Lietuvos žvalgybos ir šnipinėjimo
istorija: XX - XXI amžiai
Atodangų pašnekovas -
dr. Arvydas ANUŠAUSKAS
Ar yra koks nors esminis skirtumas tarp šnipinėjimo,
žvalgybos ir diplomatijos?
Be abejo, toks skirtumas egzistuoja, nes kiekvienoje
iš šių veiklos sričių informacija kitoje valstybėje renkama skirtingomis
priemonėmis ir keliami skirtingi tikslai. Diplomatinė tarnyba, ypač
didžiųjų valstybių ir šiek tiek - mažųjų valstybių yra naudojama
kaip priedanga. Žvalgybininkai dirba turėdami diplomatinę priedangą,
kad prireikus tiesiog galėtų būti išsiųsti kaip persona non grata
be jokių didelių problemų. O diplomatai, užsiimantys tik diplomatine
veikla, yra ribojami tam tikrų rėmų, apibrėžtų tarptautinėse sutartyse
ir visoje tarptautinėje teisėje. Tie, kurie tik prisidengia diplomatine
tarnyba, gali tų nustatytų taisyklių nesilaikyti. Jie daugiausia
ir rizikuoja.
Daugybė knygų prirašyta apie tai, kaip plėtojosi
pasaulinis žvalgybos tinklas. Ar Lietuva patenka į jį, kokiems tinklams
mes priklausome ir kokioms valstybėms esame įdomiausi?
Kiekviena valstybė yra įdomiausia savo kaimynėms.
Išimtis yra tik didžiosios valstybės su savo geopolitiniais interesais,
siekiančiais toli už geografinių sienų ribų. Mažosios valstybės
paprastai tenkinasi mažesniais ir lokalesniais interesais, joms
užtenka tų slaptųjų tarnybų, kurios egzistuoja.
Ar Lietuvos žvalgybos ir šnipinėjimo istorija
prasidėjo tik XX amžiuje?
Be abejo, istorija yra senesnė. Kadangi Lietuva
priklausė Rusijos imperijai, be to, buvo jos ir Vokietijos interesų
sankirtoje, tai rusų žvalgybos istorijoje yra aprašyta atvejų, susijusių
su Lietuvos teritorija. Pavyzdžiui, Kauno tvirtovės, mums žinomos
kaip Kauno fortas, planai buvo parduoti vokiečių šnipams, kurie
veikė Kaune, o rusų karinė kontržvalgyba tai išsiaiškino. Bet reikia
turėti omenyje, kad tuo metu Lietuva nebuvo savarankiškas žvalgybos
subjektas, bet tik kitų šalių šnipinėjimo objektas. Aktyviai Lietuvos
teritorijoje veikė tik Rusijos ir Vokietijos agentai. Jeigu grįžtume
į dar senesnius laikus, be abejo, rastume slaptos veiklos užuomazgų
net ir XVII bei XVIII amžiuose, kai Rusija turėjo savų interesų
Lietuvos didžiosios kunigaikštystės ir Lenkijos karalystės teritorijose.
Tuo metu vyko beveik permanentiniai karai, o informacijos judėjimas
buvo labai lėtas, todėl agentų darbas turėjo svarbų aspektą slaptai
gauti informaciją iš anksto. Apskritai anksčiau, net iki XX a. pradžios,
informacija buvo gaunama neoficialiais kanalais. Šiais laikais daugiau
kaip du trečdalius reikalingos informacijos galima surinkti lyginant
įvairius viešus šaltinius, t.y. informacija yra vieša, tereikia
ją atitinkamai interpretuoti ir palyginti, siekiant gauti tai, ko
reikia.
O kokia yra Lietuvos patirtis demaskuojant asmenis,
neteisėtai renkančius informaciją?
Jeigu kalbėsime apie prieškarį, tai Lietuvos patirtis
yra didžiulė. Yra gerai žinomi ilgiausi sąrašai tų agentų iš Rusijos,
Vokietijos ir ypač Lenkijos, kurie buvo demaskuoti, teisiami ir
išsiunčiami. Tačiau ten, kur siejasi diplomatija ir šnipinėjimas,
mes patirties daug neturime. Tiesa, Rusijos žvalgybos istorijoje
yra aprašyta atvejų, kai trečiajame-ketvirtajame dešimtmetyje žvalgai,
prisidengę diplomatiniais pasais, rinko informaciją Lietuvoje, verbavo
čia agentus.Visos pavardės buvo žinomos, tačiau iš Lietuvos išsiųstas
tik vienas diplomatas.
