Šiuolaikinio lietuvio nacionalinio
būdo bruožai:
nerimą keliančios trajektorijos
(Sociosofinė kritinė apžvalga)
Tęsinys. Pradžia Nr. 39)
Priešinimosi sindromas
Tuo bruožu siekiame apibūdinti
lietuviams tebebūdingą (ir tik su dabartine jaunąja karta nykstančią)
įvairiais pavidalais ir būdais reiškiamą savigynos poziciją; priešinimosi
kitiems, kitokiam pasauliui poziciją. Šiuo atveju tiek atskiro
žmogaus, tiek ir visos tautos (kaip sociumo) dialogas su kintančiu
pasauliu negali būti visavertis, skatinantis pirmyneiges kūrybines
galias. Šiuo atveju negali būti objektyviai suprasto ir kūrybiško,
lankstaus prisitaikymo prie spartėjančia tvarka kintančių aplinkybių.
Ne vienas iš oponentų paprieštarautų tvirtindamas, kad priešinimosi
pozicija herojiškas lietuvio bruožas, vertas panegirikos, o
ne papeikimo. Gal ir taip
Bet pažvelkime ir iš kitos pusės. Argi
ne su kiekvienu atviru, juolab ginkluotu pasipriešinimu lietuvių
tauta ne gausėdavo, bet tirpdavo? Ar tai buvo karai su kryžiuočiais,
vėliau su Maskva, dar vėlesni sukilimai prieš carinę Rusiją
ar ginkluotas bei kitokiomis formomis pasireiškęs, bet aiškiai
konfrontacinis pasipriešinimas bolševikinei invazijai? Taip, visi
jie neabejotinai stiprino lietuvio dvasią, grūdino jo nacionalinį
charakterį. Tačiau ir teritoriniu, ir demografiniu, ir kultūros
bei civilizuotumo požiūriu tai buvo taip pat ne kas kita kaip
rimti pralaimėjimai
Tiesa, mūsų istorijoje būta ir daugelio kompromisų, prisitaikymo
prie aplinkybių. Kad ir unija su lenkais. Kad ir Lietuvos Didžiosios
Kunigaikštystės katastrofos akivaizdoje Jonušo Radvilos inicijuota
1655 metų Kėdainių sutartis su švedais; Targovicos konfederantų
(1792) pastangos suartėti su savo galybę išskleidusia Maskva.
Kad ir be šūvio Lietuvos pasidavimas bolševikinei SSRS invazijai.
Bet mes turime pagrindo pastebėti, kad visi šie aktai buvo vien
pavėluota, desperatiška reakcija. Ir, žinoma, be jokios abejonės
atskirais atvejais vertintina ne tik kaip neišmintinga, bet kaip
atvira, tegu ir nepalankių aplinkybių inspiruota, bet vis dėlto
išdavystė.
Kalbame ne tik apie išdavikišką prisitaikymą, kumetišką prisitaikymą,
bet ir apie nacionalinį orumą, tautos galias išsaugantį ir gausinantį
prisitaikymą.
Priešinimosi pozicija lietuvių yra mitologizuota, nuolat ir įvairiais
būdais kultivuota liaudies sąmonėje, ypač apsišvietusių valstietijos
atstovų, taip pat ir antrosios (1918 metų) Respublikos politikų,
piršte piršusių lietuviams vien herojišką tautos istoriją. Be
jokios abejonės, tokia istorija konsolidavo lietuvių tautos ir
jos teritorijos nuo Didžiosios Kunigaikštystės, nuo galutinai
nutautėjusios ir pačios Respublikos nepripažintos aristokratijos
likučius. Kiek vėliau, jau pirmaisiais pokario metais, šita herojiška
istorija kėlė ir būrė krūvon tūkstančius ginkluoto ir neginkluoto
pasipriešinimo dalyvių ir vedė juos į
susinaikinimą.
