Lygumos amžinai dainuoja
Vidurio Lietuva svaigių lygumų
kraštas, ramių upių, uolynų ir dulkančių vieškelių žemė. Čia toli
girdėti dalgio plakimas, čia vieversys labai aukštai iškyla, čia
laukinės bitės suneša į pievų sąžalėles labai saldų medų. Eini
per šias rugiais ir kviečiais banguojančias laukymes, atsiremi
į juodalksnynus ir eglių giraites, išgirsti šaižų traukinių švilpesį,
pasiklausai piktokos perkūnijos grūmos, atnešamos iš vakarų pusės.
Įsilinguoja kombainas ir plaukia miežių mariomis, įsibėgėja žirgas,
greitakojis eiklūnas, ir tiktai ties posūkiu tesustabdysi ar sutramdysi
seniai pažįstamoje sodybvietėje. Tolyje išnyra baltaplaukis Šiaulių
katedros bokštas lyg kompaso švytuoklė, iš toliausiai atšviečiantis
baltalas.
Jau pasirodė nupilkėję radviliškėnų mūrai, dūmais paėjusios Kėdainių
panoramos, kalvelėmis subanguoja Strėvos įkloniai Kaišiadorių
aplinkumoje, o netrukus pasirodys Neris, tartum atribojanti vieną
etninį kraštą nuo kito, Upytės žemę nuo Nalšios kalvynų. Ir nieko
daugiau ši upė negalvojanti tiktai įpulti į galingojo Nemuno
glėbį. Sakoma, kad lygumos sukelia nuobodį, bet čia gimusiems,
augusiems ir mokslus ėjusiems tai pati gražiausia žemė, gentainių
kraštas. Lygumų vaikiščiai visus molynus išklampojo, visas lydekas
sietuvoje išbaidė, visus žemuogynus išbraidžiojo.
Net oras įrausta nuo didžiagalvių dobilų raudonumo, o Nevėžio
ir Šušvės ramybė flegmatiškai nuteikia, mąstyti apie žmogų verčia.
Debesų kuokšteros danguose tai romantiškos vizijos su keistuoliškais
paveikslais. Aukštabokštės bažnyčios skamba kasdien vario varpais,
kviesdamos maldai ir susitaikymui.
Ne itin daug lingvistinių spalvų turi šis aukštaičių pakraštėnų
akiplotis, bet Mikalojaus Katkaus ir Balio Buračo tėvonijoje visuomet
jauku ir gyvastinga. Niekur tiek nebūta vėjo ir vandens malūnų
kaip Vidurio Lietuvoje, nes vėjams nepaprastai erdvu, jų nesusukioja
kalvamiškiai ar įdubos. Cukrinį runkelį vos įmanu išrauti, jeigu
žemėn buvo įsimetusi ilgalaikė vasaros sausra, o kalvės aidesys
girdėti už kilometro, kaip ir jaujos dūmas nusivingiuoja į pakrūmes
ir paupes. Dvi trys kiekvieno kaimo pirtys kvepia berželių vantomis,
o Kūčių vakaro švarinimąsi atsimena kiekvienas, išėjęs į gyvenimą
iš tvirtų rąstų suręstos gryčios. Supokši žiemos šaltmečiais sienojai
lyg patrankėlėmis supykši, sudzingsi upės ledas, speigo spaudžiamas.
Sodybvietės iš tolo šviečia baltomis langinėmis, o pamiškių grybynai
alsuoja rudene vėsa. Lygumų melioracijos grioviai ir kanalai išsivingiavo
voratinkliais, sumažėjo bespalvių krūmokšnių, kurie pasaugomi
gojais ir miškeliais pavirsta. Bet nė viena kalvelė ar kalvutė
kalnu nepavadinama. Dažname ūkyje tarpsta vešlūs sodai, miltingos
kriaušės net burnoje tirpsta, o slyvos, žemėn nukritusios, tiesiog
patyžta.
Iš senolių rankų į vaikaičių delnus patenka dvasinės gėrybės.
Vardadienių vainikais vėl puošiasi gonkeliai ir durys. Žagarės,
Žaiginio ir Žvelgaičių vietovės suaiži skardžiabalsiais priebalsiais,
o Šušvė ir Šeševė bangų purslais sušlamena. Į garsųjį Kryžių kalną
traukia turistai ir maldininkai. Jeigu 1922 metais ant šio piliakalnio
tebuvo tiktai 50 kryžių, tai 1938-aisiais jų jau būta per 400.
Šiandien dešimtys tūkstančių. Josvainių bažnyčioje prieškaryje
prieš šv. Velykas garsėjo judantys paveikslai. Jonavos miestelis,
kadaise žydų verslininkų nusėstas, buvo šauktas braškių ir lašišų
sostine. Taip šiandien savo agurkais toli nuskamba Kėdainiai.
