Tautybė ir krikščionybė
stiprina tautą
Rašytojas Vytautas Alantas kalba mums šiandien
Šiemet sukanka 100 metų nuo rašytojo,
dramaturgo, publicisto Vytauto Jakševičiaus-Alanto gimimo. Gimė
jis Sidabrave, Naujamiesčio valsč. Sukaktis paminėta keliose Lietuvos
vietovėse ir rašytojo gimtinėje.
Vytautas Alantas neretai biografų vadinamas patriotiškiausiu išeivių
lietuvių rašytoju. Savo raštuose, ypač romanuose, jis nuolat aprašė
Lietuvą, kai kada jos praeitį (dvitomiame istoriniame romane Šventaragis),
kai kada artimesnius laikus (Pragaro prošvaistės, Tarp dviejų
gyvenimų, Amžinasis lietuvis).
Lietuva Vytautui Alantui buvo didžiausia vertybė, aukščiausias
idealas. Jai jis skyrė dėmesį, mintis, rūpesčius ir raštus. Lietuvių
tautos jis neidealizavo, tiesa, troško gero, bet kaip tik dėl
to žvelgė į ją realiai, tad matė ir kėlė aikštėn jos neigiamybes,
ypač nesugyvenimą, skaldymąsi, nutautėjimą ir nubyrėjimą nuo tautos
kamieno.
Svarbiausios mintys apie lietuvių tautą, jos praeitį bei rūpestis
jos ateitimi sutelktos paskutinėje V.Alanto knygoje Tauta istorijos
vingiais. Ideologiniai mąstymai, išspausdintoje Čikagoje po jo
mirties 1990 metais. 1992 metais knyga perspausdinta Vilniuje.
Įvade autorius pažymi: jam atrodo, kad tuos mąstymus jis rašęs
visą gyvenimą. Ir tikrai, kaip vingiuota Lietuvos istorija, taip
vingiuotas ir jo gyvenimas. Ieškodamas tautos vienybės V.Alantas
daug dėmesio skyrė tautos santykiui su krikščionybe. Praeityje
svetimųjų, lenkų, atnešta krikščionybė iš dalies buvo nutautėjimo
ir skaldymosi priežastis. Tačiau krikščionyse jis pastebėjo galybę
ir jėgą, pripažino jos vertę tautai, tad ryškino tautybės ir krikščionybės
svarbą tautos vienybei.
Ne visada buvo taip. Jaunystėje rašytojas buvo kitoks. Jo dienoraščiai
neliudija, kad jis būtų tauta besisielojąs patriotas, nerasta
nė vieno tauta besirūpinančio sakinio. Tiesa, su kitais vyresniųjų
klasių moksleiviais jis savanoriu įstojo į Lietuvos kariuomenę,
bet labai trumpai pabuvęs raštininku Kaune padavė prašymą atleisti.
Daug daugiau dienoraštyje jis svarstė apie savo pasaulėžiūrą:
krikščionybę jis atmetė detaliau su ja nesusipažinęs.
Psichologiniu požiūriu jaunasis V.Jakševičius tobulai atitiko
individualisto, linkstančio į meną, tipą, nepripažįstančio kitų
siūlomos tradicinės katalikybės (žr. mano straipsnį Jaunasis
Vytautas Jakševičius Alantas Draugo kultūriniame priede, 2002
06 22). Išsamiau su ja nesusipažinęs, atmetė kaip dogmų ir apeigų
varžomą ir teigė susikursiąs savo paties religiją. Jis ėmė idealizuoti
grožį, gamtą, vėliau senovės lietuvių religiją.
Jaunystės dienoraštyje Vytautas rašė ypač nesuprantąs krikščionių
propaguojamos artimo meilės, t.y. atsižadėjimo savęs dėl kitų.
Tik daug vėliau, kai buvo pats išgyvenęs, patyręs ir įsitikinęs
tautos verte, labai brangino tautiečių pasiaukojimą už Lietuvos
laisvę. Tarp tokių daug buvo katalikų. Taigi kaip tiktai tikinčiųjų
pasiaukojimas vėliau jį priartino prie katalikybės.
