Šalis, kurioje nėra norinčių dirbti Generaliniu
prokuroru...
Pokalbis su Transparency International Lietuvos
skyriaus direktoriumi Ryčiu Juozapavičiumi
|
Rytis Juozapavičius
Eltos foto.
|
Visi kalbame, rašome ir kone kasdien skaitome
apie korupciją Lietuvoje. Ar į tai kaip nors reaguoja Vyriausybė?
Prieš porą savaičių pasirodė Vyriausybės pranešimas
spaudai, kuriame sakoma, jog Vyriausybė posėdyje pritarė naujoms
kovos su korupcija priemonėms. Cituoju: Vyriausybė numato svarstyti
galimybę drausti politinę reklamą. Taip pat ketinama numatyti
politinės reklamos draudimą ir privalomą politinių kampanijų finansavimo
stebėseną.
Tai darbai, kurie jau seniai turėjo būti atlikti.
Manau, šis pranešimas dar vienas geras pavyzdys, įrodantis, kad
valdžia nelabai skuba ką nors daryti.
Pavyzdžiui, pernai priimtas Politinių partijų
finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymas nustatė, kad Vyriausybė
iki šių metų sausio 1 d. jau turėjo būti parengusi studiją, kaip
būtų galima drausti mokamą politinę reklamą per radiją ir televiziją.
O dabar matome pareiškimą su formuluotėmis ketinama numatyti.
Mano supratimu, tai veidmainiška.
Apskritai peršasi išvada, jog po to, kaip Lietuvą
įstojo į NATO ir ES, visi darbai kovos su korupcija fronte tiesiog
sustingo. Iki tol mus vis kas nors tempdavo iš viršaus ES ir
NATO biurokratai, kurie vis kažin ko reikalaudavo. Kai galų gale
tos geležinės klumpės buvo sudėvėtos, lietuviški biurokratai visiškai
nusiramino, atsipalaidavo.
Pagarsintasis Vyriausybės nutarimas įrodo, kad
iš esmės nieko rimto nevyksta. Tame nutarime labai daug įdomių frazių,
pavyzdžiui pažadas išnagrinėti situaciją. Jeigu Vyriausybės
antikorupcinių priemonių plane numatyta dar tik nagrinėti situaciją,
tai praktiškai liudija viena: biurokratams nieko nereikia daryti.
Įsivaizduoju, kad priemonės, siūlomos Vyriausybei,
neturėtų skambėti kaip siūlymas tiesiog panagrinėti situaciją.
Manau, teikiant kovos su korupcija priemonių planą premjerui A.Brazauskui,
kuris paprastai, atrodo, turi labai mažai informacijos, reikia jau
būti panagrinėjus situaciją ir siūlyti kokį nors sprendimą, kuriam
premjeras, susipažinęs su informacija, galėtų pritarti arba nepritarti.
O kas konkrečiai galėtų šią nagrinėtiną situaciją
apibūdinti? Apklausos, reitingai? Kokie skaičiai?
Taip, yra konkretūs skaičiai. Specialistai, dalyvaujantys
antikorupcinėje veikloje, tiesą sakant, nesiskundžia, kad kažkas
esą labai neaišku. Iš esmės tik Vyriausybės lygiu neaišku, kas čia
vyksta. Štai toks paradoksas.
Bet nejau minėti konkretūs skaičiai valdininkų
negąsdina? Gal jie gali atbaidyti investicijas ar tai ne didžiausia
šalies valdžios baimė?
Taip, Pasaulinis korupcijos suvokimo indeksas
Lietuvoje blogėja, ir tai gali atšaldyti investuotojų entuziazmą.
Kai kurie investuotojai, lygindami tris Baltijos šalis, apie Lietuvą
išties nekalba geriausiai. Kai kuriuos jų gali atbaidyti vieno ar
kito miesto korumpuotas įvaizdis. Bet korupcija tai juk ne tik
neatplaukusios investicijos, bet ir prarasti milijonai ar net milijardai
mokesčių mokėtojų pinigų.
Kalbant apie didžiąją korupciją, turiu pastebėti,
kad interesų grupuotėms verslui atiduodama labai daug mokesčių
mokėtojų pinigų įvairiais pavidalais: per subsidijas, lengvatas,
išimtis ir, be kita ko, per nekonkursinius užsakymus.
Pavyzdžių toli ieškoti nereikia. Žurnalistai ne
taip seniai aprašė atvejį, kai Vidaus reikalų ministerijos kriminalistikos
laboratorija buvo pastatyta Žvėryne, regis, už trylika milijonų
litų net be konkurso. Arba Vilniaus savivaldybės atvejis, kuris
irgi gražiai iliustruoja, kaip proteguojami vienos bendrovės interesai.
Kalbant apie Vilniaus savivaldybės sprendimus
pripažįstama, jog savivaldybė tiesiog meistriškai naudojasi įstatymų
spragomis jos sprendimai nėra neteisėti...
Taip, įstatymų spragų yra labai daug, ir daug
protingų žmonių efektyviai išnaudoja įstatymų spragas, kad galėtų
prisiplėšti iš bendruomenės.
