Teisingos visuomenės ilgesys
Andrius NAVICKAS
Interneto dienraščio "Bernardinai"
redaktorius,
Demokratinės politikos instituto ekspertas
Teisingumas yra kiekvienos visuomenės kertinis
akmuo. Tai buvo akivaizdu vakarietiškos politinės filosofijos pamatus
klojusiems senovės graikams, tai po ilgų klajonių turėjo pripažinti
ir šiuolaikinė politinė teorija. Pasak vieno generolo, durtuvai
šių dienų pasaulyje yra svarbus argumentas. Juos pasitelkus galima
pasiekti beveik viską, tačiau sėdėti durtuvų soste neįmanoma. Jei
politinė valdžia remiasi vien prievarta, tai vargu ar galima kalbėti
apie visuomenę ir valstybę,- veikiau apie plėšikų gaujos užgrobtą
miestą. Chrestomatinė tiesa: bet kuris valdovas šalia jėgos argumentų
turi surasti ir kitų, kurie paaiškintų, kodėl pavaldiniams dera
(teisinga) paklusti valdžiai. Kuo teisingesnė atrodo valdžia, tuo
ji galingesnė bei mažiau prievartos jai tenka taikyti, kad išliktų.
Kita vertus, sutarti, kad valstybė turi būti valdoma
teisingai, tėra pirmas žingsnis. Sunkiau sutarti dėl to, kaip tvarkomą
valstybę galima vadinti teisinga.
Socialinio teisingumo iliuzija sovietmečiu
Pavyzdžiui, sovietmečiu labai daug kalbėta apie
tai, kad sovietinis socializmas yra vienintelė santvarka, kurioje
paisoma socialinio teisingumo. Pastarasis buvo suvokiamas kaip lygiavos
sinonimas. Žmonės, pasak sovietinių ideologų, iš esmės yra tarpusavyje
panašūs, taip pat panašūs ir jų poreikiai, todėl teisinga siekti,
kad kiekvienam būtų sudarytos panašios sąlygos šiuos poreikius tenkinti.
Griežtai centralizuota valstybė ėmėsi svieto lygintojos vaidmens.
Deja, realybėje lygiavos siekis virto karikatūra. Daugelis puikiai
prisimename, kad sovietinėje sistemoje komunistinė nomenklatūra
buvo lygesnė už kitus, apsigobusi privilegijų skraiste bei prisiėmusi
pretenziją kontroliuoti visos visuomenės gyvenimą. Sovietinis eksperimentas
atskleidė, kad formali lygiava įmanoma tik tuo atveju, jei visuomenę
apvelkame tramdomaisiais marškiniais, t.y. apribojame žmonių siekius
ir visus priverčiame tarnauti galingam valstybės aparatui, kurio
išlaikymas suryja didžiąją dalį bendrai sukurtų gėrybių. Kita vertus,
nereikia būti ekonomikos ekspertu, kad matytum, kokia galinga ekonominė
jėga yra išlaisvinta privati iniciatyva. Net ir sovietmečio apologetai
sutaria, kad Brežnevo Gorbačiovo laikų sovietinei sistemai buvo
būtina reforma, nes ji buvo pradėjusi springti ekonomiškai.
Teisingumo ilgesys pokomunistinių reformų labirintuose
Laisvos ir teisingos visuomenės siekis buvo labai
svarbi varomoji jėga, vaduojantis iš sovietinės imperijos pelkės.
Iš esmės teko kurti ant visai kitų pamatų stovinčią politinę bei
ekonominę sistemą, naikinančią sovietmečio privilegijas ir kartu
bandančią kompensuoti okupacijos metu patirtas skriaudas. Per trumpą
laiką buvo įvykdytos didžiulės reformos, nacionalizuoto turto privatizacija
turėjo teisingiau perskirstyti ekonominį ir politinį kapitalą. Tačiau,
visuomenės daugumos požiūriu, naujoji tvarka nebuvo teisinga. Paradoksalu,
bet 1992 metais buvę komunistinės nomenklatūros atstovai sugrįžo
į valdžią kaip socialinio teisingumo gynėjai. Jie grįžo, skelbdami
šūkį per daug reformų, tačiau svarbiausiu jų siekiu tebuvo noras
apsaugoti pirmuoju reformos etapu įgytas gėrybes.
Vienas iš pokomunistinės transformacijos paradoksų
- tai, kad nors reformomis siekta panaikinti sovietines privilegijas,
naujai atsivėrusiomis galimybėmis geriausiai pasinaudojo būtent
sovietinė nomenklatūra, virtusi naujaisiais Lietuvos kapitalistais.
Svarbus pokomunistinių reformų bruožas Atgimimo
metu atsiradę naivūs lūkesčiai, kad radikali ekonominė reforma automatiškai
sąlygos visuomenės gerovę, jog pakanka išlaisvinti ekonomiką nuo
totalios valstybės kontrolės - ir tapsime klestinčia visuomene.
Šie lūkesčiai skausmingai žlugo. Pokomunistiniuose kraštuose ekonomikos
permainas lydėjo ūkio krizė, politinis nestabilumas bei sparti turtinė
nelygybė. Kartu su lūkesčiais žlugo ir pasitikėjimas naujaisiais
politiniais institutais: politinėmis partijomis, Seimu, Vyriausybe.
