Darius Kuolys: politinis elitas neberodo gebėjimų
veikti demokratijos sąlygomis
Siūlome pokalbį su Pilietinės visuomenės instituto
direktoriumi Dariumi Kuoliu.
|
Eltos foto.
|
Prieš kurį laiką Pilietinės visuomenės institutas
paskelbė tyrimo duomenis, kurie diagnozavo mūsų šalies visuomenei
politinę depresiją. Deja, panašu, kad tokie duomenys, užuot pažadinę
visuomenės veikėjus ir politikus, pastaruosius paskatino atsisakyti
bet kokių moralinių skrupulų ir veikti radikaliai ciniškai. Kaip
manote, ar tai, ką stebime, yra politinio cinizmo triumfas, ar gulbės
giesmė?
Abejoju, ar mūsų instituto išsakyta diagnozė galėjo
taip ištvirkinti politikus. Depresyvi visuomenės būklė, kurią atskleidė
tyrimas, yra nulemta ankstesnės neprincipingos bei neatsakingos
politikos ir tokios pat politikos šiandien skatinama. Būta mažos
vilties, kad politikai, pamatę atsivėrusią pasitikėjimo krizę, mėgins
ją įveikti padoresniais sprendimais, sieks atkurti dialogą su visuomene.
Deja, tokia sveikos politinės logikos diktuojama kryptimi nebuvo
pajudėta.
O politikos cinizmo laipsnis priklauso nuo visuomenės
kantrybės. Kol kas lietuvių kantrybė, atrodo, neturi ribų. Tad ir
politinis cinizmas liejasi ir turbūt dar ilgai liesis laisvai. Tenka
pripažinti, kad šiandien mūsų visuomenė neturi bent kiek stipresnio
noro kontroliuoti viešosios erdvės. Neturi valios reikalauti, kad
viešosios erdvės dalyviai laikytųsi bendrų civilizuoto gyvenimo
principų ir normų. Neseniai Pilietinės visuomenės instituto užsakymu
atliktas kitas - Lietuvos vertybių tyrimas, kurį netrukus viešai
pristatysime, šias visuomenės gyvenimo tendencijas tik patvirtina.
Taigi politinio cinizmo gulbės giesmės Lietuvos socialinė tikrovė
artimiausiu laiku nepranašauja.
Jei Rolando Pakso skandalo metu dalis politikų
tarsi nuoširdžiai ėmė kalbėti apie moralią politiką, tai dabar girdėti
pareiškimų, jog jums tenka rinktis tarp tiesos ir stabilumo. Kas
nutiko?
Manau, jau laikas atvirai kalbėti apie vis gilėjančią
Lietuvos politinio elito krizę. Ne tik kalbėti, bet ir ieškoti būdų,
kaip iš jos išbristi. Mūsų politinis elitas pastaruoju metu neberodo
gebėjimų veikti demokratijos sąlygomis. Kyla vis daugiau abejonių,
ar jis pajėgus užtikrinti demokratinę tvarką valstybėje. Jo sprendimai,
veiksmai, viešos elgsenos vis labiau šią tvarką kompromituoja. Jei
vienas visuomenei parūpęs ir opozicijos užduotas klausimas gali
sukelti valstybėje «chaosą», įstumti ją į «aklavietę», kaip teigia
mūsų aukštieji pareigūnai, lieka tik apverkti tokį valstybės valdymą.
Pasirodo, visa lietuviškos valdžios mašina ima strigti, vos garsiai
priminus, kad ji turėtų laikytis elementarių demokratijos principų
- viešumo, atskaitomybės tautai. Tuos, kurie šiuos principus dar
drįsta kelti, valdžia apkaltina antivalstybine veikla. Šitoks valdžios
susitapatinimas su valstybe, jos nepakantumas kritikai ir savarankiškoms
nuomonėms pavojingi demokratijai.
Šiandien matome, kaip Rolando Pakso demonstruotą
politinį elgesį perima Algirdas Brazauskas, Viktoras Uspaskichas,
Artūras Zuokas. Kovojant su kritiška visuomenės nuomone pasitelkiami
net tie patys informacijos šaltiniai, tos pačios viešųjų ryšių technologijos,
kuriomis naudojosi Rolandas Paksas. Vieši mūsų politikų pareiškimai
pastaruoju metu yra nukreipti prieš pačią politiką kaip bendrų reikalų
tvarkymą. Politika - visiškai nešvarus dalykas,- skelbia socialdemokratų
lyderis. Deja, tiesą tenka aukoti dėl stabilumo, - aiškina Seimo
pirmininkas. Piliečiai tegu nesikiša į politiką, - pareiškia Darbo
partijos vadas.
