Algirdas Patackas: naujasis
terorizmas
yra Dievo rūstybės ženklas
Nepriklausomybės Akto
signataras Algirdas Patackas įsitikinęs, kad XXI amžiaus pradžioje
pasaulį krečiančių teroro aktų giliausia priežastis yra eschatologinio
pobūdžio.
Esate šalininkas prielaidos,
kad tiek dabartinį įkaitų grobimą Maskvos teatre, tiek gyvenamųjų
namų sprogdinimą Rusijos miestuose organizavo Rusijos slaptosios
tarnybos. Kas verčia jus taip manyti?
A.P. Nesu nei šalininkas, nei ne šalininkas. Maždaug 80 proc.
ekspertų Maskvos namų sprogdinimus prirašytų FSB (Rusijos federalinė
saugumo tarnyba), o ne čečėnams, kuriems tie sprogdinimai visiškai
nebuvo naudingi. Tokia versija šiuo metu laikoma realiausia. Panašūs
dalykai vyko ir Maskvoje. Juk nebūtina įkaitų grobimo organizuoti,
galima tiesiog leisti jam įvykti. O kad į Maskvą slapta atvažiavo
50 ginkluotų ir uniformuotų čečėnų, yra pasakos tiems, kas tų
dalykų neišmano. Bet manęs, tiesą sakant, tai visiškai nedomina,
nes tai sritis, apie kurią pagrįstai gali šnekėti labai nedaug
žmonių. O kai žurnalistai ar namų šeimininkės pradeda samprotauti,
reikėjo dujas naudoti ar ne, nuobodu klausytis. Daug svarbesni
yra kiti dalykai.
Kas jums svarbu šioje įkaitų dramoje?
Įkaitų dramoje svarbu tai, kad ji iš esmės skiriasi nuo Budionovsko
įvykių. Susidaro įspūdis, kad motyvacija užbaigti karą čečėnams
buvo antraeilė. Praktiškai tai buvo savižudybė. Netgi
ritualinė savižudybė. Todėl aiškėja, kodėl čečėnai nesusprogdino
pastato, nors turėjo laiko gerą valandą. Turime įnikti į jų vidų
ne tiek psichologinį, kiek mentalinį. Pagrindinis jų veiksmų
motyvas, man regis, buvo religinis. Jie norėjo žūti iš religiniųmoralinių
paskatų. Todėl jiems nebuvo reikalo sprogdinti įkaitų. Jie atėjo
mirti.
Su Maskvos įvykiais man siejasi ir Vašingtono snaiperio istorija.
Šis žmogus irgi siekė mirties. Vyrukas iš Sietlo miestelio, iš
tolimo uškampio, nusiperka už 250 dolerių automobilį (galite įsivaizduoti,
koks tai automobilis, praktiškai bilietas į vieną pusę, one
way ticket*, nes su juo jau nebegrįši), pasiima įsūnį, kuris
seka jį kaip koks ginklanešys paskui Don Kichotą, ir išvažiuoja
medžioti žmonių. Koks tai žmogus? Nevykėlis darbe ir šeimoje,
bet ne seksualinis maniakas, ne pamišėlis, jo musulmonybė paviršutiniška.
Vašingtono snaiperiui, kaip ir čečėnams ar Al Qaeda teroristams
žudymo motyvas nėra svarbiausias. Svarbu mirtis savižudybė,
o tai vis dėlto yra egzistencinis dalykas. Žudomasi ne iš nevilties
ar depresijos, žudomasi vardan kažko, ką jie laiko sacrum, šventu.
Žinoma, šventumas religinė vertybė, bet yra dar kažkas, ką galima
vadinti apokaliptiniu motyvu. Man regis, visus tuos žmones vienija
nepakantumas, netgi neapykanta juos supančiai nešvariai aplinkai.
