Politinė labdara Lietuvai
Vladimiras LAUČIUS
Eltos politikos naujienų redaktorius
|
Vladimiras Laučius
|
V. Uspaskichas ir darbo ideologija
Žinia, Viktoro Uspaskicho vadovaujamos partijos
politinis raktažodis yra darbas, o simbolis patekėjusi saulė,
turinti liudyti, kad šviesusis rytojus netruks išaušti. Šiam deriniui
padabinti dar trūksta kūjo ir pjautuvo, tačiau partijos vadovybė,
matyt, supranta, kad šiedu įrankiai nebeatitinka laiko keliamų reikalavimų.
Su kūju ir pjautuvu siejamas darbas, anot marksizmo
ir leninizmo adeptų, pavertė beždžionę žmogumi, o žmogų skatino
tapti susipratusiu komunizmo kūrėju. V. Uspaskichas, pernai aiškindamas
savo politines pažiūras, pareiškė su 20 nuošimčių Lietuvos rinkėjų
kerinčiu akcentu: Aš civilizuotos valstybės kūrėjas.
Kaip jis įsivaizduoja jo civilizuotą valstybę
ir jos kūrėjo politinę misiją? Pirmiausia, kaip ir dera darbo
atstovui, - Internacionalo žodžių dvasia: Pirmyn vergai nužemintieji,
išalkusi minia, pirmyn! Minia, kad ir neišalkusi bei gerokai aptingusi,
raginama suklūsta. V.Uspaskicho reitingai šokteli aukštyn.
Tolesnė Internacionalo interpretacija taip pat
nekelia abejonių: Pasaulį seną išardysim iš pačių pamatų ir tuo
naujai pasaulį atstatysim kas buvo nieks, tas bus viskuo. V.
Uspaskichas tribūnose šį posmą atlieka taip: Keturiolika metų Lietuvoje
klesti korupcija ir protekcionizmas, - o atėjusi į valdžią Darbo
partija viską pakeisianti ir pati tapsianti viskuo. Pasaulis
senas tai esamos parlamentinės partijos, atstovaujamoji, o ne
tiesioginė demokratija, galiojanti Seimo rinkimų sistema, naujausioji
Lietuvos istorija.
Tik mes, pasaulio darbininkai, didžioji darbo
armija tikrieji žemės šeimininkai, o ne dykaduonių armija, -
beveik žodis į žodį aiškino V. Uspaskichas savo nuostatas pernai
rudenį, kai steigėsi Darbo partija. Tačiau šį kartą su Internacionalo
dvasia akivaizdžiai prasilenkta. V. Uspaskicho propaguojama darbo
ideologija, jo žodžiais tariant civilizuotos valstybės vizija,
yra depolitizuota ir technokratinė.
Ji yra depolitizuota, nes menkina politinių partijų
ir idėjų reikšmę, visiškai nurašo tradicines ideologijas ir paverčia
viešąją erdvę vien ūkio, finansų ir administravimo klausimų aptarimo
vieta. Svarbiausias politinis viešosios erdvės dėmuo šioje vizijoje
pranyksta, ir tenka pripažinti, jog tai, ką V. Uspaskichas ciniškai
vadina civilizuota valstybe, yra valstybė be pilietinės visuomenės
arba, kitaip tariant, valstybė be politinio stuburo.
Tokia valstybė, valdoma V. Uspaskicho liaupsinamų
savo sričių profesionalų, yra technokratinė par excellence. Labiausiai
aukštinami profesionalai, kaip matome, yra ekonomistai, finansininkai,
vadybininkai ir verslininkai. Politika vaizduojama kaip valdžios
specialistų organizuojamas bei Darbo partijos specialistų kontroliuojamas
ūkininkavimas ir administravimas. Pamatinė nuostata yra ta, kad
Darbo partijos vertas žmogus tiesiog turi dirbti savo darbą
nesvarbu jo politinis išprusimas ir patyrimas.
Tam tikru atžvilgiu ši darbo ideologija primena
sovietinę pasaką apie valstybę, kurią gali valdyti melžėja.
Skirtumas tas, kad toji melžėja turėjo būti komunistinių
pažiūrų, o V. Uspaskicho melžėjai tereikia mokėti valdyti melžimo
procesą ir būti Darbo partijos sąraše.
Kas yra pagrindiniai šios vizijos atlikėjai Lietuvos
politiniame gyvenime per artėjančius Europos Parlamento (EP), Prezidento
ir Seimo rinkimus? Jie žinomi: Ona Juknevičienė, V. Uspaskicho remiamas
Petras Auštrevičius ir pats Darbo partijos vadas.