Žinau, kad taip kalbėdamas, keldamas šį lietuvių nacionalinio
būdo bruožą, aš pats tarsi prieštarauju ne tik savo įsitikinimams,
bet ir visam praktinės veiklos kryptingumui. Tačiau vardan tos
logikos, kuria šiandien mums derėtų vadovautis, vardan naujųjų
aplinkybių provokuojamo mūsų kokybinio virsmo tenka daryti tokį
išties drastišką, o gal ir įžūlų apibendrinimą. Taip kalbėdamas
pirmiausia mąstau apie eurointegraciją, apie objektyvų jos neišvengiamumą,
apie toje integracijoje slypinčius ne vien pavojus, bet ir aiškius
privalumus ir su visu tuo susijusį tolesnį lietuvių tautos likimą.
Šiandien mes matome išryškėjusius du poliariškai nutolusius kraštutinumus:
pirmasis jau apibūdintas servilizmu, kumečio sindromu. Tai
nėra ta prisitaikymo forma, kuri leistų lietuvių tautai būti oriai
ir pasinaudojus naujomis aplinkybėmis kaupti ir plėtoti savo kūrybines
galias. Antrasis kraštutinumas tradicinė daugelio viduriniosios
ir ypač vyresniosios kartos kito pasaulio baimė, nepatiklumas,
netikėjimas juo. O tas pasaulis Europos Sąjunga, kuriame neabejotinai
šalia teigiamo, kaip ir visoje civilizacijoje, egzistuoja ir neigiami
pradai. Kad ir tas faktas, jog ES nerodo entuziazmo arba išdidžiai
pozuoja priimdama lietuvius ir kitas Vidurio Europos tautas į
savo glėbį
Žmonija, savo socialinės organizacijos raidą pradėjusi
nuo atskirų žmonių grupių, vėlyvaisiais amžiais įžengusi į tautinės,
nacionalinės socialinės organizacijos etapą, šiandien neišvengiamai
veržiasi į planetarinės socialinės organizacijos lygmenį. Tiek
servilizmas, arba kumečio sindromas, tiek ir to kito pasaulio
baimė mums vienodai nepriimtina. Tačiau šiandien daugeliui lietuvių
būdingas blaškymasis tarp šių dviejų kraštutinumų, būdingas savotiškas
pasaulėžiūrinis vakuumas. Jis turėtų būti užpildomas nauju suvokimu,
kitokia tautine bei nacionaline savimone, t.y. nauja ideologija,
teigiančia naujas ir tautinį, ir nacionalinį integralumą, ir
nacionalinę valstybę, ir eurointegraciją palaikančias, ypač jaunąją
kartą ugdančias ir mobilizuojančias vertybes. Žinia, pirmasis
kraštutinumas, atsiduodantis, alsuojantis kvislingišku prisitaikėliškumu,
blogas dar ir tuo, kad provokuote provokuoja antrąjį kraštutinumą,
t.y. įskelia jam gyvybės.
Valstybinio bei nacionalinio
patriotizmo stygius
Mūsų iškilusis istorikas Z.Ivinskis
yra rašęs: Ne lenkų buvo tiesioginė kaltė, kad tuometinė Lietuvos
visuomenė (kilmingieji) nesinaudojo respublikos (Žečpospolitos
R.G.) teikiamomis lengvatomis, įgalinančiomis kelti savo kalbą
ir kultūrą. Ko gero, lietuvių kilmingiesiems valstybinio patriotizmo
gal ir užteko, bet jiems aiškiai nepakako tautinio nacionalinio
patriotizmo. Tiesa, gerbiamo istoriko pastebėjimas liečia tuos
laikus, kai būtent jau tautiniu, etnokultūriniu pagrindu formavosi
Europos valstybės. Kadangi lietuvių kilmingieji nelabai paisė
savo tautos tapatybės, jos išskirtinumo ir kad pati Žečpospolita
buvo nusiteikusi nepaisyti ir net slopinti baltiškąjąlietuviškąją
kultūrą, tai visai natūralu, kaip natūralu ir tai, kad tokios
valstybės pagrindiniai valdiniai lietuviai valstiečiai tos valstybės
negerbė; nepersiėmė, kaip kad lenkų valstiečiai, jos garbstymu.
Valstybės pozicija nepaisyti savo valdinių interesų, ypač jų tautinės,
etnokultūrinės tapatybės ir jos tęstinumo, tapo tradicija. Įvairiu
pavidalu ji įsitvirtino lietuvio sąmonėje, jo praktinėje elgsenoje
nepriklausomai nuo to, kokią vietą socialinėje organizacijoje
jis užimtų. Taip atsitiko, nes kosmopolitinę Didžiąją Kunigaikštystę
keitė lenkmetis, jį - carinė Rusija, vėliau bolševizmas ir SSRS.
