NATO: naujos narės, misijos,
pajėgos ir naujas požiūris
Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacija
ėmėsi naujo vaidmens stebindama energinga radikaliai pakitusia
karine jėga ir svarbiausio pasaulio aljanso misiją gerokai praplėsiančia
strategija. Anot dienraščio The Washington Post politikos apžvalgininkų
Roberto G.Kaiserio ir Keitho B.Richburgo, vienas šių vaidmenų
įgyvendinimą sąlygojančių veiksnių tampa NATO plėtra nuo 19 iki
26 valstybių. Tai, ką 1949aisiais sukūrė dvylika transatlantinės
demokratiškos bendruomenės tautų kovai su sovietų bloko ekspansija,
greitai taps didžiule daugumą Europos šalių, JAV ir Kanadą vienijančia
organizacija, neturinčia lygių kovoje prieš terorizmą.
Naujajam NATO buvusios sovietų imperijos širdis Rusija jau nebe
priešas, o Nuolatinės jungtinės NATO ir Rusijos tarybos, įkurtos
šįmet, bendradarbė. Narystę NATO prilygindamos stojimui į prestižinį
klubą, septynios šalys kandidatės (kurioms dabar jau pasiūlyta
tapti narėmis red.) stengiasi nepriekaištingai vykdyti visus
šio klubo reikalavimus ir atitikti standartus. Tikimasi, jog per
dešimt dienų nuo pakvietimo Bulgarija, Estija, Latvija, Lietuva,
Rumunija, Slovakija ir Slovėnija, bus įpareigotos atlikti reformas
ir tapti tikromis aljanso narėmis. Briuselio pareigūnų tvirtinimu,
po sutarties su devyniolikos dabartinių narių parlamentais ratifikavimo
minėtos šalys taps visateisėmis jau 2004aisiais.
Noras įstoti į NATO turėjo didžiulį poveikį Rytų Europai,
teigia politikos apžvalgininkai. Rumunija ir Vengrija tariasi
dėl įsisenėjusius teritorinius konfliktus turėsiančios išspręsti
dvišalės sutarties pasirašymo. Slovakai balsavo dėl centro dešiniųjų
perrinkimo į valdžią, dėl palankaus požiūrio į valstybės narystę
NATO. Čekijos politika čigonų atžvilgiu ir Lenkijos gamtos apsaugos
politika pakrypo Vakarų pageidaujama linkme.
Kadangi NATO plėtra sutampa su ES, pasak JAV ambasadoriaus NATO
Nikolo Burnso, Europos rekonstrukcija ir atgimimas bus abiejų
organizacijų pastangomis pasiektas tikslas.
Be naujų narių priėmimo, lapkričio 2122 d. vykusiame Prahos susitikime,
buvo kalbama apie tarptautinių greitojo reagavimo pajėgų, kurias
turėtų sudaryti 21 tūkst. karių, gebančių veikti tiek Europoje,
tiek už jos ribų.
Mes išmontuojame senąjį NATO mechanizmą ir statome naują, gerokai
tvirtesnį ir pasirengusį susiremti su masinio naikinimo ginklų
gamintojais, prekeiviais ir siekiančiais juos panaudoti, sakė
W.Burnsas.
Kaip žinoma, JAV ambasadorius NATO yra vienas labiausiai už permainas
Europoje agituojančių politikų. Anot jo, aljansas privalo būti
pasirengęs atremti atslenkančią grėsmę. Dera pastebėti, kad be
ypatingos savireklamos ir viešumo panašaus turinio sutartį, Šiaurės
Atlanto Tarybos teikimu, Reikjaviko susitikime ratifikavo NATO
užsienio reikalų ministrai.
Po metus trukusių ginčų, ar NATO turėtų veikti už Europos ribų,
užsienio reikalų ministrai nutarė, kad NATO turi siųsti savo
pajėgas bet kur, jei tai būtina, ir turėtų galimybę duoti staigų
atsaką išpuolį prieš jo narę įvykdžiusiai agresorei. Tai sukėlė
diskusiją, ar išties NATO neturėtų suburti profesionalių greitojo
reagavimo pajėgų.