Bet ar neatsitinka kartais taip, kad iš pradžių
kai kurie iš tų protingų žmonių minėtas įstatymų spragas palieka,
o po to pakeičia veiklos sritį ir jomis naudojasi?
Tai panašu į tiesą, nes būtent toks susidaro įspūdis
kalbantis su teisininkais, kurie išmano situaciją. Jų nuomone, neretai
tos įstatymų spragos yra paliekamos tyčia. Mūsų parlamentarai jau
turėjo pasimokyti, kas yra prasta teisėkūra, prasti įstatymai, žinodami
tuos atvejus, kai bendrovės pasinaudoja minėtomis spragomis ir gavo
pelną.
Ko verta gerai žinoma Vilniaus prekybos istorija,
kai ji, pasinaudojusi lengvatomis, teikiamomis bendrovėms, įdarbinančioms
invalidus, susižėrė gražaus pinigo. Tokias spragas atranda protingi
ir gerus atlyginimus gaunantys teisininkai, kurie ieško spragų įstatymuose.
Ir dažnai, kaip minėjau, tos spragos paliekamos tyčia.
Galiu priminti, kad Viešųjų pirkimų komisija,
pavyzdžiui, Vilniaus savivaldybės atžvilgiu yra kritikavus sprendimą,
proteguojantį vienos bendrovės interesus, užsakant miestelėnams
Vandens pramogų parko paslaugas.
O ką šiuo atveju reiškia kritikuoti? Štai
ir mes susėdę galime pakritikuoti...
Iš pakankamai suglumusio Viešųjų pirkimų tarnybos
vadovo veido, kurį mačiau per televiziją, suprantu, kad jis tiesiog
šiam savivaldybės sprendimui nelabai pritaria. Žinoma, tokia kritika
galėtų būti kur kas geriau argumentuota, ryškesnė.
Ko vertas jau vien tas faktas, kad, kaip buvo
aiškinama per televiziją, Vilniaus savivaldybė tiesiog nebuvo gavusi
Viešųjų pirkimų tarnybos rašto, stabdančio minėtą sandorį. Manau,
atvejis tiesiog anekdotinis. Vilniaus savivaldybė, kaip žinome,
sugeba gauti net slapčiausias užsienio žinybų korespondencijas,
bet štai oficialiai siunčiamų raštų negauna.
Mūsų aptariamas Vilniaus miesto savivaldybės sprendimas
dėl Vandens pramogų parko paslaugų pirkimo gražus atvejis panagrinėti
visiems, kurie domisi didžiąja korupcija. Nes yra visi požymiai,
kad sprendimas priimamas tokiu būdu, kuris dažniausiai priskiriamas
korupcijos atvejams.
Pirmiausia nepaisoma labai svarbaus principo
leisti ir bendruomenei dalyvauti priimant sprendimą. Šių metų rugsėjo
19 d. dienraščio Lietuvos rytas priede Būstas žurnalistai kaip
visiškai naują dalyką aprašinėja, koks bus tas vandens pramogų parkas.
Vadinasi, net Lietuvos rytas, kuris nuolat ir labai draugiškai
nušviečia visas Vilniaus savivaldybės iniciatyvas, vandens pramogų
parką dar traktuoja ir pateikia kaip naujieną.
Taigi straipsnis, kuriame rašoma apie nuostabų
savivaldybės sprendimą, pasirodo jau po sprendimo ir visuomenė
laikraščio skaitytojai su sprendimu supažindinami jau post factum.
Akivaizdu, kad miesto valdžia, prieš priimdama sprendimą, nepasistengė
paklausti piliečių nuomonės, ar jiems apskritai reikia vandens pramogų
parko.
Manau, ir mūsų aptariami Vilniaus savivaldybės
sprendimai, ir įstatymuose paliktos spragos liudija viena kad
Lietuvos valdžia iki šiol nedaro svarbiausio dalyko, reikalingo
kovojant su korupcija, kuris ir turėjo būti patvirtintas Vyriausybės
potvarkiu neįteisina įstatymų leidybos poveikio vertinimo. Turėtų
būti taikomi tokie metodai, kaip kaštų ir naudos analizė, ir panašiai.
O kas tuo turėtų užsiimti?
Tai turėtų daryti brangiai apmokami specialistai,
nepriklausomi ekspertai. Tiesa, tokios studijos galėtų būti ir užsakomos.
Antai Vilniaus miesto savivaldybė tokią studiją užsakė padaryti
privačiam verslui. Bet privataus verslo už pinigus atliekamos studijos,
manau, nėra geriausias sprendimas. Turėtų būti tam tikras analitinis
padalinys Lietuvos valstybėje, kuris sugebėtų vertinti, kokį poveikį
darys priimami įstatymai.
Pagal įstatymą dabar tokia veikla turėtų užsiimti
Specialiųjų tyrimų tarnyba, bet, mano žiniomis, ten dirba tik keli
tuo užsiimantys žmonės. Valstybės saugumo departamentas irgi savo
interneto svetainėje skelbiasi, kad jie užsiima ekonominio poveikio
vertinimu. Man susidaro įspūdis, kad Valstybės saugumo departamentas
iš esmės nusiplovė rankas ir interneto svetainėje tiesiog meluoja,
kad tuo užsiima jokių to darbo ženklų nematyti.