Žinomiausia yra generolo Klešinskio užverbavimo
istorija, kai 1927 m. jis buvo demaskuotas, karo tribunolo nuteistas
ir sušaudytas, o diplomatas, palaikęs su juo ryšius, turėjo palikti
Lietuvą. Nuo tų metų Lietuva labai aktyviai dalyvavo slaptoje veikloje,
nes iki naciams ateinant į valdžią Vokietijoje buvo keičiamasi informacija
su šia šalimi apie Lenkiją, naciams atėjus į valdžią - slapta bendraujama
su Prancūzija gaunant informaciją apie Vokietiją, vėliau buvo palaikomi
ryšiai su Prancūzija keičiantis informacija apie Sovietų sąjungą.
Lietuvos interesai keitėsi, tačiau ji veikė labai aktyviai ir turėjo
daug slaptų reikalų.
Ar Lietuvoje buvo pagarsėjusių agentų, kurie
veikė užsienyje?
Kai Lietuvos valstybė susikūrė, tai informacija
buvo renkama labai toli Berlyne, Maskvoje. Visur veikė agentai.
Randame agentų apmokėjimo lapelių. Ketvirtajame dešimtmetyje daugiau
dėmesio imta skirti kaimynams Rytprūsiuose; Klaipėdos krašte veikė
agentai, kurių pavardžių pasakyti praktiškai neįmanoma, nes visos
kartotekos buvo sunaikintos įžengiant sovietų armijai. Žinoma tik
tiek, kad pačioje Lietuvoje veikė iki 500 agentų, kurie rinko informaciją
viduje. Kadangi informaciją rinko karinė žvalgyba, tai pagal algalapius,
atsiskaitymo lapelius ir jų palyginimus galima spėti, kad užsienyje
vienu metu veikė apie keliasdešimt agentų, ypač kaimyninėse valstybėse
Vilniaus krašte ir Rytprūsiuose.
Tarpukaris garsėjo sąmokslais. Ar 1926 m. perversmas
nebuvo organizuotas kurios nors valstybės slaptųjų tarnybų?
1926 m. perversmo istorija iš tiesų lyg ir žinoma,
tačiau ne iki galo. Šį tą pavyko rasti Maskvos archyvuose, kurie
liudija, kad iki perversmo A. Voldemaras ir A. Smetona labai dažnai
lankėsi pas Rusijos pasiuntinį Aleksandrovskį. Viename iš tų pokalbių,
kaip matyti iš rusų rengtos pro memoria, buvo užduodamas klausimas,
ką darytų Sovietų sąjungos valdžia, jeigu Lietuvoje įvyktų perversmas.
Buvo zonduojama ne tik Rusijos, bet ir kitų kaimyninių šalių reakcija,
kaip jos elgtųsi tokiu atveju. Visi puikiai suprato, kad nestabilumo
atveju labai išaugtų Lietuvai keliama kaimyninių valstybių, ypač
Lenkijos, grėsmė. Kas ir atsitiko. Vis dėlto manau, kad pats perversmas
buvo lietuvių reikalas, nors dirva užsienio valstybių reakcijai
ir buvo rengiama. Vėliau, tarpusavio nesutarimų fone, aišku, kilo
sąmokslai: vieni valdžią norėjo susigrąžinti, kiti nuversti diktatorių,
treti dalyvavo A. Voldemaro ir A. Smetonos tarpusavio nesutarimuose.
Visi jie organizavo sąmokslus, pasikėsinimus ir kitokius neramumus.
Tokių sąmokslų priskaičiuojama iki 20-ies. Kiekvienais metais vykdavo
bent po vieną sąmokslą, kurie praktiškai visi buvo demaskuojami.
Tik vieną kartą 1934 m. pavyko išvesti lietuviškus tankus į Kauno
gatves, - tokiais veiksmais mėginta daryti įtaką Smetonai.
Ar tai, kad beveik visi sąmokslai buvo demaskuoti,
leidžia teigti, kad Lietuvos saugumas A. Smetonos laikais veikė
labai aktyviai?
Iš tiesų sistema buvo efektyvi. Tie pusė tūkstančio
agentų ir informatorių, veikiančių šalies viduje, buvo išdėlioti
taip, kad informacija buvo nuolat gaunama iš kritinių taškų, t.y.
iš tų organizacijų, kurios siekė esamos valdžios pakeitimo. Niekam
ne paslaptis, kad prieš karą neteisėto valdžios nuvertimo siekė
ir Komunistų partija, remiama Komunistų Internacionalo. Pati partija
turėjo labai platų agentūrinį informatorių tinklą, tačiau joje vienu
metu veikė ir apie 200 Lietuvos agentų. Lietuvos saugumas tuo metu
dirbo pakankamai gerai; aišku, jis nebuvo toks, kaip aprašyta sovietinėse
knygose. Tikrai nevykdė masinių mirties bausmių, nebandė susidoroti,
dirbo pakankamai civilizuotai; kriminalinė policija, kuri taip pat
priklausė saugumui, buvo tarptautinės kriminalinių policijų organizacijos
narė, Lietuva aktyviai dalyvavo tuometiniame Interpole.
