Nevieninga dešiniųjų vienybė
Dalius STANCIKAS
|
Andrius Kubilius
ir Artūras Zuoka
|
|
Dalius Stancikas
|
Po neseniai Tėvynės sąjungos Krikščioniškųjų demokratų
frakcijos pareikštų abejonių dėl perdėm intymių TS santykių su koalicijos
partneriais liberalcentristais, ypač Vilniaus savivaldybės veikloje,
pasigirdo tie patys dažnai kartojami nuogąstavimai dėl nevieningos
dešiniųjų vienybės.
Tarp mums įprastų politinio gyvenimo klišių turėtų
gana keistai skambėti šis klausimas, bet vis dėlto iškelkime jį
patys sau: kuo apskritai grįsta ši dešiniųjų vienybė ir tas nuolatinis
bei, regis, labai rimtas susirūpinimas ja - juk šią vienybę įvairiausiomis
progomis mini ir abiejų partijų lyderiai, ir jų šalininkai, ir net
politologai?
Panašu, kad dešiniųjų vienybė šiandieniniame
politiniame gyvenime patiems dešiniesiems tampa lyg ir vertybe savaime,
o dar tiksliau, pačia didžiausia vertybe, prieš kurią nublanksta
ir dėl kurios aukojamos ne tik vienos ar kitos liberalios, konservatyvios,
krikdemiškos nuostatos, bet kartais ir paprasčiausios moralės normos
turiu omeny jau stačiai įžūlius liberalcentristų vado, Vilniaus
mero Artūro Zuoko santykius su įmonių grupe Rubikon: tiek išskirtinį
jos verslo interesų rėmimą sostinės savivaldybėje, tiek ant nusikaltimo
ribos balansuojantį bendradarbiavimą Vilniaus Tarybos nario V. Drėmos
byloje.
Vienas dažniausiai pasitaikančių geležinės dešiniųjų
vienybės būtinumo motyvų yra išlikęs dar nuo nepriklausomybės atkūrimo
laikų: kairieji atstovauja rusiškajai (sovietinei) rinkėjų daliai,
dešinieji (konservatoriai ir liberalai) vakarietiškos kultūros
atstovai.
Nepaisant gerokai pasikeitusios Lietuvos geopolitinės
padėties (Lietuva tapo NATO ir ES nare) šis motyvas labai reikšmingas
išlieka konservatoriams. Savo egzistencine prasme jis tikrai suprantamas,
tačiau sunkiau suvokti, pagal kokius požymius Tėvynės sąjunga identifikuoja
liberalų, kaip vienintelių sąjungininkų, geopolitinį vakarietiškumą?
Kažin, ar pagal iki šiol pačių konservatorių kritikuotą
Liberalų frakcijos elgesį Atkuriamajame Seime. O gal pagal liberalų
reakciją Tėvynės sąjungai vienu svarbiausiu pasirašymo sutarties
su Williams momentu: turbūt aršesnių oponentų konservatoriai tuo
laiku neturėjo, ką gražiai iliustruoja tuometinės ekspremjero ir
ekskonservatoriaus R.Pakso komandos vestuvės su Liberalų sąjunga.
O gal pagal tai, kad 2000 m. liberalai sudarė sąjungą su socialliberalais,
kurių vienintelių viešos akcijos buvo nukreiptos prieš stojimą į
NATO, programinės nuostatos skelbė Lietuvos neutralitetą ir kurie
žymųjį darbietį V.Uspaskichą atvedė į didžiąją politiką ir pasodino
prie valstybės ekonomikos vairo?
Trumpiau tariant, šis geopolitinis motyvas, skirstant
Lietuvos politikus į dešiniuosius ir kairiuosius, vargu ar šiandien
logiškai galėtų būti taikytinas, nes nuvestų į tikrai neišbrendamas
politines džiungles.
Dar painiau būtų dešiniųjų kairiųjų riboženklį
statyti tarp vadinamųjų valstybininkų ir nevalstybininkų partijų:
socialdemokratams siūlydami sudaryti vaivorykštinę koaliciją dešinieji
aiškiai juos pavadino valstybininkais, t.y. tais, kurie mąsto valstybiškai
ir kurių sprendimai atneša valstybei naudą. Tad gal mums, valstybininkams,
turėtų labiau rūpėti ne gana sunkiai, kaip matome, apibrėžiamų vakarietiškų
dešiniųjų, o apskritai visų partijų valstybininkių vienybė?
Bet čia vėl bėda po to, kai valstybininkai socialdemokratai
nuėjo kartu su nevalstybininkais darbiečiais, kažin ar nusivylusių
dešiniųjų akimis jie dar išliko valstybininkais?
Likus metams iki Seimo rinkimų panašią takoskyrą,
tik naudodami kiek kitokią motyvaciją, bandė brėžti liberalai, dar
taip neseniai kaip atsvara pasenusiems konservatoriams dalyvavę
naujosios politikos projekte: yra senosios, jau valdžia patikrintos,
todėl ir patikimos politinės partijos, ir naujosios, sukurtos vienam
žmogui, todėl vienadienės, greit išnyksiančios, todėl ne partijos,
o žmonių samplaika, politinis užribis, - prognozavo galimą valdančiąją
koaliciją liberalų vadai.
