Politika: sporto šaka ar gydymo menas?
Andrius NAVICKAS
Bernardinai.lt vyr. redaktorius
|
Andrius NAVICKAS
|
Šiame komentare noriu atkreipti dėmesį į metaforų
reikšmę mūsų gyvenime, tiksliau, į jų galią nukreipti svarstymus
tam tikra kryptimi. Tokio pobūdžio svarstymus paskatino gero bičiulio
atodūsis, jog jam pabodo stebėti politikų kovas, skaityti politinius
komentarus, jog jis nebemato skirtumų tarp įvairioms partijoms priklausančių
politikų. Tikrai daugeliui girdėtas atodūsis. Tačiau jis mane privertė
giliau susimąstyti, nes išsakė jį tikrai pilietiškai angažuotas
žmogus, kuris nešykštėdavo asmeninio laiko vešiesiems reikalams.
Mano bičiulis neiškeitė politikos į įdomesnes veiklas, pavyzdžiui,
banalius serialus, žmogaus orumą pamiršusius realybės šou, jis veikiau
mano supratęs, jog dabartinis politinis gyvenimas yra rūkų rūkas.
Gal iš tiesų jokio skirtumo, į kokias politines
komandas išsiskirsto politikai, jei visos jos kaunasi pagal tuos
pačius principus ir nuo to, kuri komanda iškovojo valdžią it kokį
prizą, praktiškai niekas nesikeičia. Tuo labiau, kad politikai migruoja
taip pat stabiliai kaip ir paukščiai. Tik jei paukščiai išskrenda
rudenį, tai politikai partijas keičia paprastai prieš rinkimus.
Manau, kad čia įvardytuose priekaištuose Lietuvos
politiniam gyvenimui labai daug tiesos. Tačiau ne tiek daug, jog
galėčiau pritarti minėtam bičiuliui. Jam ir kitiems veikiau siūlau
pasistengti atsisakyti Lietuvoje išplitusios politikos kaip savotiškos
sporto šakos metaforos ir pasitelkti kitą politikų kaip politinės
bendruomenės gydytojų metaforą.
Politika kaip sportas
Tiek politiniai komentatoriai, tiek politikai,
tiek pagaliau mes visi, kurie turime galią bent jau per rinkimus
koreguoti politinius procesus, labai dažnai apie politiką kalbame
kaip apie savitą sporto šaką. Pažvelkime vien į tai, kokius žodžius
vartojame: komanda, lyderis, įveikė oponentus, išmintingas
taktinis ėjimas, legionieriai etc.
Iš tiesų, jei politiką kasdien vaizduojame bei
įsivaizduojame tik kaip sporto šaką, kurioje politinės komandos
kaunasi dėl prizo valdžios, tai neturėtume stebėtis ir politinių
perbėgėlių gausa. Pažvelkime, pavyzdžiui, į šių laikų krepšinį.
Po kiekvieno sezono (ar net sezono metu) daugumos komandų sudėtis
labai pasikeičia. Krepšininkai ieško pelningiausių kontraktų, o
komandos svarsto, kokiose pozicijose žaidžiančių žaidėjų joms labiausiai
reikia.
Panašiai dažnai mąsto ir politikai. Pavyzdžiui,
sudarant rinkimų sąrašą, paprastai sugalvojama, kokios pozicijos
reikalingos sąraše, ir tada ieškoma, kas jas galėtų užimti. Antroji
vieta paprastai atiduodama kuriai nors moteriai, dar į penketuką
siekiama įrašyti kokį jauną politiką ar šou verslo atstovą. Klausimą,
ką konkretus asmuo veiks parlamente ar kitose politinėse institucijose,
paprastai keičia kitas kiek jis gali pridėti paramos visam sąrašui.
Panašu, jog svarbiausiu politinės partijos uždaviniu yra gerai pasiruošti
lemiamoms varžyboms ir jose įveikti priešininkus.
Net ir politiniai komentatoriai apie rinkimus
neretai kalba kaip apie savotišką turnyrą ar arklių lenktynes. Į
juos kaip į savotiško totalizatoriaus galimybę žvelgia ir verslininkai.
