Šiemet svarbiausi tampa moralės klausimai
|
Lauras Bielinis
|
Valstybės Prezidento ir Vyriausybės vadovo kalbos
turėtų būti svarbiausiu politiniu įvykiu per metus. Aišku, neskaičiuojant
rinkimų. Ar buvo joms skirta pakankamai dėmesio Lietuvoje ir kokias
išvadas bei politinės ateities ženklus galėtume įžvelgti metiniame
Prezidento pranešime bei premjero pateiktoje Vyriausybės ataskaitoje?
Apie tai pokalbis su politologu Lauru Bieliniu.
Ar Lietuvos Prezidento metiniam pranešimui ir
premjero ataskaitai buvo skirta pakankamai dėmesio, ar šios kalbos
sulaukė atgarsio ne tik politikų debatuose, bet ir visuomenėje?
Šią problemą reikėtų suskirstyti į dvi dalis,
t.y. iškelti du klausimus: vienas klausimas, kaip buvo išviešinti
šie pranešimai. Kitas klausimas, kaip į šiuos pranešimus sureagavo
tie, kuriems jie buvo skirtas, tie suinteresuotieji: įvairios visuomenės
grupės, kaip jos vertino įvairius aspektus, kurie buvo pateikti
tiek Prezidento kalboje, tiek Vyriausybės ataskaitoje.
Manau, išviešinimo prasme apie šiuos pranešimus
buvo pakankamai daug kalbėta. Žurnalistai, politikai, politikos
analitikai plačiai aptarė įvairius šių kalbų aspektus, bandė jas
analizuoti ir vertinti. Tačiau norint įvertinti, kaip į jas sureagavo
tie, kuriems aktualios kalbose iškeltos problemos, reikėtų atskiro
tyrimo. Iš esmės taip ir nepaaiškėjo, kaip, pavyzdžiui, į Prezidento
pranešimą sureagavo Vyriausybės atstovai, kitos įtakos grupės Lietuvoje.
O kaip sureagavote Jūs?
Prezidento kalbą aš atidžiai perskaičiau, nes
nebuvau klausęs jos tiesiogiai, todėl galiu pasakyti, kad Prezidento
kalba yra iš tiesų stipri ir iškelia labai aktualius klausimus.
Manyčiau, jeigu kam nors ir galėjo atrodyti, kad Prezidento kalba
yra vienoda, ne per daug išsiskirianti iš to, kas buvo sakyta prieš
metus ar dvejus, tai norėčiau atkreipti dėmesį, kad šiemet susiformavusios
sąlygos į pirmą planą iškelia ne tiek ekonominius ar politinius,
bet ypač svarbūs tampa moraliniai klausimai. Prezidentas kaip tik
juos ir išryškino, ir ta jo visuomenei pasiųsta žinia, manyčiau,
buvo išgirsta, tačiau klausimas, ar visi ją adekvačiai suprato.
Tie, kurie neadekvačiai šią žinią suprato, galėjo pagalvoti, kad
kalboje nieko rimto nebuvo pasakyta.
O gal ta dalis visuomenės, kuriai buvo taikoma
Prezidento kalba, ypač tie, kuriems keliami moraliniai reikalavimai,
ir nenorėjo tos kalbos suprasti?
Tikrai taip gali būti. Manau, kad tokiems asmenims
moraliniai klausimai yra pernelyg jautrūs, kad galima būtų į tokias
Prezidento pastabas reaguoti, nes sureagavus reikėtų kažkaip keisti
susidariusią padėtį ir tas problemas spręsti.
Aptariant metinį Prezidento pranešimą buvo pabrėžiama,
kad Prezidentas iškėlė problemas, tačiau nepažymėjo kelio gairių
joms spręsti. Ar Prezidentas turėjo tai padaryti?
Prezidento metinis pranešimas pagal tai, kaip
jis apibūdintas Lietuvos Konstitucijoje, yra labai keistas dalykas.
