Lietuvos Respublika:
Prezidentinė ar Parlamentinė?
Vygandas ALEKSANDRAVIČIUS
Dabartinė valstybės valdymo krizė iš pagrindų sujudino
institucinę mūsų šalies valdymo sistemą ir verčia kelti svarbius,
netgi Konstitucinius mūsų jaunos demokratijos institucinės sąrangos
klausimus. Ar dabartinė valdymo atšakų struktūra yra optimali? Ar
po tokio masto Prezidentūros krizės dabartinė tvarka dar gali išlikti?
Aptariant šiuos klausimus, norėtųsi atkreipti
dėmesį į du neigiamus reiškinius, daugiau ar mažiau sąlygojančius
dabartinę kritinę situaciją. Visų pirma, galima suabejoti, ar į
daugiau simbolinę negu realią politinę galią turinčią Prezidento
instituciją verta rengti visuotinius rinkimus. Antras neigiamas
reiškinys yra sąmoningam rinkėjų apsisprendimui kliudantis politikos
ir žiniasklaidos vidinių taisyklių painiojimas.
Reikia pripažinti, kad politinio piliečių pasitikėjimo
kreditas, suteikiamas Prezidento institucijai visuotiniu rinkimų
pobūdžiu, dėl Konstituciškai ribotų šios institucijos galių negali
būti grąžintas. Nuo pat pirmųjų Prezidento rinkimų šią instituciją
įsteigę rimtieji politikos galios lauko dalyviai tyliai sutarė,
jog tokie rinkimai - tik savotiškas spektaklis, kuriame reikės apsimesti,
jog varžomasi dėl rimto dalyko. Deja, visuomenė šio dramaturginio
pokšto nesuprato ir į Prezidento rinkimus pažiūrėjo perdėm rimtai.
Kai Prezidento postą laimėjo tradicinių partijų
palaikymą turintys kandidatai, visuotinių rinkimų ir realių Prezidento
galių žirklių keliama įtampa nebuvo tokia ryški. Tai lėmė palanki
politinė konjunktūra ir nuosaikus šiuos postus užėmusių asmenų būdas.
Tačiau tam tikras šios įtampos apraiškas buvo galima stebėti jau
tuomet. Pavyzdžiui, A. Brazauskas, tiek būdamas faktinės daugumos
atstovu, tiek prezidentaudamas šiai daugumai pasikeitus, nesiekė
išplėsti teisinių ir politinių Prezidentūros galių. Tačiau dėl minėto
visuomenės jausmo, jog jos rinkiminiai lūkesčiai nėra patenkinami,
dažnai būdavo kaltinamas pasyvumu. Tačiau atmetus siaurai politiškai
suinteresuotą priekabiavimą, reikia pripažinti, jog būtent A. Brazauskas
geriausiai įsipaišė į Konstitucijoje apibrėžtą valstybės valdymo
struktūrą formaliu, teisiniu jos aspektu.
V.Adamkus taip pat turėjo gana plataus partinio
spektro palaikymą. Kita vertus, visuomenės lūkesčių atitikimo siekis
vertė jį tolydžio stiprinti Prezidentūros galias ir taip kėsintis
į formalią, teisinę Kontitucijoje apibrėžtą Prezidentūros galių
apimtį. Tačiau turimą visuomenės paramos kreditą V.Adamkus naudojo
santūriai, pagal vakarietiškos politinės kultūros taisykles, todėl
švelnios Prezidentūros stiprinimo intencijos, nors ir sulaukusios
tam tikro parlamentinių partijų pasipriešinimo, buvo priimtos ir
nesukėlė didesnės krizės. Svarbu pažymėti, jog tai lėmė ne geras
teisinis sistemos apibrėžtumas, bet tuometinė politinė konjunktūra:
viena vertus, vidinis valdžioje buvusių partijų silpnumas, kita
vertus, jų vadovų sugebėjimas iškelti strateginius valstybės siekius
aukščiau partinių ir institucinių ambicijų.
Tad kodėl teisinių ir politinių Prezidentūros
žirklių įtampa kritiškai sustiprėjo būtent dabar, Prezidentu išrinkus
R.Paksą?
R. Paksas neturėjo aiškaus platesnio politinių
partijų palaikymo ir išrinktas buvo kaip marginalinių partinių darinių
atstovas. Neturėdami rimtų partijų paramos, R. Pakso šalininkai
Prezidento rinkimų kampaniją grindė anti-elitine retorika ir sąmoningai
didino tiek Prezidento institucijai būdingą teisinių ir politinių
galių neatitikimo įtampą, tiek takoskyrą tarp Prezidentūros ir kitų
valdžios šakų (Seimo, Vyriausybės ir netgi teismų). R.Paksui laimėjus
rinkimus, tapo akivaizdu, kad nors pagrindinės parlamentinės partijos
ir paisys joms įprastų sisteminių žaidimo taisyklių bei laikysis
politiniam elitui būdingo valstybiškumo ir diskretiško institucinio
lojalumo, tai darydamos jos jaus vis didesnę įtampą. Ir jautriai
reaguos, kai iš Prezidentūros tokių žaidimo taisyklių nebus ne tik
paisoma, bet ir mėginama jas performuluoti bei jaukti. Sisteminę
krizę išryškinęs VSD pažymos inicijuotas skandalas, tolesnių tyrimų
metu paaiškėję faktai ir pats Prezidentūros elgesys patvirtino,
kad padėtį Prezidentūra destabilizuoja sąmoningai. Suprantama, tai
išprovokavo neigiamą kitų valstybės valdymo sistemos dalių bei didesnės
visuomenės dalies reakciją.
