Politinio susikalbėjimo link (I)
Vladimiras LAUČIUS
Eltos politikos skyriaus redaktorius
|
Vladimiras Laučius
|
Akivaizdus, kartais komiškas nesusikalbėjimas
svarstant politinius klausimus tolydžio tampa viena didžiausių mūsų
visuomenės ir valstybės problemų. Ir anaiptol ne todėl, kad nesugebama
susiderėti ir susitarti: derybų menas siekiant valdžios, o per ją
ir naudos šiandien yra ištobulintas kaip niekad. Tačiau susikalbėti
vadovaujantis bendrai pripažintais principais ir susitarti vadovaujantis
sutampančiais ar sutaikytais interesais - tai du absoliučiai skirtingi
dalykai. Jei kas nors dėl to abejoja, juos galime tik pasveikinti,
nes abejonė yra pirmoji gilesnio mąstymo pastanga.
Dauguma šiandienių diskusijų, samprotavimų politikos
klausimais, politinio gyvenimo analizių ir komentarų arba yra grindžiami
populiaria prielaida, esą politika - tai interesų derinimas, arba
apskritai jokia politikos samprata negrindžiami. Kitaip tariant,
vyrauja du požiūriai: pagal pirmąjį, politika yra egoistinių grupuočių
susitarimas dėl bendro veiklos vardiklio; pagal antrąjį, galima
drąsiai vertinti politikos būklę nesusimąstant giliau, kas yra politika.
Pastaruoju atveju susiduriame su politinio gyvenimo analitikais,
panašiais į muzikos kritikus, peikiančius dainininką dėl jo žemo
ūgio bei to, kad jis nejautrus kaimo žmogui - mat nedainuoja apie
subsidijas žemės ūkiui.
Tuo tarpu sakantys, jog politika yra interesų
derinimas, politinę veiklą noromis ar nenoromis prilygina verslo
santykiams. Po to patys piktinasi, kad politika Lietuvoje vis labiau
panašėja į verslą arba kad jos apskritai nelieka. Juk būtent jie
iš dalies ir formuoja plintančią nuomonę, esą politika grindžiama
naudos principu, iš šio principo plaukiančiais interesais ir interesų
kompromisu. Toji nuomonė šiandien baigia įgyti savaime suprantamybės
statusą bei purena dirvą politikams, kurie ja džiaugsmingai naudojasi,
aiškindami savo veiksmus. Maža to, ji sėkmingai užgožia politikos
suvokimo alternatyvą, pagal kurią kertinis politikos principas yra
ne nauda, o garbė, esminis jos požymis - idėjų kova, o ne interesų
derinimas, ir pamatinis tikslas - teisingumas vardan bendro gėrio,
o ne valdžia dėl grupių naudos.
Vienas gabiausių ir įžvalgiausių šiandienio politikos
suvokimo apologetų - Ministro Pirmininko patarėjas Juozas Bernatonis
- tiksliai pastebėjo esminį skirtumą tarp tų politikų, kurie teikia
pirmumą viešai pasakytam žodžiui, ir tų, kurie pirmenybę suteikia
veiksmui. Pagal klasikinę politikos sampratą, žodis politikui ypatingai
svarbus: viešas kalbėjimas ir atsakomybė už jį, kai kreipiamasi
į laisvą piliečių bendriją, politinę veiklą išskiria iš kitų. Savo
ruožtu veiksmas, kitaip nei žodis, svarbesnis ūkininkaujant, užsiimant
privačiais namų reikalais. Veiksmui pirmumą teikiantis požiūris
į politiką, kurio laikosi J. Bernatonis ir - paprastai kiek mažiau
reflektuodami savo mąstymą - daugelis kitų valdžios vyrų bei moterų,
prieštarauja klasikinei politikos sampratai, prie kurios savo metiniame
pranešime neatsitiktinai kvietė grįžti Prezidentas Valdas Adamkus.
Kodėl veiksmui pirmumą teikiantis, žodį nuvertinantis
politikos suvokimas yra abejotinas demokratinėje valstybėje? Pirmiausia
todėl, kad, juo remdamosi, politinės partijos ciniškai purtosi atsakomybės
už savo pažadus, nuostatas ir idėjas, atsainiai tardamos: maža
kas ką kalbėjo - dabar mes dirbsime. Savo darbą jos ima suvokti
taip, kaip jį aiškino vienas iš dabartinės valdančiosios daugumos
lyderių: aš nepolitikuoju, aš tvarkau reikalus. Kai partijos ateina
į valdžią išsižadėdamos savo žodžių ir tvarkosi kažin kokius nepolitinius
reikalus, jos griauna daugiapartinės demokratijos pamatus, nes rinkėjai
nustoja jomis tikėti bei susitaiko su tuo, kad valdžios reikalai
yra nepolitiniai. Jiems lieka puoselėti apolitišką nedemokratinę
viltį, kad valdžios reikalai bus tvarkomi bent jau ūkiškai, šeimininkiškai,
ir kad žmonėms tada sočiau nubyrės nuo miklių šeimininkų stalo.
Tokios nuotaikos gali vesti į savanorišką laisvės išsižadėjimą perduodant
valstybinio rūpesčio naštą ūkininkams-specialistams (technokratinis
modelis) arba autoritariniam šeimininkui (į Rytus nuo Lietuvos
suklestėjęs modelis). Šiedu modeliai ar jų derinys gali ir nebūti
įgyvendinti iki galo: užtenka paskirų elementų, kad demokratijos
kokybė ir politikos kaip tokios likimas Lietuvoje taptų - ko gero,
jau tapo - viešai svarstytina problema.
Bėda ta, kad prasmingas jos svarstymas kol kas
beveik neįmanomas dėl čia aptartų stereotipinių nuomonių apie politikos
prigimtį. Vieniems šis klausimas atrodo esąs nesvarbus, neaktualus,
o kiti atsakydami į jį vienpusiškai skelbia interesų reikšmės pirmumą.
Leistis į svarstymus, kol šios dvi prielaidos dominuoja ir net nėra
reflektuojamos, vadinasi - nerti į viešąją erdvę persunkusį tuščiažodžiavimo
srautą arba įsitraukti į bergždžią ginčą be galimybių susikalbėti.
Kaip sakė Jose Ortega Y Gassetas, negali būti nė kalbos apie idėjas
bei nuomones ten, kur nėra visuotinai pripažintos reguliuojančios
instancijos, normų sistemos, į kurią ginčijantis galima būtų apeliuoti.
Taigi pirmasis žingsnis, kurį galėtume žengti susikalbėjimo link,
verstų kritiškai peržiūrėti vyraujančias politikos suvokimo prielaidas
ir pripažinti klasikinės alternatyvos, apie kurią užsiminė Prezidentas
V. Adamkus, politiškai reikšmingą gyvybingumą. Kitas žingsnis -
išsiaiškinti normų sistemos, į kurią ginčydamiesi politiniais klausimais
apeliuotų ekspertai, politikai, pilietiškai aktyvi visuomenės dalis,
pobūdį bei jos santykį su viešo kalbėjimosi dalyviais.
© 2005 "XXI amžius"
|