Politinių gūžynių metas
|
Vytautas RADŽVILAS
|
Vytautas RADŽVILAS
Demokratinės politikos
instituto prezidentas
Prezidentinis skandalas pamažu artėja prie atomazgos.
Tačiau kol kas nėra požymių, kad artimiausiu metu su juo praslinkti
galėtų ir šalį užgriuvusi didelė politinė krizė. Kad ir kaip baigtųsi
apkaltos byla, valstybės ateitį ilgam laikui nulems rudenį įvyksiantys
Seimo rinkimai. Jų reikšmę kas iš tiesų bus pastatyta ant kortos
puikiai atskleidžia jau dabar akivaizdžiai matomi prezidentinio
skandalo vingiai ir ypatumai.
Nuo pat pradžios šį skandalą gaubia dviprasmybės.
Nors tai įvykis, neįtikėtinai suskaldęs visuomenę ir sutrikdęs visos
šalies gyvenimo ritmą, tačiau, griežtai kalbant, tikrąsias šio įvykio
priežastis linkstama nutylėti. Šnekama apie prezidento pažeidžiamumą,
aptarinėjami jo ir aplinkos neteisėti veiksmai, tačiau sunku pabėgti
nuo įspūdžio, kad visos tos šnekos tik tam, kad paslėptų bylos esmę.
O juk iš tikrųjų derėtų kalbėti apie faktinį valstybės išdavimą.
Iš svetimos ir mums anaiptol ne draugiškos šalies atėjusiais pinigais
Lietuvos vadovu išrinktas asmuo pavertė prezidentūrą abejotinos
reputacijos ir valstybei potencialiai pavojingų žmonių telkimosi
lizdu ir pats tapo vėl pakėlusio galvas antivalstybinio gaivalo
vėliavnešiu. Per trumpą laiką šios įtartinos kompanijos veiksmais
išklibinti demokratijos ir valstybingumo pamatai, o Vakarų sąjungininkai
ir partneriai pagrįstai vis labiau abejoja oficialiai deklaruojamų
Lietuvos euroatlantinių siekių nuoširdumu. Bet keista nors prezidentūroje
rezgami politiniai žaidimai gana paprasti ir juos nesunkiai perpranta
kiekvienas sveiko proto dar nepraradęs šalies pilietis, daliai mūsų
politinio elito jie kažkodėl tebėra sunkiai įkandamas riešutas.
Iki šiol neaišku, ar prasidės tikroji apkalta, ir juo labiau miglose
skendi jos baigtis. Mat gausiausia Seimo frakcija socialdemokratai
svyruoja ir nėra tvirtai apsisprendę šiuo itin svarbiu klausimu.
Tačiau net jeigu ši valdančioji partija po ilgų dvejonių bei svarstymų
ir parems apkaltą, tai nereikš, kad ji išsižada vos skandalui prasidėjus
išsakytos savo principinės nuostatos neigti antivalstybinį prezidento
veiklos pobūdį ir iš to kylančias grėsmes.
Atrodo, kad Lietuvos visuomenė deramai neįvertina
šios "socialdemokratų" nuostatos svarbos. Iš pažiūros keistas socialdemokratų
aklumas lyg ir akivaizdiems tikrovės faktams tampa suprantamesnis
suvokus, kad jiems rūpi ne patys demokratiją, valstybingumą ir šalies
tarptautinį autoritetą griaunantys prezidento veiksmai.
Juos erzina ir piktina tik tai, kad veikiama pernelyg
nemokšiškai, tiesmukai ir atvirai. Už prezidentui viešai išsakytų
kaltinimų, kad jis nesugebėjo tinkamai parinkti savo komandos, faktiškai
slypi tylus priekaištas nejaugi reikėjo taip arti prie savęs prisileisti
svetimos valstybės agentus, ar jie negalėjo to paties daryti būdami
kiek toliau, be nereikalingo triukšmo ir skandalų? Tik tai nevienodas
požiūris į veikimo technologiją yra vienintelis skirtumas tarp
lietuviškųjų socialdemokratų (neokomunistų) ir jų švelniai kritikuojamo
prezidento bei jo kariaunos. Tačiau ši neabejotinai ciniška ir iš
pažiūros keista valdančiosios partijos principinė nuostata pagrįsta
aiškia politine logika, kurios padarinius valstybės ateičiai kol
kas sunku net deramai pasverti. Atkaklus užsispyrimas žūtbūt menkinti
prezidento kaltę ir faktiškai vykstantį mėginimą juo pasinaudojant
sugriauti arba smarkiai apriboti realų Lietuvos suverenumą pateikti
tik kaip pusiau kriminalinę istoriją šios logikos požiūriu tampa
suprantamas ir reiškia viena: valstybingumą griaunantis dabartinio
prezidento vykdytas politikos kursas bus tęsiamas net jį nušalinus.