Teisiškai tai, ką pasako Prezidentas, nieko neįpareigoja. Tiesą
sakant, Konstitucijoje tėra viena frazė: Prezidentas turi teikti
metinius pranešimus ataskaitas. Pavyzdžiui, Vyriausybės programa
yra dokumentas, patvirtinta Seimo, ji tampa įstatymu, kurį privalu
vykdyti. Prezidento dekretai taip pat yra dokumentai, turintys
savo teisinį statusą. Tačiau Prezidento pranešimas neturi aiškaus
teisinio apibrėžimo. Vieni Prezidento kalbą gali interpretuoti kaip
tiesioginį liepimą veikti vienaip ar kitaip, kiti gali ją suprasti
kaip samprotavimus apie tai, kas įvyko per metus. Treti, vertindami
Prezidentą kaip šalies autoritetą, gali iš jo reikalauti, kad jis
nurodytų tas kelio gaires ar kryptis savo iškeltoms problemoms spręsti.
Visais atvejais Prezidento kalbos vertinimas priklauso nuo klausytojų
supratimo lygmens.
Teisiškai Prezidentas negali įpareigoti valstybės
atstovų vykdyti tai, ką jis pasakė. Prezidentas savo autoriteto
galia gali tik pasakyti, kad mato tokią problemą ir, manyčiau, šioje
situacijoje gali būti einama viena ar kita kryptimi.
Tačiau ar toks Prezidento kalbos teisinis neapibrėžtumas
nesudaro sąlygų Prezidentui ir jo komandai naudoti Lietuvos politinei
kalbai nebūdingus terminus, pavyzdžiui, oligarchija? Paprastai ši
sąvoka taikoma didelių valstybių, ypač Rusijos, ekonominėms sąlygoms
apibrėžti. Ar iš tiesų Lietuvoje tai aktualus klausimas, o gal Prezidentas
šiuo terminu apibrėžė kažkokius įprastus procesus, tačiau neįprastame
kontekste?
Iš tiesų sunku tiksliai suprasti, ką turėjo omenyje
Prezidentas, vartodamas šį terminą. Įvairiose šalyse šio termino
apibrėžimas turi savų niuansų. Lietuvoje kalbėti apie oligarchiją
būtų sudėtinga, nes mums šis terminas nėra labai įprastas, be to,
mūsų ekonominis, finansinis elitas elgiasi šiek tiek kitaip nei
įprasta tiems oligarchams, kurie gyvuoja, pavyzdžiui, Rusijoje.
Nors yra tam tikrų aspektų, sutapimų ar galimybių sutapti kai kuriems
elgesio elementams. Prezidento kalboje šio termino pavartojimą aš
vertinčiau kaip tam tikrą ženklą, pasiųstą visuomenei ir politikams,
ne tiek apie tai, kas yra, kiek apie tai, ko mes galime tikėtis,
jeigu toliau išliks tokios santykių tarp politikos ir ekonominių
bei finansinių struktūrų vystymosi tendencijos.
Lietuva pusiau prezidentinė valstybė, kurios
Vyriausybė renkama Seime. Ar galima palyginti Prezidento metinį
pranešimą ir Vyriausybės ataskaitą pagal jų svarbą ir kokybę?
Aš siūlyčiau nelyginti šių dviejų kalbų. Viena
iš jų Prezidento metinis pranešimas - yra ideologinės konstrukcijos,
ji kalba apie tai, kaip turi būti. Prezidentas savo pranešime akcentuoja
tai, ką - kaip jis įsivaizduoja - visuomenė turėtų išgirsti ir į
ką turėtų atkreipti dėmesį.
Vyriausybė, savo ruožtu, turi teikti labai konkrečią
ataskaitą, labai konkretų darbų sąrašą, kaip ji vykdo Vyriausybės
programą, Seimo nužymėtas veiklos gaires. Taigi Vyriausybės veiklos
ataskaita turėtų būti daug konstruktyvesnis dalykas.
Kaip buvo šiais metais, Jūsų nuomone?
Man pasirodė, kad Vyriausybės ataskaitos tekstas
yra šiek tiek dramatizuotas. Pernelyg daug buvo sumodeliuotų situacijų,
kai kalbama ne apie tai, kas yra, bet kaip galėtų būti. Net pats
Algirdas Brazauskas tai prisipažino.
Ar įmanoma išklausius tokią ataskaitą įvertinti
Vyriausybės darbą? Ar Vyriausybė ne per daug save gyrė pastarajame
pranešime?
