Aljansas, praradęs pradinę
paskirtį
Vos prieš penkerius metus 50 žymių
amerikiečių politikų parašė griežtą laišką prezidentui B.Klintonui,
įspėdami jį apie rimtas pokomunistinių Centrinės Europos valstybių
priėmimo į NATO pasekmes. Laiške buvo rašoma, jog tų šalių priėmimas
taptų istorinės reikšmės politine klaida. Laišką pasirašė įspūdinga
buvusių kabineto sekretorių, ambasadorių, karo pareigūnų ir mokslininkų
grupė. Pasak jų, toks politinis žingsnis perdalins Europą, destabilizuos
kontinentą, pakirs norinčių bendradarbiauti su Vakarais [Rusijos]
iniciatyvą. Klydo šie mokslo bei valstybės veikėjai
Lapkričio 2122 dienomis septynios buvusios Sovietų Sąjungos respublikos
buvo pakviestos į NATO. Kadaise ši karinė organizacija buvo sukurta
oponuoti Sovietų Sąjungai, kurios šiandien nebėra, todėl NATO
prarado savo pradinę paskirtį. Nepaisant to, organizacija tapo
klubu, kuriame narystę gali rinktis visa Europa. Netgi Rusija
dabar turi specialiosios narės statusą, o Albanija su Makedonija
beldžiasi į aljanso duris. Šiaurės Atlanto sąjunga Vakarų pasauliui
tapo vieta, kur valstybės nori patekti dėl ekonominės, politinės
naudos ir psichologinės ramybės. Pasak The Washington Post korespondento
Roberto G. Kaiserio, NATO evoliucija tai netikėtos staigmenos
dalis: buvusios sovietų imperijos respublikos puikiai pergyveno
pirmąją pokomunistinės egzistencijos fazę. Tai ne komplimentas
jų demokratiniams procesams ar sėkmingai įvykdytoms ekonominėms
reformoms darbai abiejose srityse dar nebaigti. Tačiau visos
šios šalys, besistengdamos atsikratyti dešimtmečius trukusios
tironijos šešėlio, dažnai tegaudamos mažai paramos ir beveik neturėdamos
pinigų, išvengė katastrofos, kurią joms pranašavo daugelis.
Pabandykime įsivaizduoti, kiek blogybių Europai pavyko išvengti
(išskyrus buvusios Jugoslavijos atvejį): jokių karų, karinių perversmų
ar kitų konfliktinių situacijų. Tokį blogybių sąrašą pietų Varšuvoje
metu spalio mėnesį pasiūlė Adamas Michnikas, Lenkijos Solidarumo
judėjimo lyderis bei pirmo, geriausio ir labiausiai klestinčio
nepriklausomo laikraščio Centrinėje Europoje Gazeta Wyborcza
įkūrėjas.
Michnikas optimistas. Šis būdo bruožas jam padėjo komunistų
kalėjimuose išgyventi šešerius metus. Tačiau netgi jis pabrėžė,
jog niekada nebūtų prognozavęs, kad po dešimties nepriklausomybės
metų įvykiai klostysis taip sėkmingai.
Viena palankiausių pastarojo laikotarpio žinių pokyčiai Rusijos
politikoje, kuriuos po rugsėjo 11osios įvykių pradėjo įgyvendinti
prezidentas V.Putinas. Jis žengė keletą politinių žingsnių, kurie
šiek tiek anksčiau būtų buvę laikomi neįmanomais: prisijungė prie
JAV kovos prieš terorizmą, pasveikino JAV bazių kūrimą kadaise
sovietų Vidurinėje Azijoje, sutiko su JAV pasitraukimu iš Antibalistinių
raketų sutarties bei priėmė JAV sąlygas dėl naujos sutarties strateginės
ginkluotės apimčiai sumažinti. Visa tai pastūmėjo Rusiją naujų
santykių su NATO link. Kita vertus, pastaroji organizacija sukūrė
aplinką vienam iš labiausiai neįtikėtinų pokyčių NATO ir Rusijos
tarybai, įkurtai gegužės mėnesį, kuri dabar vadinama NATO dvidešimtuku
19 NATO valstybių ir Rusija. Šis susitarimas jau parodė konkrečius
rezultatus, įskaitant bendrus karinius manevrus, treniruotes bei
mokymus. Netgi Rusijos pasiuntinys NATO Sergejus Kisliakas, kuris,
beje, yra laikomas griežtu sovietinės mokyklos diplomatu, išreiškė
pagyrimą: Proceso pradžia teikia vilčių.
