Kelias į vergovę: trys gundymai
Vladimiras Laučius
Eltos politikos naujienų redaktorius
Politinę priespaudą ar nelaisvę dažniausiai tapatiname
su primesta svetimųjų valdžia arba asmens pilietinį savarankiškumą
ribojančia bei naikinančia santvarka. Politinio, moralinio, ekonominio
ar kultūrinio pavergimo galimybės paprastai siejamos su tam tikrais
išorės veiksniais okupacija, nedemokratinių (svetimų) jėgų pergale
prieš demokratines, nepageidaujama kultūrine ar ekonomine įtaka
iš Vakarų bei Rytų. Politiniai ginčai Lietuvoje pastarąjį dešimtmetį
neretai sukosi aplink tai, kas ir kaip mus nori pavergti per naftos
perdirbimą, dujas, jaunimo kultūrą, globalizaciją arba sraigtasparniais
ir agurkais prekiaujančių milijonierių pinigines.
Šie pagrindo kartais turintys nuogąstavimai beveik
išstūmė iš mūsų akiračio tas grėsmes laisvei, kurių šaltinis yra
ne išorinio, bet vidinio pobūdžio. Tai daugeliui visuomenės nuomonės
formuotojų savybingi, iš populiarių bei autoritetingų tribūnų šiandien
gundomai skleidžiami ir auditorijos nekritiškai perimami politinio
mąstymo stereotipai.
Tarp įtaigiausių nūdienos gundymų rinktis nelaisvės
kelią matyti trys nuostatos, iš pirmo žvilgsnio lyg ir nežadančios
nieko panašaus į vergystę. Viena jų skelbia, kad politika turi būti
pragmatiška, o principingumas esąs ne tiek viešo, kiek privataus
gyvenimo siekinys. Pasak antros nuostatos, reikia priimti gyvenimą
tokį, koks jis yra, nesivaikyti tuščiai idealų ir nekvaršinti sau
galvos dabartinei politikai esą nepritaikomomis teorijomis. Trečia
nuostata semiasi gyvybinių syvų iš gamtamokslių suformuotos mąstysenos,
akivaizdžiai persmelktos marksistinio visuomenės raidos suvokimo.
Jos esmė požiūris, kad visuomenė, kaip ir gamta, gyvena pagal
tam tikrus dėsnius, kurių atradimas ir paisymas leidžia būti padėties
šeimininkais bei rinktis pažangos kelią.
Kelio į vergovę autorius Friedrichas A. von
Hayekas vienoje savo knygų yra pastebėjęs, kad laisvė gali būti
išsaugota tik laikantis principų ir yra naikinama, jeigu vadovaujamasi
pragmatizmu. Šis liberalizmo klasiko teiginys išryškina Lietuvos
politinių partijų tikro ar tariamo liberalumo laisvės principo
suvokimo ir laikymosi problemą. Mat, dauguma jų arba skelbiasi esančios
liberalios (liberalcentristai, socialliberalai, liberaldemokratai),
arba vykdo liberalią ekonominę politiką (socialdemokratai, konservatoriai
1999 2000 metais). Tačiau jas visas vienijanti, viešai skelbiama
veiklos kelrodė - pragmatizmas.
Antai liberalams ir liberaldemokratams vadovavęs
dabartinis šalies Prezidentas laimėjo rinkimus su tvarkos, o ne
laisvės šūkiais, o jo rinkimų kampanija pragmatizmu pranoko visas
kitas. Savo ruožtu socialdemokratai ir konservatoriai daugybę kartų
darbais ir žodžiais kėlė pragmatizmą aukščiau už politinius principus.
Yra pagrindo teigti, kad ir dabartinė politinė krizė iš dalies yra
šio visuotinio vadovavimosi pragmatiniais sumetimais, o ne principais
padarinys.
Anot Hayeko, principų nepaisymas bei vis ryžtingesnis
noras vadovautis pragmatiniais sumetimais, visų principų arba izmų
išsižadėjimas dabar skelbiamas kaip naujoji mūsų laikų išmintis.
Jo žodžiais, pastaruoju metu visos ideologijos, arba principų sistemos,
visuotinai imtos niekinti, kaip jas niekino įsitikinę diktatoriai
Napoleonas ir Karlas Marksas tiedu žmonės, kurie šiam žodžiui
suteikė jo šiuolaikinę niekinančią prasmę. Hayeko įsitikinimu,
ši madinga panieka ideologijai, visiems bendriems principams
arba izmams griauna laisvos visuomenės pamatus.
Apsidairę ir įsiklausę į daugelio mūsų politikų
bei ekspertų kalbas, turėsime pripažinti, kad Hayeko įžvalga taikliai
apibūdina šių dienų Lietuvos tikrovę. Viešojoje erdvėje iš visų
pusių sklinda naujoji mūsų laikų išmintis: ideologijos mirė,
vadovautis jomis beprasmiška, politika tėra verslo rūšis, o tautos
atstovai viso labo rinkimų sėkmės lydimi pirkliai nacionalinio
masto rinkoje. Nenuostabu, kad įkyriai ir dažnai kaip hare krišna
kartojami žodžiai tolydžio virsta politiniu kūnu visuomene, kurios
niekaip nepavadinsi pilietine ir laisva. Jokiems principams neįsipareigojusios,
jokiai ideologijai neatstovaujančios, iš politikos verslą darančios
partijos šiomis aplinkybėmis be vargo laimi rinkėjų balsus.