Ištraukas iš Vytauto Alanto knygos Tauta istorijos vingiais
parinkau šiomis aktualiomis temomis: 1) krikščionybės ir lietuvybės
ryšys kovojant už laisvę, 2) tautybė ir krikščionybė tautos kultūroje,
3) valstybės ir Bažnyčios bendradarbiavimas, 4) įspėjantieji kelrodžiai
pakeliui ir 5) baigsis tautinės sąmonės išsiskleidimas. Pabaigoje
mano pastaba apie rašytojo idėjų aktualumą šiandien.
Krikščionybės ir lietuvybės
ryšys kovojant už laisvę
Kaip giliai lietuvybė įleido
šaknis į lietuvio sąmonę, rodo ir atskiri faktai. Pogrindžio laikraštis
Ateitis pasakojo apie jaunuolį Robertą Grigą, kuris buvo pašauktas
tarnauti rusų kariuomenėje ir nugabentas kažkur į Jung-Kurganą
Kazachijoje. Karininkų ir kareivių akivaizdoje jis atsisakė duoti
valdžiai priesaiką, nes tai, jo žodžiais, nesuderinama su kataliko
ir lietuvio patrioto įsitikinimais.
Rusai jam to dovanoti negalėjo. Jie blaškė Grigą iš vienų kareivinių
į kitas, tardydami, kalindami, visaip koneveikdami ir mušdami.
Pagaliau jo sveikata taip pablogėjo, kad vyras buvo paguldytas
į ligoninę.
Čia kova už lietuvybę glaudžiai siejasi su katalikybe. Lietuvybė,
sujungta su tokėjimu, Grigui buvo tvirtas pagrindas priešintis
smurtui. Tai parodo didelę jaunuolio narsą, drąsą, o kartu ir
patriotizmą bei prisirišimą prie savo tikėjimo.
Labai pagarsėjo laisvės kovotojas Romas Kalanta, susideginęs Kaune
1972 m. Jo šauksmą Laisvės Lietuvai! išgirdo ir kiti jauni lietuviai.
1975 m. Antanas Kalinauskas buvo pašauktas į rusų kariuomenę ir
tarnavo Gulbino mieste, Latvijoje. Po kiek laiko jis iš kariuomenės
pabėgo ir grįžo į Lietuvą. Antanas visada buvo patriotiškai nusiteikęs
ir sakydavo, kad okupantams netarnausiąs. Motinos įkalbėtas ir
jos lydimas, Antanas grįžo į savo dalinį. Kareivinėse, nusimetęs
kario uniformą, jis apsipylė benzinu ir degdamas ėmė šaukti: Žiūrėkit,
kaip dega lietuvis patriotas! Už Lietuvą! Už laisvę ir Dievą!
Aš jums netarnausiu!
Užgesinus drabužius, Antanas buvo paguldytas į ligoninę, kur kitą
dieną mirė.(...) Gaila, kad jaunystė žūva pačiame žydėjime, tačiau
neįmanu pastoti kelią pasiryžėliui, kuris mirtį už tėvynės laisvę
pasirenka kaip savo buvimo aukščiausią ir prasmingiausią pašaukimą.
Romo Kalantos, Roberto Grigo, Antano Kalinausko pavyzdžiai rodo,
kaip toli yra pažengęs patriotizmo įsisąmoninimas mūsų tautoje.
Į laisvės kovotojų eiles įsirikiuoja Nijolė Sadūnaitė, Viktoras
Petkus, Jadvyga Bieliauskienė, kun. Alfonsas Svarinskas, kun.
Sigitas Tamkevičius, Vladas Lapienis ir daugybė kitų. Čia tik
tiek pabrėžtina, jog lietuvių tautoje patriotizmas išsikristalizavo
į herojiškiausią tėvynės meilės idealą.
