Šiuolaikinio lietuvio nacionalinio
būdo bruožai: nerimą keliančios trajektorijos
(Sociosofinė kritinė apžvalga)
(Pabaiga. Pradžia Nr. 39)
Korupcinės sąmonės sindromas
Tai, kad korupcija tapo neatsiejama
socialinio pasaulio, net ir demokratinio, dalimi, nieko nebestebina.
Tačiau, skirtingai nuo demokratinę brandą pasiekusių tautų, posocialistinėse
šalyse korupcija yra įgavusi kur kas platesnius mastus. Mastai
tokie, kad verčia pačią korupciją vertinti jau kaip sisteminio
pobūdžio reiškinį. Kitaip tariant, tai socialinė destrukcija,
apimanti vos ne visas valstybės struktūras, taip pat ir šalies
gyventojus: jų sąmonę ir jų realiąją elgseną. Tokių šalių kategorijai
priklauso Lietuva.
Praktiškai sisteminė korupcija, arba korupcinės sąmonės sindromas,
pasireiškia tuo, kad viešajame administravime savavališkai gali
būti keičiami valstybės suformuluoti tikslai; patys tarnautojai,
norėdami išlikti savo postuose, gali būti verčiami elgtis pagal
korupcijos nustatytas taisykles, kurioms, žinoma, sąmoningai ar
ne priversti paklusti ir eiliniai piliečiai. Lietuvis, skirtingai
nuo kitų Europos šalių gyventojų, labiau linkęs susitaikyti su
korupcija kaip nebeišvengiama ir neįveikiama blogybe.
Sisteminės korupcijos atveju organizacija (valstybės tarnyba)
formaliai pripažįsta profesinės etikos kodeksą, rašo šios problemos
tyrinėtoja L.Astra, tačiau jis labai dažnai ar nuolat pažeidinėjamas,
o įsigalėjusi vidinė tvarka skatina, kursto ar net slepia etikos
kodekso pažeidimus. Tuo, apie ką kalba mokslininkė, regis, turėjo
progos įsitikinti vos ne kiekvienas suaugęs gyventojas (ir vis
dėlto neprisidėti prie bent kiek organizuotesnės pačių piliečių
kovos prieš šią destrukciją!).
Vienas tarp valdininkijos (o iš dalies ir politikų) paplitusio
korumpuoto elgesio šaltinių bei priežasčių ir yra gyventojų sluoksniuose
įsišaknijusi korupcinė sąmonė bene vaizdžiausias indikatorius,
bylojantis apie nesusiformavusią pilietinę visuomenę.
Europos šalyse atlikti tyrimai parodė, kad lietuviai yra pakantūs
kyšių ėmimui ir davimui. Šią korupcijos formą yra linkę pateisinti
net 67 proc. apklaustųjų. 1999 metais atliktų Baltijos tyrimų
(rinkos ir visuomenės nuomonės tyrimų kompanija) duomenimis, net
60 proc. Lietuvos gyventojų buvo pasiryžę duoti kyšį manydami,
kad tik tokiu keliu einant gali būti išspręsta jiems rūpima problema.
Pasaulio banko ataskaitoje Kova su korupcija pereinamojo laikotarpio
šalyse (1999 m.) irgi atkreipiamas dėmesys į tai, kad pagal administracinės
korupcijos indeksą Lietuva prilygsta maždaug tam pačiam aukštos
korupcijos indekso lygiui, koks yra Rusijoje.
Lietuvio įprotis duoti kyšius gana būdinga moralinio atsipalaidavimo,
taip pat įsiteikimo reikalingam asmeniui forma. Kad ir kaip
keista, ši forma savotiškai įteisinta ir naujajame, 2001 metais
Seime priimtame Civiliniame kodekse. Jame 6.470 straipsniu yra
įteisinamos dovanos medikams (beje, nepamiršta buhalteriškai nurodyti,
kad jų vertė neviršytų 1 MGL). Skaitant straipsnį taip ir kirba
užklausti jo sumanytojų ir aprobuotojų: kodėl šiame, į aukštesnį
civilizuotumą pretenduojančiame kodekse, ignoruojami, apeinami
kitų ne mažiau socialiai reikšmingų profesijų atstovai? Tarkim:
profesoriai, mokytojai, darželių ar globos namų darbuotojai, policininkai,
pagaliau muitininkai bei tie patys už šį kodeksą nubalsavę Seimo
nariai?
Šiuolaikiniam lietuviui būdingas korupcinės sąmonės sindromas,
jeigu jį traktuotume plačiau ir nesuvestume vien į kyšininkavimą,
pasireiškia gana įvairiomis formomis ir yra maitinamas pačiais
įvairiausiais šaltiniais. Keletą iš jų pabandysime apžvelgti.
