Tikintis savo ateitimi žmogus
bus ir tautiškas, ir patriotiškas,
ir pilietiškas
|
doc. dr. Arūnas Poviliūnas
|
Atodangos tęsia diskusiją apie patriotiškumą
ir tautiškumą. Į klausimus, kur reikėtų ieškoti tautiškumo, o kur
pilietiškumo šaknų ir kas lemia šalies piliečių patriotizmo jausmą
atsako Vilniaus universiteto Sociologijos katedros vedėjas doc.
dr. Arūnas Poviliūnas.
Kas yra patriotizmas, tautiškumas ir pilietiškumas
sociologų požiūriu?
Vieningo sociologų požiūrio nėra. Yra skirtingos
sociologijos mokyklos. Kai kalbame apie tautiškumą ar patriotizmą,
omenyje turime tam tikras vertybines nuostatas. Ir mokslas nėra
nei pilietiškas, nei tautiškas, jis gali tik nagrinėti šį reiškinį
iš pačių įvairiausių perspektyvų.
Man yra tekę daug dirbti pilietinio ugdymo srityje.
Prieš dešimt-dvidešimt metų buvo atliekami tautinio ir pilietinio
ugdymo tyrimai. Mokyklose tam skiriamos įvairios programos. Vienos
šalys turi tam skirtas specialias programas, kitos jų neturi, trečios
taiko bendresnio pobūdžio programas. Kas buvo pastebėta tyrimų metu?
Pasirodo, tose šalyje, kuriose diegiamos liberalios nuostatos, nukenčia
konservatyvi ar respublikoniška pilietiškumo samprata bendras
gėris bendras tikslas. Ir atvirkščiai, ten, kur puoselėjamos
respublikoniškosios vertybės, ten mažiau yra pasiekta liberalių
nuostatų ugdymo srityje. To tyrimo autoriai iš Tarptautinės švietimo
pasiekimų vertinimo institucijos priėjo išvados, kad šių dviejų
tradicijų suderinti negalima, nes visuomet lieka skirtumas tarp
respublikoniškosios ir liberaliosios pilietiškumo sampratų.
Kalbėdami apie pilietinį ugdymą, visų pirma susiduriame
su vertybinėmis nuostatomis. Aš, kaip sociologas, o ne kaip pilietis,
aiškiai matau, kad šiuo metu tarp šių dviejų polių yra visa nuostatų
paletė. Todėl ir Lietuvoje vienoje pusėje galima aptikti respublikoniškų
nuostatų, ateinančių iš Aristotelio laikų, kurių pagrindu teigiamas
bendro gėrio siekimas, kitoje pusėje liberalioji pilietiškumo
samprata, pagal kurią valstybė yra tarnas ir aš moku pinigus, kad
tas tarnas man tarnautų. Ir bet kurioje amžiaus grupėje šis įvairių
atspalvių žaismas atsispindi.
Galime kalbėti apie bendras tendencijas Lietuvoje,
kurias mums parodė 1996 m. atliktas išsamus lyginamasis istorinės
sąmonės tyrimas. Istorinė sąmonė tai mūsų gebėjimas susieti, sumodeliuoti
tekantį laiką, įsivaizduoti jį kaip vientisą procesą. Tai buvo pirmasis
tokio pobūdžio tyrimas, jis buvo darytas 29 valstybėse visoje Europoje
- nuo Izraelio iki Rusijos. Buvo tiriami ir Lietuvos paaugliai.
Pamatėme, kad Lietuvos jaunimas išsiskiria iš kitų šalių praeities
romantizavimu. Romantizuojama praeitis iki Mindaugo laikų, apie
kurią nėra jokių liudijimų, apie kurią niekas nieko nežino. Tame
tyrime buvo užduodami ir klausimai: Kiek jums yra svarbi praeitis
dabarčiai suvokti? ir Kiek jums svarbi praeitis ateities planams?.