Tačiau kai Tėvynės sąjungos lyderis A.Kubilius
viešai pareiškė, kad organizacine prasme pati stipriausia Lietuvoje
yra Darbo partija ir daugiau kaip 10 metų gyvuojanti Tėvynės sąjunga
privalo mokytis iš šios naujokės geros vadybos, akyse subliūško
ir šis geriau patyrusių pranašumas.
Tai gal dešiniųjų išskirtinumą lemia kokios didesnės
dorybės nei kairiųjų: gal jie mažiau korumpuoti, yra doresni ir
geresni nei kairieji, todėl jų vienybė labai svarbi kaip morali
atsvara nemoraliai kairiųjų valdžiai?
Labai norėtųsi tuo tikėti, bet kaip rodo dabartiniai
reitingai (remiamės Vilmorus tyrimais, kurie atitinka jau kelintų
rinkimų rezultatus), tuo netiki rinkėjai ir kol kas nesuteikia jokių
vilčių ateiti į valdžią dešiniesiems: liberalai ir konservatoriai
kartu sudėjus vos paveja V.Uspaskicho partiją, o kur dar visi kiti
kairieji valstybininkai socialdemokratai, valstiečiai, socialliberalai?
Ir, tiesą sakant, kodėl rinkėjai turėtų tikėti
didesniu dešiniųjų moralumu po to, kai LNK paviešino A.Zuoko ir
Rubikono vadovų pokalbius byloje, iki keistoko teismo nuosprendžio
visuomenėje vadinta pirmąja politinio pagrobimo byla? Po to, kai
Liberalų partijos vadas ciniškai svarsto, kaip neprognozuojamą rinkėją
uždaryti į ligoninę ir nuraminti vaistais, pagrobti ir išvežti
į užmiestį. Kur slypi dešiniųjų moralumas, kai Vilniaus meras, nepaisydamas
visuomenės nuomonės ir Konkurencijos tarybos perspėjimų, iš miestelėnų
biudžeto skiria vis didesnes ir didesnes dotacijas savo sėbrams?
Ar čia ir yra ta moderni, vakarietiška vadyba, strateginis mąstymas,
ne oligarchinis valdymas, dėl kurio kartkartėmis vis bandoma bėgti
į Lenkiją?
Ar tokių dešiniųjų vienybė rinkėjų akyse neskandina
ne tik liberalų partnerių konservatorių, bet ir ilgiems dešimtmečiams
nepalaidoja apskritai vertybinių partijų idėjos?
Vertybiškumas - štai tas paskutinis motyvas, kurio
lyg šiaudo dar bando griebtis dešiniosios partijos, bandydamos
pabrėžti savo teigiamą išskirtinumą prieš kairiąsias.
Tačiau ir šis motyvas dažnai atrodo trapesnis
net už šiaudą: regis, kas kitas, jei ne konservatoriai turėtų ginti
Vilniaus istorinį ir architektūrinį paveldą nuo jį niokojančio liberališkojo
modernizmo (tiksliau - pasipinigavimo)? Kas, jei ne konservatoriai
kartu su krikščionimis demokratais turėtų pasisakyti prieš liberalizmo
aršiai ginamas gėjų santuokas, eutanaziją, lošimų namus ar abortų
siautėjimą? Net ir mokesčių politikos srityje konservatoriams ir
liberalams būtų ne lengviau sutarti nei dabartinei valdančiajai
koalicijai žinoma, jei tik abi partijos iš tiesų laikytųsi savo
vertybinių nuostatų.
Bet juk politika interesų ir kompromisų menas,
juk dėl svarbiausių dalykų būtina aukoti savo ambicijas jau girdžiu
naujų motyvų už neišskiriamą dešiniųjų vienybę bangą ir vėl nesuprantu,
kas yra tie svarbiausi dalykai, dėl kurių turi būti aukojama moralė
ir savo pačių esatis ir kodėl, anot prof. R.Lopatos, mūsų politikoje
tarp interesų derinimo nebelieka pačios politikos?
Kaip gali būti ar nebūti vienybės tarp neaišku
ko juk iki šiol niekas negali logiškai paaiškinti, kas yra ta
lietuviška dešinioji politika ir kokie jos svarbiausi skiriamieji
ženklai?
Ir kaip galima derinti politinius dešiniųjų
interesus, kai nei konservatoriai, nei liberalai deramai nežino
(arba bent jau savo veiksmais ypatingai kruopščiai slepia nuo visuomenės),
kokie jų vertybiniai interesai. Jei interesai prasideda ir baigiasi
tik kėdžių ar europinės paramos pasidalijimu ir verstinėmis ekonominėmis
strategijomis, ar verta tai vadinti dešiniąja alternatyva?
© 2005 "XXI amžius"
|