Šios dvi tarnybos turėtų turėti intelektualinių
pajėgumų tai daryti, bet kol kas jos nesugeba suvokti, ar įstatymai
nėra prastumti kažkurios korupcionierių grupuotės bei užkirsti
kelio tokių įstatymų priėmimui. Manau, kaštų ir naudos analizės
metodas yra mūsų paskutinė viltis.
Greičiausiai mūsų Seimo nariai tiesiog nepajėgūs
patys deramai įvertinti tokio kiekio įstatymų, kokį jiems tenka
priiminėti...
Ne tik nepajėgūs, bet, deja, kartais ir nesuinteresuoti.
O kaip reikėtų vertinti parlamentinę komisiją
galimai korupcijai Vilniaus miesto savivaldybėje tirti?
Manau, tai yra didžiausia nesąmonė. Ta parlamentinė
komisija tiesiog sugalvojo būdą save reklamuoti. Jie braunasi į
prokurorų kabinetus ir skaito ikiteisminio tyrimo medžiagą, tokiais
savo veiksmais ši komisija daro milžinišką žalą kovai su korupcija.
Po tokių kone viešų ikiteisminio tyrimo medžiagų skaitymo, po pokalbių
su prokurorais apie ikiteisminio tyrimo dalykus mero A. Zuoko advokatai,
jei kurios nors bylos vis dėlto pasiektų teismą, turės nenuginčijamų
argumentų, kad procesui darė įtaką politikai.
Lietuva jau skaudžiai pasimokė Europos žmogaus
teisių teisme dėl procesų, kuriems turėjo įtakos politikai. Taigi
Loretos Graužinienės vadovaujamos komisijos kišimasis į ikiteisminio
tyrimo procesą yra puikus pavyzdys, kaip žmonės nesimoko iš jau
kartą padarytų klaidų.
Kita vertus, mane stebina, kokioje šalyje mes
gyvename parlamentarai turi eiti į prokuratūrą ir kone drąsinti
prokurorą, kad jis atliktų savo pareigą. Tiksliai pastebėjo viena
žinoma teisininkė: kokia čia šalis, kai nėra žmonių, kurie norėtų
dirbti Generaliniu prokuroru...
Taigi kas vyksta? Galime net daryti prielaidą,
kad ta politinė korupcija taip smarkiai sukerojusi, kad neužtenka
sąžiningų žmonių, kurie norėtų ateiti dirbti į prokuratūrą ar STT.
Sistema tampa bejėgė prieš galingą korupcionierių klaną, ir niekas
nenori būti savižudžiu. Taigi šis sakinys, kad Lietuvoje niekas
nenori būti Generaliniu prokuroru, yra viena iš taikliausių ir trumpiausių
Lietuvos teisinės sistemos charakteristikų.
Išties stebint buvusį Generalinį prokurorą A.
Klimavičių, priverstą atsiprašinėti buvusio Seimo nario V. Andriukaičio,
Generaliniu prokuroru būti nesinori...
Nesinori. Akivaizdu, kad bandymai kovoti su korumpuotu
politiniu elitu be galo sunkūs. Ir jokia žinyba tokio krūvio nepaneš.
Visose šalyse, kuriose galų gale buvo imtasi reikšmingų
antikorupcinių iniciatyvų, taip atsitiko tik dėl to, kad ten pabudo
pilietinė visuomenė. Piliečiai, vidurinioji klasė atrado savigarbos
ir ėmė remti korumpuotos sistemos reformatorius.
Lietuvoje kol kas stebime tik paskirus tokių bendruomenių
bruzdėjimus ginant Žvėryną ar Lietuvos kino teatrą, bet, deja,
jų veikla susiduria su neįveikiamomis kliūtimis. Štai Žvėryno bendruomenė
net buvo gąsdinama, kad jai teks atlyginti nuostolius dėl sustabdytų
statybų.
Pilietinis judėjimas Kitas pasirinkimas teisiasi
su Baltijos akademija ir jo sąskaitos areštuotos, o Lietuvos kino
teatras uždarytas...
Korumpuotas politinis elitas nenori pajudinti
piršto, kad iš esmės pakeistų padėtį. Ir tai puikiai suprantama.
Vyriausybės sprendimas dėl kovos su korupcija gerai atspindi susiklosčiusią
situaciją. Jeigu piliečiai, vidurinioji klasė nerems antikorupcinių
iniciatyvų ir pati neprotestuos, nerems politikų, kurie nuoširdžiai
bando kovoti su korupcija, tai niekas tikrai nepasikeis. Neatsiras
jokio komisaro Katanio ar indėnų vado Čingačguko, kurie bandytų
pakeisti padėtį. Niekas nenori būti savižudžiu šiais laikais, kai
yra tiek nuostabių dalykų, pavyzdžiui, vandens pramogų parkas, kur
gali eiti ir linksmintis, užuot kovojęs su mafija.
Kalbino L.L.
© 2005 "XXI amžius"
|