Apie Maskvos ir Briuselio įtaką
Lietuvos politikos stiliui
Dr. Irena VAIŠVILAITĖ
Rolando Pakso išrinkimo Prezidentu ir Prezidentūros
krizės istorija dar nesibaigė, tad ir apie jos pamokas kalbėti ankstoka.
Bet, praėjus metams, jau galima kalbėti apie Rolando Pakso išrinkimo
Prezidentu pamokas, kurias, žvelgdamos į artėjančius rinkimus, apmąsto
visos ir senosios, ir naujosios partijos.
Atrodo, kad kol kas įsisąmoninta tik viena pamoka
viešųjų ryšių svarba. Lietuvoje jau lankėsi ir dar lankysis įvairių
partijų kviečiami (tiesa, šį kartą iš Vakarų) viešųjų ryšių specialistai.
Kad tokie specialistai daro stebuklus, gali patvirtinti ne tik Rolando
Pakso bet ir, pavyzdžiui, Bilo Clintono išrinkimas prezidentu.
Kiekvienam bent kiek imlesniam žmogui galima įdiegti
viešos laikysenos ir bendravimo su rinkėjais įgūdžius, galima nušlifuoti
jo kalbas, parinkti aprangą ir šukuoseną. Visi šie dalykai svarbūs
ir gali padėti laimėti rinkimų kovą. Bet jei viešuosius ryšius politikas
atsimins tik per rinkimus, jo karjera nebus ilga.
Tą Lietuvos politikai lyg ir žinojo, bet kažkodėl
buvo nutarę, kad tarp rinkimų viešiesiems ryšiams pakanka rodymosi
per televiziją ar kalbėjimų per radiją bei užsakytų straipsnių spaudoje.
Kad tiesioginio bendravimo su rinkėjais tokie ryšiai neatstoja,
rodo dalies Lietuvos rinkėjų palankumas vis naujiems politiniams
dariniams. Žinoma, kažkuris nuo6imtis rinkėjų yra naivūs ir laukia
stebuklų, panašių į tuos, kuriuos žada televizijos reklamos. Jei
dantų pasta gali iki deimantinio žvilgesio nušvitinti dantis, skalbimo
milteliai stebuklingai naikina dėmes, o namų draudimas ar paskola
suteikia šeimyninę laimę, kodėl politikas negali per metus padidinti
pensijų ir algų? Nieko keista, kad totalitarinėje visuomenėje išaugę
ir subrendę žmonės stokoja kritiškumo ir neskiria reklamos nuo informacijos.
Tačiau keista, kad antrą mūsų visuomenės liberalėjimo
dešimtmetį politikos autsaiderių pasiryžimas išnaudoti tokį naivumą
nesulaukė ir vis dar nesulaukia rimto politinių partijų pasipriešinimo.
Protestų dėl populizmo ir politologų apžvalgų, kurių naivioji visuomenės
dalis neskaito, tokiu pasipriešinimu nepavadinsi. Net politikos
laidas per televiziją žiūri labiau susipratę rinkėjai. Kitus galima
pasiekti tik tiesiogiai su jais bendraujant, aptariant bei sprendžiant
problemas, dėl kurių rinkėjai remia vis naujus gelbėtojus.
Tokiai politikų veiklai pastaruoju metu labai
trukdė toli pažengęs partijų biurokratizmas. Pasitikėjimas kabinetine
veikla neleido susidaryti sveikiems politinės veiklos instinktams.
Be tokių instinktų vadinamosios tradicinės partijos nesugebėjo
pakankamai anksti atpažinti pačiam jų egzistavimui gresiančio naujųjų
partijų proveržio pavojaus. O įspėjančių ženklų pakako.
Sovietinio palikimo plačiai aptarinėti net neverta.
Nemažai dabartinių aktyvių politikų turi vienokią ar kitokią tų
laikų partinės ar bent visuomeninės veiklos patirtį. Toji veikla
nepriklausė nuo rinkėjų, jiems savo veiksmų aiškinti ir ginti nereikėjo,
užtat svarbūs buvo santykiai su kitomis institucijomis, ypač aukštesnėmis.
Sovietinė patirtis nesuformavo jokių savo veiklos pristatymo, kritikos
ir viešos diskusijos įgūdžių.
Paradoksalu, bet Lietuvos stojimas į Europos Sąjungą
ir NATO turėjo šiokių tokių bendrų bruožų su sovietinių laikų administravimu.
