Anapus dešinės ir kairės
Regis, jau tapo įprasta ir savaime
suprantama aiškinti įvairius Lietuvos politinio gyvenimo nuokrypius
mūsų demokratijos jaunumu ir nebrandumu. Kone visų politinių
prisikiaulinimų akivaizdoje mėgstame teisintis neturį demokratinės
patirties ir tradicijų. Sakome, kad jos atsiras tik po 20 arba net
50 metų. Iki to laiko lyg ir esame politiškai nepakaltinami.
Tokia mąstysena kaipmat prabunda
ir aplimpa apologetiniais samprotavimais, kai tik Lietuvos politinės
partijos ima teisinti savo dienas ir darbus. Jei joms prikišamas
ideologijos neturėjimas, jų atstovai išaiškina, kad visuomenei neįdomios
politinės minties įmantrybės. Jei kritikuojamos jų programos, partiečiai
tik numoja ranka: programų juk beveik niekas neskaito. Jei atkreipiamas
dėmesys į politinį nenuoseklumą ir blaškymąsi, pasigirsta postringavimai
apie realizmą ir pragmatizmą. Kad partiečiai buriami aplink populiarius
asmenis, o ne idėjiniu pagrindu, teisinama susiklosčiusiomis aplinkybėmis:
esą nieko nepadarysi, tokia yra mūsų tikrovė.
Kad ir kaip vertintume šias tikras
arba tariamas aplinkybes, dėl jų natūraliai kyla esminis klausimas
ar kalbamos aplinkybės bent kiek keičiasi ir jei taip, tai kurlink
ir kodėl? Ko gero, galėtume rasti daugiau nei vieną ar du reikšmingus
veiksnius, kurie daro įtaką dabartinei partijų raidai ir visuomenės
politinei brandai. Atsižvelgę į juos ir įvertinę šiandien vyraujančias
tendencijas, turime pagrindo su keliomis išlygomis daryti lakonišką
apibendrinimą: Lietuva išgyvena naujosios politikos erą. Šios
išvados, žinoma, nederėtų absoliutinti, tačiau ji padeda atsakyti
į minėtą esminį klausimą.
Du pirmieji valstybės asmenys -
Prezidentas ir Seimo pirmininkas yra buvę Prezidento Valdo Adamkaus
prieš beveik ketverius metus laiminto naujosios politikos bloko
lyderiai. Dvi pagrindinės naujosios politikos partijos socialliberalai
ir liberalcentristai - šiandien gausiai atstovaujamos tiek valdžioje,
tiek parlamentinėje opozicijoje. Šiuo metu populiariausios Lietuvoje
Darbo partijos vadovas Viktoras Uspaskichas spalvinga vienos iš
naujosios politikos frakcijų į Seimą įsodinta politinė figūra.
Prieš metus vykusiuose Prezidento rinkimuose daugiausiai balsų gavo
trys naujosios politikos įkūrėjai: V. Adamkus, Rolandas Paksas
ir Artūras Paulauskas. Šie pavyzdžiai pakankamai iškalbingi.
Tačiau naujosios politikos įsigalėjimas
yra ne tik partinis ar institucinis, bet ir idėjinis bei kultūrinis
reiškinys. Kaip tik šia idėjų ir politinės kultūros prasme jis
iš esmės ir kryptingai veikia Lietuvos politinę tikrovę bei nemenka
dalimi formuoja įžvelgiamą politinės raidos perspektyvą.
Pirmieji naujosios politikos idėjiniai
požymiai ėmė rastis dar praėjusiame dešimtmetyje, kai valdžią laimėjusi
kairioji LDDP gerokai pasislinko į dešinę, o ją pakeitusi dešinioji
Tėvynės sąjunga taip pat akivaizdžiai nudreifavo į kairę. Iš esmės,
jos abi ėmė skelbtis ir veikti kaip dviejų politinio centro pusrutulių
atstovės. Kairumo ir dešinumo sąvokos to meto politinės praktikos
dėka buvo smarkiai sujauktos ir išdildytos: visi tapo daugiau ar
mažiau centristai.
Kartu su šiuo procesu buvo sąmoningai
atsisakoma ideologinės politikos kaip tokios. Supratimas apie kairiosios
politikos prioritetus bei vertybes tolydžio virto deficitu net ir
tarp pačių kairiųjų. Principingumo ir idėjinės atsakomybės stygius
tarp jų ryškėjo kad ir tokiu pavaizdžiu atveju, kaip profesoriaus
Bronislovo Genzelio pasitraukimas iš LDDP dėl jos atstovų makabriško
elgesio valdžioje. O juk B.Genzelis vienas nedaugelio kairiųjų
pažiūrų Lietuvos intelektualų, kurių pažiūras ir argumentus buvo
galima gerbti dėl viešai sakomų ir spausdinamų tekstų, ne tik dėl
balso Seime.
Idėjinių nuostatų nelabai paisė
ir valdžią 1996-aisiais metais perėmę konservatoriai. Aplink tuometinį
premjerą susibūrusiems šios partijos aktyvistams konservatizmas,
regis, rūpėjo tiek pat arba dar mažiau, nei jų pirmtakams LDDP vyriausybėje.
