Mane žeidžia, kai ciniškai kalbama
apie politiką
Lietuvoje keletą dienų viešėjo buvusi Lietuvos
švietimo viceministrė, o šiuo metu JAV Lietuvių bendruomenės Krašto
valdybos pirmininkė, išeivijoje gimusi ir subrendusi Vaiva Vėbraitė-Gust
iš Durhamo, Conn. Prieš atvykdama į Lietuvą ji dalyvavo UNESCO
Tarptautinio švietimo biuro konferencijoje Ženevoje ir buvo išrinkta
šios organizacijos Tarybos viceprezidente. Žurnalistė Audronė V.
Škiudaitė paprašė viešnią pasidalinti mintimis apie Lietuvą, jos
švietimą ir apie save.
Jums teko stebėti Lietuvos ir Amerikos švietimo
sistemas. Ar galima jas lyginti?
Man atrodo, kad Lietuvai yra naudinga susipažinti
su švietimo sistemomis visose valstybėse. Ir tai, kas Amerikoje
gali atrodyti labai pažangu ir reikalinga, gali neatitikti Lietuvos
kultūros poreikių. Valstybės vis dėlto yra labai skirtingos dydžiu,
kultūrine įvairove, gal ir savo tam tikrais valstybiniais siekiais.
Geriausias būdas pažinti švietimo sistemą iš vidaus man, kaip pareigūnei,
buvo tai, kad mano vaikai lankė mokyklas ir čia, ir ten. Man patinka,
kad Amerikoje nėra reikalaujama labai didelio žinių bagažo, ypač
vyresnėse klasėse. Lietuvoje šeimos ir vaikai skundžiasi, ir aš
manau, kad ne be reikalo, dėl per didelio krūvio. Turbūt ne vienas
prisipažintume, kad iš tų žinių, kurias kažkada įsikalėm, daug kas
yra primiršta ir nelabai panaudota. Pagalvoji: kam to reikėjo? Pasaulis
yra pakitęs, mes negalime sulaikyti jo kaitos, mes turime išmokti
ją valdyti. Man patinka, kad Amerikoje vaikai vyresnėse klasėse
yra orientuojami įgyti įgūdžių, kurie bus reikalingi darbo, piliečių
pasauly. Tai nereiškia, kad jie neišmoksta daug ir skirtingų akademinių
dalykų. Bet jiems yra duodama kur kas didesnė laisvė rinktis negu
Lietuvoje.
O Lietuvoje man patinka kiti dalykai: tam tikras
šeimyniškumas, kuris jaučiamas ypač pradinėse klasėse, kur susidaro
geri ryšiai tarp mokytojų ir klasės. Man patinka, kad ,,klasiokai
jaučia didelį prieraišumą vieni kitiems - Amerikoje to nėra. Vaikai
keičia klasę ir mokytoją kiekvienais metais. Klasiokai tai papildomas
komandinis žaidimas su auklėtoja šalia. Auklėtojos Amerikoje taip
pat nėra. Ten visi dideli individualistai. Skirtumų yra, bet juos
vertinti reikia labai atsargiai, atsižvelgiant į šalies gyvenimą,
kad vieni apie kitus išmoktume daugiau.
Jūsų pažintis su Lietuvos švietimo sistema prasidėjo
nuo APPLE kursų.
Organizacija APPLE (angliškai obuolys tai mokytojų
ir mokinių draugystės simbolis) įsikūrė 1990 m. rudenį. Iššifravus
tai reiškia Amerikos mokytojų talka Lietuvai. Labai įdomių rezultatų
sulaukėme jau pirmaisiais metais. 1991 m. vasarą į kvalifikacijos
kursus susibūrė apie 30 pedagogų iš JAV, vėliau tas skaičius kilo
iki 80. Pirmieji kursai buvo labai emocingi, sakyčiau, kad Lietuvos
mokytojai labai laukė kolegų iš JAV. Jiems buvo įdomu, kas Vakarų
švietimo sistemoje vyko daugelį metų. Geležinė uždanga egzistavo
juk ir profesine prasme. Mokytojai persiėmė entuziazmu kurti šiuolaikišką
Lietuvos mokyklą ir tarp pirmųjų kursų lankytojų atsirado tokių,
kurie nutarė steigti savas mokyklas, kurių dabar yra įvairiuose
miestuose. Kai kurios yra privačios, kitos tapo savivaldybių. Jos
taiko APPLE taikomas metodikas, kurios nėra jokie stebuklai, bet
labai paprasti dalykai tiesiog truputį kitaip žiūrėti į vaiką,
į asmenybę, į bendravimo galimybes. Manau, kad tai po truputį ateina
į visas Lietuvos mokyklas, bet tuo metu tai atrodė labai naujoviška.
Kai kurios mokyklos dabar yra tapusios centrais, kur kelti kvalifikaciją
atvyksta ir kitų mokyklų mokytojai. Kita grupė įstaigų, kurios išaugo
iš APPLE, yra regioniniai mokytojų kvalifikacijos kėlimo centrai.