Stojimo metu buvo labai svarbu atitikti reikalavimus, standartus,
pelnyti gerą įvertinimą ir pan. Nenuvertinant milžiniško Lietuvos
valstybės institucijų atlikto darbo, būtina vis dėlto pripažinti,
kad ne tik valdininkai, bet ir politikai daugiau žvalgėsi į tarptautines
institucijas, o ne į savo rinkėjus. Mokomasi buvo iš Europos įstaigų,
o ne iš Europos valstybių politinių partijų. Žinoma, su Briuselio
įstaigomis ir kontaktai buvo lengvesni bei dažnesni.
Europos Sąjungos institucijos, išskyrus Parlamentą,
nėra renkamos, jų viešieji ryšiai, nepaisant milžiniško aptarnaujančio
personalo, gana prasti. Patys Europos Sąjungos pareigūnai tą yra
ne kartą pripažinę ir pažadėję permainas, kurių vis dar laukiama.
Visoms nepriklausomos Lietuvos vyriausybėms irgi
galima prikišti prastą bendravimą su rinkėjais, nenorą ar nesugebėjimą
aiškinti savo sprendimus. Rinkimų rezultatų švytuoklė jau gerokai
anksčiau galėjo įspėti, kad rinkėjai už tokį abejingumą atsilygina,
balsuodami už valdžioje dar nebuvusius. Bet kažkodėl atėję į valdžią
nauji politikai greitai virsdavo valdininkais ir nebenorėdavo valdininkų
įpročių atsisakyti net valdžią praradę. Menka paguoda, kad su panašiomis
problemomis susiduria ir kitos pokomunistinės demokratijos.
Manau, kad ne tik Maskvos prisiminimai, bet ir
Briuselio pavyzdys paskatino Lietuvos politikus vis daugiau domėtis
naujais koridoriais ir užkulisiais, primirštant savo rinkėjus.
Žinoma, juos nori nenori tenka atsiminti prieš rinkimus. Būtent
tokiu prisiminimu, gal ir iš anksto suplanuotu, galima laikyti
dabartinės valdančiosios daugumos sprendimą šiais metais didinti
pensijas, kelti algas ir siekti, kad jau rugsėjį ūkininkus pasiektų
tiesioginės išmokos iš Europos Sąjungos fondų... Bet ar to pakaks?
Ar per šių rinkimų vajų partijų programos vėl bus tik deklaruojamų
siekių rinkiniais? Ar taip ir neprasidės vieša ir rinkėjams suprantama
diskusija jiems rūpimais klausimais? Ar nebus jokios konstruktyvios
savo arba bent jau oponentų ankstesnės veiklos kritikos? Be tokios
kritikos, be kalbėjimo apie tai, ko ir kodėl nepavyko padaryti,
sunku tikėtis rinkėjų pasitikėjimo naujais pažadais. Jie jau greičiau
pasitikės naujais žadančiaisiais.
Juk būtent Rolando Pakso rinkimų vajus parodė,
kad rinkėjams rūpi ne tik didesnės pensijos bei algos, bet ir prastas
valdymas, korupcija, neskaidrus arba blogai išaiškintas privatizavimas,
nesibaigiančios sveikatos apsaugos sistemos pertvarkos ir dar daugybė
dalykų. Bet rimtesnės diskusijos šiais klausimais iki šiol negirdėti.
O kokie kiti klausimai bus svarbiausi per artėjančius rinkimus?
Galima tik džiaugtis, kad kai kurios Lietuvos
partijos pradėjo stiprinti ryšius su giminingomis Europos valstybių
partijomis. Iš jų labai daug galima ir būtina išmokti. Ne tik bendrauti
su rinkėjais, bet ir partijos vidaus gyvenimo. Nebūna sėkmingų partijų
be veiklaus vietinių organizacijų tinklo, be tikros partinės demokratijos,
be rimto rūpesčio pamaina.
Nors jau ne pirmus metus liberalūs Europos Sąjungos
kritikai tvirtina, kad pastaroji vis labiau centralizuojasi ir biurokratėja,
negalima nepripažinti, kad iki centralizuotos ir biurokratinės supervalstybės,
savotiškos naujosios Romos imperijos atsiradimo Europai dar labai
toli. Svarbiausi politikos procesai vyksta ir ateityje tikrai vyks
tautinėse valstybėse. Tad artimiausiu metu tikrai nepasiteisins
nei politikų, nei rinkėjų pernelyg didelės viltys, dedamos į Briuselį.
Nori nenori teks galynėtis su sava politine ir socialine tikrove.
O pastaroji labai priklauso nuo politiškai aktyviausios visuomenės
dalies partijų laikysenos bei veiklos.
© 2004 "XXI amžius"
|