Trumpas tarpukario dvidešimtmetis buvo nepajėgus fundamentaliau
įtvirtinti valstybės administracijos ir valstybės gyventojų
sąjungos. Lyginant su kitomis, ypač Vakarų Europos šalimis, šis
atotrūkis ir šiandien Lietuvoje labai akivaizdus, ir tiesiogiai,
ir netiesiogiai bylojantis apie lietuviui būdingą valstybinio
patriotizmo stygių. Antai, kaip parodė daugiau kaip dvidešimtyje
Europos valstybių 1999 metais atliktas sociologinis tyrimas, Lietuvos
gyventojai atsidūrė tarp tų europiečių, kurie išsiskiria nepasitikėjimu
savo valdžia. Blogiausiai jie vertino ir savo šalies politinę
sistemą. Apibendrindami situaciją šio tyrimo Lietuvoje organizatoriai
rašo: Lietuva yra tarp šalių, kuriose didžiausias nepasitikėjimas
institucijomis, joje nė viena valstybės institucija pasitikinčių
asmenų skaičius neviršija nepasitikinčiųjų skaičiaus. Toliau
tyrimo autoriai teigia: Lietuvoje labiausiai iš visų tyrime dalyvavusių
Europos šalių nepasitikima parlamentu, teisėsaugos sistema, policija,
o valstybės tarnautojais labiau nei Lietuvoje nepasitikima tik
Graikijoje.
Paradoksalu, tačiau tenka pripažinti faktą, jog didžiavimasis
Lietuvos pilietybe per nepriklausomybės dešimtmetį sumažėjo
dvigubai.
Iš eilinių piliečių pusės valstybinio patriotizmo stygius pasireiškia
ne tik valstybės institucijų ir jas atstovaujančių pareigūnų ar
valstybinės simbolikos negerbimu. Jis pasireiškia ir bendruomeninio
sutarimo ignoravimu. Antai tas pats tyrimas Europos šalyse parodė,
jog nepriklausomybės metais palankus Lietuvos gyventojų požiūris
į bendro gyvenimo taisyklių laikymąsi sumažėjo ir dar labiau nutolo
nuo Vakarų Europos šalių. Statistiniam lietuviui būdingas vengimas
(ar negebėjimas) bent kiek aktyviau dalyvauti visuomeninėje bei
politinėje veikloje, be kurios tiesiog neįmanoma įsivaizduoti
šiuolaikinės demokratinės valstybės tapsmo ir jos lygiavertiškesnio
integravimosi Europos Sąjungoje. Verslininko lygmeniu patriotizmo
stygius pasireiškia kad ir maniera savo firminį ženklelį ar iškabą
viešumai rodyti ne savo, o svetima kalba. Lygiai taip pat elgiasi
ir didelė dalis muzikuojančio jaunimo, vos ne demonstratyviai
ignoruojančio savo etnokultūrinį paveldą ir gimtąją kalbą. Pagaliau
ir mokesčių nemokėjimas, kurį pateisina daugiausia Lietuvos gyventojų,
palyginti su Europos Sąjungos šalimis ir kandidatėmis, akivaizdus
valstybinio bei nacionalinio patriotizmo ženklas.
Lietuvoje tiesiog neįsivaizduojama, kad savo sodybojepoilsiavietėje
lietuvis įsirengtų flagštoką ir ant jo plevėsuotų nacionalinė
vėliava. Arba kad sutiktume moksleivių ekskursiją, kuri vaikščiotų
po lankomas vietas pagarbiai nešiodama tokią pat vėliavėlę. Bet
būtent taip elgiasi norvegai!
Visi šie ir panašūs elgsenos atvejai gali būti paaiškinami pačios
valstybės ir jos pareigūnų abejingumu savo piliečių patriotizmui.