O. Juknevičienės pažiūros natūraliai sutampa su
V. Uspaskicho: EP turį būti ne politikai, o specialistai; partinė
priklausomybė neturinti reikšmės; darbas žmogų puošiąs, politika
ne darbas; partijos, išskyrus vieną, blogybė. Tačiau koks idėjinis
ryšys gali sieti su V. Uspaskichu P. Auštrevičių, kurį remia Darbo
partiją aršiai kritikuojantys konservatoriai? Pasirodo, ryšys yra,
ir tai pripažįsta pats dviejų partijų remiamas kandidatas.
Darbo ideologija ir P.Auštrevičius
Į savaitraščio Veidas pateiktą klausimą, kokios
vertybės, P. Auštrevičiaus požiūriu, yra bendros Darbo partijai
ir Tėvynės sąjungai, šis atsakė: Man priimtinos tik tos vertybės,
kurios yra iš tiesų pamatinės, kurių galima rasti abiejų partijų
veikloje. Tai vertybės, susijusios su Lietuvos valstybingumo stiprinimu
(2004-05-13, Nr. 20).
Po šio pareiškimo P. Auštrevičius buvo dalies
konservatorių paragintas atsiriboti nuo Darbo partijos, tačiau to
nepadarė. Tai verčia manyti, jog apie bendras dviejų viena kitą
pliekiančių partijų vertybes jis kalbėjo pakankamai apgalvotai.
Kad ir kaip šiuo atveju vertintume kandidato politinį nuoseklumą
bei nuoširdumą, abi viena kitą žala valstybei kaltinančios partijos
susitaikė su panegirika politiniams priešams ir neatšaukė savo paramos
P. Auštrevičiui.
Konservatorių aiškinimas, esą V. Usaskicho parama
jų kandidatui tėra bandymas diskredituoti Tėvynės sąjungą, skamba
itin keistai. Mat, jei taip iš tikro būtų galvojama, tai tektų pripažinti,
jog ir P. Auštrevičiaus neatsiribojimas nuo konservatoriams kenkiančio
V. Uspaskicho yra mėginimas diskredituoti Tėvynės sąjungą. Tačiau
konservatorių vadovai mieliau pykstasi su loginiu mąstymu nei su
P. Auštrevičiumi, kuris, savo ruožtu, išlieka už juos kur kas nuoseklesnis.
Ekonomistas, perspektyvus valdininkas, į politinę
veiklą iš šalies ir iš aukšto žiūrintis savo srities profesionalas
P. Auštrevičius visais atžvilgiais atitinka minėtos darbo ideologijos
reikalavimus. Įsėsti į Prezidento kėdę jis susirengė tiesiai iš
savo darbo srities, apeidamas partinę politinę veiklą. Kaip ir ta
aplinkybė, kad jį tenkina dviejų tarpusavyje kovojančių partijų
parama, tai rodo jo panieką politinėms pažiūroms, partijų veiklai
ir politinei patirčiai. Tokią pat panieką demonstruoja ir V. Uspaskichas,
brukdamas apolitiškus specialistus į politines institucijas bei
tvirtindamas, kad jo partija esanti neideologinė.
Jei lygintume P. Auštrevičiaus politines pažiūras
su kadenciją baigusių Lietuvos Prezidentų, turėtume pripažinti,
jog esama nemažai bendrumų su Rolandu Paksu. Jų abiejų politinė
orientacija neaiški ir eklektiška, o viešojoje erdvėje sukama
ryšių su visuomene plokštelė mums pasakoja apie kandidato jaunystę,
energiją, meilę artimiesiems, ne menkesnę meilę rinkėjams bei ryžtą
kurti socialinę gerovę. Kokios yra R. Pakso ir P. Auštrevičiaus,
kaip politikų, pažiūros, naujausioji Lietuvos istorija nutyli.
Šiuo atžvilgiu tiek Algirdo Brazausko, tiek Valdo
Adamkaus politiniai įsitikinimai buvo kur kas aiškesni, daugiau
viešai svarstomi, žinomi. Nors V. Adamkus dažnai pabrėždavo savo
nepriklausomumą nuo politinių partijų, nesunku matyti, kad jo ideologinė
atrama visada buvo liberalios Santaros Šviesos nuostatos. O
kuo tiki P. Auštrevičius? Sprendžiant iš jo teiginių nepakartojamu
savo asmeniu.
