Ilgiuosi tikros krikščioniškosios demokratijos
Andrius NAVICKAS
Bernardinai.lt vyr. redaktorius
|
Andrius NAVICKAS
|
Noriu pasidalyti labai asmeniškais samprotavimais.
Kartais būna situacijų, kai klausimai yra ne mažiau vertingi už
atsakymus, kai širdies balsas svarbiau už proto schemas. Mano įsitikinimu,
tai galima pasakyti ir apie dabartinę Lietuvą. Ilgai stebėjau, kaip
lengvai diskusijose tarsi teniso kamuoliukas mėtomos tokios sąvokos,
kaip tradicinės partijos, vakarietiška politika, demokratija,
laisvė ir panašiai. Deja, nepakanka perdažyti fasadus ir pakeisti
vėliavos spalvas, reikalingi širdies pokyčiai. Juos apsunkina ne
tik stingdanti praeitis, bet ir tai, jog Vakarų pasaulis, kurį uoliai
bandėme persipiešti, taip pat yra kamuojamas problemų. Vartotojiška
visuomenė simuliuoja gerovę. Jos nariai vis labiau primena zoologijos
sodo gyventojus, kuriems tereikia ėdalo ir visiškos laisvės narve.
Socialistinio paveldo ir vartotojiškos visuomenės kentauras įspūdingas.
Deja, daug kas jį kažkodėl vadina liberaliosios demokratijos ar
vakarietiško kapitalizmo vardu.
Kas išpurvina politiką?
Ne kartą girdėjau klausimą: kokia prasmė ieškoti
metaforų, vaizdinių, kurie kritiškai nusako dabartinę situaciją?
Esą kritika tik skatina cinizmą, nihilizmą ir apatiją. Į tokius
perspėjimus verta įsiklausyti. Teiginys, kad politika ar žiniasklaida
tėra purvynė, tarsi pateisina visus, kurie čia elgiasi kaip kiaulės.
Juk nepaneigiama, kad politiką išpurvina tie, kurie ją liečia purvinomis
rankomis ir širdimis.
Sutinku, jog radikali dabartinės padėties kritika
neturi tapti nihilistiniu atsakymu, bet veikiau klausimu, paskata
keistis. Tačiau kaip be kritikos trimitų galima pažadinti tuos,
kurie šiandien miega neveiklumo ir puikybės pataluose? Kaip kitaip,
jei ne puikybe ir nenoru atviromis akimis žvelgti į dabartinę situaciją,
galima paaiškinti daugelio politikų tvirtinimą, kad nereikėtų šaudyti
kritinių strėlių į politikus, partijas. Pastarosios esą silpnos,
bet labai reikalingos. Be jų neįmanoma įsivaizduoti veiksmingos
liberaliosios demokratijos. Kai kurie politikai net įsigudrina pareikšti,
jog partijos silpnos vien dėl to, kad įvairios pilietinės organizacijos,
politikos komentatoriai gaili joms liaupsių.
Partijų ir jų vadų silpnybės
Tačiau mūsų tylėjimas tikrai nebūtų kantrybės
ir išminties, bet bailumo bei konjunktūros ženklas. Netiesa, kad
partijų reitingus sužlugdė jų kritikai. Dauguma žmonių partijomis
nusivylė ne tiek dėl to, kad jos netobulos (juk jei kažkas yra ne
taip, kaip norėtųsi, tai galima pataisyti), bet dėl to, jog jos
(tiksliau, jų lyderiai) nė nemano keistis ir kaltina visus, išskyrus
save.
Štai valdančiosios socialdemokratų (?) partijos
ideologas Juozas Bernatonis neseniai išaiškino, kad didžiausias
Lietuvos politinio gyvenimo pavojus yra valdžios nemėgstanti žiniasklaida
ir su ja kolaboruojantys (oho) politikai. Fronto linija nubrėžta
vienareikšmiškai. Ne tokia karinga darbiečių laikysena. Jie negaili
savai žiniasklaidai investicijų. Tačiau ir juos nervina visokios
pilietinės iniciatyvos, pavyzdžiui, Civitas klubas, drįstantis
įkelti koją į Viktoro Uspaskicho tėvoniją.
Išskirtinis Tėvynės sąjungos lyderio (nesvarbu,
kas juo būtų) bruožas, atrodo, yra įsitikinimas neklystamumu. Dar
suprantama, kai tokią poziciją užėmė priešų pulkų puolamas Vytautas
Landsbergis, tačiau naujasis lyderis - Andrius Kubilius - ne mažiau
įtikėjo savo genialumu. Ne kartą teko girdėti jį kartojant, kad
viskas yra gerai, kritikams vertėtų patylėti. Vardan valstybės.
Supraskime - konservatoriai ir yra neužkimstantis valstybės balsas.
Kaip sugrąžint pasitikėjimą?
Visa tai rašau ne dėl to, jog smagu kritikuoti
ar jaučiuosi geresnis už kitus. Paprasčiausiai jau seniai ieškau
atsakymo, kaip galima pakeisti politinį gyvenimą, kaip sugražinti
žmonių pasitikėjimą ir norą prisiimti atsakomybę už savo valstybę,
kaip turi pasikeisti partijos, jog taptų vertos pagarbos.
