąjį prezidentą Rolandą Paksą naudojus juodąsias
technologijas, kiti sveikino. Aišku, dviračio Rolandas Paksas
ir jo pasamdyti viešųjų ryšių specialistai neišrado. Dažnai buvo
pastebima, kad Paksas savo kampanijoje naudojosi Rusijos patirtimi.
Tačiau nereikia pamiršti, kad Rusija demokratijos, bent jau tokios,
kokią galėtų pritaikyti, mokosi iš JAV. Jei amerikiečiai ir neišrado
reklamos, tai vadinamosios prezidentinės žirgų lenktynės ir
prezidentiniai filmukai - tikrai jų išradimas. Todėl R. Pakso
ir jo komandos pasirinktą rinkimų kampanijos stilių pravartu palyginti
ne tik su Rusijos, bet ir su JAV prezidentų reklamavimo vajumi.
JAV vidaus politikos specialistas S.Hessas kartu su Žiniasklaidos
ir visuomenės tyrimų centru vykdė projektą, kurio tikslas buvo
patikrinti, ar kandidatų rinkimų kampanija yra efektyvi, t.y.
ar amerikiečių rinkėjai valgo makaronus. Viena iš šio tyrimo
išvadų buvo ta, kad daugėja labai trumpų, iki dviejų minučių filmukų
- žirgų lenktynių ir programinių.
Ko gero, G.W.Busho rinkimų kampanija buvo pirmas atvejis JAV rinkimų
istorijoje, kai respublikonų kandidatas savo ištobulinta rinkimų
programa pralenkė demokratą. G.W. Bushas paneigė stereotipus,
kad televizinė reklama Amerikoje neveiksminga. A. Goras jau pirmuosiuose
rinkimų debatuose pralaimėjo tikros ir televizijos kuriamos asmenybės
dvikovoje.
Daugelį reklamos vadovėliuose aprašytų dalykų naudojo ir R. Paksas.
Reklaminių filmukų buvo daug, įvairių, efektingų.
Išrinktojo prezidento filmukų įvairovė atidesnį televizijos žiūrovą
(jei tokių būna) turėjo priblokšti, supainioti, prajuokinti arba
papiktinti. Tokį jausmą reklamos specialistai vadina suvelta
komunikacija. Kiekvienos prekės ar kandidato reklama yra savotiška
žinutė. Ta žinutė gali ir turi būti pateikiama kuo įvairiau, tačiau
pati žinutė turi išlikti nepakitusi, t.y. nesuvelta. Turi būti
įkalta į galvą kiekvienam, kad, pavyzdžiui, tik didžiausios valstijos
gubernatorius gali būti geriausias prezidentas. R. Pakso rinkimų
kampanijoje garsiausiai girdėjosi ir, pasak reklamos specialistų,
pagrindinė žinutė buvo nubauskim kaltuosius, iš čia - tvarka,
diktatūra, viltis, tikėjimas, neteisiųjų paieškos su fakelais
ir panašiai.
Ši žinutė pasiekė tuos, kuriems buvo skirta - žmones, kurie paprastai
tampa reklamos aukomis, kurie ir taip tikriausiai būtų už R. Paksą
balsavę. Ji padėjo juos visus mobilizuoti.
Bet R. Pakso komanda buvo pasiryžusi pasiekti kuo daugiau tikslinių
grupių. Balti arkliai, burės skirti intelektualui ar aukštąjį
išsilavinimą turinčiam žmogui. Toks rinkėjas buvo pajėgus atsirinkti
ir vertinti reklamą kaip reklamą, o ne kaip kelią į šviesą.
Amerikiečiai rinkimų kampanijos metu vertina ne tik reklaminius
filmukus, bet ir pačios rinkimų kampanijos atspindėjimą žiniasklaidoje.
S. Hesso atlikto tyrimo išvadose konstatuojama, kad kiekvieno
kandidato ir jo komandos tikslas patekti į televizijos ar radijo
eterį ne tik reklaminių filmukų ar šaukinių dėka, bet ir į žinių
laidas, kurias eilinis amerikietis žiūri kur kas dažniau nei visas
kitas.
Šiuo požiūriu dabartinis Prezidentas V. Adamkus ir jo komanda,
atrodytų, neišnaudojo daugelio galimybių. Nors ir praleidęs didžiąją
savo gyvenimo dalį Amerikoje, V.Adamkus pamiršo, kad buvimas aktualijose,
naujienose, t.y. žinių laidose turi būti nuolatinis ir nepertraukiamas.