Dėl šių ir panašių faktų sovietams dar tebesant Lietuvoje Alantas
priėjo išvadą: Anot pogrindžio spaudos, griežčiausiai priešinasi
okupacijai tautinės ir religinės srovės. Viena giliai įleidusi
šaknis krikščioniškoje pasaulėžiūroje, kita tvirtai atsirėmus
į istorinį ir tautinį pagrindą. Kitais žodžiais, religija ir tautybė
yra du didieji pasipriešinimo šulai. Reikia manyti, kad jie ištvers
ir nepalūš iki okupacijos pabaigos.
Tautybė ir krikščionybė
tautos kultūroje
Religija ir tautybė reikalinga
ne tik pasipriešinti priespaudai, bet dar labiau nepriklausomai
valstybei kurti ir puoselėti. Tai nepamainomi kultūros šulai.
Popiežius Jonas Paulius II daug kalba apie Evangelijos inkultūraciją,
t.y. krikščionybės įkūnijimą tautos kultūroje. Panašiai teigė
dr. Antanas Maceina, kuriuo rėmėsi ir Vytautas Alantas. Tai įsidėmėtina
ypač dabar, kai į Lietuvą veržiasi tautos dvasią silpninantis
sekuliarizuotas kosmopolitizmas.
Toliau Vytauto Alanto mintys.
Kiekvienos tautos krikščionybė turi tautinį atspalvį. Tai nėra
koks tikėjimo pažeminimas, o natūralus reiškinys. Grynos krikščionybės
niekur nėra. Visur Kristaus religija yra sutautinta, - sako Antanas
Maceina. Ir jis dar paaiškina, kad krikščionybė neturinti kito
kelio eiti į tautą, kaip per tautą
Einant į bažnyčią visai tautai,
jo žodžiais, imanti žygiuoti ir senoji religija savo siela. Tautos,
priėmusios krikščionybę, į naujas apeigas ne tik įjungia kai kuriuos
savo senuosius papročius, bet ir dvasiškai staiga nenusiginkluoja
ir neužmiršta savo ryšių su praeitimi. Vienos tautos krikščionybę
sutautina labiau, kitos mažiau. Sakysime, lenkai krikščionybę
sutapatino su lenkybe. Beskelbdami tą krikščionybę Lietuvoje,
jie buvo pasiryžę ir visą Lietuvą sulenkinti. Mūsų tautinio atgimimo
aršūs priešai buvo ne tik caras, bet ir lenkai. Čia reikia skirti
keletą laikotarpių. Lietuvos katalikybė ilgus amžius buvo lenkų
įtakoje ir apie jos tautinį charakterį nebuvo ir kalbos. Rusų
okupacijos metu dvasininkija stovėjo, kaip sakoma, tikėjimo sargyboje,
nelabai ką tebesirūpindama jos tautiniu charakteriu. Buvo pasižymėjusių
katalikų veikėjų, pvz., Lietuvos blaivintojas vysk. M.Valančius,
bet jiems daugiau rūpėjo tikybiniai ir doriniai dalykai, o apie
tikėjimo formų aplietuvinimą dar kalbos nebuvo.
Nepriklausomoje Lietuvoje dvasininkija mokė žmones dorai gyventi,
būti gerais katalikais, bet katalikybės gilesnių ryšių su lietuvybe
neieškojo.
Lietuviškai nuotaikai maldyklose sklisti daug pasitarnautų sienose
įmūrytos paminklinės lentos su parapijiečių, žuvusių už Lietuvos
laisvę, iškaltomis pavardėmis. Žuvusieji didvyriai dalyvautų
pamaldose kartu su gyvaisiais. Prie tokių paminklų niekad netrūktų
gėlių, o itin per tautines šventes. Šis klausimas pasidarys aktualus
atgavus laisvę, kada reikės įamžinti dvasininkus ir pasauliečius
herojus, žuvusius kovoje už Lietuvos laisvę ir tikėjimą. Ar jie
nebus užsitarnavę būti pagerbti mūsų šventovėse?