Pirma, tai politinispartinis favoritizmas. Lietuviams kol kas,
deja, būdinga, kad kiekviena partija, atsidūrusi valdžioje (ar
tai būtų savivaldybės, ar centrinių institucijų lygmuo), pirmiausia
ima domėtis ne tik (ir ne tiek) bendraisiais interesais, kiek
savaisiais bendražygiais, bendraminčiais, jų postais. Pastariesiems,
beje, irgi būdinga būti partijoje ar šalia jos, vadovautis toli
gražu ne ideologinėspolitinės platformos tikslais, o labiau savaisiais
interesais.
Antra, tai nepotizmas giminių ir bičiulių protegavimas. Šis
reiškinys pagal savo mastą ir pėdsaką statistinio lietuvio sąmonėje
eina ne tik lygiagrečiai su politiniupartiniu favoritizmu, bet,
ko gero, jį lenkia. Lietuva priklauso ne tik pilietinės visuomenės
brandos nepasiekusiųjų, bet ir gyventojų skaičiumi nedidelių šalių
kategorijai. Todėl ir pažintys administravimo, teisėsaugos bei
kitose veiklos srityse užima gana svarbią ir ypač užsieniečius
(iš Vakarų Europos) stebinančią vietą.
Trečia, tai klienteliškumas, arba patrono ir jo globotinio (pavaldinio)
santykiai. Patronas (t.y. asmuo, disponuojantis didesnėmis galiomis)
siūlo darbus, paslaugas ir protekcijas mainais už globotinio (pavaldinio)
lojalumą, ištikimybę ir paramą. Šie mainai paprastai atliekami
tyliu, abipusiu neformaliu susitarimu, kuris nelieka nepastebėtas
kitų. Tie kiti psichologiškai veikiami irgi panašia kryptimi.
Truputį anksčiau, įvertinęs ir apibendrinęs naujojo lietuvio
korumpuotos sąmonės bei elgsenos bruožus, išdrįsau į mokslinių
sąvokų apyvartą paleisti ir naujadarą kaktizmas (Romualdas Grigas.
Tautinė savivoka. Vilnius, Rosma, 2001, monografija, 292 p.).
Šia sąvoka pabandžiau nusakyti dabartinės lietuvių valdininkijos,
teisėsaugininkų ir, žinoma, dalies politikų (tarp jų ir aukšto
rango) ne šiaip pavienės, bet korporatyvinės korupcijos atmainą.
Mes girdime demagogiškus populistinius pareiškimus apie ištikimybę
valstybės interesams ir kartu matome tų pačių asmenų vos ne atvirą
korumpuotos (arba giminingos jiems) aplinkos pridengiamą savanaudiškumą,
netgi dalinį valstybinių tarnybinių funkcijų privatizavimą.
Kaktizmas yra įsitvirtinęs mūsų socialiniame landšafte. Ir blogiausia
suranda nemažai pasekėjų. Jų gretos formuojasi jau mokyklos
suole (kad ir vertybinių nuostatų, elgsenos motyvacijos lygmenyje),
nes jau ir mokinuko socializacija vyksta dvasinių vertybių ir
orientyrų deficito, arba vakuumo, sąlygomis.
Galima būtų paminėti ir daugiau bruožų elementų, apibūdinančių,
o kartu ir išreiškiančių korupcinės sąmonės sindromą. Aišku, kad
jis rodo pilietinės demokratinės visuomenės brandos stygių, visai
neseną laikmetį, kada blato, grupės draugų sąvokos ir už jų
slypintys reiškiniai buvo vos ne visuotinai paplitę. Plačiai atvėrus
vartus nereguliuojamai laisvajai rinkai ir liberalizmo ideologijai
šie bruožai pakankamai giliai įsitvirtino lietuviškajame nacionalinio
charakterio landšafte, apie kurį iš padorumo priimta garsiai
nekalbėti, nesumenkinti savęs kitų akyse. Bet mūsų pareiga yra
priminti, kad tokie bruožai prisideda stiprindami atskirtį tarp
valstybės administracijos ir valstybės gyventojų ir tuo komplikuodami
ne tik savų, vidinių problemų sprendimą, bet ir šalies integravimąsi
Europos Sąjungoje.
Dezadaptacinis sindromas
Tai asmens nesugebėjimas prisitaikyti
prie kintančių, dažnai visai kitomis kokybėmis bei reikalavimais
pasižyminčių socialinių aplinkybių. Dezadaptacinis sindromas
gali pasireikšti įvairiais žmogaus būsenos ir elgsenos bruožais:
blogėjančia sveikata, gerokai trumpesne (palyginti su išsivysčiusiomis
šalimis) gyvenimo trukme; depresija ir savižudybėmis, dideliu
socialiai degradavusių ir degraduojančių žmonių skaičiumi; bedarbyste
ir apeliavimu vien į valdžios pagalbą; deformuotu individualizmu
ir pilietiniu pasyvumu, pesimizmu ir tolerancijos kitiems stoka.