Čia galima pereiti prie antrojo neigiamo reiškinio
aptarimo. Iki šiol specifiškai politinis Prezidento rinkimų spektaklis,
vis labiau persikeldamas į TV ekranus, virsta tragikomišku farsu,
nekontroliuojamu ir neprognozuojamu chaosu. Ši tendencija būdinga
ne tik Lietuvai ir pasireiškia tuo, kad politinio proceso tvarka
persipina su visuomenės linksminimo priemonių (VLIP) vidinio funkcionavimo
taisyklėmis. Politinė informacija VLIP tinkle pakliūva tarp kitų,
visiškai skirtingų dalykų ir žiūrovo galvoje tampa vienodai nesvarbi.
Toks skirtingų laukų persipynimas, kai politika tarsi tampa VLIP
tinklelio dalimi, skatina ir paties rinkimų instituto transformaciją.
Klasikiniai rinkimai, anksčiau apeliavę į racionalų pasirinkimą
pagal apibrėžtas ir atsakingas pozicijas, virsta tarytum eiliniu
realybės šou, dalyvavimu su valstybės ateitimi nedaug bendra turinčiame
pasilinksminime. Kaip žinoma, TV realybės šou laidose konkursai
organizuojami ne dėl nugalėtojų pergalės, bet dėl renginio organizatorių
pasipelnymo, o pačių pretendentų ketinimai ir idėjos rūpi tik jiems
patiems. Minėta sisteminė yda - Prezidento rinkimų formos ir Prezidentūros
galių neatitikimas - daro Prezidento rinkimus ypač paveikius tokiam
televizinių rinkimų modeliui. Rimtas pilietinis veiksmas virsta
neatsakingu, neįpareigojančiu žaidimu, kai nebekreipiama dėmesio
į tai, kas iš tikrųjų lošia, ir nesuvokiama, kas iš tokio šou organizavimo
iš tiesų laimi.
Prezidento rinkimai virsta tarsi Teleloto, kur
nepataikius į skaičių tiesiog nusispjaunama: Et, nepasisekė
Kokios galėtų būti šios problemos sprendimo priemonės?
Galima išskirti du pagrindinius minėtos formalaus-teisinio ir politinio
aspektų nedermės sprendimo kelius: 1) Parlamentinės Respublikos:
atsisakoma visuotinių Prezidento rinkimų; apribojama tiesioginė
šios institucijos įtaka formuojant jėgos struktūras; 2) Prezidentinės
Respublikos, kai teisinės ir politinės Prezidentūros galios išplečiamos
tiek, kad jos realiai atitiktų visuotinių šios institucijos rinkimų
suteikiamą piliečių pasitikėjimą.
Paisant dabar vyraujančios visuomenės nuomonės,
beveik akivaizdu, jog politiškai realesnis ir labiau dabartinę padėtį
atitinkantis būtų antrasis variantas. Tačiau tokia Lietuvos politinės
raidos kryptis žymėtų nepatrauklių (arba grėsmingų) tendencijų stiprėjimą
(valdžios centralizavimo, vadizmo, politinių partijų vaidmens silpnėjimo;
personalinio dėmens ir neadekvačių su tuo susijusių lūkesčių išryškinimo,
etc.). Taip pat akivaizdu, jog iš tradicinių partijų sudarytam politiniam
elitui priimtinesnis būtų pirmasis variantas, kuris palaipsniui
didintų partijų svorį ir netvirkintų rinkėjų sistemiškai užprogramuotomis,
bet nepagrįstomis iliuzijomis dėl didelių Prezidento institucijos
galių.
Brandžiose pasaulio demokratijose mes galime rasti
tiek vienos, tiek kitos formos pavyzdžių. Galima tik pastebėti,
jog Europoje Prezidento galios tolydžio stiprėja iš Vakarų į Rytus.
Todėl antro kelio pasirinkimas būtų savotiškas mūsų rytietiškumo
ženklas. Ne vienam tai būtų apmaudu.
Gal apsispręsti šioje situacijoje padėtų Konstitucinio
teismo sprendimas, išanalizavęs neteisėtą pilietybės Borisovui suteikimo
atvejį. Savo sprendime Konstitucinis Teismas akcentavo, jog Lietuva
visų pirma yra Parlamentinė Respublika, kur aukščiausi piliečių
atstovai yra Seimo nariai, o Prezidentas, nepaisant to, kad yra
išrinktas visuotinai, atlieka daugiau simbolinę valstybės vadovo
funkciją. Atrodo, kad po šio sprendimo būtų visai logiška atsisakyti
visuotinių Prezidento rinkimų ir perduoti Prezidento rinkimus Seimui.
Taip būtų išvengta tiek nereikalingo žmonių jaudinimo, tiek paties
visuotinių rinkimų instituto svarbos devalvavimo, o mūsų visuomenė
būtų geriau struktūriškai apsaugota nuo diktatūros pavojaus.
Tačiau vargu ar dabar, kai tvirtos rankos troškimas
visuomenėje yra gana stiprus, politinio lauko lyderiai išdrįstų
imtis tokios politinės iniciatyvos. Nebent, norėdami atimti kortą
iš įvairaus plauko populistų, siekiančių mulkinti visuomenę su įvairiausių
pijarinių technologijų pagalba, galėtų radikaliai apriboti politinę
reklamą visuomenės linksminimo priemonėse (ypač televizijose). Gal
bent taip būtų sulėtintas tolesnis rinkimų virtualizavimas, jų
virsmas žaidimu, kuriame balsuojama pagal momentinę emociją, o ne
racionaliai pasvertą ir atsakingai į ateitį nukreiptą apsisprendimą.
© 2003"XXI amžius" |