Zuikis drąsuolis, arba
Ką Lietuva veiks NATO ir ES
Tomas MISIŪNAS
Politologas
Kai prieš porą metų pradėjome ypač intensyviai
ruoštis narystei NATO, kiekvienoje autobuso stotelėje galėjome išvysti
didžiulį plakatą, kuriame buvo pavaizduotas liūtas (suprask NATO),
o šalia jo besišypsantis zuikis (suprask Lietuva NATO pašonėje).
Lietuva per savo, kaip nepriklausomos valstybės, istoriją dar niekada
neturėjo tokių karinio saugumo garantijų, kokias gali suteikti karinis
NATO aljansas. Likus vos kelioms savaitėms iki narystės, kai praktiškai
nebeliko net teorinės galimybės likti už NATO durų, galima pastebėti,
kad Lietuvos zuikis tapo labai drąsus jis atvirai prabyla apie
NATO bazes Lietuvos teritorijoje (suprask mes pilnateisiai NATO
nariai), išsiunčia permanentinę grėsmę kėlusios didžiosios kaimynės
šnipus (vėliau panašiai pasielgė ir estai), galiausiai - atvirai
skaičiuoja, kur ir kaip virš Baltijos valstybių skraidys jų oro
erdvę kontroliuojantys NATO naikintuvai. Panašu, kad taip aukštai
iškėlę galvą su Rusija mes dar nešnekėjome.
Kita vertus, pats NATO palyginimas su liūtu nėra
visiškai tikslus, nes Šaltojo karo pabaiga išryškino skirtumus tarp
JAV ir jų sąjungininkių Europoje. Pasirodė, kad tas liūtas greičiau
yra JAV su savo karine galia, saugantis Europą nuo Rusijos revizionizmo
ir, kaip paaiškėjo po Rugsėjo 11 d., nuo naujų grėsmių. Lietuvos
ir kitų mažųjų Europos valstybių narystė kariniame aljanse gali
dar padidinti tą išryškėjusį karinių ir technologinių galių skirtumą
aljanso viduje. Be to, tikėtina, kad narių skaičiaus išaugimas apsunkins
ir aljanso partnerių galimybes susitarti ir vienbalsiai priimti
sprendimus. Kita vertus, JAV yra suinteresuota Lietuvos ir kitų
Vidurio Europos valstybių atėjimu į aljansą, nes šios valstybės,
turinčios ilgą istorinę gyvenimo be saugumo garantijų patirtį, yra
politinės Amerikos sąjungininkės. Tai yra naująją nuo senosios
Europos skiriantis bruožas. Senoji Europa jaučiasi pakankamai
subrendusi pasirūpinti savimi - net ir karinio saugumo prasme. Tiesa,
reikia pastebėti, kad ES paversti ne tik ekonomine, bet ir politine
organizacija jau buvo bandoma ne kartą, todėl nuo praėjusių metų
vykstančias didžiųjų ES valstybių Vokietijos, Prancūzijos ir Jungtinės
Karalystės konsultacijas dėl intensyvesnio karinio bendradarbiavimo
galima laikyti arba didele pažanga (susitikinėja didysis Europos
trejetas), arba eiline iniciatyva su numanomais, bet neįvykdomais
rezultatais (nes dalyvauja tik trys valstybės). Bet kuriuo atveju
tai sukuria vidinę įtampa tiek NATO, tiek ES viduje.
Lietuva tikrai ne vienintelė valstybė, priklausysianti
ir NATO, ir ES, tačiau tai reiškia, kad ramus mūsų užsienio politikos
periodas baigėsi. Skaičiuojant dienas ir savaites iki abiejų narysčių
Lietuvai kaip niekad reikia gerai apmąstytos užsienio politikos
strategijos: pirma, reikia išlaikyti JAV dėmesį ir teikiamas saugumo
garantijas; antra - užsitikrinti savo ekonominę plėtrą ES; trečia,
palaikyti gerus santykius su Rusija, kartu mažinant ekonominę ir
energetinę priklausomybę nuo šios valstybės; ketvirta, ir tai tikriausiai
yra svarbiausia, apibrėžti savo interesus abiejų organizacijų
erdvėje kaip vietinius, regioninius ar dar platesnius.
Aptarkime visus keturis tikslus. Pirma. Karas
prieš terorizmą iš esmės reiškė JAV globalių interesų pasikeitimus:
perrašomos viešosios ir slaptosios nacionalinės strategijos, kalbama
apie karinių pajėgų reformas ir perdislokavimą, ieškoma trumpalaikių
(patogių) partnerių ne tik transatlantiniame regione, bet visame
pasaulyje. Todėl klausimas, kokią vietą Lietuva užims naujojoje
JAV strategijoje, yra labai natūralus. Busho sakinys, kad Lietuvos
priešai yra ir Amerikos priešai neturėtų labai guosti, nes turime
ir patys kažką siūlyti: savo politinę paramą bet kokiems JAV užsienio
politikos žingsniams, atstovavimą JAV interesams ES institucijose
ar placdarmą JAV įtakai skleisti toliau į Rytų Europą bei Pietų
Kaukazą. Vieno atsakymo nėra.