Naujos bažnyčios turėtų būti statomos lietuvišku stiliumi
Žodžiu,
bažnyčia turėtų pasidaryti ne tik religinių, bet ir tautinių nuotaikų
puoselėtoja ir skleidėja. Lietuvis savo šventykloje turėtų pasijusti
namie ne tik kaip katalikas, bet ir kaip lietuvis. Nuo bažnyčių
sienų turėtų kalbėti ne tik tarptautinė, bet ir sutautinta katalikybė,
anot A.Maceinos. Ateityje religijos ir lietuvybės bendravimas
turėtų būti toks pat glaudus, kaip okupacijos metu.
Sekant mūsų bažnyčios istorijos raidą, susidaro įspūdis ją einant
susitautinimo linkme nuo Aušros laikų, kai buvo paskelbta kova
dėl lietuvių kalbos vartojimo bažnyčiose. Ta kova buvo galutinai
laimėta nepriklausomybės laikais, tada dar nebuvo kilusi ir pribrendusi
mintis puošti šventoves lietuviškais motyvais. Pastebėtina, kad
okupacijos metais įvyko tautybės ir religijos suartėjimas, kovojant
dėl tų pačių idealų. Tai daug žadantis reikšmuo ir reikia manyti,
kad ta santarvė tvers ir laisvoje Lietuvoje.
Valstybės ir Bažnyčios
bendradarbiavimas
Valstybės bei bažnyčios savitarpio
santykių pagrindan dėtina pakantos ir tolerancijos dvasia. Vienu
ar kitu atveju bažnyčios bei valstybės polinkiai gali nesutikti,
betgi juos visada turėtų būti įmanu suderinti, turint galvoje
tautos ir valstybės gerovę. Nėra abejonės, kad visi visuomenės
užsimojimai visada duos geresnių padarinių, jei bus siekiami sutartinai.
Bažnyčia ir valstybė sudaro tautinį vienetą. Kiekvienos tautos
krikščionybė turi savo tautinį charakterį. Lietuva per šias valstybės
bei bažnyčios institucijas ir savo tautine kultūra prabyla į pasaulį
sava kalba. Bažnyčios sutautinimas suteikia jai tam tikrą tautinį
individualinį atspalvį. Tai nėra joks bažnyčios pažeminimas ar
dogmų pažeidimas, o tik Kristaus mokslo glaudesnis suartėjimas
su tautybe, tai daro krikščionybę artimesnę, savesnę ir tuo pačiu
lietuviškesnę.
Manding, daug lems valstybės ir bažnyčios santykių dorojimąsi
psichologinis visuomenės nusiteikimas. Mūsų, lietuvių, charakterio
klausimas yra painesnis ir gilesnis, kaip iš pirmo požiūrio atrodo.
Mums trūksta savitarpio draugiškumo, nuoširdumo ir tolerancijos.
Tai matome iš asmeninio bei visuomeninio gyvenimo pavyzdžių. Neatrodo,
kad didžioji tautos tragedija būtų mūsų charakterį apgludinus.
Mes galų gale turėtume išmokti gyventi kaip dera kultūringai,
savitarpio tautinį solidarumą išpažįstančiai tautai.
Tautą reikia visą laiką kurti ir auklėti jos charakterį. Tai yra
valstybės ir bažnyčios uždavinys. Istorijos slinktyje ir nepriklausomoje
Lietuvoje bažnyčia stengėsi auklėti gerą kataliką. Pabrėžtina,
kad, esant tarp bažnyčios ir valstybės geriems santykiams, abi
yra atsakingos ne tik už dorovinį, bet ir tautinį visuomenės auklėjimą.
Bendrom jėgom būtų galima greičiau pasiekti teigiamų padarinių,
dorojant per ilgus amžius priešų žalotą tautos charakterį. Geras
tikintysis turi būti ir geras sąmoningas lietuvis. Tai yra mūsų
visų atsakomybė. Tad glaudus valstybės ir bažnyčios bendradarbiavimas
būtų sveikintinas ne tik politiškai bei morališkai, bet ir tautiškai:
valstybės ir bažnyčios sklandus ir glaudus bendradarbiavimas daug
prisidėtų prie vidaus padėties konsolidavimo ir sudarytų palankią
atmosferą okupacijos žaizdoms gydyti bei kultūrinei pažangai sėkmingai
vystytis.