Lyriškai nuaidi Lazduonos, Beržės, Žadikės, Gomertos, Ringovės
ir Vejuonos upių pavadinimai. Turėta kalbinės nuojautos tų, kurie
pirmieji paskelbė jų vardus.
Vakarių vėjų gairinamoje žemėje greitai išsiskleidžia, bet dar
greičiau palūžta topoliai. Bebrai tvenkia upeles, debesų skrieja
greitasparnė, kliudanti išsikerojusias eglynų keteras. Daugyvenės
draustinis pilnas pilkapių, pėduotų akmenų ir pušynų graznos.
Gaižiūnų poligone kariai ir kariūnai vis traukdavo savo tradicinę
dainą Kur lygūs laukai šiapus Nėrio. Žiūrėk, ir čigonų taboro
vežimaičiai vasaros popietėje sumirguoja ryškiais spalvynais.
Ar tebesigirdi naktigonių paūkčiojimai, ar tebesigirdi didžiųjų
šlajų girgždesys per sausio šaltmečius? Daug kas primiršta, todėl
vis verta prisiminti, atgaminti.
Prekeiviai labai vertino Grinkiškio sviestą ir Gudžiūnų sūrius,
Žagarės vyšnaitės pakiemiais išsikerojo toliausiai nuo molynėlio
iki jaurinio dirvožemio. Upytės linininkai konkuravo su kupiškėnais,
juodmargių galvijų bandos tik pastarąjį dešimtmetį sumažėjo, bet
pagerėjo pieno riebumas. Tiesa, nebešviečia dvarų langai. Jų vietoje
dilgių sąžalynai ir juoduojančios durų angos, apdraskyti akmens
svirnai ir tvartai. Padūkęs buvo valstiečių noras išmokslinti
savo vaikus, žmonės darniai būriavosi turguose, šurmuliavo atlaiduose,
o stambiakrūtiniai arkliai vis mindžikavo, kad greičiau pasileistų
iki pakanopių žinomais vieškelėliais. O pakelės buvo nusėtos pačiais
aukščiausiais kryžiais ir figūringomis koplytėlėmis.
Pilni vežimaičiai kokiais 1948 metais riedėjo rugsėjais į Šilinės
atlaidus Šiluvoje. Dažna šeima turėjo įsigijusi puošnius ratus,
padirbdintus Kelmėje. Tikri greitūnai vežimaičiai
Ir ubagėlių
būrelis vis speisdavosi pašventoriais. Sekmadienių atgaivoje dainuoti
romansai, mauktas alus, vaišintasi naminuke. Visa tai aprašo kraštotyrininkai
savo atsiminimuose, o eiliuotojai surimuoja giminės ar asmeninio
gyvenimo įvykius. Tikra papročių ir apeigų enciklopedija. Garsiai
aidėjo ąžuolo staklės, račiai gremžė stebules, rimoriai siuvo
pakinktus, o staliai net iš kailio nėrėsi stalas turi būti ir
tvirtas, ir gražus.
Krekenavos kanklininkas Stanislovas Rudis sumeistravo apie tūkstantį
instrumentų. Žagarėje kitados būrėsi knygnešiai, sujungę žemaičių
takus su Aukštaitijos priekalnėmis. Nors Nevėžio prieigose nedaug
piliakalnių, bet rūtų darželiais toli didžiuotasi, todėl piršliai
voromis traukė per kaimus su savo bernaičiais. RygosKauno paplentėse
būrėsi savanoriai, o pokario metų partizanai rado prieglobstį
gūdžiuose eglynuose. Pakanka prisiminti didžiąsias partizanų sueigas
Balandiškių ir Minaičių kaimuose (Radviliškio r.). Visomis pasvietėmis
ėmė garsėti Šiaulių odininkai ir farmacininkai, radviliškėnai
geležinkelininkai, kėdainiškiai chemikai, Dotnuvos vienuoliai
ir Joniškio krašto prozininkai bei muzikai.
Istorijos pėdos nužymėtos krauju ir netektimis. Lenkizmas įsisiautėjo
Baisogalos parapijoje. Dideiva dvarininkas Vladislovas Komaras
draudė kalbėti lietuviškai. Dera prisiminti kėdainiškio švietėjo
M.Daukšos darbus, kunigaikščių Radvilų reformacijos triūsą. 1863
m. sukilėliai kovojo dešimtyje parapijų, naikino kazokų dešimtines,
o garsusis legėtiškis Adomas Bitė įrašytas į didvyrių sąrašus.
