Lietuva ir jos socialinė
organizacija
globalizacijos ir eurointegracijos iššūkių akivaizdoje
1. Globalizacijos bruožai
ir kritinis lietuviškosios realybės vertinimas
Lakoniškiausia forma šiuolaikinį
globalizacijos pobūdį galima nusakyti postmodernizmo sociologinės
teorijos pradininko Z.Baumano formule: tai laiko ir erdvės susitraukimas.
Vaizdžiau pasakius, tai būtų laiko ir teritorinėse erdvėse egzistavusių
ir tebeegzistuojančių riboženklių išsitrynimas. Tai taip pat reiškia,
kad laikas ir geografinė erdvė iš tautas ir valstybes skyrusių,
jas priešinusių dimensijų tampa jungiamuoju matmeniu, jungiamuoju
skiediniu.
Žinios apie pasaulį, moderniausios technologijos, informacija,
o ypač finansinis kapitalas ir jo provokuojamas vartojimo kultas,
juo grindžiami gyvenimo ir net mąstymo standartai spartėjančia
tvarka pergalingai žengia per pasaulį nepripažindami valstybinių
sienų, ypač tų valstybių ir tautų, kurios dėl kokių nors aplinkybių
yra praradusios savo kultūrinio integralumo jėgą ir partikuliarumo
(individualumo, kultūrinio išskirtinumo) išsaugojimo pastangas.
Bet visai natūralu, kad kartu su globalizacijos pozityvu slenka
ir tas šleifas, kurį visi mes vadiname nepageidautinais globalizacijos
palydovais. Jie taip pat demonstruoja labai aiškias savo galias
ir negatyvų kryptingumą. Ir vėlgi pirmiausia ten, kur visuomenės
ir valstybės kultūrinis integralumas yra labiau pažeistas, labiau
išklibintas. Svarbiausia sociologų pareiga ir yra aiškintis tokių
palydovų pobūdį; nacionalinėje dirvoje besireiškiančias tiek savas,
istorijos primestas destrukcijas bei deformacijas, tiek ir pastarųjų
susijungimo su naujosiomis konfigūracijas ir jų išsidėstymą.
Štai čia ir susiduriame su viena fundamentaliausių socialinės
organizacijos tyrimo problemų: ir senajam, ir naujajam, ir grynai
hibridiniam negatyvui tiek mokslininkai, tiek ir praktikai (politikai,
vadybininkai) skiria nedovanotinai menką dėmesį.
Kritinę sociologinę analizę pradėsiu nuo paties svarbiausio, mano
įsitikinimu, pamatinio teiginio. Veikiant nūdienei globalizacijai
griūva, yra ardoma nuo amžių susiformavusi, nusistovėjusi teritorinė
socialinės organizacijos forma, jos teritorinė prigimtis ir įsitvirtina
eksteritorinė jos forma ar pobūdis. Šį civilizacijos virsmą, kuris
teikia neabejotiną pozityvą, galėtume prilyginti ugnies, rato,
rašto ar elektros išradimams, kurie plisdami po pasaulį jau tada
pretendavo į eksteritorialumą, naikino gentis ir teritorijas žymėjusius
riboženklius. Tačiau tie atradimai teritorinės socialinės organizacijos
įveikti niekaip negalėjo. Netgi atvirkščiai pasitarnavo jos
įsitvirtinimui. Tų išradimų dėka tik sustiprėdavo atskirai besitvarkančių
genčių, bendruomenių ir tautų kultūrinis autentiškumas ir integralumas.
Šiandien padėtis iš esmės kitokia. Kitokia kad ir dėl tos priežasties,
jog laikas ir erdvė susitraukia spartėjančia tvarka. Kitokia,
nes iš esmės keičia visas iki šiol egzistavusias individo socializacijos
ir dorovės principų, simbolinės kultūros raiškos ir žmonių bendruomeninio
sutarimo, tautos tęstinumo ir valstybės funkcionavimo ir net pačios
civilizacijos kryptingumo, jos prasmingumo sąlygas.
Regime pergalingai per pasaulį žengiantį ne tik materialinių (vartojimo)
ir juslinių poreikių kultą, nepripažįstantį jokių, net ir kruopščiausiai
saugomų valstybės sienų, kultūros ir Bažnyčios pastangų. Tuo kultu
vienodai būna užkrėstas ką tik gimęs, lopšyje tebesėdintis ne
tik amerikoniukas, bet ir vokietukas, rusiukas ar lietuviukas.
Odos spalva čia nevaidina kokio nors apsauginio, imuninio vaidmens.
Regime taip pat spartėjančiais tempais persitvarkančias ir po
pasaulį plintančias finansines, politines ir informacines galias;
o svarbiausia jų liejimąsi į savotiškus supergalių sindikatus,
užėmusius dominuojančias ir šiuolaikiškas pozicijas, palikusius
nuošalėje dūlėti ne tik tradicinę kultūrą, bet ir toliau tik formaliai
tebeliaupsinamą pilietinę visuomenę, grindžiamą tradicinės demokratijos
principais. Ir ne mažiau svarbu pabrėžti prie tų sindikatų su
savo augančiomis galiomis ir amoralumu šliejasi ir didžioji
(masinė) žiniasklaida.