Antra. Narystė ES reiškia ne tik struktūrinių
fondų paramą Lietuvos ūkininkams ir verslininkams, bet ir didžiulius
politinius įsipareigojimus laikytis tų užsienio politikos krypčių,
kurias Europos valstybės brėžė beveik 50 metų. Šios kryptys dažnai
nesutampa su JAV ekonominiais ir politiniais interesais: pasaulinėje
ekonomikoje JAV ir ES yra didžiausi konkurentai, JAV vykdoma vienašališka
bei agresyvi užsienio politika prieštarauja Europos diplomatijos
ir nuosaikaus derėjimosi tradicijoms: tai liudija Palestinos valstybės
sukūrimo, Tarptautinio baudžiamojo teismo, Kyoto protokolo klausimai.
Netgi didžiausias Europos istorijoje teroristų
išpuolis Ispanijoje sukėlė visiškai priešingą visuomenės reakciją
nei Rugsėjo 11-oji JAV. Kovoje prieš terorizmą Europa pasiryžusi
kapituliuoti. Teroristų baimė Europoje lemia rinkimų rezultatus
ir vyriausybių kaitą. JAV pagalbos šiame kare vargu ar galima tikėtis,
tačiau atsinaujinus konfliktui Kosove be JAV ir NATO i pagalbos
šsiversti neįmanoma.
Lietuva šios įtampos tarp JAV ir ES metu laikėsi
nevienareikšmės pozicijos: atvirai nedeklaruodami, mes palaikome
Palestinos valstybės kūrimą, o norėdami užsitikrinti gerus santykius
su skandinavais ir būti Šiaurės, o ne Rytų Europa, turėsime laikytis
ir Kyoto protokolų. Tarptautinio baudžiamojo teismo jurisdikcijos
netaikymo klausimas JAV kariams buvo svarstomas ES senbuvėms atvirai
spaudžiant būsimąsias nares, tačiau kovoje prieš terorizmą Lietuva
pakankamai nuosekliai laikosi JAV pozicijos. Lietuvos nuosaikumo
kriterijus šiais atvejais galėtų būti ne tik rūpestis savais interesais,
bet ir sunkus darbas siekiant išlaikyti stiprų transatlantinį ryšį,
kad tokių konkurencinių klausimų atsirastų kuo mažiau.
Trečia. Stiprus transatlantinis ryšys būtinas
jau vien tam, kad JAV, NATO ir ES pozicija Rusijos atžvilgiu kardinaliai
nesiskirtų. Nepaisant to, kad Lietuva jau zuikis drąsuolis, tačiau
perdėtas didžiosios mūsų kaimynės romantizavimas turi baigtis. Žvelgiant
į esamą situaciją optimistiškai, reikėtų tikėtis, kad JAV Vidurio
ir Rytų Europos valstybes traktuoja kaip savo geopolitinių interesų
zoną, garantuojančią tiesioginį susisiekimą su Artimaisiais Rytais,
Pietų Kaukazu ir dramatiškai priartinančią prie Rusijos įtakos zonoje
esančios Centrinės Azijos. Tokiu atveju JAV padarys viską, kad šią
įtaką išlaikytų. Apie tokius ilgalaikius JAV ketinimus byloja augantis
Amerikos susidomėjimas ekonominis, finansinis, socialinis ir net
kultūrinis. Kitas svarbus aspektas: Europos valstybės neretai yra
daug jautresnės Rusijos nedemokratijos, nepagarbos žmogaus teisėms
ir piliečių laisvių varžymo apraiškoms nei JAV. Amerika, nors ir
būdama didžiausia skriaudžiamų tautų globėja, vis dėlto dažnokai
žiūri plačiau (kai kurių Artimųjų Rytų valstybių pavyzdžiai).
Ketvirta. Lietuvos užsienio politikos interesai
iki šiol buvo labai riboti užsitikrinti savo karinį ir ekonominį,
iš dalies net vidaus politinį saugumą naryste NATO ir ES. Dabartiniai
skandalai ir šnipinėjimo istorijos lyg ir rodo, kad mūsų lūkesčiai
pasiteisina: Šiaurės Atlanto regiono valstybės, norėdamos būti saugios,
rūpinasi, kad ir iš mūsų teritorijos grėsmių joms nekiltų. Kita
vertus, sugebėjimas susitvarkyti savame kieme bus ženklas, ar galime
tikėtis didesnės įtakos už to kiemo ribų. Lietuva, kitaip nei kitos
naujosios ES ir NATO narės, turėjo neblogą pagrindą Vilniaus dešimtuko
grupę. Siekiant dar platesnių interesų, pavyzdžiu galėtų būti Švedija,
Danija ar Nyderlandai, kurių diplomatai, susidarius krizinei situacijai,
tampa labiausiai pageidaujamais derybininkais ir tarpininkais. Pirmiausia
reikėtų vidinės diskusijos apie užsienio politikos tikslus, o ne
aklo tikėjimo, kad zuikio sindromą galima greitai pakeisti liūto
fenomenu.
© 2004 "XXI amžius"
|