Tad politika besidomintiems piliečiams lieka sirgalių vaidmuo. Mes
galime mojuoti partijos, kuriai simpatizuojame, vėliavėle, stengtis
didinti jos gerbėjų ratą. Paskui rinkimai baigiasi, ir prasideda
santykinė tarpsezoninė ramybė. Tiesa, dar prieš tai laimėtojai išsidalina
prizus, surūko pergalės cigarą. Laimėtojų komandos gerbėjai džiaugiasi,
kitų komandų gerbėjai tūžta. Paskui aistros aprimsta ir lieka pripažinti,
jog iš esmės nieko naujo neįvyko politinėse institucijose vyrauja
jau gerai pažįstami veidai, Vyriausybės programoje kiek pakoreguojama
retorika, kartais net prasideda pertvarka. Tačiau paprastai ji menkai
atitinka laimėjusią komandą parėmusių žmonių lūkesčius.
Jei politika iš tiesų tebūtų tokio pobūdžio sporto
varžybos, kur pagrindiniai dalyviai vertinami pagal efektingus triukus
ir mokėjimą sukelti publikai malonias emocijas, o ne pagal sugebėjimą
spręsti viešojo gyvenimo problemas, tai vargu ar sugebėčiau atrasti
bent vieną argumentą, galintį tirpdyti mano bičiulio nusivylimą.
Juk tikrai dažnai atrodo, kad politinėse varžybose
laimi tik patys jų dalyviai, gal dar komentatoriai (jie kitaip neturėtų
darbo) ir, aišku, verslininkai, žaidžiantys politiniame totalizatoriuje.
Visiems kitiems tuomet lieka emocijų dulkės ir noras užsimiršti,
spoksant į svetimus gyvenimus televizijos ekrane. Juk nuo to, kad
A valdžioje pakeičia B, keičiasi tik šių dviejų ponų bei jų aplinkos,
bet ne visos politinės bendruomenės gyvenimas.
Politika kaip gydymo menas
Tačiau pabandykime atidėti į šalį sporto žodyną
ir prisiminti, jog Antikoje, kur atsirado politika kaip atskira
veiklos rūšis, ji buvo lyginama ne su olimpinėmis varžybomis, bet
su gydymo menu. Pabandykime pastarąją analogiją kiek išplėtoti.
Gydytojo tikslas yra kuo tikslesnė diagnozė. Jei
diagnozuojama kokia nors liga, gydytojas bando ją gydyti. Taip pat
jo pareiga pasiūlyti būdus užkirsti kelią galimoms ateities ligoms
bei rekomenduoti sveikiausią gyvenimo būdą. Politikos atveju pacientas
yra politinė bendruomenė. O politiko veiksmai turėtų būti vertinami
ne pagal jo gebėjimą apžavėti pacientą, bet pagal tai, ar jis sugeba
šalinti visuomenės gyvenimo problemas, t.y. dirbti savo darbą.
Priėmus politikos kaip gydymo meno vaizdinį, politinės
partijos gali būti vertinamos kaip skirtingi gydytojai, siūlantys
savą gydymo programą. Kiekviena tokia programa remiasi kiek skirtinga
sveiko žmogaus samprata. Pavyzdžiui, vienas gydytojas gali sakyti,
jog reikia siekti, kad žmogus būtų sotus, gyventų prabangoje, o
dvasinė sveikata kiekvieno paciento asmeninis reikalas. Kitas
gydytojas tvirtina, jog daugelis ligų kyla dėl depresyvios nuostatos
ar kitų psichinių sutrikimų. Jo nuomone, pradžioje turime stengtis
atstatyti dvasinę pusiausvyrą, o tada imtis gydyti pažeistas kūno
dalis. Dar kitas gydytojas įsitikinęs, kad organizmas pats turi
kovoti su iškilusiomis problemomis ir gydytojo pareiga paprasčiausiai
užtikrinti, kad niekas paciento netrikdytų.
Visi minėti gydytojai sutinka, kad svarbiausia
žmogaus gerovė, tačiau skirtingai suvokia, kokią būseną galima
vadinti gerove.
Prie ko čia politika? Prisiminkime Prezidento
rinkimus. Visi kandidatai tvirtino, jog šiandien svarbiausios yra
socialinės problemos. Visi žadėjo joms skirti didžiausią dėmesį.