Deja, būta ir kuriozų. Grafas H.Zabiela Pernaravos dvarą kortomis
pralošė per vieną naktį kitam didžiokui grafui B.Tiškevičiui.
1911 m. Burbiškio dvare skulptorius K.Uliauskas pastatė Vytauto
Didžiojo ir Adomo Mickevičiaus skulptūras. Laimei, laikas jas
išsaugojo. Ir materialūs dalykai svaigino: Jonavos geležinkelio
ir plento tiltus pastatydino dar prieš Pirmąjį pasaulinį karą
garsusis inžinierius šviesuolis Petras Vileišis, o didžiausia
Europoje durpių dujomis kūrenama elektros stotis ėmė veikti Linkaičių
kariniame miestelyje.
Kaip yra šiandien, visi žinome, bet kaip buvo prieš dešimtmečius
prisiminkime. Kubiliūnuose, išdalijus dvarų žemes savanoriams
ir mažažemiams, susikūrė pirmasis Lietuvoje jaunųjų ūkininkų ratelis.
Jo nariais tapo Jonas Alekna ir Vaclovas Blėdis, vėliau pagarsėję
Panevėžio dramos teatro aktoriai ir režisieriai. Laikraščiai Jaunasis
ūkininkas ir Šeimininkė pasiekdavo kas antrą trečią šeimą.
Pokario mokytojai buvo pilni idealizmo. Jie nestokojo entuziazmo.
Toks buvo Baisogalos ir Grinkiškio parapijų šviesuolis lituanistas
Jonas Ančerys. Meno saviveiklininkai labai gerai mena, kaip buvo
ruošiamasi 1955 metų respublikinei dainų šventei. Į tą patį specialų
prekinių vagonų ešeloną sėdo joniškiečiai ir dotnuviškiai, kėdainiečiai
ir kaišiadorėnai. Iki šių dienų pokarinukai studentai, šiandienos
intelektualai, noriai dainuoja, šoka ir muzikuoja folkloro ansambliuose,
vaidina mėgėjų teatro trupėse. Toli pagarsėjo Vedeckių šeimos
kapela, gegužinių ir kitokių pažmonių linksmintojai. Tai darni
Pašušvio krašto (Grinkiškio sen.) šeima, kurios visas dvyliktukas
grojo įvairiausiais instrumentais.
Įvairiais keliais į prozą atkeliavo šių žemių rašytojai J.Avyžius,
J.Paukštelis, J.Marcinkevičius, J.Jankus, J.Grušas, A.Gricius,
poetai J.Aistis ir V.Bložė. Savo darbais išgarsėjo brolių ir seserų
pavardės inžinieriai Balčiūnai, muziejininkai Budriai, dailininkai
Mazūrai, režisierės Ragauskaitės. Jauniausias Lietuvos poetas,
XX a. pradžios šviesuolis Zigmas Gėlė-Gaidamavičius įėjo į literatūrą
nuoširdžiu eiliavimu. Jo vardo premiją jau antras dešimtmetis
kasmet gauna poezijos debiutantai.
Laikas keitė žmones, bet nesikeitė noras šviestis ir tobulėti.
Šiaurės Lietuvoje išgarsėjo dvarininkai Naryškinai ir Zubovai,
labdaringai glaudę ir globoję literatus, vaidintojus. O garsiojo
dievdirbio Vinco Svirskio kryžiai žavėte žavi tautodailės tyrinėtojus.
Ir Šatrijos Raganos, žemaičių prozininkės, vaikščiota Šaukoto
dvarelyje, ir pravardėmis pagarsėdavo kas trečias ketvirtas didkaimio
gyventojas.
Lygumose apsvaigina rugsėjo žvaigždžių kritimas į žemę, kai kieno
regėtos net Šiaurės pašvaistės, o Grigo Ratai, atsitolinę nuo
svaigulingo Paukščių Tako, taip priartėja prie žemės, kad norisi
rankomis liesti septynias dangaus šviesuoles. Gandrų porelės vis
kleketuoja ant klojimų kraigo. Kai kas dar mena Radviliškyje leistą
esperanto kalba laikraštį Norda Stello (Šiaurės žvaigždė),
Šiauliuose ėjusį kraštotyros leidinį Gimtasai kraštas. Visoje
Lietuvoje garsūs Joniškio šokėjai, Kėdainių paminklosaugininkai,
Kurtuvėnų kraštotyrininkai, Baisogalos muzikantai, Skaisgirio
apželdintojai, Žaslių etnininkai, Radviliškio literatai. Vytautai
vis susirenka į savo klubus, o kaimų giesmininkai vis graudulingai
primena būties paslaptis. Laikas žengia per žemę ir palieka savo
pėdsaką.
Aleksandras ŠIDLAUSKAS
© 2002 "XXI amžius"