APPLE dirba ir toliau. Su ministerija yra sudarytos sutartys, kurios
anksčiau buvo tik žodinės. Šiais metais pagrindinė tema bus komunikaciniai
įgūdžiai ir bus kalbama apie bendravimą mokyklos aplinkoje: mokykloje
tarp mokytojų ir vaikų, tarp mokyklos vadovų, taip pat ir su šalies
valdžia. Tikimės, kad dalyvaus daug šimtų pedagogų.
Esu paprašyta organizuoti APPLE kursus Lietuvoje
2005 m. Dabar pradėjau rinkti paraiškas, ką labiausiai Lietuvos
kolegos norėtų išgirsti. Nesiūlom Amerikos pavyzdžio aklai, sugebame
įsiklausyti į aktualią tematiką. Tarp pagrindinių temų - pilietinis
ugdymas, informacinių priemonių naudojimas ir t.t.
Beje, išeivijos lietuviai turi priekaištų Lietuvos
švietimui dėl per menko, jų nuomone, patriotizmo ugdymo. Ką Jūs
apie tai manote?
Sudėtinga tema, bet reikia pabūti Lietuvos mokytojo
kailyje ir tada vertinti. Išorinių patriotizmo požymių, galima sakyti,
Amerikoje yra daugiau. Ten, kaip ir čia nuo šio rudens, prie kiekvienos
mokyklos kabo vėliavos. Lietuvoje ta mintis iš pradžių susilaukė
daug priekaištų, pradedant nuo buitinių - kad jos suplyš, o pakeisti
pinigų nėra, - iki tokių pareiškimų, kad mokykla yra švietimo, o
ne politinė institucija (tarsi vėliava būtų politinis simbolis).
Amerikiečiai savo vėliavą laiko valstybės simboliu. Ne vieną Lietuvoje
nustebins, kad Amerikoje daugelyje mokyklų kiekvieną rytą klasėje
vaikai garsiai ištaria priesaikos žodžius valstybei.
Tai dariau aš, tai daro mano vaikai. Priesaikoje
yra užuomina, kad asmuo jaučia priklausomybę valstybei ir prašo,
kad tą valstybę saugotų Dievas.
Jūsų, kaip JAV Lietuvių bendruomenės Krašto
valdybos pirmininkės, norėtume paklausti, kaip lietuvių išeivija
žiūri į sudėtingą šiandienę Lietuvos politinę padėtį.
Nesiryžčiau išsakyti bendruomenės požiūrio, tuo
labiau, kad mūsų organizacija nėra politinė, bet jungianti skirtingų
patirčių ir požiūrių žmones. Galiu kalbėti kaip išeivijos žmogus,
nes užaugau išeivijoje ir dabar dirbu išeivijai. Mūsų žmonės jaučia
priklausomybę Lietuvai: ar jie yra Lietuvos piliečiai, ar nėra.
Meilė ir parama Lietuvai nepriklauso nuo pilietybės, mes visi jaučiame
teisę rūpintis jos ateitimi, taip pat ir išsakyti savo rūpestį.
Turime teisę pareikalauti tam tikrų atsakymų. Aš norėčiau, kad Lietuvos
politikai, labai paprastais žodžiais pasakysiu, kalbėtų tiesą
ir veiktų Lietuvos valstybės labui, o ne savo asmeniniam labui.
Kaip rodo praktika, kartais tai labai sunku padaryti. Kai kas ima
ir susipainioja.
Žmonės sako, kad valdžia žmogų gadina. Aš nelinkusi
pritarti, kad visais atvejais taip yra. Dirbdama Lietuvoje, aš pažinau
daug kilnių žmonių. Mane žeidžia, kai ciniškai kalbama apie politiką,
kad tai nešvarus dalykas ir kad įsijungus į politiką negalima išlikti
švariems. Kartais sakoma: prezidentas pasielgė galbūt ir neteisingai
(pasakoma ir dar stipriau), ir priduriama: bet taip daro visi. Man
atrodo, kad šitaip mes negalime žiūrėti į Prezidento instituciją,
apskritai taip negalima žiūrėti į laisvos Lietuvos valstybės žmones,
kurie, priimdami pareigas, prisiima ir aukštesnį standartą. Taip
privalo daryti viso laisvojo pasaulio politikai.
Aš esu labai susirūpinusi dėl Lietuvos artimiausios
ateities. Manau, kad mes esame ne tik skandalo, bet ir tam tikros
moralinės krizės maišaty. Labai norėčiau, kad Lietuvos žmonės ateityje
nedviprasmiškai pasirinktų savo valdžios veiksmų skaidrumą ir kad
nebūtų linkę tikėti lengvai mestais pažadais, anekdotais ar juokeliais,
o rinktųsi rimtą politinę programą.
Ar tos Lietuvos, kurią Jūs pirmą kartą pamatėte,
žmonės yra pasikeitę?
