Pakso skandalas žiniasklaidoje:
nuo Nietzsche'ės iki Comte'o
Virgis VALENTINAVIČIUS
Eltos redaktorius
Per Rolando Pakso skandalą žiniasklaida laikėsi
įvairiai vieni puolė, kiti gynė, treti apsimetė nepastebį; kai
kurie puolantys persistengė, kai kurie ginantys persūdė, o tretieji
mušė dešine ir gynė kaire. Didžiausias šalies dienraštis, be abejonės,
priklausė prie puolančiųjų, bet jo puolimas pasižymėjo būdingu asmenybės
susidvejinimu. Išmintingasis dienraščio aš drąsiai skelbė apkaltos
proceso medžiagą. Vienas iš įspūdingiausių šio meto skaitinių buvo
Jurijaus Borisovo įrašytas pokalbis su Pakso viešaryšininku Aurelijumu
Katkevičiumi. Netrūko ir turiningų pranešimų bei ne mažiau turiningų
komentarų Laiko ženkluose ir ypač pirmadienio autorinėse skiltyse,
kurios dažnai būdavo tikra žudančio sarkazmo puota ir kartu atsakingai
analizuodavo ir vertindavo, kas vyksta. Deja, šią puotą neretai
sugadindavo kita, bulvarinė dienraščio tapatybė Stiliaus ir
Gyvenimo būdo mentaliteto autoriai imdavosi skaičiuoti Pakso veido
raukšles; spėliojo, ar ėjo Paksas išpažinties; net priekaištavo,
jog Paksas išdavęs vargšę Leną Lolišvili. Jei ironiškasis dienraščio
aš, galima sakyti, išpažįsta Friedricho Nietzscheės džiugųjį
mokslą, bulvarinis aš pasižymi visiška jumoro jausmo stoka. Pamirškite
juoką čia įžengiantys chiromantija yra absoliučiai rimtas mokslas
apie tai, kas yra iš tikrųjų. Matyt, vadovaujamasi logika, jog
vien ironija daug nelaimėsi (kodėl krito Vytautas Landsbergis?),
todėl tenka prisidurti būrimo iš kavos tirščių paslaugomis.
Chiromantija yra daugiau skonio klausimas, o tam
tikra žiniasklaidos dalis turi rimtų etikos problemų. Keli laikraščiai,
vienas žinių radijas ir viena tyrimų televizija per paksogeitą Prezidentui
jautė didesnę silpnybę negu galima pateisinti objektyvumo ir pusiausvyros
normomis. Kokia pusiausvyra, jei per ketvirtą kanalą Jurijus Borisovas
surenka aštuoniasdešimt nuošimčių palankių vertinimų (per Interneto
svetainės Omni laikas, kurią skaito daugiausia Pakso nemėgstantys
žmonės, balsavimus Pakso priešininkų skaičius retai būdavo didesnis
nei šešiasdešimt nuošimčių).
Vitas Tomkus nusprendė, kad jo asmeninės problemos
su Lietuvos rytu yra svarbiau nei Paksas, ir kitą dieną po apkaltos
komisijos išvadų paskelbimo pirmajame Respublikos puslapyje įdėjo
antisemiti nę karikatūrą su klausimu Kas valdo pasaulį?, kai komisijos
išvadoms teko smulkus šriftas puslapio apačioje. Šlamštas turi savo
nišą rinkoje. Rūtos Grinevičiūtės ir Vytauto Petkevičiaus fenomenas
patvirtina tiesą, jog nėra tokios nesąmonės, kurios nebūtų galima
parduoti už gryną pinigą, tik vieni gėdijasi tai daryti, kiti
ne, o tikri šlamšto pardavimo čempionai net jaučia malonumą.
Lietuvos valstybinė žiniasklaida nenusileido,
o kai kuriais atžvilgiais pranoko geriausią privačią žiniasklaidą.
Lietuvos radijo pirmoji programa ir patraukliausios LTV1 politinės
laidos, pirmiausia Ritos Miliūtės Panorama, nuosekliai, dalykiškai
ir be ypatingų emocijų (miliūtiškai šaltu veidu) preparavo Prezidento
skandalo anatomiją. Panoramos operatyvumas, analitiškumas, pusiausvyra
ir lakoniškumas (labai svarbus dalykas šio skandalo daugiažodystės
liūne) tapo vienu ryškiausių dabartinės Lietuvos žurnalistikos profesionalumo
orientyrų. Šiuo atveju buvo svarbus ne tik pačių žurnalistų profesionalumas
ir sąžiningumas, bet ir nusistovėjęs LRT valdymo ir finansavimo
modelis. LRT taryba dabartiniu pavidalu įrodė, jog gali apsaugoti
žurnalistus nuo valdžios spaudimo, kai galimybė prisidurti iš
reklamų išsprendžia pragyvenimo klausimą išvengiant per didelės
priklausomybės nuo reklamos užsakovų.
Šis, ko gero, netyčia susiformavęs LRT modelis
sukuria šiokią tokią užuovėją, kurios dažnai pasigenda privačios
žiniasklaidos žurnalistai. Kitaip nei Vakaruose, žiniasklaidos savininkų
ir žurnalistų santykiai Lietuvoje faktiškai nereguliuojami, tad
už būvį kovojantiems žurnalistams per dažnai tenka laviruoti tarp
lojalumo firmai ir ištikimybės tiesai. Tai, savo ruožtu, kuria idealias
sąlygas neskrupulingiems politikams apsirūpinti palankiais organais
- tik turėk pinigų. Pakso skandalas privertė sugrįžti prie bene
ryškiausio pavyzdžio: perkamos spaudos vaidmens Pakso rinkimų kampanijoje
ir didžiausios tos kampanijos suktybės: ypatingojo Vakaro žinių
numerio sukeltos panikos dėl Vilniaus banko. Dabar smulkiai žinoma,
kiek ir kaip Jurijus Borisovas už tai sumokėjo. Kita vertus, jei
lig šiol neįrodyta, jog tai buvo neteisėta, kažkas ne taip su įstatymais,
kurie nusako leistinos ir neleistinos politinės reklamos ribas.
Naujai įsteigtas pozityvios minties (bene čia
turimas galvoje Augusteas Comteas?) savaitraštis priima savo glėbin
visus, kas bent kiek krutina plunksną, ir siūlo rašyti ką nori su
vienut viena sąlyga: negalima kritikuoti politikų, kurių pavardė
prasideda U ir baigiasi h. Pozityvios minties savaitraštis,
matyt, yra pirma kregždutė, pranašaujanti daugiau panašios orientacijos
leidinių. Ateityje galima tikėtis ir kai kurių tradicinės (P)
orientacijos organų atsivertimo į pozityvizmą. Tačiau visa tai
ateities problemos. Kaip sako anglai, first things first: pirma
turi būti išspręsta P problema, tuomet ateis U problemos eilė.
Bet kuriuo atveju, sprendžiant populizmo abėcėlės galvosūkius, nereikia
pamiršti esminio dalyko dabartiniai įstatymai nepakankamai saugo
žiniasklaidą nuo nesąžiningų savininkų ir politikų savivalės. Visos
žiniasklaidos neskrupulingumu besipiktinantiems Seimo nariams geriau
pasukti galvas, kaip pataisyti įstatymus, kad doriems žurnalistams
tektų rečiau rinktis viena iš dviejų arba išgyventi, arba rašyti
tiesą.
© 2004 "XXI amžius"
|