Katalikiškos žiniasklaidos krizė Lietuvoje
Andrius NAVICKAS
Bernardinai.lt vyr. redaktorius
Lapkričio 17 dieną Aušros Vartų atlaiduose prie
Marijos, Gailestingumo Motinos buvo aukojamos Mišios už Lietuvos
katalikišką žiniasklaidą. Jų metu gražiai buvo pagerbtas negausus
katalikiškoje žiniasklaidoje besidarbuojančių žurnalistų būrys.
Po Mišių vyko susitikimas prie apskrito stalo ir agapė. Susitikome,
trumpai pabendravome, bet ar tapome labiau solidarūs, ar atradome
atsakymus į širdyje kirbančius klausimus?
Prisiminkime, kad atkurtos Nepriklausomybės aušroje
visus metus žurnalas Katalikų pasaulis buvo leidžiamas šimto tūkstančių
tiražu. Vėliau tiražas tirpo, kol po įvairių vėtrų, pakilimų ir
nuopuolių visai ištirpo pats žurnalas. Tyliai su mumis atsisveikina
ir jaunimui skirtas katalikiškas žurnalas Lux. Eilinis krikščioniškas
projektas, kuris atsidūrė aklavietėje.
Aišku, galima stebėtis, kodėl Vyskupų konferencija
taip lengvai atsisveikina su žiniasklaidos priemonėmis. Tačiau,
klausydamasis ne vieno bičiulio aimanų, jog vyskupams esą nerūpi
katalikiška žiniasklaida, piktokai tarstelėjau - o ar mums, katalikų
bendruomenei, neturinčiai jokių bažnytinių antpečių, katalikiškos
žiniasklaidos priemonės tikrai rūpi? Kunigas Aušvydas Belickas,
pasakodamas apie Katalikų pasaulio leidybą, yra išsakęs karčią
tiesą - būtent katalikiškos žiniasklaidos leidėjai bene pirmieji
įsitikino, kad fasadinis mūsų valstybės religingumas toli gražu
nereiškia žmonių noro, poreikio svarstyti, suprasti bei ieškoti
brandesnio krikščioniško žiūros taško.
Tenka pripažinti, kad absoliuti mūsų visuomenės
dauguma mieliau domisi nuolaidomis prekybos centruose, bet ne siekia
atrasti krikščionišką atsakymą į klausimus, problemas, su kuriomis
kasdien susiduria. Jei žmogaus krikščioniška tapatybė tėra tarsi
šventinė eilutė, kurią jis apsirengia keliolika ar kelis kartus
per metus, tai nenuostabu, kad ir katalikiška žiniasklaida tampa
egzotišku patiekalu intelektinėse ir dvasinėse vaišėse.
Tikrai naivu manyti, kad šią situaciją iš esmės
gali pakeisti dosnesnės Vyskupų Konferencijos investicijos. Svarbiau,
kiek visa tikinčiųjų bendruomenė brangina savo žiniasklaidą. Kiek
laiko ir lėšų mes kiekvienas esame pasirengę skirti pastangoms geriau
suvokti Dievo Žodį, klausytis krikščioniško pasakojimo apie pasaulį,
kuriame gyvename.
Gerai atsimenu, kaip sunkiai įvairių laikotarpių
Katalikų pasaulis brovėsi į katalikiškas parapijas, bendruomenes.
Tai jis būdavo per paprastas, tai perdėm intelektualus, tai paprasčiausiai
niekam nereikalingas. O ar susimąstome, kokiu tiražu šiandien leidžiamas
katalikiškas žurnalas Naujasis židinys? Kiek prenumeratorių galėtų
tikėtis krikščioniškas dienraštis, apie kurio svarbą kalbama jau
keliolika metų?
Kita vertus, suprantu, kad skaitytojas visada
renkasi tai, kas jam įdomiau, patraukliau. Svarstant katalikiškos
žiniasklaidos Lietuvoje perspektyvas, turėtume ne keiksnoti skaitytojus,
bet veikiau klausti - ko trūko, trūksta katalikiškai žiniasklaidai,
kad ji taptų laukiamu svečiu kiekvienuose namuose? Biblija mums
apreiškia, kad mylintis Dievas yra nuolat žmogaus ieškantis Kūrėjas,
kuris beldžiasi į mūsų širdis net tada, kai mes nuo jo ginamės septyniais
nuodėmių užraktais. Ar tie, kurie apsiėmėme nešti Gerosios Naujienos
liudijimo žiniasklaidoje kryžių, neturėtume elgtis taip pat? Turiu
galvoje ne tik kryptingesnius viešuosius ryšius ir veiksmingą vadybą,
kurios katalikiškai žiniasklaida taip pat labai trūksta. Tačiau
pirmiausia kalbu apie tai, kokios temos ir kaip svarstomos katalikiškose
žiniasklaidos priemonėse.
Pripažinkime: pernelyg dažnai pasitenkinama tuo,
kad pasirenkama teisinga tema ir ji pristatoma teisingai, tai
yra nenusižengiant krikščioniškai doktrinai. Mėgstamiausios temos
tokios, kuriose nėra dviprasmybių, o atsakymai aiškūs iš anksto.
Jų imamasi ne tiek galvojant apie realius skaitytojų klausimus,
bet įtvirtinant katalikiškumo etiketę. Dažnas, paklaustas apie
katalikišką žiniasklaidą, atsakys, kad ji moralizuojanti, arogantiška
ir neįdomi. Gal tai - ne visa tiesa, bet tiesos tokiame vertinime
esama. Viena didžiausių lietuviškos katalikiškos žiniasklaidos bėdų
buvo ir yra bandymas paversti Evangeliją tam tikru tematiniu lauku,
uoliai sergstint perskyrą tarp krikščioniškų ir nekrikščioniškų
temų, o ne raktu atrakinti pasaulį. Labai retais atvejais katalikiška
žiniasklaida bando būti tikrai kitokia - sūri, nesitaikstanti, bet
kartu solidari, ne tiek svaidanti žaibus iš teisumo aukštumų, kiek
bandanti ištiesti ranką būti ten, kur reikia bent trupučio šviesos.
Kai manęs klausia, kokia turėtų būti katalikiška
žiniasklaida, atsakau - tokia, kurioje Evangelija naudojama ne fasadui
tinkuoti, bet yra pamatas, leidžiantis į viską pažvelgti kiek kitaip.
Katalikiškumas šiuo atveju jokiu būdu nėra kokybės ženklas nei neklystamumo
garantas. Veikiau įsipareigojimas, kurį kasdien tenka patvirtinti.
Klumpant ir vėl keliantis, stengiantis padėti tiems, kuriems skauda,
išlaikant tiesos ilgesį.
Šiandien katalikiška žiniasklaida Lietuvoje išgyvena
krizę. Tai liudija tiek mažėjanti auditorija, tiek tai, kiek mažai
žurnalistų susirinko į jiems skirtą susitikimą. Tačiau verta dar
kartą pakartoti - kiekviena krizė gali būti ir dovana bei pamoka.
Gal ji taps kitokios ir tikrai visiems reikalingos, brandesnės katalikiškos
žiniasklaidos atsigavimo pradžia?
© 2005 "XXI amžius"
|