Žvelgiant ateitin, reikia pabrėžti, jog Lietuvai yra gyvybinis
reikalas taip organizuoti savo dvasines pajėgas ir medžiaginius
išteklius, kad mes pagaliau išsikastume iš to geopolitinio slėnio
ir pastatytume tvirtą tranzitinį tiltą, kuriuo galėtų be žalos
mūsų tautai riedėti Vakarai ir Rytai.
Įspėjantieji kelrodžiai
pakeliui
Nuolat ir nuolat grįžta praeities
prūsų ir jotvingių vardai, tarytum pasigirsta Giltinės dalgio
pustymas mūsų palangėse...
Tragiškai nutrupėjusios nuo aisčių kamieno gentys yra mums amžinas
priminimas, kur slypi mūsų tautos pražūtingi akivarai ir kaip
jų išvengti. Mes lankom ir lankysim mūsų iškeliavusių Amžinybėn
prosenolių antkapius, bet tai nebus vien tik gedulo minėjimas,
o greičiau kartojamas prisiminimas vengti jų klaidų ir visaip
ieškoti būdų tautos saugumui užtikrinti.
Rašydamas XX amžiaus pabaigoje ir dar nesulaukęs Lietuvos nepriklausomybės,
Vytautas Alantas išreiškė viltį, paremtą pastangomis išsaugoti
tautinį ir religinį palikimą.
Baigsis tautinės sąmonės
išsiskleidimas
Ateinančiame amžiuje baigsis
lietuvių tautos klystkelių vingiai, ir Lietuva įstos į savo pašaukimo
tikrąjį kelią.
XXI amžius bus lietuvių tautinės sąmonės vystymosi pabaigos amžius.
Subrendusi tautinė sąmonė bus lietuvio tikroji kelrodė pakeliui
į ateitį. Nebekils abejonių, kur smaigstyti gaires, siekiant tautos
laimės ir gerovės. Tada tauta atsirems į tvirtus ir pastovius
tautinės kultūros pagrindus. XXI amžius bus paskutinis raidos
etapas į lietuvybės galutinį išsiskleidimą.
Kaip ne kartą atsitiko mūsų istorijos vingiuose, taip ir šįkart
tenka telkti visas tautos pajėgas nuo priešo gintis. Tauta kovoja
visokiom priemonėm su ta rusinimo ir nulietuvinimo užmačia, gelbėdama
savo tautinį ir religinį palikimą. Mes turime didelį istorinį
patyrimą ir ypač nepriklausomybės laikotarpį, kuris mus skatina
laikytis lietuvybės dvasios principų, nepaklystant pragaištinguose
klystkeliuose.
Nuosekliai galvojant, išsilaisvinusios Lietuvos gyvenimas turėtų
tekėti tom dviem tautine ir krikščioniškąja linkmėm. Toje
dvasioje turėtų būti organizuojamas ir krašto vidaus gyvenimas.
Pastaba
Kodėl Vytauto Alanto idėjos svarbios
šiandien.
Tenka pripažinti, kad Vytautas Alantas katalikybės ir lietuvybės
santykius vertina grynai žiūrėdamas tautos ir valstybės naudos.
Tačiau jis pagrįstai sprendžia, kad stipri jų simbiozė stiprintų
mūsų tautą ir valstybę. Tokia išvada, pagrįsta laimėjimais priespaudos
metu, yra verta visų mūsų dėmesio. Ypač dabar, kai yra pavojus
mūsų tautai, kai esame daug pralaimėję, kai mūsų tautoje tiek
patriotiškumas, tiek katalikybė yra nepagrįstai nuvertinami ar
net atmetami. Šios rašytojo Vytauto Alanto idėjos tebūna mums
akstinas šias tautą stiprinančias vertybes dar labiau branginti
ir dėti į asmeninio gyvenimo ir tautos kultūros bei valstybės
pamatus.
Kęstutis A.TRIMAKAS
© 2002 "XXI amžius"