Apie susitarimą nebuvo garsiai kalbama, nors visi suvokėme jo
svarbą ir būtinybę, teigė Vakarų Europos ambasadorius NATO,
pageidavęs, kad jo pavardė nebūtų skelbiama. Niekas netroško
tapti kontraversišku politiku savo šalyje. Be to, sutartį nustelbė
kur kas labiau pritrenkianti žinia apie NATO ir Rusijos tarybos
sukūrimą.
Vienu svarbesnių Prahos susitikimo klausimų ginklų ir transporto
įsigijimu pasirengusi rūpintis Vokietija. NATO pareigūnai teigia,
jog aljanso lyderiai sutarė pirkti modernų amerikietišką oro tankerį
ir oro taikinių sekimo prietaisų. Šiuo metu aljanso diplomatai
tariasi dėl organizuoto atsako prieš biologinio, cheminio ar branduolinio
ginklo panaudojimą. Tam galėtų būti kuriami nauji kariniai daliniai
arba reorganizuojami jau esami.
Ne paslaptis, jog šią iniciatyvą paskatino rugsėjo 11osios įvykiai,
padėję suvokti, jog NATO prieš sovietų invaziją sukurta organizacija
nepajėgi šią grėsmę atremti. Dešimtmetį trukęs ginčas dėl NATO
veiklos praplėtimo baigėsi bokštų dvynių griūtimi, sakė Prancūzijos
ambasadorius NATO Bernoitas dAboville. Dėl NATO veiklos Europos
užribyje skeptiškai nusitekusi Prancūzija persigalvojo. Mes tikime,
kad NATO žengia tinkama linkme, įsitikinęs B. dAboville.
NATO tvirtybė glūdi jos galimybėse, jau ne kartą yra sakęs
aljanso generalinis sekretorius Dž.Robertsonas. Jo nuomone, Prahos
susitikimas aljansui įteiks įrankius, kuriais jis pajėgs atsinaujinti.
Anot informacinių šaltinių Briuselyje, visoms Prahos susitikime
skelbtoms nutartims įgyvendinti prireiks keleto metų ir individualios
kiekvienos NATO narės vyriausybės iniciatyvos. Net ir turėdamas
platesnius įgaliojimus NATO galės veikti tik pagal seną susitarimą
sulaukęs visų narių pritarimo. Kariniai veiksmai prieš Iraką
galėtų tapti puikiausiu NATO veiklos Europos užribyje išbandymu.
The Washington Post politikos apžvalgininkai prisimena, kad
didžiausiu istorijoje vienbalsiu NATO narių susitarimu 2001ųjų
rugsėjo 12ąją virto aljanso kertinio akmens Penktojo straipsnio
paskelbimas. Straipsnis, vienos narės užpuolimą traktuojantis
kaip išpuolį prieš visas nares, buvo JAV pažadas ginti bet kurią
Vakarų Europos Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijos narę nuo
galimos sovietų agresijos. Būtent dėl to straipsnio paskelbimas
JAV pasirodė toks netikėtas.
Po to, kaip ir tikėjosi JAV politikos ir strategijos analitikai,
žymesnių pokyčių neįvyko. JAV gaudavo pagalbą iš individualių
NATO narių smulkesnėse karinėse operacijose Afganistane, bet narės
niekada neduodavo jokio atsako į aljanso ištiestą pagalbos ranką.
Tą buvo galima vertinti kaip antausį NATO; antausį, kuris paliko
mėlynių ir vidinių nuoskaudų, sakė lenkų diplomatas NATO
Robertas Kupieckis.
JAV diplomatai pareiškė apgailestavimą, kad į Penktojo straipsnio
paskelbimą JAV entuziastiškiau nesureagavo, tačiau, pasak Europos
pareigūnų NATO, Pentagonas prie tokios pozicijos neprisijungė.
Dž.Bušo vienašališkumo politika ir išdidus jo administracijos
elgesys sukėlė abejonių dėl šiandieninio NATO statuso ir vaidmens
pasaulio politikos arenoje. Kyla klausimas, ko JAV tikisi iš
NATO, sako vienas Briuselio pareigūnų ir priduria, jog sprendžiant
iš Amerikos elgesio nesitikima nieko. Pašaipios Pentagono pastabos
dėl to, ar NATO kada bus pajėgus imtis staigių karinių veiksmų,
neliko neišgirstos ir nepakomentuotos NATO būstinėje. Antai Kanados
gynybos ministras Džonas Mc Callumas interviu The Washington
Post teigė, kad naujų greitojo reagavimo pajėgų sukūrimas padės
NATO išlikti pajėgiam pasaulinėms grėsmėms po rugsėjo 11osios
atremti.