Europos tyrimai parodė, kad kas septintas Lietuvos gyventojas
(14 proc.) mano, kad nieko savo gyvenime pakeisti nebegali ir
iš ateities nelaukia nieko gero. Pavyzdžiui, Olandijoje tokių
tik 0,6 proc., Vokietijoje 1 proc.
Lietuvoje toleranciją kaip svarbų asmenybės bruožą nurodė tik
kas antras žmogus, tuo tarpu kaimyninėje Lenkijoje net 80 proc.
žmonių įsitikinę, kad toleranciją išugdyti vaikui šeimoje yra
labai svarbu.
Ko gero, masinis alkoholio, o tarp jaunimo dar ir narkotikų vartojimas
ir bakchanališko siautėjimo protrūkiai irgi gali būti vertinami
kaip tam tikri dezadaptacinio sindromo ženklai.
Štai taip, iš platesnių pozicijų vertinant, dezadaptacinį sindromą
gana gražiai, savaip iliustruoja ir skurdo kultūros sklaida, ir
alkoholizacija, ir dorovinių nuostatų bei įsitikinimų išsitrynimas,
ir nesustabdoma nusikalstamumo slinktis, netgi aktyvėjantis jo
eksportas į užsienio šalis. Narkomanas ir prostitutė, nusikaltimus
verslu padaręs asmuo, šiaip kokio rimtesnio darbo pripratęs vengti
(o gal jam iš viso įgūdžių neįgijęs) žmogus visi jie yra neprisitaikę
prie pasikeitusios visuomenės, arba atvirkščiai prisitaikę deformuotai,
yra vos ne nuolatiniu deprivacijos ženklu paženklinti, t.y. iš
normaliai veikiančios ir gyvenančios visuomenės išstumti asmenys.
Kaimietis, kuris tebesilaiko nusitvėręs tradicinės karvės ar
kiaulės, už kurių produkciją jis nieko doro nebegauna ir nepasiruošęs
auginti paklausą rinkoje turinčių žąsų ar kalakutų, taip pat paženklintas
tuo sindromu. Paženklintas dar ir dėl tos priežasties, kad dešimt
litų bus visada linkęs skirti buteliui degtinės, bet ne žąsų ar
kalakutų augintojų asociacijos nario mokesčiui (nes be asociacijos
pastangų paprasčiausiai iš jo produkcijos niekas ir nesupirktų,
išskyrus keliaujančius perpirkėjus sukčiautojus). Pagaliau ir
tokių asociacijų pas mus nėra arba jų kaimietis tikrai nežino.
Man regis, kad ir mokyklos klasėje vangiai suolą trinantis, gatvėje
nuolat besiblaškantis, jokia visuomenine veikla neužsiimantis,
mobilizuojančių orientyrų neturintis moksleivis jau yra paženklintas
dezadaptaciniu sindromu.
Pagaliau, ar šiam sindromui negalėtume priskirti ir paauglio,
jaunuolio vengimo užsiimti bet kokiais fiziniais pratimais, stiprinančiais
ne tik jo fizinį, bet ir dvasinį atsparumą? Ir su tuo visuotiniu
reiškiniu beviltiškai susitaikančią mūsų jaunuomenės švietimo
bei ugdymo sistemą?..
Priežasčių, paaiškinančių lietuvio dezadaptacinį sindromą, esama
daug ir pačių įvairiausių. Jų čia neaptarinėsime. Tik pastebėsime,
kad tarp jų reiktų, ko gero, nurodyti dar ir socialinį nuovargį
Įsivaizduokime nutįsusią grandinę lietuviui nepalankių istorinių
įvykių, išbandymų; nuolatinių pastangų atsistoti ant kojų ir vėl
užslinkusių naujų aplinkybių, kurios jį, jau nusibaigusį, guldo
ant menčių
Būtent prie tokių skausmingų smūgių, tariant mūsų
talentingo mąstytojo V.Laurėno žodžiais, reiktų priskirti didelį
atotrūkį tarp pirmojo dešimtmečio kaitos lūkesčių ir jų įgyvendinimo
rezultatų. Daugeliui su nepriklausomybės atgavimu susijusios
viltys sudužo paskleisdamos visuomenėje pasyvumo, abejingumo atmosferą,
eilinio lietuvio sąmonėje įtvirtindamos savo negalios pripažinimą.
Regime tarsi užburtą ratą. Negalia
gimdo negalią. Destrukcija gimdo kitą, jau rafinuotesnę, gilesnes
šaknis suleidusią destrukciją. Betgi toks ratas būdingas daugeliui
toli gražu ne vien su nacionalinio būdo bruožais susijusių reiškinių.
Ir prasiveržimas iš tokio rato prasideda nuo prasiveržimo iš tradicinio,
inercijos užgožto mąstymo rėmų
Prof. habil. dr. Romualdas
GRIGAS
© 2002 "XXI amžius"