Jie išgudrėjo
Gudresni darosi mažų tautų naikintojai.
Mums tai aktualu, nes esame maža tauta, ir mus naikina, ir vis
tobulesnėmis priemonėmis.
Atsimename, kaip šiurkščiai buvo naikinama Lietuva 1940ųjų okupacijos
metais. Naikinta be jokių gudrybių, paprastai, fiziškai. Žudyta,
tremta, badu marinta. Labiau dvasinėje plotmėje įveista nežmoniška
baimė, ir tomis priemonėmis lietuvius tarsi nugalėjo.
Pasirodė, kad ne visai nugalėjo. Daug pasiekė, bet giliai pasąmonėje,
atrodo, liko prievartos prisiminimas. Matyt, persidavinėjo jis
be žodžių iš kartos į kartą, o kai dar persipynė su nevykusiu
gyvenimu, tai ir buvo rezultatas kitokio gyvenimo ilgesys. Ir
laisvės Lietuvai noras tebebuvo giliai pasąmonėje. Atėjus laikui
jis buvo paviršiun iškeltas, ir galėjo dainuojanti revoliucija
įvykti, ir pabuvome kurį laiką tarsi nepriklausomi.
Tad ir baisia prievarta naikintas tautiškumas neišnyko, o išnaikinti
norisi, ir dabar atliekamas tas gudresnis eksperimentas. Su mumis
atliekamas, mes to eksperimento dalyviai. Užsakymas savo noru,
be juntamos išorinės prievartos susinaikinti. Tada ir priešinimosi
pėdsakų pasąmonėje neliks. Tada susinaikinimas bus galutinis.
Mums liepia, mes vykdome. Mokome jaunimą nemylėti tėvynės. Mokome,
ir klauso jaunimas. Sociologinės apklausos rodo, kad randasi vis
mažiau jaunų žmonių, kuriems ką nors reiškia tėvynė. Jie dar kalba
lietuviškai, nes čia taip patogiau, dar ne visi ir kokią nors
užsienio kalbą yra gerai išmokę. Kalba žodžius kraipydami, svetimybes
maišydami, bet kalba. Ir kalbės tol, kol išsipildys jų svajonė
patekti į kitakalbę aplinką. Tada visos sąlygos, ir savo buvusią
kalbą bematant užmirš. Jų vaikai ir nepradės mokytis.
Galime stebėti tris nuoseklumus, nutautinančius Lietuvą. Vienas,
pirmasis, įvairiausiais būdais vykdomas kad Lietuvos jaunimas
nemylėtų Lietuvos. Čia ir propaganda, ir šventenybių niekinimas,
o kartais ir jų norėjimas rodyti, bet labai primityviai, kad būtų
atvirkščia reakcija: įkyriai, nuobodžiai, nevykusiai ir būtinai,
kad atrodytų tarsi prievarta. Ir organizaciniai dalykai: kvailų
žmonių į valdžią stūmimas, po to gėrėjimasis jų tyčia daromais
negerais veiksmais, taip kad pati valstybė atrodytų kaip nesąmonė.
Ir medžiaginiai dalykai kad būtų bloga gyventi, kad nebūtų normalaus
darbo ir uždarbio ir nesinorėtų tokiame krašte gyventi.
Šitie visi veiksmai ruošia kitam nuoseklumui tegul jaunimas
išvyksta. Paruoštas, jau nutautėjęs, svetur bematant ištirps.
Stumiamas ir stumiamas iš Lietuvos tikintis, kad nesugrįš.
O jeigu imtų ir kas nors panorėtų sugrįžti, tai trečias nuoseklumas,
dabar ryškėjantis, tegul jau būna užimta vieta ir nebebūna,
kur sugrįžti. Dabar išryškėja Rusija užiminėja energetiką, stambias
įmones, ir prireiks ten jai savų specialistų, o gal ir darbininkų
reiks kvalifikuotų, ir vėl atsivers kolonizavimo keliai. Prisirinks,
apgyvendins, o vietiniai turės išmokti jau primirštos kalbos.
Kolonizavimu apsidraudžiama, nes ką žinai: per ilgesnį laiką ir
betaučiai išvykę gali savo valstybę prisiminti. Taip atsitinka,
kad po ilgo laiko imama savo šaknų ieškoti, iš naujo norisi atgimti.
Neseniai XXI amžiuje skaitėme, kad kažkur Argentinoje jau per
kelias kartas nutautėję lietuviai ima lietuvybe domėtis. Ir, sako,
vien tautinių šokių neužtenka, mokykimės lietuvių kalbos. Ir mokosi.
Suranda vieni kitus, lietuviškas pavardes atsekę telefonų knygose
buriasi tautiečiai.