Atgimimo laikotarpiu buvau moksleivis, kūręs Sąjūdžio
grupę mokykloje. Niekada nesvajojau apie partinę karjerą, nežavėjo
ir profesionali politika. Tačiau po to, kai 1992 metais Seimo rinkimų
rezultatai tarsi skuduru vožtelėjo per veidą, supratau, jog negaliu
likti nuošalyje ir turiu garsiai kalbėti apie tai, kuo tikiu. Supratau,
jei norime permainų, turime skirti laiko ne tik savo, bet ir valstybės,
kurioje gyvename, interesams. Pasirinkti partiją nebuvo labai sunku.
Nekilo abejonių, kad tai turi būti dešinė partija. Takoskyra tarp
mes (dešinieji) ir jie (kairieji ekskomunistai) buvo perdėm
ryški. Pažinojau ne vieną Liberalų sąjungos narį, tačiau krikščioniškų
vertybių baimė ir koketavimas su ekskomunistais nupūtė visą jos
patrauklumą.
Beje, tada į LKDP stojo daug jaunų žmonių. Čia
veikė ne tik tai, kad ši partija atrodė grynesnė už kitas, bet
ir vienas iš jos lyderių Algirdas Saudargas atrodė vienas iš perspektyviausių
Lietuvos politikų. Tiesa, kaip pasirodė, veikė ir greitos karjeros
troškulys. Tai taip pat netrukus išryškėjo.
LKDP buvau iki 1999 metų. Pradžioje ieškojau alternatyvos
ekskomunistams, vėliau supratau, jog ne mažiau svarbu, kad alternatyva
turėtų stiprų pamatą - pradėjau ieškoti pačios krikščioniškosios
demokratijos. Pastarosios radau itin mažai. Nebent tik deklaracijose.
LKDP duso nuo kompleksų ir pasaulio baimės.
Susiformavusios stovyklos partijos viduje nesiekė
tikros diskusijos, bet tik kovojo dėl valdžios. Tada, kai privalėjome
kurti valstybės pamatus, mes visi gręžėme skyles savos partijos
laive.
Netinkami vaistai
Šiandien jau galiu viešai pripažinti, kad LKDP
skilimas ir MKDS sukūrimas buvo netinkamas vaistas nuo krikdemiškąją
demokratiją krečiančio drugio. Krikdemų priešai galėjo džiaugtis
- sunyko net ir buvę krikščioniškosios demokratijos likučiai. Dviveidiškumas
neišnyko, o tik suvešėjo. Taip pat daugybė žmonių, kurie mažai domėjosi
politika, bet pasitikėjo politikais, kalbančiais apie krikščioniškas
vertybes, sudužo turėtas politinis kompasas.
LKDP ryžosi jungtuvėms iš išskaičiavimo su Kaziu
Bobeliu, MKDS ištirpo Artūro Zuoko glėbyje. Nė viename iš šių kelių
nemačiau krikščioniškosios demokratijos atgimimo perspektyvų. Pasirinkau
ilgesnį kelią (tikrai nebūtinai geresnį), kurį siejau su Europos
liaudies partijos tipo organizacijos sukūrimu Lietuvoje. Dalyvavau
kuriant Krikščioniškųjų demokratų frakciją Tėvynės sąjungoje. Ši
frakcija sugebėjo pasiekti, kad konservatoriai tapo jautresni krikščioniškoms
vertybėms, tačiau, bent kol kas, jos tikrai netapo šios partijos
širdimi.
Irena Vaišvilaitė yra taikliai pažymėjusi, kad
populizmo bangų stiprėjimas tiesiogiai susijęs su krikščioniškosios
demokratijos nykimu. Per daugiau nei dvylika partinės karjeros metų
įsitikinau, jog Lietuvai labai reikalinga autentiška krikščioniškoji
demokratija, kad ji išlieka deramai neišnaudotas gyvybės šaltinis
politinei sistemai. Vienas iš svarbiausių jos bruožų - sugebėjimas
būti tiltu tarp visų socialinių sluoksnių.
Didžiausi priešai glūdi viduje
Taip pat įsitikinau, kad didžiausias partijų priešas
glūdi ne išorėje, bet jų viduje. Netiesa, kad nunyko tos partijos,
kurios bandė būti vertybinės. Reikia skirti fasadą nuo pamato. Tos
partijos, kurios sunyko, pernelyg rūpinosi fasadu, o ne pamatais.
Deja, dabar tariamai klestinčios partijos to nesuvokia ir yra apleidusios
savo pamatus. Tai reiškia, jog radikalių permainų partinėje sistemoje
dar tikrai bus.
Ryžausi kalbėti apie save, kad neatrodytų, jog
esu tik pasyvus stebėtojas ir vertintojas. Jog ieškau, klystu, krentu
ir vėl stengiuosi keltis. Labai norėčiau, kad partijos, politinė
sistema būtų kitokios. Tada galėčiau ramiai gilintis į sritis, kurios
man įdomesnės. Tačiau, kartoju, šiandien tylėti ir būti pasyviam
yra išdavystė. Turime gyventi atviromis akimis, matydami tiek savo,
tiek draugų, tiek oponentų paklydimus. Sau ir draugams netgi turime
būti reiklesni nei oponentams.
Dar vienas labai svarbus dalykas - krikščionys
imtis atsakomybės turi ne tada, kai tai patogu ar tikrai žino, jog
šią atsakomybę pakels. Mes turime eiti į sceną kaip tik tada, kai
publika susierzinusi, spektaklis žlunga ir norisi bėgti iš politikos
teatro. Net jei ir atrodo, kad likome vienui vieni, privalome gyventi
tuo, kuo tikime, nes priešingu atveju pasaulis paprasčiausiai virs
globaliu zoologijos sodu.
Baltijos kelias
© 2005 "XXI amžius"
|