Ne socialine prasme, kai vargšai nekenčia turtingųjų, bet religiniammoraliniam
aplinkos nešvarumui. Jie yra švaruoliai, teisuoliai, o aplinka,
jų manymu, yra labai užteršta. Ir štai jie prieš ją sukyla. Teroristai
yra tam tikri rigoristai. Rugsėjo 11osios teroro aktų organizatorius
Mohamedas Atta gyveno pabrėžtinai asketišką gyvenimą, tą patį
galima pasakyti apie čečėnus kovotojus jie nerūko, negeria,
daug meldžiasi. Jie kitokie. Net ir Osama bin Ladenas, bent
išoriškai, turi šventojo bruožų.
Taip pat ir čečėnų antrasis karas iš esmės skiriasi nuo pirmojo
man juos abu teko iš arti matyti. Jei pirmajame vyravo tautinio
išsivadavimo motyvas, tai antrajame kare čečėnams jau svarbesnė
yra religinėuniversalistinė motyvacija, jame galima įžvelgti
apokaliptį atspalvį. Tam tikra prasme, patys to nesuvokdami, jie
tampa Dievo rūstybės ženklu. Čia atsiranda ir piktojo motyvas,
nes visuose pastaruosiuose terorizmo aktuose ryški gėrio ir blogio
priešprieša.
Atrodo, kad naująjį terorizmą reikėtų rakinti Dievo rūstybės
raktu. Šie teroro aktai turi Dievo rūstybės išraišką, bet ją vykdo
ne Dievas, o patys žmonės. Piktasis į juos įlenda tada, kai jie
priskiria sau teisėjo ir teisingumo vykdytojo, t.y. Dievo, vaidmenį.
(I am God rašo Vašingtono snaiperis). Juose keistai susipynę
šventojo ir šėtono bruožai. Aukodami save jie žudo kitus. Terorizmo
istorijoje yra buvę tokių dalykų. XIX a. pabaigoje Rusijoje teroristai
vieną po kito sprogdino carus. Alberas Kamiu, itin domėjęsis savižudybės
tematika, yra parašęs pjesę apie vieną tokių grupuočių, kurios
nariai po terorizmo akto būtinai nusižudydavo, tuo lyg pateisindami
prievartą kitų atžvilgiu.
Turbūt yra dar vienas naujųjų teroristų bruožas jie
pasiutusiai uolūs?
Iš tikrųjų, energija didžiulė, bet klausimas, iš kur jie semiasi
tą pasiutusią energiją? Turbūt iš islamo, kuris atsigauna po didžiulės
XX a. pradžios krizės, kai po Pirmojo pasaulinio karo žlugo Osmanų
imperija, buvo sunaikinta centralizavusi ideologiją kalifato institucija
(įsivaizduokime, jei būtų sugriautas Vatikanas, Šv. Sostas ir
popiežiaus institucija.) Dabar islamas atsigauna iš apačios. Vienas
iš pirmųjų atsigavimo ženklų buvo ajatolos Chomeinio fundamentalizmas
Irane, vėliau neoislamiškojo, bet ir konservatyvaus Talibano iškilimas
Afganistane. Energiją suteikia ir musulmonų šeimų gausumas, nelygstama
pagarba žmogaus prigimčiai. Islamas plečiasi, o krikščionybė atvėsusi
ir nuolat pralaimi, ypač Afrikoje. Kur pakryps ta islamo potencija,
labai daug priklauso nuo Vakarų, nuo Europos. Jeigu ją bus bandoma
subombarduoti, rezultatas bus tragiškas.
Bet Vakarų politikai aiškiai skiria naująjį terorizmą
ir legalųjį islamą, kuriam viešai reiškiama derama pagarba.
Islamo revoliucija plačiąja prasme yra neturtingo, bet išlaikiusio
tarpusavio santykių švarą ir šilumą, pasaulio sukilimas prieš
turtingą, gerokai į nuodėmę įgrimzdusį Vakarų pasaulį. Musulmonai
jaučia, kad jie gina ne tik islamą, bet ir visos žmonijos vertybes.