Ar okupacinės saugumo struktūros turėjo galimybės
pasinaudoti sukaupta Lietuvos specialiųjų tarnybų patirtimi? Iš
kur taip staiga po karo atsirado KGB visagalybė, o gal tai tėra
mitas?
KGB atėjo su savo patirtimi - lietuviška patirtis
jai ir nebuvo reikalinga. Kalbose apie šios institucijos galią galima
rasti ir tiesos, ir mito. Kaip aš minėjau, lietuviškas saugumas
turėjo apie 500 agentų, o sovietai po karo per metus užverbavo 8
tūkst. žmonių. Aišku, kad informacijos rinkimo mastai pasikeitė,
bet kontroliuoti visos visuomenės KGB nebūtų sugebėjusi, jeigu pačiai
visuomenei nebūtų įdiegta baimė. 1940-1941 m. niekas nežinojo KGB
veiklos metodų, bet kai buvo įvykdytos pirmosios žudynės, kai prasidėjo
persekiojimai, teroras, trėmimai, ta baimė buvo sėkmingai įdiegta.
Todėl vėliau, kai dalies tų metodų buvo atsisakyta, pavyzdžiui,
atviro teroro, mitas apie KGB galią išliko ir baimės atmosfera buvo
nuolat palaikoma. KGB neatsiribojo nuo to stalininio palikimo, bet
nuolat juo pasinaudodavo pagąsdinti jei ne visai visuomenei, tai
bent kai kuriems žmonėms.
Ar aktyviai Sovietų sąjungos saugumo sistemoje
veikė lietuviai?
Lietuvos KGB struktūroje lietuvių nebuvo dauguma
iki pat šeštojo dešimtmečio. Tačiau, suprantama, be lietuvių kontroliuoti
situacijos Lietuvoje nebūtų buvę įmanoma. 1940 m. lietuvius, užsiimančius
operatyvine veikla, šioje struktūroje buvo galima suskaičiuoti ant
rankų pirštų. Prieš pat likviduojant KGB lietuvių jau buvo beveik
pusė visų darbuotojų. Geriausią karjerą padarydavo lietuviai, siunčiami
dirbti į užsienį. Iš tokių paminėtini yra keli asmenys, kurių istorijos
gana plačiai aprašytos. Tai Ričardas Vaigauskas, Romualdas Marcinkus
ir Eduardas Eismuntas. Jie darė karjerą Maskvoje ir buvo siunčiami
į užsienį, po to užėmė aukštus postus Lietuvos KGB struktūrose,
o R. Marcinkus bei E. Eismuntas net vadovavo Lietuvos KGB prieš
pat šią struktūrą likviduojant.
Ar dabartinės, nepriklausomos Lietuvos slaptosios
struktūros perėmė kažką iš KGB veiklos metodų? Ar pagrįstas dabartinis
VSD ir KGB lyginimas?
Manau, nepasitikėjimas slaptosiomis tarnybomis
yra likęs nuo senesnių laikų, o veiklos metodai visų tokių institucijų
yra panašūs. Skiriasi jų santykis su įstatymu. Stalininių laikų
sovietinis saugumas buvo aukščiau įstatymų: įstatymai sakė viena,
o šios institucijos agentai elgėsi kitaip. Todėl neįmanoma palyginti
KGB ir VSD, nes Lietuvos saugumo institucijos yra demokratiškai
kontroliuojamos ir veikia pagal įstatymus, laikosi visų teisinių
procedūrų. Pats pasakymas, kad VSD veikia kaip KGB, yra bereikšmis.
Sekimo metodai visur vienodi; reikia klausti, ką sekė ir kokius
tikslus sau ta institucija kėlė. KGB tikslas slopinimas. VSD sau
kelia visiškai kitokius tikslus: užsienio žvalgyba, kova su didelio
masto ekonominiais nusikaltimais, aukšto lygio korupcija.
Ar jūs manote, kad VSD santykinai yra tokia
pat efektyvi institucija, kokia ji buvo tarpukariu, ir pajėgtų demaskuoti
tiek perversmų, kiek anuomet?
Dabartiniai laikai ir tarpukaris labai skiriasi.
Tuo metu vidaus padėtis buvo visiškai kitokia. Sunkiai sulyginama
ir kaimyninių valstybių įtaka Lietuvai, kuri anuomet buvo daug didesnė.
Manyčiau, kad šiuo metu tokie perversmai, pasikėsinimai, pučai ar
sąmokslai tiesiog yra negalimi.
Tai iš kur tas lietuvių polinkis dėl visko kaltinti
sąmokslininkus ir visur įžvelgti sąmokslus?