Pirmą kartą į Lietuvą atvažiavau sovietmečiu.
Lietuvą pamilau dar prieš atvykdama. Ne mažiau ją mylėjau pamačiusi
iš arti su visais jos nepritekliais. Karštai myliu ir dabar. Visuomenė,
be abejo, yra pasikeitusi. Man atrodo, kad ji nėra nesusiformavusi
idėjine prasme. Su dideliu džiaugsmu buvo sutikta laisvė, bet kai
pradėjome suvokti, koks tai didelis darbas, kai kurie truputį nusivylė.
Tik dabar pradedama suprasti, kad laisvės statyba yra nesibaigianti
užduotis. Mes nesame pastatę tvirto socialinio solidarumo, kuris
būtų nepažeidžiamas. Reikia jį kiekvieną dieną kurti toliau. Ir
reikia tai daryti labai ryžtingai. Aišku, tai sunku, tai reikalauja
sąmoningų apsisprendimų. Negalima geriems žmonėms tik sėdėti ir
laukti, kad viskas gerai baigtųsi. Senais laikais sakydavo, kad
reikia 10 nuošimčių savo uždarbio skirti Bažnyčiai. Man atrodo,
jeigu bent vieną nuošimtį ne pinigų, bet savo rūpesčio, įsipareigojimų
skirtume valstybei, būtų geriau.
Norėtume Jus pristatyti ,,Atodangų skaitytojui.
Mano tėveliai į Ameriką atvyko po karo. Tėvelis
buvo karininkas ir chemikas pagal profesiją, Lietuvos savanoris.
Mamytė buvo daug jaunesnė ir pasitraukė iš Lietuvos su savo tėveliais,
o mano tėvelį išvežė vokiečiai ir įkalino jį kartu su Gabrieliu
Žemkalniu. Augau labai lietuviškoje aplinkoje. Mūsų šeimoje visos
kalbos sukosi apie Lietuvą, ir aš gyvenau tarsi dviejose aplinkose:
kasdien eidavau į amerikietišką mokyklą, o grįždavau į lietuviškus
namus. Pripratau gyventi tokioje virtualioje Lietuvoje. Kaip ir
dabar: atsikeliu, įjungiu internetą, skaitau ,,Lietuvos rytą ar
kitus laikraščius, Švietimo ministerijos tinklalapį ir - įžengiu
į virtualią Lietuvą.
Kaip tėvelis, baigiau chemiją universitete, magistro
laipsnį įgijau biologijos srityje. Dalyvavau visuomeninėje veikloje
įvairiausiose organizacijose Lietuvių Bendruomenėje, šiek tiek
ateitininkų ir skautų veikloje, nes mūsų apylinkėje nedaug buvo
lietuvių šeimų. Baigiau šeštadieninę mokyklą ir ėmiau joje mokytojauti.
Vėliau įsitraukiau į VLIKo ir Tautos fondo tarybas. Ištekėjau. Mano
vyras ne lietuvis. Ilgai tarėmės, sutarėm, kad vienaip ar kitaip
šeima bus lietuviška, nes kitaip negalėjau net pagalvoti. Taip pat
sutarėm, jei Dievas duos vaikučių, aš liksiu namie su jais, auginsiu
pati, kad jie gerai išmoktų lietuvių kalbą. Gyvenant amerikietiškoje
aplinkoje išlikti lietuviu yra be galo sunku.
Turiu 4 vaikus: Arą, dvynius: Lokį ir Liepą ir
jauniausią Sirvydą. Kūrėme APPLE, leidom APPLE žiniaraštį. Perėmiau
administravimą, kur buvo dirbama visuomeniniais pagrindais. Su APPLE
dirbau iki 1997 m. Švietimo ministras Zigmas Zinkevičius maloniai
priėmė į pedagogų rengimo skyriaus vadoves. Tiesa, tą darbą dirbau
tik 4 mėnesius. Po to galvojau - grįšiu į šeimą, į Ameriką. Tačiau
neblogai sekėsi, tad pakvietė dirbti viceministre. Sutikau. Vaikai
pakaitomis gyveno tai su manimi, tai su tėvu Amerikoje. Šitaip tęsėsi
4 metus. Tai buvo labai laimingas, nuostabus gyvenimo etapas, nepaprastai
daug išmokau, manau, pasiekėme neblogų dalykų. Tai padėjo pagrindą
tarptautinei veiklai Lietuvos labui švietimo srityje.
Dėkojame už malonų pokalbį. Reikia pridurti,
kad V. Vėbraitės-Gust sūnus Sirvydas vienas grįžo tęsti mokslo Vilniaus
gimnazijoje, o bakalauro laipsnį netrukus įgysiantis Aras jau yra
išsiuntęs paraiškas ieškoti darbo Lietuvoje.
Kalbino
Audronė V. ŠKIUDAITĖ
© 2004 "XXI amžius"
|