Žodžiu, realų balsą ir jėgą (taip pat ir politinę) vis labiau
įgauna tos struktūros, kurios disponuoja finansiniu bei informaciniu
kapitalu. Anot jau minėto postmodernumo sociologinės teorijos
pradininko Z.Baumano, eksteritorinis socialinės organizacijos
pobūdis galutinai suardo vietovėje įsišaknijusias vienybės ir
bendruomeninio gyvenimo formas.
Ką tai galėtų reikšti kalbant aiškiau? Ne tik gyventojųpiliečių
negebėjimą tarp savęs susitarti palaikant jiems patiems būtiną
moralumą ir socialinę tvarką, negebėjimą bent kiek veiksmingiau
daryti įtaką bei kontroliuoti politinių, kartu ir valdžios struktūrų
elgseną
(Iš savo skaudžios patirties žinome, kas darosi, kai
šios struktūros tampa vis laisvesnės nuo tokios kontrolės). Mums
svarbu pabrėžti kitą, Z.Baumano žodžiais, įsišaknijusios vienybės
ir bendruomeninio gyvenimo nunykimo pasekmę pačios kultūros,
ypač simbolinės (tradicinės), nunykimą. Vadinasi, organizuotas
pilietinis veiksmas tampa sunkiai įsivaizduojamas. Kodėl? Kad
ir dėl tos priežasties, jog jis praranda kultūrinį, kartu ir dorovinį
užtaisą t.y. tai, kas piliečius buria į bendruomenę. Šiandien
net labiau civilizuotuose ir kultūrinio integralumo požiūriu mažiau
išklibintuose Vakaruose kalbama apie įsitvirtinančią socialinę
segmentaciją ir tų segmentų nesusikalbėjimą, susvetimėjimą; apie
šliaužiantį valdžios despotizmą, apie atslenkančią pilietinės
visuomenės krizę. Pirmieji apie tokią krizę viešai prakalbo pasaulyje
žinomi pilietinės visuomenės tyrinėtojai E.Gelneris, Dž.Kinas
ir kt.
O tai jau iš pamatų smogia ne tik lokalios, bet ir globalios socialinės
tvarkos palaikymui ir net pačios civilizacijos kryptingumui. Atsiveria
laisvesnis kelias sunkiai besukontroliuojamam ne tik individualiam,
grupiniam ar instituciniam egocentrizmui, materialinės savinaudos
agresyvėjimui, bet ir visokio pobūdžio terorizmui skleistis.
Socialinės organizacijos eksteritorialumo gal taip ir neakcentuotume,
jeigu jis tiesiogiai ir skaudžiai neliestų mūsų, t.y. lietuvių
tautos likimo ir jos valstybės. Jeigu toks jos pobūdis neeskaluotų
savotiško klondaiko negatyviesiems palydovams tarpti. Matome stiprėjančias
transnacionalinio kapitalo pozicijas, jo atvirą egoizmą, atvirą
nacionalinių interesų ignoravimą, o iš kitos pusės nacionalinio
kapitalo ištekėjimą už valstybės ribų (apie 40 mlrd. Lt). Matome
įsitvirtinantį materialinių ir juslinių poreikių kultą, lydimą
palyginti staigaus dorovinės kultūros nuosmukio, įvairiausio pobūdžio
nusikalstamų struktūrų įsitvirtinimą, savotišką jų legitimaciją
(įsiteisinimą) ir pan.
Ir globalizacijos, ir dabartinei lietuvių socialinei organizacijai
būdingo bendro negatyvo įvardijimas, ko gero, bus aiškesnis, jeigu
glaustai pateiksime savotišką jos raiškos formų homologinę grandinę.
Tai:
stiprėjanti socialinė, ypač ekonominė, lietuvių visuomenės diferenciacija;
labai ženkli žymios kaimo gyventojų dalies deprivacija, t. y.
jų išstūmimas iš politinio, ekonominio bei kultūrinio gyvenimo;
auganti energingiausių, kvalifikuočiausių žmonių emigracija
ir Lietuvos gyventojų-autochtonų depopuliacija;
pilietinės visuomenės užuomazgų sąmoningas ar nesąmoningas slopinimas
(prie jo prisideda ir mūsų didžioji žiniasklaida).
Toliau eitų:
korupcinės sąmonės visuomenėje ir korporatyvinės korupcijos
valstybėje sklaida;
biurokratijos ir partokratijos įsitvirtinimas;
normatyvinės teisės nutolimas nuo kultūros, kartu ir nuo teisingumo;
lietuvių tautos, sudarančios valstybės pagrindą, dezintegracija
(liaudiškai tariant išsivaikščiojimas);
tolesnė istoriškai susiformavusi tautos ir jos valstybės susipriešinimo
slinktis.