Būtent Lietuvos paaugliams, lyginant su kitomis šalimis, praeitis
atrodė svarbiausia. Jeigu kitose valstybėse jaunimui praeitis svarbi
tam, kad ją pažintų, tai lietuviams ji svarbi dabarčiai suprasti
ir ateičiai numatyti.
Galimas ir kitas pavyzdys. Neseniai vakarieniavau
su užsieniečių kompanija, ir pirmas dalykas, kurį lietuviai, kalbėdami
apie Lietuvą, pasakė užsieniečiams, kad Lietuva buvo nuo jūros iki
jūros. Taip pat buvo pasakyta, kad lietuvių kalba yra pati seniausia
pasaulyje, kaip viena iš indoeuropiečių kalbų. Tai yra pačios svarbiausios
žinios apie Lietuvą ir jas pranešus paprastai visi nuščiūva. Beje,
toje kompanijoje buvo ir mongolų, kurie savo Čingischanu irgi labai
didžiuojasi, tad pasirodė, kad mes buvome kaimynai ir mūsų imperijų
sienos lietėsi. Nenoriu ironizuoti, bet tai yra lietuvių istorinės
sąmonės profilis, kuris yra mumyse.
Tai jūs nepritartumėte skeptikų nuomonei, kad
lietuviai yra per mažai tautiški ar menki patriotai?
Nesąmonė. Jokių čia problemų nėra. Kai kurie autoriai
net linkę kalbėti apie išskobtą patriotizmą. Niekas to patriotizmo
nėra išskobęs ir niekas jo kažkaip ypatingai įskiepyti negali.
Mano galva, mes matome mano minėtas dvi vertinimo tradicijas, kurios
tarpusavyje žaidžia. Mes net savo vaikuose matome, kaip nejučia
atgimsta tas praeities garbinimas ir šlovinimas. Net mano sūnui
istorijos mokytis atrodo labai svarbu, nors aš jos atžvilgiu esu
skeptiškesnis.
Mano manymu, tai susiję ir su pačio žmogaus branda,
tačiau niekas tikrai nėra linkęs nuvertinti Lietuvos praeities.
Ar kalbant apie praeitį ir dabartį galima atskirti
tautiškumą, patriotizmą ir pilietiškumą? Lietuvos valstybė kūrėsi
ant tautiškumo pamatų, istorinis pasididžiavimas dažniau siejamas
būtent su valstybės institucionalizavimusi, o pilietiškumas suprantamas
kaip dalyvavimas visuomenės veikloje. Ar vis dėlto šias sąvokas
vienija istorinė sąmonė?
Aišku, jas galima atskirti. Kai kalbame apie patriotizmą,
kaip apie pasididžiavimą savo tauta ir savo valstybės istorija,
tai yra visiems mums artimas ir būdingas jausmas. Net ir būdami
ironiški savo praeities atžvilgiu vis dėlto didžiuojamės ja.
Visai kitas dalykas yra pilietinio dalyvavimo
visuomeniniame gyvenime įgūdžiai. Čia mes galime kelti atskirą problemą:
kiek mokykla, kiek kitos institucijos yra pajėgios formuoti ar ugdyti
jauno žmogaus sugebėjimą dalyvauti? Nemanau, kad čia reikėtų kalbėti
apie labai liberalią sistemą. Nieko panašaus. Svarbiausia, kad būtų
aiškios žaidimo taisyklės ir vaikai galėtų dalyvauti jas aptardami
mokyklos bendruomenėje. Šioje srityje jau nemažai nuveikta aktyviai
veikė ir Pilietinių iniciatyvų centras, ir Moksleivių parlamentai,
vyko įvairūs projektai, skirti mokyklos bendruomenės savivaldai.
Geros mokyklos yra įvairios: viena mokykla Jėzuitų gimnazija
konservatyvesnė, kita Vilniaus licėjus liberalesnė. Jas vienija
labai aiškios žaidimo taisyklės, t.y. demokratiniai savivaldos principai,
kurie taikomi visai mokyklos bendruomenei.