Lietuvos valdančiųjų partijų lyderiai, sekdami
Baltarusijos režimu, ima grūmoti slaptosiomis tarnybomis pilietinėms
organizacijoms. Toks elgesys rimtai kompromituoja Lietuvos valstybę.
Liūdna, kad vyraujančiam reikalų tvarkymui kol kas nematyti stiprios
alternatyvos. Šiandien viešumo reikalaujančiai opozicijai sunkiai
pavyksta pereiti nuo išpuolių prieš vieną asmenį prie nuoseklaus
demokratinio valstybingumo principų gynimo, prie alternatyvios Lietuvos
politinės darbotvarkės.
Mane nuliūdino ir tai, kad Lietuvos žiniasklaidos
atstovai nenori kovoti už savo profesijos prestižą. Stebime klaninį,
o ne profesinį solidarumą ir tai, jog dalis žiniasklaidos priemonių
atvirai tapo propagandos įrankiais. Kaip galėtumėte pakomentuoti
situaciją žiniasklaidoje?
Su savita lietuviškos žiniasklaidos įvairove visuomenė
jau apsiprato. Nebestebina ir tam tikra ekscentrika šioje įvairovėje.
Antisemitiniai išpuoliai, dezinformacija apie vieno ar kito banko
griūtį, vieno ar kito politiko apšaukimas gėjumi, valstybės saugumo
vadovo suspaustais lyties organais paveikslai - visa tai mūsų valstybėje
jau tapo toleruojamais dalykais. Vis dėlto nuostabą kelia dabartinis
valdžios elgesys - jos visiškas susitapatinimas su viena leidinių
grupe, šiai leidinių grupei perleista žinių agentūra Elta. O neseniai
socialdemokratų partijos paskelbtas antisemitizmą ginantis pareiškimas
jau glumina. Negi šioje partijoje nebeliko civilizuotų, vakarietiškų
politikų?
Manau, kad profesinės savigarbos turinčiai Lietuvos
žiniasklaidai atėjo metas daug labiau viešumoje ginti išties laisvos
ir pilietiškai atsakingos spaudos principus.
Ar Jums neatrodo, kad kalambūras, jog turime
pilietinės visuomenės institutą, bet neturime pilietinės visuomenės,
yra tragiška tiesa?
Jei turėtume stiprią pilietinę visuomenę, vargiai
reikėtų panašios pakraipos institutų. Tačiau šiandien itin jautri
valdžios reakcija į mūsų pilietinę veiklą rodo, kad dirbame reikalingą
darbą. Vis labiau aiškėja, kad nemaža dalis Lietuvos politikų nėra
suinteresuoti savarankiškos, pilietiškos visuomenės atsiradimu.
Jiems priimtinesnė su pinigų ir viešųjų ryšių pagalba manipuliuojama,
pasyvi minia. Taigi siekdama pilietinės emancipacijos, regis, mūsų
visuomenė neišvengiamai turės grumtis su demokratinių instinktų
stokojančia Lietuvos valdžia.
Pakso skandalo metu intelektualai labai susitelkė.
Ar nepribrendo būtinybė naujai tokiai Santalkai? Kaip ją galima
būtų paskatinti?
Taip, tam tikro intelektualų susitelkimo būta.
Būta pastangų kartu ginti civilizuoto bendrabūvio principus. Ši
intelektualų priedermė, kaip ir kita - nuosekli visuomenės kritika,
nuoseklus minties ir žodžio laisvės liudijimas, manau, turėtų jungti
skirtingų pažiūrų Lietuvos intelektualus ir ateityje.
Visos posovietinės valstybės krečiamos korupcijos
drugio. Kokius dar neišnaudotus rezervus turime, kovodami su korupcija?
Išteklių turime daug. Apie juos išmintingai kalba
ir visuomeninės organizacijos, ir specialiųjų tarnybų pareigūnai.
Deja, nematyti politikų noro šiuos išteklius panaudoti. Lietuvai
šiandien nereikia išradinėti dviračio - tiesiog būtina kuo skubiau
perimti geriausią šios srities pasaulio patirtį. O ji rodo, kad
viešumas, pilietinė valdžios kontrolė, piliečių politinis dalyvavimas
yra viena veiksmingiausių politinės korupcijos žabojimo priemonių.
Kita vertus, Lietuvai tampa ypač aktuali profesionalių ir sąžiningų,
savo valstybei ir tautai ištikimų teisėsaugos pareigūnų problema.
Dėkui už pokalbį.
Kalbino Andrius Navickas
© 2005 "XXI amžius"
|