Manau, kad po tokios ataskaitos, kokia nuskambėjo
šiemet, gali ir turi kilti klausimai ne apie tai, ką Vyriausybė
padarė, bet apie tai, kokia ji: gera ar bloga. Tokia dramatizuota
ataskaita veda prie kitokių išvadų nei reikėtų: ne prie konstruktyvių,
bet prie emocinių išvadų.
Ar A. Brazausko neapsisprendimas, iš pradžią
vienų dalykų teigimas, vėliau jų neigimas, turėjo reikšmės klausytojams
tiek Seime, tiek ir visai visuomenei?
Man tai iš tiesų labai daug pasakė. Aš susidariau
nuomonę, kad premjeras, iš pradžių perskaitęs ataskaitą, o po to
kai kuriuos dalykus toje ataskaitoje sukritikavęs ar net paneigęs,
iš tikrųjų pademonstravo, kad tekstas, kurį jis skaitė, nebuvo jam
iki galo žinomas arba jis nebuvo į jį pakankamai įsigilinęs. Galbūt
A. Brazauskas neįsigilino į ataskaitoje parašytų teiginių prasmę
ir galimas pasekmes to, kas bus pasakyta. Tai reiškia, kad A. Brazauskas
ne visada kontroliuoja visos Vyriausybės veiklą, ne visa informacija
jam yra pasiekiama. Išklausęs Vyriausybės ataskaitą, susidariau
įspūdį, kad artimiausiu metu gali susiklostyti tokia situacija,
kai viena Vyriausybės struktūra nežinos, ką daro kita, arba net
veiks priešinga kryptimi. Todėl dėl nesuderintų veiksmų Vyriausybės
viduje gali kilti daug nesusipratimų.
Ar galima sakyti, kad Vyriausybės ataskaita
žymi Brazausko eros pabaigą?
Negalėčiau padaryti tokios griežtos išvados, ataskaita
tiesiog rodo, kad A. Brazauskas nekontroliuoja visos Vyriausybės
veiklos.
Ar išklausius Vyriausybės ataskaitos galima
susidaryti nuomonę, kokie bus jos artimiausių metų prioritetai?
Gal aš iki galo neįsiskaičiau į Vyriausybės ataskaitos
tekstą, tačiau to nepastebėjau. Tikriausiai būčiau pastebėjęs, jeigu
tokių būtų buvę, jeigu būtų buvusi aiškiai suformuluota konkrečių
krypčių programa.
Ko visuomenė, išklausiusi Prezidento metinio
pranešimo ir Vyriausybės ataskaitos, gali tikėtis iš šių dviejų
institucijų?
Kad ir kokios kokybės buvo pranešimas ar ataskaita,
pozityviai ar negatyviai juos vertiname, pirmiausia mes turime suvokti,
kad tai dokumentai, į kuriuos orientuosis dauguma politinių, ekonomių
ir finansinių struktūrų, ir savaime aišku, kad tai kurs mūsų veiklos
kryptis. Tai, kad abiejose kalbose nenurodytos labai aiškios veiklos
gairės, tik liudija, kad mes turėsime patys mėginti spręsti iškeltas
problemas, ir tai gali lemti, kad vyriausybė liks nuošalyje nuo
visų veiksmų.
Ar tai reiškia, kad visuomenė dabar turės apsispręsti
pati, nebelaukdami, kad kas nors nurodytų veiklos kryptį? Gal tai
paskatins pilietinės visuomenės kūrimąsi?
Ne, nemanau, kad ši situacija kuria pilietinę
visuomenę. Suprantu, kad piliečiai turi būti laisvi ir savarankiški
priimdami sprendimus, vertindami situacijas ir pan. Tačiau labai
svarbi pilietinės visuomenės savybė yra ta, kad piliečiai turi tai
daryti darniai, pilietinėje visuomenėje neturėtų egzistuoti akivaizdaus
konflikto, tarpusavio nesupratimo tarp valdžios šakų, taip pat tarp
visuomenės ir valdžios. Deja, manau, artimiausiu metu mes turėsime
kitokią situaciją.
Taigi manote, kad ateinančiais metais mums pritrūks
darnos?
Taip, gali būti, sutinku su šia pozicija.
Kalbino Tomas Misiūnas
© 2005 "XXI amžius"
|