Taip pat pradėjo formuotis politinio gelbėtojo naujojo Tado Blindos
mitas.
Tado Blindos mitas
Analizuojant pokomunistinius rinkimus Lietuvoje,
paprastai akcentuojamas švytuoklės principas. Opozicijoje esanti
politinė jėga iki šiol nušluodavo valdančiuosius. Svarbiausiu pergalės
argumentu per visus iki šiol vykusius rinkimus tarnavo teiginys,
kad valdžia nesirūpina socialiniu teisingumu ir naujoji valdžia
visus stokojančius apdalins gėrybėmis. Beje, socialinis teisingumas
Lietuvoje neretai įsivaizduojamas pagal principą aš nusipelniau
gyventi geriau nei mano kaimynas. Po triukšmingos pergalės naujos
valdžios ryžtas paprastai kiek priblėsdavo. Pirmiausia dėl to, kad
vykdyti veiksmingas reformas daug sunkiau nei rašyti deklaracijas,
- tenka atremti stiprų dabartine situacija patenkintų interesų grupių
spaudimą. Deja, dažniausiai socialinio teisingumo reformos apsiribodavo
lengvatomis garsiausiai rėkiantiems, bet ne socialinio solidarumo
stiprinimu ar pagalbos ranka įklimpusiems į skurdo liūną.
V.Šustauskas Kaune, margaspalvė socialliberalų
kompanija, apsisiautusi naujosios politikos mantija, Rolandas
Paksas ir, kaip tvirtina reitingai, per artimiausius rinkimus V.Uspaskichas
visa tai to paties Tado Blindos mito apraiškos.
Esą ateis kažkas ir nubaus neteisingą valdžią.
Deja, daugeliu atveju nubaudžiama ne tiek valdžia, kiek politinio
gelbėtojo laukę žmonės. Štai ubagų gynėju apsiskelbęs V.Šustauskas
nė kiek nesugebėjo palengvinti skurstančiųjų gyvenimo, tik susibroliavo
su H.Daktaru, kurio vargšu tikrai nepavadinsi; didelė dalis socialliberalų
išsilakstė po partijas, kurios dabar pačios socialliberalus kaltina
nepakankamu dėmesiu socialiniam teisingumui, arba subrendo ir
gėdijasi buvusių argumentų; R.Paksas šiandien kaltinamas už valdžios
troškimą bet kokia kaina, o V. Uspaskicho pažadai labai primena
tuos, kuriuos dalijo liūdnai pagarsėjęs Sekundės bankas.
Verta prisiminti ir dar vieną Tado Blindos bruožą,
kurio garsaus lietuviško filmo režisierius neakcentavo Blinda
buvo plėšikas, kuris pirmiausia rūpinosi savimi, o ne socialiniu
teisingumu. Daugelyje apie teisingumą kalbančių Lietuvos politikų
nesunku įžvelgti pastarąjį Blindos bruožą.
Teisingumas ir solidarumas
Tai, kad socialinio teisingumo ilgesys dažnai
tampa politinių manipuliacijų įrankiu, verčia mus būti atidesnius,
tačiau tikrai nereiškia, jog neturėtume siekti teisingesnės valstybės.
Svarbu prisiminti, kad žmonės alksta ne tik duonos, bet ir socialinio
teisingumo. Absurdiška tvirtinti, kad dabartinė Lietuvos valstybė
skurdesnė nei prieš kokius du dešimtmečius, tačiau klestinti ekonomika
toli gražu nebūtinai reiškia visos visuomenės gerovę.
Lietuva, kaip liudija Vilniaus universiteto Socialinės
politikos studijų centro atliktas tyrimas, yra valstybė, kurioje
socialinė nelygybė pasiekusi kritinę ribą. Lietuvoje skirtinguose
skurdo ir turto poliuose esančių žmonių pajamos skiriasi daugiau
nei dešimt kartų. Didelė visuomenės dalis vis labiau klimpsta į
skurdą ir be pagalbos negrįš į savarankiško gyvenimo vėžes. Dviejų
Lietuvų metafora, nors ir sumanyta, idant nauja kryptimi nukreiptų
prezidentinį skandalą, išaugo realių problemų dirvoje. Politinė
bendruomenė, kurios nariai pasigenda socialinio teisingumo, pavojingai
suaižėja. Fantasmagoriška, kai prabanga dvelkiantis valdininkas
aiškina skurstančiai bibliotekos darbuotojai, kad visiems šiandien
sunku. Kita vertus, ne mažiau absurdiška tikėti, kad socialinis
teisingumas gali būti eksportuotas ES fondų ar įgyvendintas kurio
nors naujo Tado Blindos.
Socialinis teisingumas neatsiejamas nuo solidarumo.
Suvokimas, kad viso socialinio organizmo klestėjimas priklauso nuo
to, kiek sėkmingai skleisis kiekviena jo dalis, yra pirmasis žingsnis
bendrojo gėrio link. Valdžia turėtų tarnauti visiems, o ne kuriai
nors visuomenės grupei, tačiau be solidarumo, prasidedančio nuo
kiekvieno iš mūsų, socialinis teisingumas taip ir liks politiniu
šūkiu.
© 2004 "XXI amžius"
|