Negatyvo homologinę grandinę galima būtų tęsti:
valstybės slinktis į savojo, o ypač į transnacionalinio stambiojo
kapitalo ir jo interesų sergėtojos pozicijas;
savaiminis, giluminis Lietuvos ir jos visuomenės susipriešinimas
su eurobendrijos kultūrine patirtimi ir dvasia (integracijos metu
dar akivaizdesnis);
spartėjantis lietuvių tautos, nespėjusios susiformuoti į modernią
naciją, atitinkančią nūdienos pasaulį, ištirpimas Vakarų civilizacijoje
Ar įsivaizduojama ne tokia pesimistinė, tam tikru optimizmu
alsuojanti socialinių procesų bei pokyčių homologinė grandinė?
Be jokios abejonės
Pabandysime ir ją surikiuoti. Tai:
laisvos nuo kanonų asmenybės išsiskleidimas ir toks pat laisvo
pasirinkimo sąlygų atsiradimas;
monologinės bei dialoginės bendravimo kultūros transformavimasis
į poliloginę (kai lygiavertėmis, lygiateisėmis priimamos įvairios
reikšmės);
regioninių, arba mažateritorinių, bendruomenių, grindžiamų kultūrine
bei pilietine sąveika, susiformavimas ir įsitvirtinimas (kaip
priešnuodis socialinei netvarkai);
pasaulio kultūros įsiveržimas ir lietuvių kultūros išvedimas
į pasaulinį kontekstą;
tautinės nacionalinės savivokos persitvarkymas nuo tradicinės
savigynos pozicijų ir jos modernizavimasis, veikiamas jau atviro
pasaulio ir gyvenimo eurobendruomenėje;
Lietuvos visuomenės tapsmas lietuvių nacija, kurioje etninis
tautiškumas praranda dominuojančias pozicijas.
Kai kas gali papriekaištauti, kad aš prieštarauju pats sau: pateikiu
vos ne diametraliai priešingas socialinių procesų homologines
grandines. Jokio prieštaravimo nėra. Kartu su civilizacijos pozityvu
visada eina ir vadinamasis negatyvas. Tai organiška. Kaip ir organiškas
yra gėrio su blogiu ryšys.
Didelei lietuvių visuomenės daliai su nepriklausomybe, su tautiniu
atgimimu susijusios viltys žlugo. Kartu žlugo ir jungiamasis ryšys,
kuris tuos ir kitus žmones vienijo į labiau integruotą sociumą.
Deja, pilietiškumą išreiškiančios neformalios, pusiau formalios
struktūros (taip pat įvairios visuomeninės organizacijos, klubai
ir jų balsas) taip ir neįsitvirtino. Nebuvo sudarytos sąlygos
šalies ekonominiame ir politiniame gyvenime įsitvirtinti viduriniajai
klasei. Žodžiu, nesusiformavo bent kiek reikšmingesnis demokratinės
pilietinės visuomenės pamatas. Šiuo atveju neliečiame žiniasklaidos,
kurios pozicija diskutuotina atskirai. Už tai socialinėje organizacijoje
neadekvačiai ėmė reikštis formaliosios (oficialiosios) struktūros:
teisė, teisėsauga, biurokratija ir neretai nekompetentingas
administravimas. Anoms struktūroms neįsitvirtinus, o šioms išsiskleidus,
susipriešinimas tarp apačių ir viršaus, tarp visuomenės ir valstybės
tapo akivaizdesnis. Toks susipriešinimas blogas dar ir tuo, kad
jis tik sustiprina bendros dorovinės kultūros, kultūrinio integralumo
ir atsakomybės (už savo veiksmus ir jų padarinius) nuosmukį.
Kai kurie futurologai politinį Lietuvos ateities žemėlapį regi
net kaip totalų teatrą rinkėjams mulkinti. (Atrodo, kad tokia
mintis labai artima tiesai.) To teatro fundatoriai ir aktoriai
patys politikai ir žiniasklaidininkai, kurių tuos pačius veidus
ir siužetus matome kasdien. O žiūrovai, auditorija mes, eiliniai
piliečiai, visada lemiantys tokio teatro rinkimų eigą.
Tačiau būtų neišmintinga, neobjektyvu ką nors konkrečiai ir personaliai
dėl tokios padėties kaltinti. Susiklostė painus vidinių ir išorinių
sąlygų, subjektyvių ir objektyvių veiksnių, sąmoningai ir nesąmoningai
formuojamos realybės, eilinių žmonių pasyvumo ir nekompetentingumo
raizginys. Žinoma, būta ir labai apmaudžių, didžiulius nuostolius
tautai nešusių sprendimų. Pavyzdžiui, kad ir labai skubotas, neapgalvotas,
netgi prievartinis koncentruotų ūkių kaime likvidavimas, palaidojęs
investuotą, milijardais skaičiuojamą kapitalą, pasmerkęs daugumą
kaimo gyventojų lėtai socialinei degradacijai (ir degradavusiųjų
reprodukcijai), o kartu valstybės nesugebėjimas išmesti bent kiek
efektyvesnio gelbėjimosi rato.
(Bus daugiau)
Prof. Romualdas GRIGAS
© 2002 "XXI amžius"