Turim tam tikrą istorinį patyrimą. Manau, kad
didelei daliai visuomenės ta penkiasdešimties metų patirtis niekur
nedingo. Tuo metu sekimas, nors ir ne totalus, buvo santykinai didelio
masto. Kai 1989 m. naikino sekamų žmonių bylas, galima spėti, kad
tokių sekamų žmonių bylų buvo sunaikinta apie 8 tūkst. Dabar VSD
net nebūtų pajėgus tokio skaičiaus žmonių sekti ir nėra reikalo
to daryti, nes, pabrėžiu, skiriasi buvusios ir esamos struktūrų
tikslai. Tačiau kaip praeities recidyvas visuomenėje išliko nepakankamas
viešumo vertinimas. Visi linkę veikti užkulisiuose. Man atrodo,
kad jeigu nevykdai jokios neteisėtos veiklos, tai koks skirtumas,
seka tave ar ne. Svarbu, kad nebūtų pažeistos žmogaus teisės, t.y.
tuo sekimu nepiktnaudžiaujama. Viskas turi vykti įstatymo rėmuose.
Kiek, Jūsų nuomone, pagrįstos nuomonės apie
įvairių užsienio šalių specialiųjų tarnybų skverbimąsi į Lietuvą
ir bandymus čia daryti įtaką?
Galime tik spėlioti. Pabėgę į Vakarus buvę Rusijos
slaptųjų tarnybų darbuotojai, vertindami situaciją Baltijos šalyse,
teigia, kad jose Rusija turi labai didelę įtaką ir stiprias tarnybas,
kurios veikia ir diplomatinių tarnybų priedangoje, ir be jų pagalbos.
Šiuo atžvilgiu Rusija užima stiprias pozicijas. Tai leidžia manyti,
kad tokios kalbos turi pagrindo, tačiau, kita vertus, specialiųjų
tarnybų veikla gali būti įvertinta tik tuo metu, kai kas nors yra
demaskuojamas, išsiunčiamas iš šalies. Jeigu to neįvyksta, o su
agentu tiesiog nutraukiama sutartis, tai nieko išaiškinti ir neįmanoma.
Taigi kol kas galima vertinti tik Rusijos įtaką. Neseniai iš Lietuvos
išsiųsti trys Rusijos diplomatai nebuvo pirmas toks atvejis. Prieš
šešerius metus taip pat buvo išsiųstas Rusijos diplomatas. Be to,
reikia atkreipti dėmesį, kad iš Baltijos šalių ir Lenkijos per pastaruosius
5-6 metus buvo išsiųsta 15 ar 16 rusų diplomatų. Tai įrodo Rusijos
aktyvumą mūsų regione, juo labiau, kad visos minėtos šalys jau baigia
integracinį procesą ir tampa ES ir NATO narėmis.
Kaip viso šio slapto agentūrų ir specialiųjų
agentų tinklo fone galima būtų įvertinti VSD įtaką prezidentiniam
skandalui? Ar šis įvykis taps išskirtine Lietuvos specialiųjų institucijų
istorija?
Šis įvykis jau dabar yra išskirtinis. Kita vertus,
o kokia kita institucija galėjo surinkti tokią informaciją? Tik
saugumas ją galėjo surinkti ir paviešinti. Be to, manau, jeigu VSD
ir toliau dirbs neišdraskytas, tokių demaskavimų bus dar daugiau
jau vien dėl to, kad Lietuvai tapus NATO ir ES nare tarpusavio informacijos
mainai bus kur kas intensyvesni. Be abejo, Lietuva šioje situacijoje
gali tik laimėti, kaip laimės ir tos valstybės, kurios likviduos
iš mūsų teritorijos joms kylančias grėsmes, pavyzdžiui, dėl to,
kad kažkokios šalies saugumas Baltarusijos, Rusijos, Kinijos ar
bet kurios kitos valstybės Lietuvos teritoriją panaudoja kaip
placdarmą gauti neteisėtai informacijai iš kitų valstybių. NATO
ir ES valstybės gins savo interesus ir Lietuvoje. Tai rodo ir šis
konkretus atvejis. Iš tikrųjų Lietuvai buvo svarbūs ne tiek patys
faktai, bet pasitikėjimo klausimas. Mes turime būti patikimi partneriai
ir daryti viską, kad tas pasitikėjimas niekur neišgaruotų.
Jeigu mes tampame NATO ir ES nariais, tai kas
dar gali norėti pakišti koją mūsų saugumui?
Lietuvos viduje, kaip ir kiekvienoje valstybėje,
egzistuoja tam tikros politinės jėgos, galinčios nulemti tokius
politinius sprendimus, kurie nebus naudingi Lietuvos saugumui -
kaip institucijai ir kaip nacionaliniam saugumui apskritai.
Ačiū už pokalbį.
© 2004 "XXI amžius"
|