Dauguma žmonių rinkosi, už ką balsuos per rinkimus, pagal tai, kuris
kandidatas atrodo saviausias. Tačiau, deja, taip ir liko neaišku,
kaip kandidatai supranta socialines problemas ir kaip jie tikisi
jas išspręsti. Pavyzdžiui, ar tai, kad tradicinė šeimos institucija
praranda savo įtaigumą, yra socialinė problema ar ne? Kas normaliau
dirbanti moteris ar namų šeimininkė? Atsakymas priklauso nuo konkrečių
žmogaus, visuomenės, šeimos sampratų..
Kitas pavyzdys socialinės atskirties problema.
Visi sutinka, kad tai sudėtinga problema, tačiau, deja, lieka neaišku,
ar ši atskirtis tereiškia prastesnius karjeros šansus, menkesnę
materialinę gerovę, ar ji sąlygoja ir elgesio skurdą, tai yra atrofuojasi
sugebėjimas gyventi kitokį gyvenimą?
Taigi noriu pabrėžti, kad politika turėtų prasidėti
ne nuo abstrakčių tikslų formulavimo, bet nuo dabartinės situacijos
įvertinimo. Įvairios politinės organizacijos turėtų pateikti savą
diagnozę ir ja remdamosi išplėtoti gydymo planą. Diagnozė pateikiama,
remiantis konkrečia normalumo samprata. Mes visi per rinkimus
turėtume įvertinti ir pasirinkti vieną iš siūlomų gydymo programų.
Įsivaizduokite, jog turite psichologinių problemų.
Tikrai nėra tas pats, kurią metodiką naudojantis psichoterapeutas
jus gydys. Nuo to, kaip jis suvokia žmogų, labai priklauso ir jo
gydymo metodai.
Šiame komentare tikrai nesiruošiu nurodyti, kurie
politikai tikrai sugeba spręsti problemas, o kurių metodai jas tik
dar labiau didina. Noriu išryškinti tai, kad politikoje idėjų kova
turėtų būti svarbesnė nei politinio veikimo technikos šlifavimas.
Svarbu turėtų būti ne tai, jog valdžią gavo savi, bet tai, jog
mes tikime, kad tam tikri problemų sprendimo būdai yra veiksmingesni
nei kiti. Todėl mes juos ir remiame, todėl ir oponuojame kitiems,
kurie siūlo savo gydymo programas. Tai reiškia, jog mūsų tikslas
tikrai nėra vien tik nugalėti oponentus, bet veikiau mes siekiame
gauti galimybę spręsti problemas, kurių sprendimas svarbus visai
politinei bendruomenei.
Politika ir atsakomybė
Beje, yra dar vienas svarbus politikos panašumas
į gydymo meną. Abi veiklos yra labai atsakingos ir kiekviena klaida
labai brangiai kainuoja. Paprastai gydytojų klaidas lengviau įžvelgti
nei politikų. Pastarieji dėl savo nesėkmių papratai apkaltina oponentus.
Tačiau, deja, vienas ar kitas netinkamas veiksmas ar sprendimas
politikoje dažniausiai turi ilgalaikių padarinių. Todėl didelė bėda,
kai politikai mąsto tik rinkimų rėžiais ir iš esmės net nespėja
susimąstyti apie tai, kokiomis sąlygomis teks gyventi jų vaikams
ir anūkams.
Kita problema politikams daug patogesnis sporto,
o ne medicinos žodynas. Sporte po pralaimėtų varžybų būna kitos,
kuriose galima atsirevanšuoti. O politinėje medicinoje tėra vienas
pacientas. Nesėkmės atveju gydytojas žūva kartu su pacientu, o po
kiekvieno neatsakingo eksperimento ilgai tenka atstatinėti paciento
imuninę sistemą.
Suprantu, kad šis komentaras tėra eskizas, tolesnių
svarstymų apie politiką galimos krypties nurodymas. Esu įsitikinęs,
kad šiandien reikėtų ne keikti politinį gyvenimą ar moralizuoti,
jog pilietinis pasyvumas yra viena iš viešojo gyvenimo ydų suvešėjimo
priežasčių, kiek savęs klausti ką mes vadiname politika, ar kartais
mes ne per daug pripratome prie atvaizdo, pamatyto kreivų veidrodžių
karalystėje? Idėjos turi savo padarinius, metaforos taip pat.
© 2005 "XXI amžius"
|