Parengiamieji darbai jau vyksta. Prieš porą savaičių
pasirašę susitarimą toliau bendradarbiauti, abiejų valdančiųjų partijų
lyderiai A. Brazauskas ir A. Paulauskas paskubėjo ta proga viešai
pareikšti, kad labai tikėtina, jog po kitų Seimo rinkimų bus dalijamasi
valdžia su V. Uspaskich darbiečiais ir paksininkais. O tai, kad
šie darbiečiai ir libdemai yra didžiausi populistai ir beveik atviri
valstybingumo bei demokratijos priešai, minėtų lyderių, atrodo,
nejaudina. Tokio jų pareiškimo politinė prasmė daugiau negu akivaizdi:
šalies piliečiai iš anksto pratinami prie minties, kad Darbo ir
Liberalų demokratų partijos neva esančios normalios politinės
jėgos, su kuriomis dirbti išvien jokia nuodėmė. Jeigu šie planai
taps tikrove, labai tikėtina, jog po kitų Seimo rinkimų Lietuvą
valdys žavi A. Brazausko neokomunistų, R. Pakso libdemų ir V. Uspaskicho
darbiečių koalicija, kurią galbūt dar papildys ir paįvairins vienas
kitas A. Paulausko, K. Prunskienės ir P. Gražulio partijų atstovas.
Dėl vietos stokos ir nenorėdami drumsti šviesios skaitytojo nuotaikos
klausimą, ką tokia koalicija atneštų šaliai, atidėsime kitam kartui.
Kur kas svarbiau pasvarstyti, kas ir kokiomis
sąlygomis galėtų sustabdyti sparčiai artėjantį šios koalicijos triumfo
žygį į valdžią. Pažvelgus į šalies politinių jėgų populiarumo lenteles,
kol kas savaime peršasi tik vienas atsakymas niekas. Teoriškai
tai turėtų daryti dvi dar išlikusios dešiniosios partijos konservatoriai
ir liberalcentristai. Tačiau iškyla didžiulė problema dabartinę
šių partijų būklę sunku pavadinti kitaip nei agonija. Daugiau negu
niūriai atrodantys skaičiai sociologinių apklausų suvestinėse yra
tik vienas ir, ko gero, net ne svarbiausias šios agonijos požymis.
Daug rimtesniu ir pavojingesniu požymiu reikėtų laikyti kitą į akis
krentantį šių partijų dabartinės veiklos bruožą tai, kad iš šios
veiklos baigia išnykti paskutiniai politinės minties ir prasmės
pėdsakai. Įrodymas pastarųjų savaičių įvykiai.
Neseniai įvykęs jungiamasis dviejų darinių konservatorių
ir politinių kalinių bei tremtinių organizacijų suvažiavimas buvo
viešai reklamuojamas kaip svarbus žingsnis konsoliduojant Lietuvos
dešiniąsias politines jėgas ir vos ne persilaužimo negera linkme
krypstančiame mūsų politiniame gyvenime pradžia. Tačiau reikliau
vertinant visas šį žingsnį gaubusias aplinkybes ir galimus jo padarinius
beveik neįmanoma patikėti, kad šioms šviesioms viltims lemta išsipildyti.
Be abejo, dera pripažinti, kad politinių kalinių ir tremtinių sąjunga
visais atžvilgiais didžiai gerbtina ir, be to, itin gausi organizacija.
Tačiau nei šiai organizacijai priklausančių žmonių nuopelnai Lietuvai,
nei jos gausumas savaime nelaiduoja dabartinėje situacijoje it šviežio
oro reikalingo dalyko bent kiek didesnio populiarumo ir politinės
įtakos. Tad ką iš tokio mechaniško susijungimo laimi abi organizacijos
ir kiekviena iš jų skyriumi, taip ir lieka neaišku. Negana to, nėra
visai tikra, ar dėl įvairių priežasčių, kurias derėtų aptarti atskirai,
susijungus jų padėtis nepablogės. Būtent tokie neapgalvoti, karštligiški
ir mechaniški veiksmai laikytini ne tik politinės agonijos požymiu,
bet ir kelia įtarimą, kad jais siekiama tik sukurti ar palaikyti
išoriškai lyg ir augančios partijos aktyvumo bei gyvybingumo regimybę.
Galbūt tai padeda kelti dėl šalies ateities vis labiau nerimaujančių
partijos šalininkų ir kitų krašto piliečių nuotaiką, tačiau tokia
taktika vargu ar gali duoti ilgalaikės naudos, o potencialiai ji
gana pavojinga. Todėl reikia klausti tiesiai šviesiai ar panašūs
jungiamieji suvažiavimai dar turi kokią nors politinę prasmę, ar
juos jau dera laikyti tik savotiškais grupinės (masinės) psichoterapijos
seansais, kurių vienintelė paskirtis trumpam iškrauti susikaupusį
politinį nerimą?
Liberalcentristų agonijos ženklai dar akivaizdesni.
Baigiančios prarasti paskutinius populiarumo likučius partijos užmojis
paskirti savo lyderį būsimuoju šalies premjeru jau net nebejuokingas.
Turint omenyje minėtos populistų ir antivalstybininkų koalicijos
perspektyvą Seimo rinkimų išvakarėse, toks liberalų poelgis greičiau
primena pigią ir neskoningą politinę klounadą, kuriai apskritai
nebepritaikomi jokie rimtesni politikos analizės principai ir kriterijai.
Atkaklus vengimas stoti akistaton su ne visada
malonia politine tikrove savotiškos politinės gūžynės šiandien
yra tapusios bene ryškiausiu dešiniųjų partijų veiklos bruožu ir
kartu jų gilios ligos požymiu. Tad belieka paklausti nejau šis
politinių gūžynių metas tęsis iki pat Seimo rinkimų ir nejau nieko
neįmanoma pakeisti, kad šalies reikalai pakryptų geresne vaga?
© 2004 "XXI amžius"
|