Kitas gundymas, kuriam dažnai neatsispiriama formuojant
visuomenės nuomonę ir akademinio jaunimo supratimą apie politiką,
yra tariamas realizmas politikos normų kildinimas iš esamų aplinkybių,
o ne iš tam tikrų principų bei racionalių argumentų. Šiuo požiūriu
politinio gyvenimo suvokimas ir vertinimas grindžiamas stebėjimu
ir nešališka analize. Kitaip tariant, nėra kito pagrindo atsakyti
į klausimą kaip turi būti? išskyrus stebėjimo ir nešališkos
analizės būdais gautą atsakymą į klausimą kaip yra?. Tačiau šis
menamai nešališko pagrindo atradimas paprasčiausiai sukeičia vietomis
tikrovę ir normą: tikrovė tampa įpareigojanti, norma išvestinė.
Lieka vienintelis politikos vertinimo kelias: taip yra, vadinasi,
taip turi būti.
Šį kelią grindžiantis vadinamasis nešališkas
realizmas iš esmės leidžia pateisinti bet kurią santvarką sovietinę,
hitlerinę ar įsteigtą kokio nors Talibano. Jei politikos vertinimo
standartai priklauso tik nuo laiko ir vietos, tai bet kurį politinį
reiškinį arba veiksmą pateisina tvirtinimas šiandien tai vyksta
visame pasaulyje arba mes taip gyvename. Laisvė ir tironija,
pilietiškumas ir verteiviškumas tampa vienodai normalūs nelygu
normas diktuojanti šalis ir/ar laikotarpis. Taip šalia politinio
nesiskaitymo su principais ir idėjomis šiandien įsikeroja intelektinis
abejingumas tiesai ir teisingumui.
Kai nėra pagrindo skirti sveiko politinio kūno
nuo sergančio, normos nuo nuokrypio, kitaip tariant - vadovautis
politine fiziologija ir matyti galimas patologijas, lieka neaišku,
kaip diagnozuoti ir gydyti liberaliąją demokratiją persekiojančias
ligas. Maža to, - kai akademijoje ir viešojoje erdvėje pernelyg
užsižaidžiama politikos analizės nešališkumu, atsiranda pagrindo
nuogąstauti, kad kritiniu momentu visuomenė taip pat bus nešališka
ir abejos, ar verta ginti šalies Konstitucijoje įtvirtintas pamatines
vertybes nuo galimų grėsmių. Juk vertybės ir principai esą tam tikrų
aplinkybių nulemiami arba tiesiog su atodaira į vyraujančias tendencijas
pasirenkami ar atmetami dalykai. Laisvė - ne išimtis.
Hayekas pateikia gražų pavyzdį tiems, kurie neatsikratę
marksizmo ar persmelkti gamtamokslinės logikos mano, jog visuomenės
gyvenimą valdo gamtos dėsnius primenantys procesai ir būtinybės.
Jis rašo: Dauguma atvejų politinė būtinybė yra mūsų pačių rankdarbis.
Esu pakankamai senas, ir ne vieną kartą vyresnių už save buvau tikinamas,
kad tam tikri jų politikos padariniai, dėl kurių aš baiminausi,
niekada neatsiras, tačiau vėliau, kai jie vis dėlto atsirasdavo,
jaunesnių žmonių būdavau tikinamas, kad jie buvo neišvengiami ir
visiškai nepriklausė nuo to, kas buvo padaryta anksčiau.
Ši ištrauka trumpai ir aiškiai nusako tą mąstymo
tipą bei jam būdingus argumentus, kurie stačiai mūryte įmūryti daugelio
mūsų propagandininkų galvose. Tokio pobūdžio argumentai gelžbetonine
siena stūkso Lietuvos viešojoje erdvėje ir verčia niekais tiek žodžio
bei minties laisvę, tiek gražias kalbas apie pilietiškumo dorybę.
Kai visuomenei nuolat aiškinama, jog politinius sprendimus lemia
ne ji ir ne jos atstovai, o kažin kokios būtinybės ir neišvengiamybės,
tikėjimas laisve ir demokratija susvyruoja. Žmogus nėra laisvas
ir demokratija negali būti liberali, jeigu ne mes valdome procesus
ir sprendžiame, kas yra būtina, o procesai ir būtinybės ima valdyti
mus.
Prieš tris išvardytus gundymus turėtų sukilti
ir protas, ir krikščioniškasis tikėjimas, ir politinė nuovoka. Tikėjimo
požiūriu pasidavimas šiems gundymams akivaizdžiai reikštų žingsnį
į bedievystę. Protas prieš juos sukyla, nes jais nuvertinama tiesa
ir paneigiamas pamatinių, civilizuotą gyvenimą įgalinančių politikos
bei moralės normų ir principų egzistavimas. Politiniu atžvilgiu
šie gundymai pragaištingi, nes atveria kelią, vedantį į vergovę.
© 2004 "XXI amžius"
|