Būtų pravertę prisiminti dabartinio Rusijos prezidento Vladimiro
Putino rinkimų kampaniją. Pirma, V. Putinas jokios rinkimų kampanijos
lyg ir nevedė, nieko nežadėjo. Jis buvo paskirtas B. Jelcino įpėdiniu,
dėl jo susitarė gubernatoriai, oligarchai ir jėgos struktūrų atstovai,
suorganizavo prezidentinę partiją, trečiąjį Čečėnijos karą bei
įtikino, kad kai tik bus išrinktas numatytas kandidatas, bus grąžintos
atlyginimų nepriemokos. V. Putinas ir jo komanda labai sumaniai
pasinaudojo visais administraciniais resursais. Kiek tokios technologijos
buvo juodos, sunku pasakyti, nes, kaip dažnai būna Rusijoje,
kai kurių akivaizdžių faktų neįmanoma įrodyti.
Tačiau ir R. Pakso rinkimų kampanijos nepavadinsi vakarietiška.
Nepaisant kai kurių išorinių panašumų, nei G.W. Bushas, nei A.
Goras, net dabartinis Vokietijos kancleris G.Schroederis savo
rinkimų kampanijų metu neakcentavo radikalių pokyčių, bet - priešingai
- save pristatė kaip aktyvius, bet nuosaikius, dirbančius ir tarpininkaujančius
šalies vadovus. Iš masinės agresyviai nacionalistinės psichozės
pavyko per antrąjį prezidento rinkimų turą išsivaduoti net prancūzams,
balsuojant prieš Jean-Mari le Peną. Tiksliausia būtų R. Pakso
rinkimų kampaniją lyginti su 1996 m. Rusijos prezidento B. Jelcino
rinkimų kampanija, kurio reitingas nuo 5 proc. būtent rinkimų
technologijų dėka buvo pakeltas iki 80 procentų.
Deja, Lietuvos rinkėjas vis dar nori girdėti tą patį, kaip ir
rinkėjas Rusijoje ir net Baltarusijoje. Tai turi būti agresyvu,
griežta, valdinga, viskas, kas asocijuojasi su tvirtos rankos
valdžia. Pasirodo, R. Pakso, kaip ir V. Putino rinkėjas tiki,
kad stipri valstybė tai valstybė, kurioje reikia keisti kai
kurias valdančiąsias struktūras, kontroliuoti pertvarkų vykdymą
ir kovoti su nusikalstamumu (separatizmu). Jeigu prisiminti, kaip
1994 m. dabartinio Baltarusijos prezidento Aleksandro Lukašenkos
rinkimų kampanijos metu buvo trankoma kumščiu ir žadama tvarka,
kova su korupcija ir biurokratija, tai gali pasidaryti dar baisiau
belaukiant lakūno tapsmo kolūkio pirmininku, siekiančiu kontroliuoti
visur ir viską. Guodžia tai, kad deklaracijų ir įgyvendinimo santykis
pas mus ir ten, Rytuose, vis dėlto skiriasi, bent jau dėl konstitucinių
prezidento įgaliojimų (nebent aukščiausiu R. Pakso įstatymu tikrai
taps ne Konstitucija, o ATSAKOMYBĖ - nežinia už ką). Rusai net
sovietmečiu labai troško turėti carą. Lietuviai iki šiol lyg ir
siekė demokratijos.
Kietas vyrukas ant motociklo, įveikiantis jūras ir apsuptas plaukiančių
debesų, nešantis ugnį. Tai jis TAS, kurį visi nuskriaustieji
ir pažemintieji atpažįsta kaip savo Gelbėtoją. Viskas aplinkui
sustoja, o jis, kaip naujas, vienvaldis valdovas ir vadovas, žino
kelią į tiesą ir teisingumą. Tokioje mitologizuotoje aplinkoje,
deja, nėra vietos kandidatų savybėms, jų patirčiai ar politiniams
rinkimų debatams, čia valdo tik aktyvumas, psichologijos specialistų
įvardintas kaip agresija. Tokio prezidento gali norėti tėvelio
caro pasiilgę rusai ar nesigaudantys situacijoje baltarusiai,
tačiau vakariečiui, ištroškusiam ramybės, aplinkinių, juo labiau
valdžios nesikišimo, nieko panašaus neįsiūlysi. Panašu, kad per
rinkimus lietuviai vis dar teikia pirmenybę rytietiškai virtuvei.
Tomas MISIŪNAS
© 2003"XXI amžius"