Žinant, kad gali taip atsitikti bent daliai ir dabartinių išeivių,
todėl ir yra toji pastanga: jeigu kada nors jie pasiilgs Lietuvos,
kad jos jau nebūtų arba jau būtų koks nors surusėjusios likutis.
Jeigu taip įvyktų, kad išvykėliai pasiilgtų lietuvybės, gal kurtųsi
pasaulyje Lietuvos salelės. Kai pakanka atkaklumo, ir salelės
gal išsilaikytų. Saugotų lietuvybę, mokytųsi kalbos kaip dabartiniai
argentiniečiai, tik vietos sugrįžti prie Nemuno, prie Šešupės,
prie Baltijos jūros jau jiems nebūtų.
Lietuvos salelės
Nebus jos galingos ir ištvermingos kaip žydų
ir kitos po pasaulį blaškytos tautos. Buvo tautų, kurios ilgai
gyveno salelėmis ir nešiojo tėvynę širdyse. Lietuviai vargiai
galės. Jeigu ir galėtų, vis tiek gaila, kad praranda savo vietą.
Kol yra galimybė, jeigu dar yra, reikėtų išsaugoti Lietuvą šioje
įprastoje vietoje, kur dabar gyvename.
Tik greičiausiai gudriųjų gudrybė šiuokart pavyko ištirps išvykėliai,
nė salelių nebeliks. Jie išvyksta jau beveik ištirpę, nutautėję
ir skuba tą užtvirtinti. O kad savaime išnyko ir be prievartos,
tai neliks ir užkoduoto pasipriešinimo noro, koks buvo likęs po
smurtingojo sovietmečio. Švelnus tautų naikinimas humaniškomis
priemonėmis nepažeidžiant jų noro. Tikriausiai geras ar geresnis
už buvusįjį, nes kam to kraujo ir smurto?
Tik mes, kurie esame negeri, raginame priešintis taip pat be
smurto ir neišnykti. Mums gaila išnykstančiųjų.
Išliks tėvynė neišliks tėvynė, ir jau beveik nusprendžiame,
kad neišliks. O salelės? Jeigu jos vis dėlto rastųsi ir net užeitų
jų gyventojams noras sugrįžti? Pasaulyje yra ne vienas tokių pavyzdžių,
kai kas nors bando sugrįžti į kitų jau užimtą vietą.
Visiems žinomas žydų tautos kūrimasis kažkada buvusioje savo vietoje.
Nei taip, nei kitaip nepasibaigęs. Kadaise jų gyventos žemės atiduotos
jiems kurtis kaip kompensacija, bet ten jau kiti seniai gyveno.
Ne tie kiti atidavė, su jais niekas nesitarė. Galingesni už tuos
kitus atidavė, todėl pajėgė įkurdinti, bet nepajėgia pašalinti
tebesitęsiančio karo.
Lietuvai, jeigu bus išblaškyta ir dar savo noru, suprantama, niekas
ir jokiu pavidalu jos vietos neatiduos nebus galingų užtarėjų.
Pašonėje yra pavyzdys Karaliaučiaus kraštas. Niekada Rusijai
nepriklausiusi žemė irgi jai mestelėta kaip kompensacija. Suprantama,
kad niekada nepriklausiusioje gyveno ne jie. Kaip žiauriai išnaikino
ten gyvenančius, geriau ir nekalbėti. Atrodo, saugiai įsikūrė,
ir jokia kova ten nevyksta. Bet kažkodėl nenyksta griuvėsiai.
Gal ir kolonizatorius persekioja naikinimo dvasia, gausiai jų
pačių pasėta? Kiek betikina save, kad ten iskonno russkije ziemli
(nuo seno rusiška žemė), ta žemė neapgaunama. Ko gero, ji vis
tiek atšiauri ir nepriima naujųjų, atgailos nepadariusiųjų už
sunaikinimą.
Todėl ir nenaikinama dabar Lietuva atviru smurtu. Į darbą paleistas
klastingas naikinimas. Ar pavyks sąmonei šį klastingąjį užkoduoti,
per ilgesnį laiką pamatysime. Bet jie, jau matome, išgudrėję,
ir jų priemonės patobulėjusios. O mums reikia visas priemones
pažinti, gal ginklas bus tas žinojimas?
Ar reikia žinoti?
Iki dabar žinojome, kad Rusija nori mus sunaikinti, o Vakarai,
laisvasis pasaulis buvo mūsų rėmėjai. Jais rėmėmės, jie padėjo
anaiptol ne visada, ir dažnai pasilikdavome vienui vieni.
Pasilikdavome, bet tikėjome, kad ne amžiams. Manydavome, kad pasikeis
jų interesai, sutaps su mūsų išlikimo noru, ir jie vėl mus parems.