Nesunku pastebėti administratorių bei politikų rodomą tradicinį
savo valstybės interesų, piliečių nuomonės nepaisymą, netgi paprasčiausios
pagarbos eiliniam piliečiui stoką. Gan dažnai regime sprendimus,
kurie net ir mažai išmanančiam yra pakankamai akivaizdūs kaip
nepaisantys valstybinių, nacionalinių interesų, savo esme netgi
artimi negrabiai pridengtai jų išdavystei
Valstybinio, nacionalinio patriotizmo stygius akivaizdus švietimo
bei ugdymo institucijose, taip pat ir daugelyje šeimų. Į pasaulį
išeina karta, kuriai Tėvynės ir savos valstybės sąvoka tampa savotiška
bedvase abstrakcija, iš išorės primetama būtinybe, o ne įvidintu
ir asmenybės savivokoje integruotu elementu. Atrodo taip, tarsi
mes, lietuviai, greičiau už kitus savo kolegas estus, čekus,
vengrus ir ypač lenkus skubėtume atsikratyti ir dar užsilikusių
valstybinio patriotizmo likučių, tebemaitinamų tautinės, nacionalinės
savimonės. Tokia pozicija būdinga ne tik jaunesniajai, bet ir
viduriniajai į aktyvaus veiksmo ir konkurencijos areną išėjusiai
kartai. Perfrazavus garsiąją formulę Gente lituanus, natione
polonus, regis vis labiau elgiamasi pagal formulę: Gimtimi,
kilme lietuvis, o pilietybe europietis. Kad ir kaip aukštai
vertintume europinį žmogaus pilietiškumą, šis bruožas pirmiausia
išreiškia jo priklausymą konkrečiai valstybei (pagal vaizdingą
R.Brubakerio posakį valstybės aptvarui) su iš to išplaukiančiomis
priedermėmis ir dorovine atsakomybe. Ir kol egzistuoja valstybingumas,
privalo egzistuoti ir būti puoselėjamas valstybinis, nacionalinis
patriotizmas, nes nuo tų bruožų priklauso ir pačios valstybės
tęstinumas.
Mūsų čia apžvelgtas valstybinio bei nacionalinio patriotizmo stygius
prieštaringai besiplėtojančios globalizacijos, taip pat eurointegracijos,
atviros bei žinių visuomenės sklaidos sąlygomis lietuvių tautai
nežada nieko gero
Emocionalumo perteklius
Dažnas vakarietis, apsilankęs Lietuvoje ir susipažinęs su jos
gyventojais, be kitų įspūdžių, mėgsta pabrėžti lietuvio emocionalumą
(lygina jį ne su kokiais nors estais, o su slavais). Vaišingi
šeimininkai gali užlaikyti svečią iki paryčių, taip apie lietuvius
įrašo Richard O.Lewis knygoje Kultūrų sandūra. Ir štai tokiais
žodžiais pataria savo skaitytojams: Parodykite, kad nesate bejausmiai.
Įsijunkite į jų dvasingus pokalbius tai mėgstamas laisvalaikio
užsiėmimas. Tuo tarpu kalbėdamas apie latvius, artimiausius mūsų
giminaičius ir kaimynus, tas pats autorius pastebi: Net išoriškas
jausmų reiškimas ar lengvabūdiškumas gali būti kliuvinys pasitikėjimui.
Lietuviško emocionalumo šaknys yra gilios ir, ko gero, labiausiai
susijusios su gamtameldiškosios kultūros, žmogaus pasaulėjautos
tradicija. Žinoma, neatmestini ir ilgaamžiai betarpiški santykiai
su slavais: lenkais, rusais, ukrainiečiais, baltarusiais. Visi
mes gerai žinome savo paveldą tiesiog sakralizuotą ne tik savo
senelių, bet ir mus auklėjusių tėvų (kurių vos ne absoliuti dauguma
buvo valstiečiai) ryšį su gamta. Jos kaita ir grožis, jos vitališkumas
ir įvairovė atsispindėjo ne tik lietuvių tautosakoje, mitologijoje,
bet ir iki vėliausių laikų statistinio lietuvio elgsenoje.