Iš čia kyla tas energijos šaltinis ir kartu iš piktojo einanti
pagunda vykdyti teisingumą. Žūdami patys, jie kartu nusineša tūkstančių
nekaltų žmonių gyvybes. O juk dar Dostojevskis sakė, kad joks
geras darbas nevertas vienos vaiko ašaros. Taigi jie daro nuodėmę.
Tarsi pritariate Džordžo Bušo religinei retorikai, kad
JAV ir visas civilizuotas pasaulis turi pakilti į kovą prieš šį
blogį. Ši retorika, beje, kritikuojama ir Vakarų intelektualų,
ir musulmonų religinių veikėjų.
Jokiu būdu nepritariu, nes Bušo retorika yra demagogiška.
Bet jis irgi kalba apie gėrio ir blogio kovą?
Jis kalba apie kovą su blogiu, o pats vykdo valstybinį terorizmą.
Yra dvi terorizmo formos: individualus (arba grupinis) ir valstybinis.
Yra valstybių, kurios leidžia sau naudoti teroristinius metodus,
pavyzdžiui, raketa sunaikina automobilį, kuriame, tam tikrais
duomenimis, važiuoja Al Qaeda nariai. Kur nekaltumo prezumpcija,
teismas? Kuo šiuo atveju valstybė skiriasi nuo Vašingtono snaiperio,
kuris kelias savaites terorizavo šešis milijonus žmonių?
Jeigu teisingai jus suprantu, norite pasakyti, kad kovoje
su naujuoju terorizmu, kurioje, kaip sakote, ryškūs religiniai,
net apokaliptiniai motyvai, turi būti naudojamos kitos priemonės
ne medžiaginės?
Pirmiausia mes turime suvokti, kas vyksta, o paskui galvoti apie
kovos priemones. Vakarams reikia daug ką permąstyti. Kai V.Landsbergio
paklausė, su kuo rusai turi derėtis, jis atsakė: su savimi. Taip
ir Vakarai, juk jie patys šį terorizmą ir sukūrė. Juk Mohamedas
Atta yra grynas Vakarų produktas, Vašingtono snaiperis irgi visą
gyvenimą pragyveno Amerikoje. Dievo rūstybės teologija gana sudėtinga.
Teologai iki šiol dėl jos nesutaria. Dievas turi rūstybės, jis
milžiniška jėga, bet Dievas yra ir meilė. Tad daugelio religijų
teologai sutinka, kad pats žmogus save baudžia. Žmogus iki tiek
nusigyvena, kad jį ištinka Dievo rūstybė. Jis neklauso Dievo ir
pats save nubaudžia. O kokia gali būti kova? Reikia tvarkytis.
Terorizmas yra tos pat rūšies reiškinys kaip AIDS.
Ką reiškia tvarkytis?
Vakarams reikia peržiūrėti save, savo pačių požiūrį į save. Galų
gale permąstyti ir savo santykius su islamo pasauliu. Negalima
jo taip melžti, niokoti gamtą, ryti naftą, kai vaikai miršta iš
bado. Kartoju, kad nauja terorizmo forma yra nauja Dievo rūstybės
forma. Įžengėme į šį etapą ir lengvai iš jo neišlipsime. Irako
bombardavimas problemų neišspręs. O jeigu bombarduosime, gausime
atgal. Nuo Dievo rūstybės niekas neišsigelbės.
Kalbėdamas apie Vakarus tarsi solidarizuojatės su Al
Qaeda teroristais, kurie irgi mano, kad visas blogis kyla iš
Vakarų.
Jau įvardijau, kas daro nuodėmę. Amerikos sprogdinti nereikia,
bet manau, kad Amerika turi save gydyti. Draugiškai sakau, kad
Dievo rūstybės pasireiškimuose reikia skaityti ženklus. Amerika
tų ženklų neiššifruoja. Joje dabar viską užgožia pigus ir net
komiškas patriotizmas su šūkiais Mes atsilaikėme ir plastmasinėmis
vėliavėlėmis pievelėse. Ar esu Amerikos priešas, jeigu tai sakau?
Kalbėjosi Arvydas JOCKUS
© 2002 "XXI amžius"