Mintį, kad NATO derėtų suburti 21 tūkstantį karių į profesionalias
pajėgas Varšuvos gynybos ministrų susitikime kyštelėjo JAV gynybos
sekretorius Donaldas H.Rumsfeldas. Kiekviena valstybė prie projekto
galėtų prisidėti savaip. Pavyzdžiui, Čekija, turėdama puikius
cheminio ir biologinio ginklo nukenksminimo specialistus; Rumunija
turi neprilygstamus kalnų batalionus ir gerai parengtą karinę
policiją. Šie ir kiti specializuoti daliniai turėtų būti suburti
apmokymams, o reikalui esant būtų pasirengę efektyviai veikti.
Toks dalinių kūrimo būdas NATO narėms priimtinas ne tik dėl to,
kad jos neturi didinti karinių išlaidų. JAV gynybai skiria apie
3,5 proc. bendrojo vidaus produkto, kai tuo metu NATO narės europietės
dažnai skiria mažiau nei numatyti 2 proc. ir nežada išlaidų didinti.
Tam tikra specializacija sudaro galimybes kiekvienai šaliai atsižvelgti
į savo geografines, ekonomines ir socialines kariuomenės vystymosi
galimybes. Ne kiekviena sąjungininkė pajėgi imtis bet kokios
užduoties, Berlyne kalbėjo N.Burnsas, bet kiekviena tiek
maža, tiek didelė narė gali kuo nors prisidėti.
Pasak Čekijos ambasadoriaus NATO Karelo Kovandos, toks greitojo
reagavimo pajėgų kūrimo principas kiekvienai šaliai leis nuveikti
ką nors svarbaus. Tai pažadina mažų valstybių savigarbos jausmą,
sakė jis.
The Washington Post teigimu, lapkričio pradžioje buvo girdimos
Pentagono abejonės dėl Bulgarijos, Latvijos ir Slovėnijos tinkamumo
stoti į NATO, tačiau netrukus D.Rumsfeldas jau sakė, jog JAV prezidentas
nematąs rimtesnių kliūčių šioms šalims tapti aljanso narėmis.
Prisimenant NATO pačioje Europoje kamavusias Bosnijos, Kosovo
ir Serbijos krizes galima drąsiai teigti, jog greitojo reagavimo
pajėgos yra itin logiškas sprendimas. Tas pat pasakytina ir apie
NATO plėtrą, kuri, anot Bušo administracijos pareigūnų, visiškai
ne brangus ir rizikingas projektas, o stabilumo ir demokratijos
palaikymo garantas.
Priėmus tokias silpnos demokratijos valstybes kaip Rumunija ir
Bulgarija, senosios aljanso narės turės galimybę pastarosioms
šalims padėti stiprinti transatlantinės bendruomenės funkcionavimo
principus, sakė Vokietijos ambasadorius NATO Gebhardas von
Moltke.
Buvusios komunistinio bloko šalys narystės NATO siekia tarsi įrodymo,
jog savo vertybėmis ir pasaulėjauta jos artimos Vakarams. Pirmosios
jų Lenkija, Čekija, Vengrija buvo priimtos ne aljansui stiprinti,
bet paskatinti tobulėti kitas Rytų Europos valstybes. Kariniu
požiūriu mes toli gražu nebuvome nepriekaištingi, pripažino
Lenkijos užsienio reikalų ministras Wlodzimierzas Cimoszewiczius.
Tačiau visos trys naujosios narės nenuvylė NATO ir ypač stengėsi
įtikti jų narystę parėmusiai JAV. To paties tikimasi ir iš septynių
naujų narių, kurias entuziastingai remia JAV.
The Washington Post pastebi, jog NATO reorganizavimas nesusilaukia
ypatingo aljanso šalių parlamentų, spaudos ir visuomenės dėmesio.
G. von Moltke tai aiškina greitais pokyčiais, kai mūsų parlamentai
ir žmonės nespėja suvokti, kas vyksta.
J.Ž.
© 2002 "XXI amžius"