Vaikai šiandien ugdomi mokykloje. O kaip jų
tėvai, ta karta, kuri baigė sovietines mokyklas? Ar užtenka, kaip
siūlė R. Paksas, sukurti Nacionalinio pasididžiavimo programą,
ar reikėtų kaip konservatoriams paskelbti Trispalvės žygį per Lietuvą
ir taip visus raginti būti labiau lietuviais?
Man atrodo, kad svarbiausias dalykas yra žingsnis
po žingsnio ieškoti galimybių, kaip įtraukti žmones į dalyvavimą
sprendžiant jų pačių gyvenimo klausimus, pradedant banaliausiais
laiptinės tvarkymo ir baigiant nacionaliniais rinkimais. Suprantama,
didmiestyje tai sunku padaryti. Bet mažesnės bendruomenės, kur žmonės
vieni kitus pažįsta ir žino, kaip klostosi kito gyvenimas, yra skaidrios,
todėl yra ir saugios, nes socialinė kontrolė yra persipynusi su
bendruomenės skaidrumu, kur kontrolės institutas nėra susvetimintas.
Labai svarbu, kad tie žmonės turėtų galimybę dalyvauti. Atrodytų,
čia neina kalba nei apie lietuvybę, nei apie nustatytą tautinimo
tvarką, bet apie tai, kad tie žmonės turėtų daugiau sprendžiamosios
galios.
Vadinasi, ne tik tautiškumas ir patriotizmas
skatina pilietiškumą, gali būti ir atvirkščiai, t.y. egzistuoja
abipusis ryšys?
Taip. Pilietiškumas tai visų pirma pasitikėjimas.
Jeigu žmogus turi galių, jei pasitiki savimi, tai viskas jo galvoje
atitinkamai ir susiklosto. Jeigu jis tų galių neturi, nepasitiki
net savimi, tai tada pradeda lįsti įvairūs fantomai ir gaivalai,
kuriais naudojasi politikai. Solidus, savimi pasitikintis, tikintis
savo ateitimi žmogus bus ir tautiškas, ir patriotiškas, ir pilietiškas.
Internetinėje žiniasklaidoje pasirodė komentarų,
kuriuose teigiama, kad pilietiškumas yra mados dalykas, pasireiškiantis
tam tikrais etapais. Kiti mano, kad patriotizmas, tautiškumas ir
pilietiškumas yra praktikuojami tik tų žmonių, kuriems jau nebereikia
rūpintis materialiniais gyvenimo šaltiniais. Ar šių komentarų autoriai
teisūs?
Ne. Aš manau, toks požiūris susijęs su vartotojiškos
visuomenės formavimusi. Man priimtinesnė Hanso Gadamerio pozicija
apie egzistuojantį tam tikrą ikirefleksinį tautiškumo ar patriotizmo
lygmenį, kuris slūgso kažkur viduje ir tu jo niekur negali iškelti
ar išimti, nes jis yra tavo tapatybės dalis nepaisant to, ar jis
atpažintas, ar ne. Tai yra fundamentalus dalykas, kuris nėra nusiperkamas
Maximoje arba Akropolyje. Tai nėra mada, kur renkamės, ką pirkti:
plačias arba siauras kelnes, patriotizmą arba tautiškumą. Tai yra
integrali asmenybės dalis. Tavo santykis su ta dalimi gali būti
įvairus. Jis priklauso nuo patirties, t.y. kaip tą patirtį reflektuoji
ir vertini. Net jeigu žmogus apie patriotizmą samprotauja kaip apie
madą, tai paradoksas tas, kad ir jame tegul ir paslėptas - slūgso
tas patriotizmas. Labiausiai turėtų nerimą kelti minėtas vartotojiškas
santykis su valstybe, tauta ar istorija. Esu žmogus, esu lietuvis
ir jokia čia ne mada, bet tapatybės dalis.
Tai ar reikia skatinti patriotizmą, jeigu jis
jau yra mūsų tapatybės dalis?
Aš esu už didesnės galios bendruomenėms suteikimą.