Perdėtu emocionalumu, negebėjimu jo sutramdyti mes šiandien iš
dalies galime paaiškinti ir grupinių interesų agresyvėjimą, ir
politinių grupuočių susipriešinimą, ir nuolatines, nesibaigiančias
įstatymų pataisas, ir paprasčiausią trypčiojimą vietoje ten, kur
reikalingas ryžtingas veiksmas. Ko gero, perdėto emocionalumo
tradicija mes galime paaiškinti perdėtą lietuvio polinkį politikuoti,
gyventi suirzusiam, eikvojant ir mums skirtą laiką, ir sveikatos
išteklius.
Užtenka pažvelgti, kaip ne tik pradedantys, bet ir seni politikos
vilkai kalba ir pešasi tribūnose; kaip jiems (ir ne tik jiems!)
norisi būti žiniasklaidos dėmesyje: kiek čia pasakoma gražių žodžių,
idėjų, projektų! Bet visi jie tarsi muilo burbulai subliūkšta
susidūrę su realybe. Emocijos, juolab egzaltuotos, čia visai nereikalingos.
Realybė reikalauja konkretaus, sutelkto ir visų esamų pajėgų subordinuoto
veiksmo, o ne energijos eikvojimo tribūnoms, pozavimui.
Panašiai elgiasi ir lietuviškoji žiniasklaida. Ji irgi linkusi
provokuoti emocionalumą ir kur kas mažiau dėmesio kreipti į racionalumą.
Savikritiškai tenka pripažinti faktą, jog lietuvio emocionalumas
europietiškos kultūros kontekste rodo jo nepakankamą civilizuotumą.
Tokį teiginį drįstame suformuluoti pasiremdami dar ir įžymiuoju
vokiečių filosofu G.Hėgeliu. Šis mąstytojas, apibūdindamas žydų
nacionalinį charakterį, yra atkreipęs dėmesį į tai, kad jie pirmieji
išsivadavo iš gamtos poveikio, iš jusliškumo ir kad toks išsilaisvinimas
šiai tautai atvėrė kelią sparčiau plėtoti savo civilizacinį gyvybingumą.
Žydo sąmonei atsiveria grynas mąstymo produktas, teigia filosofas,
savimąsta ir dvasinis produktas išvysto savo kraštutinį apibrėžimą
kaip gamtos ir vienybės su ja priešingybę. Žydo gyvenime dvasinis
pradas tiesiogiai išsižada juslinio, o gamta nužeminama iki tam
tikro išoriško ir nedieviško prado. Anot G.Hėgelio, žydai gamtai
priskiria tik antrinį, išvestinį pavidalą, o dvasiai, t.y. Dievui
pirminį ir absoliutų. Jeigu šis filosofas būtų bandęs aprašyti
lietuvio nacionalinį būdą, greičiausiai jis būtų pasakęs, kad
lietuvis yra tikras gamtos vaikas
Jeigu jau lietuvius palyginome su žydais, pasakysime ir tokią
mintį
Pasaulio supratimas ir gyvenimo būdas, kurį lėmė (ir tebelemia)
esminiai dvasinės kultūros skirtumai, bene ir bus ta pagrindinė
priežastis, neleidusi per daugelį šalia nugyventų šimtmečių įveikti
psichologinio barjero, t.y. suartėti lietuviams ir žydams.
Žinoma, tai, kuo lietuvis išsiskiria iš kitų tautų, žvelgiant
iš žmogiškosios kultūros pozicijų, gali būti vertinga kaip ir
racionalusis pragmatizmas, kuriuo gali didžiuotis, tarkim, žydų
tauta. Bet, kita vertus, mūsų vitališkumas, juslingumas, mūsų
polinkis į lyrizmą, bus ta pagrindinė priežastis, kodėl mes hegeliškai
suprantamą dvasią, išgrynintą žmogaus išmintį (kuri orientuotų
į racionalumą) tebelinkę nustumti į nuošalę, tebelinkę puikuotis
emocionalumu net ir tada, kai jis tikrai nereikalingas. Emocionalumas
gal ir puoštų mūsų nacionalinį charakterį, jeigu jį atsvertų racionalūs
ir gerai integruoti bei kryptingai organizuojami veiksmai. Jeigu
lietuvio emocionalumas nepasireikštų nuo kolektyvinio veiksmo
atsiribojančio individualisto džiugesio pliūpsniais arba kitu
kraštutinumu pesimisto aimana
Prof. habil. dr. Romualdas
GRIGAS
© 2002 "XXI amžius"