Paramą abi partijos man pareiškė vertindamos
mano asmenį, o ne viena kitos politinius požiūrius, - teigia jis
(Veidas, ibid.). Taip gali kalbėti jaunoji prieš poligamiškas
vestuves, bet ne partijų remiamas kandidatas į valstybės vadovus.
Tačiau toks kalbėjimas pritinka ir V. Uspaskichui, ir jo skelbiamai
darbo ideologijai.
Juk pasitikėjimas Darbo partija taip pat yra grindžiamas
ne politinėmis pažiūromis, o V. Uspaskicho asmeniniu patrauklumu,
kurio priežasčių čia nenagrinėsime. Kita vertus, P. Auštrevičius
apeliuoja į savo asmeninius darbus bei patirtis, džiaugiasi esąs
partijų nesuteptas, politiškai neangažuotas, darbštus ir profesionalus.
Tokios reklamos kaip tik ir siekia V. Uspaskichas. Šiuo atžvilgiu
P. Auštrevičius tobulai įkūnija darbo ideologiją bei leidžia plika
akimi matyti savo įvaizdžio giminingumą su Darbo partijos.
P. Auštrevičius ir Tėvynės sąjunga
Ar toks P. Auštrevičiaus įvaizdis prieštarauja
jį remiančios Tėvynės sąjungos nuostatoms ir idėjinei tapatybei?
Iš dalies taip, bet tik iš dalies. Šioje partijoje seniai išryškėjo
dvi ideologinės srovės - technokratinė ir kultūrinė.
Kultūrininkų srovė, kaip esu prognozavęs, pamažu
krypsta į mitologizuoto nacionalizmo būseną bei retoriką. Reklaminė
konservatorių brošiūra Būk labiau lietuvis bei to paties pavadinimo
rinkiminė akcija tai patvirtina. Per akcijos pristatymą žurnalistams
Tėvynės sąjungos pirmininkas Andrius Kubilius iš tribūnos pareiškė,
kad šios partijos kandidatas į EP Emanuelis Zingeris esąs pasiruošęs
būti labiau lietuvis. Pats E. Zingeris šią žinią sutiko gana santūriai.
Gerai, kai politikai juokauja, tačiau šypsenos
nekelia vis aštrėjanti nacionalistinė gaidelė konservatorių retorikoje,
- pastebi Andrius Navickas (Bernardinai.lt., 2004-05-21). Apie tai,
kad konservatoriai perima iš marginalinių partijų nacionalistinės
bei populistinės kalbėsenos įgūdžius, ta pačia proga rašo ir Vytautas
Rubavičius: Matyt, politinėse aukštumose atsidūrę politikai sugalvojo
ypatingą strategiją: populizmą galima įveikti tik tuo pačiu ginklu
- žemiausio lygio populizmu (OMNI Laikas, 2004-05-18). Ką padarysi:
abyssus abyssum invocat.
P. Auštrevičiaus rėmimo atvejis įkūnija antrąją
technokratinę Tėvynės sąjungos raidos tendenciją. Šios partijos
pirmininkas A. Kubilius tvirtina, jog Prezidentu ketinančio tapti
jo bičiulio P. Auštrevičiaus patekimas į antrąjį rikimų turą kartu
su Valdu Adamkumi būtų dovana Lietuvai. Tik kažin ar Lietuva džiaugsmingai
priims šią konservatorių politinę labdarą. Beje, technokratinio
tipo ekonomistas Gediminas Vagnorius ir jo aplinka taip pat kažkada
atrodė A. Kubiliui kaip dovana. Šiuo atžvilgiu, matyt, pakartotina:
abyssus abyssum invocat.
Minėta politinių bedugnių trauka tolydžio gali
apskritai paskandinti Tėvynės sąjungą ir išpūsti Darbo partijos
rinkiminį burbulą. Bet tai jau kita istorija, kurios pamokas galbūt
nagrinėsime po Seimo rinkimų. Dabar akivaizdu viena: bet kokia kaina
vaikydamiesi balsų sau ir savo kandidatui - A. Kubilius aiškina,
kad net fašistuojantys rinkėjai yra telktini, - konservatoriai pila
vandenį ant populizmo malūno, prieš kurį kitomis progomis donkichotiškai
puola kovoti.
Čia pareikšta asmeninė nuomonė
nebūtinai sutampa su Eltos nuomone.
© 2004 "XXI amžius"
|