Nenumanėme, kad gali vienąkart jų interesai pasidaryti pastovūs
ir lemti mums išnykti. Ir kada jau prieš mus tokia didelė jėga
ir Rytai, ir Vakarai tai beviltiška išlikti, ir gal geriau
apie tai nežinoti. Išnyktume apsisvaiginę, net nesužinoję, kas
mus naikina. O gal taip būtų geriau? Sužinoję vis tiek nepasipriešintume
per daug galingoms jėgoms. Tad ką kitaip darytume sužinoję? Yra
manančių, kad nieko kitaip nedarytume.
Jeigu sužinotume, mes labiau norėtume neišnykti. Žmonių prigimtis,
ypač jaunesnių, yra priešgininga. Pajutę naikinami jie tyčia stengtųsi
nepasiduoti ir bent jau rūpesčių daugiau naikintojams padarytų.
Tai būtų labai tikėtina, bet kaip tik jauniems žmonėms labai sunku
sužinoti, kas tyčia su jais daroma. O kam žinoti vyresniems? Vyresni
ir taip priešinasi, kiek tik gali, net ir sužinoję priešintis
daugiau negalėtų. O gal jiems taip tik atrodo?
Kai galinga jėga naikina, šaukiamasi pagalbon dar galingesnės.
Nelikus žemėje į ką remtis, šaukiamasi Dievo. Daug kas Jo šaukiasi,
žino apie baisius pavojus ar nežino. Bet kai sužino, ir patys
nejausdami šaukiasi dar labiau juk tai nepamatuojama.
Nejaukus žinojimas, kiek daug blogų žmonių ir jų vykdomų, ir planuojamų
blogų veiksmų ne tik liūdina, bet ir kelia nuostabą, pasigėrėjimą,
kad dar yra ir gerų žmonių, ir kilnių veiksmų pasaulyje ir Lietuvoje.
Pasigėrėjimas ir vertinimas kuo palankiausias, ir nuo to gerų
žmonių dar padaugėja. Paprasčiau pasakius visi geri žmonės darosi
dar geresni, nes labiau vieni kitų ieško, vertina ir myli. Kiekvienas
nenaikintojas, tėvynės kūrėjas darosi labai brangus, ir lengvai
atleidžiamos vieni kitiems neesminės klaidos, kurias daro visi.
O tai, kad liūdina ne taip jau baisu. Liūdesys nėra vien tik
gniuždantis jausmas, yra ir švelnus, sutelkiantis.
Kartais ir padžiugina žinojimas. Žinome, kad esame intensyviai
naikinami, o vis dar nesunaikinti džiugu, nes įspūdinga. O jeigu
niekas nesikėsina, tada gali mažiau džiuginti ir buvimas nevertinama
tai, kas turima lengvai. Na, ir dar artimo sunaikinimo nuojauta
vis tiek skatina labiau įtempti jėgas ir kuo daugiau gero pasauliui
palikti, kol dar gyventi leidžiama. Taip visais požiūriais žinojimas
skatina aktyvumą.
Viliaus Bražėno knygoje Nauja pasaulio tvarka žvilgsnis į pasaulį
ir Lietuvą iš Amerikos dešinės yra skyrelis beveik ta tema, kuria
čia rašome, pavadintas Jeigu mes būtume žinoję! Tuos žodžius
sakę išžudytieji, Stalinui sąjungininkų atiduoti per Antrąjį pasaulinį
karą anglų pusėje kariavę kazokai. Nežinau, kas tuos žodžius girdėjo.
Neaišku ir ką jie būtų darę kitaip, jeigu būtų žinoję, nes nulemtas
buvo jų likimas.
Gydytojai ir ligoniai dažnai be žodžių sutaria, kad neišgydomiems
ligoniams kai ko reikia nežinoti, dažniausiai kad jie serga
vėžiu, kuris vis dar yra labiausiai žinoma nepagydoma liga. Nors
nežinojimas tebėra visuotinai sutartas, bet yra norinčių ir šitai
žinoti, dažniausiai religingi žmonės. Jų paklauskime, ką jie
sužinoję darys kitaip. Matyt, intensyviau ruošis amžinybei, nors
tikrai tikintys ir šiaip visą gyvenimą jai ruošiasi. Ko negalima
pakeisti, kam reikia žinoti? Bet jie dažnai žinoti nori. Matyt,
galima ir amžinybei labiau ruoštis sužinojus.
Todėl stenkimės: tegul Lietuva žino, kokia jai grėsmė, ir tegul
elgiasi kaip kiekvienas artimą pavojų juntantis žmogus budi,
ginasi ir rūpinasi savo paliksimu pėdsaku. Ir tegul šaukiasi paties
galingiausiojo Dievo pagalbos. Pagalbos sau, atsivertimo ją
naikinantiems atsivertę liautųsi šiuo blogu darbu užsiimti,
ir tai savaime būtų Lietuvos išgelbėjimas.
Gražina TRIMAKAITĖ
© 2002 "XXI amžius"