Vienintelė ideologija, kurią nuosekliai išpažino Gedimino Vagnoriaus
aplinka, buvo ne partijos pavadinime įrašytas konservatizmas, o
savanaudiškumu dvelkiantis pragmatizmas. Tuometinė Tėvynės sąjunga
įnešė dosnų indėlį į bendrą ideologijų diskreditavimo katilą, kuriame
dvi kalbamos partijos per praėjusį dešimtmetį privirė iki šiol neišsrėbtos
košės.
Kai 2000 metų pradžioje Prezidentas
V.Adamkus laimino naujosios politikos bloką, ta dirva, kurioje
suvešėjo dabartinės neideologinės politikos atmainos, buvo jau deramai
išpurenta ir parengta. Kadangi kairės ir dešinės perskyra iki to
laiko išbluko, o visos partijos susigrūdo į centrą, centrizmas
liovėsi buvęs politinė alternatyva: prireikė naujosios politikos.
Jos naujumo žymė radikalus ankstesnių tendencijų įgyvendinimas:
partijos kaip idėjinių bendraminčių sampratos išgujimas į paraštes
ir populiaraus lyderio bei laikinos interesų jungties, kaip pakankamo
partijos pagrindo, iškėlimas.
Per 2000-ųjų metų Seimo rinkimus
nugalėjo ne liberalizmo ar socialliberalizmo idėjos, bet partijų
lyderiai. Vienas jų, vėliau tapęs Prezidentu, bene ryškiausiai ir
nuosekliausiai įkūnijo neideologinius eklektiškus ir lanksčius
naujosios politikos pagrindus. Jokiai politinei ideologijai net
simboliškai neatstovaujančios V.Uspaskicho partijos įsisteigimas
ir šuolis į populiarumo viršūnę galutinis akcentas, reiškiantis,
kad normalią, pažiūromis ir idėjomis grįstą politiką stumia į užribius
naujoji arba naujausioji.
Šiomis aplinkybėmis Lietuvos visuomenėje
ryškėja pasidalijimas į dvi politines stovyklas, iš dalies atitinkantis
dviejų Lietuvų skyrimą. Vienoje barikadų pusėje atsiduria vadinamosios
tradicinės partijos, tarp kurių patenka ir nelabai tradiciniai
socialliberalai, o kitoje pusėje įsitvirtina agresyviausios naujosios
politikos atžalos R.Paksui ištikimi liberalai demokratai ir V.Uspaskicho
šalininkai. Ši priešprieša dar labiau žlugdo ir taip sumenkusias
normalios, ideologijomis grįstos politikos galimybes. Ji yra anapus
idėjinių ginčų, anapus dešinės ir kairės, o dėl kuriamos socialinės
įtampos ji prilygtų kone šaltajam pilietiniam karui.
Viešojoje erdvėje po prezidento
rinkimų ir Darbo partijos įkūrimo prabilta apie atsirandančią bei
gilėjančią padorios ir nepadorios politikos perskyrą. Šią įžvalgą
paprastai lydi gana pagrįsta ir logiška išvada, jog padoriai, tradicinei
politikai atstovaujančios politinės jėgos turi vienytis ir pamiršti
ideologinius skirtumus. Iš pirmo žvilgsnio tai lyg ir vertas pritarimo
samprotavimas, tačiau reikia aiškiai matyti problemą, kuri glūdi
šiame padorios vienybės vaizdinyje.
Pirmiausia tenka kritiškai pripažinti,
kad valdžioje buvusioms partijoms nelengva grįsti pretenzijas į
atstovavimą politiniam padorumui. Šiuo atžvilgiu svarbu ne tik tai,
kad minėtas pretenzijas įnirtingai traiškys tradicinėms partijoms
oponuojantys populistai, bet ir tai, kad padorumo tų partijų vykdytoje
politikoje būta anaiptol ne taip daug, kaip norėtųsi.
Kita vertus, padoriųjų vienybė
atimtų iš tradicinių partijų vieną svarbiausių jų argumentų tai,
kad jos atstovauja aiškioms vakarietiškoms ideologijoms. Kai liberalai
kalba apie galimą koaliciją su socialdemokratais, o tradicinės partijos
raginamos vienybės vardan pamiršti ideologinius kairės ir dešinės
skirtumus, tampa apskritai nebeaišku, kuo tradicinė politika skirsis
nuo naujosios, o ideologinės partijos nuo populistinių. Juo
labiau, kad tradicinių partijų nereikia raginti pamiršti ideologijas
jos ir neragintos dažnai jas pamiršdavo.
Taigi idėjomis grindžiamos politikos
perspektyvos Lietuvoje atrodo labai miglotos. Artėjantys Seimo rinkimai
gali primesti bėdiną pasirinkimą tarp didesnės ir mažesnės blogybės
tiems, kurie mano, jog partijos turi vadovautis ideologijomis, o
ne vien interesais. Tokį pasirinkimą galima lyginti su dviem pretendentais
į mokymo įstaigos direktoriaus pareigas, kai apie tuos pretendentus
žinomi tik du dalykai: vienas jų turi aukštąjį išsilavinimą, kitas
pradinį. Aišku, kad pastarasis variantas blogesnis, bet ir pirmasis
gali būti ne kažin koks.
Vladimiras LAUČIUS
Eltos politikos naujienų redaktorius
© 2003"XXI amžius" |