Visa mano veikla nukreipta ne į mokslinį tų bendruomenių tyrimą,
bet tyrimą dalyvaujant, kai dirbi ir ieškai bendruomenės problemų
sprendimo būdų kartu su jos nariais. Vienas iš tokių būdų - tai
J. Habermaso siūlomas viešosios erdvės kūrimas. Žingsnis po žingsnio
reikia kurti tokią aplinką, kur žmonės nuolat rinktųsi, pasistatytų
suoliukus, ant kurių sėdėtų ir šnekėtųsi. Tai yra vadinamosios agoros
kūrimas, kuriame dalyvauja pati bendruomenė; kartu tai yra ir tų
žmonių įgalinimas, kad jie jaustųsi galį patys spręsti svarbiausias
savo gyvenimo problemas. Tai ir reikėtų daryti.
Tai kodėl kaimas, kur, atrodytų, yra ir skaidrumas,
ir socialinė kontrolė, politinės krizės atveju nebando gelbėti
valstybės, bet priešingai - ieško netikrų pranašų, pasiduoda populizmui?
Man atrodo, kad čia geriausiai atsispindėtų darbo
su bendruomenėmis nauda. Tie žmonės, su kuriais mes dirbame, tikrai
neieško galios centrų, kurie padėtų jiems gyventi. Tie žmonės, kurie
žino, kaip kartu spręsti problemas, ieško partnerystės galimybių,
o ne mesijo atėjimo. Trečdalis Lietuvos, gyvenantis kaime, nėra
vienalytis. Kai kurie skirtingų bendruomenių žmonės kaime diskutuoja
internete, yra susikūrę savo internetinį diskusijų puslapį.
Ar tokios susipratusios bendruomenės yra patriotiškos?
Ar apskritai egzistuoja priešprieša tarp populizmo ir patriotizmo,
tautiškumo bei pilietiškumo?
Manau, kad žmonėms kaime, ypač darniose bendruomenėse,
tas populizmas visiškai nerūpi, jie dirba savo darbus. Tai mes iš
miesto jiems primetame savo problemas. Man atrodo, kad tie politikai,
kurie kaltina vieni kitus populizmu, veidmainiauja. Visa politika
populistiška. Tai neišvengiama. Yra populistinė politika liaudies
politika, ir yra išrinktųjų politika. Matome, kuo baigiasi, kai
išrinktieji pradeda kalbėti apie šiltus elektroninius vėjus. Nereikia
žmonėms jaukti galvų. Gal rinkėjui reikėtų pakalbėti kita tema
pavyzdžiui, apie to vadinamojo elito moralę. Kuo toliau, tuo labiau
tai kelia abejonių, net tokie atvejai kaip J. Čekuolio ir pan.
Ar tai, kad dar nemaža dalis visuomenės pasiduoda
mesianistiniams gaivalams, leidžia tikėtis, kad krizės atveju lietuviai
išeitų ginti savo tėvynės taip, kaip per Sausio 13-ąją ar Baltijos
kelyje?
Be abejo. Aišku, ne visi išeitų, kaip ir tada
ne visi išėjo. Bet tikrai mes apsigintume, jeigu būtų reikalas.
Dabar mes esame drąsesni, daugiau prityrę.
Kalbėdamas priešingai, vadinamasis politinis elitas
turėtų pagalvoti apie savo pačių lavinimą ir prisiminti, ką reiškia
mokymasis visą gyvenimą. Politikai kol kas negalvoja, kaip palaikyti
ir tvarkyti ryšius su žmonėmis. Man atrodo, kad bendruomenės nebuvimas,
abejojimas patriotiniais ryšiais yra ir viešojo administravimo problema.
Žmonėms reikia supratimo ir nuolatinio aiškinimo, jiems reikia daugiau
demokratijos ir galimybių spręsti savo problemas, išsakyti jas.
Tada mes galėtume matyti ir labai dešiniųjų, ir libertaristų suprantamo
patriotizmo ir pilietiškumo apraiškų, nes ir čia reikia įvairovės.
Kalbino
Tomas MISIŪNAS
© 2004 "XXI amžius"
|