Po prisijungimo prie klubo Rusija atsisakė griežtos politikos
prieš pastarojo plėtrą į Rytus. V.Putinas atšaukė trukdymą Lietuvai,
Latvijai ir Estijai prisijungti prie aljanso, ir pastarosios valstybės
buvo oficialiai pakviestos prisijungti prie visų laikų galingiausios
karinės organizacijos.
Tačiau yra žmonių grupė, kuri nepritaria nuomonei, jog reikalai
pokomunistinėse valstybės klostosi gerai tai tų valstybių gyventojai.
Šis komplikuojantis faktas tapo viena iš priežasčių, dėl kurių
A.Michnikas ir kiti Centrinėje Europoje linkę veikiau išreikšti
palengvėjimą negu džiaugsmą. Bėda ta, jog po komunizmo žlugimo
žmonės tikėjosi greito perėjimo prie kapitalizmo. Tačiau tai niekada
nebuvo realu. Viltis pralenkė galimybes, kurias smarkiai ribojo
komunizmo palikti randai. Žmonės, kurie gyvena tikėdamiesi, jog
įvairios vyriausybės bei valdžios priiminės svarbius sprendimus
ir taip gerins jų gyvenimą, nesugeba greitai prisitaikyti patys
kurti gyvenimą. Komunistams prireikė dešimtmečių, kad Rusiją,
Lenkiją, Bulgariją ir kitas valstybes paverstų sutrikusiomis visuomenėmis
su degraduojančia ekonomika ir demotyvuotais žmonėmis. Randų naikinimas,
deja, užtruks tiek pat arba dar ilgiau.
Būti laisvam nereiškia būti turtingam. Jokia vyriausybė Centrinėje
bei Rytų Europoje po komunizmo žlugimo nesugebėjo žmonių priversti
jaustis pasiturinčiais. Daugumoje šių šalių pragyvenimo lygis
(palyginti su laisvės lygiu) nepakilo netgi nukrito. Tačiau
turtingųjų grietinėlė šiose valstybėse suklestėjo. Kiekvienoje
šalyje rasime naujai praturtėjusiųjų klasę, kur didžiąją turto
dalį sudaro chaotiškos privatizacijos metu įgyti pastatai ar įrengimai.
Į politiką nuėję piliečiai, rodos, irgi ėmė klestėti. Centrinės
ir Rytų Europos gyventojai sako, kad korupcija ir ryšiai tai
esminės sėkmės priežastys, dėl kurių radosi ryškus pasipiktinimo
turtingais bei įtakingais žmonėmis reiškinys.
Bulgarų politologas Ivanas Krastevas apibūdina didėjančią spragą
tarp visuomeninio ir politinio elito. Įvairių Tarptautinio valiutos
fondo bei kitų tarptautinių institucijų reikalaujamas reformų
vykdymas galbūt ir pagerino ateities perspektyvas, tačiau trumpalaikiai
rezultatai dažniausiai tik blogina eilinio piliečio gyvenimą.
Šių procesų rezultatas, pasak I.Krastevo, nepasitikėjimo demokratinėmis
bei politinėmis institucijomis ir pačia demokratija augimas Bulgarijoje
bei kitose kaimyninėse valstybėse.
Pirmasis liberalus Bulgarijos premjeras 19911992 metais ir vėliau
ambasadorius JAV Filipas Dimitrovas pastebi, jog JAV bei jų
Vakarų sąjungininkės mažai tenuveikė ruošdamos jo šalį integracijai
į Vakarų pasaulį. Japonija ir Vokietija gavo milžinišką paramą
po Antrojo pasaulinio karo, tačiau vietoje to Rytų europiečiams
buvo pasiūlytas laisvas apsisprendimas. Tai, pasak F.Dimitrovo,
reiškė, jog reikėjo patiems gintis, vedamiems žmonių, ruoštų ligotoje
visuomenėje (įskaitant ir jį patį): Aš buvau labai silpnai paruoštas
ir turėjau labai mažai patirties būti premjeru. Jo vyriausybė
žlugo prisidėdama prie šešerius metus Bulgarijoje trukusios suirutės.
Tačiau įvyko stebuklas: Bulgarija išgyveno ir atsitiesė. Aštuntojo
dešimtmečio pabaigoje reformistinė vyriausybė, vadovaujama F.Dimitrovo,
nuvedė šalį garbingos ekonomikos bei politikos keliu. Panašiai
ir kitos pokomunistinės valstybės dabar gali pasigirti makroekonominiu
stabilumu, kai kurios jų netgi sparčiu ekonomikos augimu.
Pagerėjus ekonominei situacijai, pasikeitė NATO ir Europos Sąjungos
požiūris. 1997aisiais NATO pakvietė prisijungti Čekijos Respubliką,
Vengriją ir Lenkiją. 1998aisiais ES pradėjo derybas su minėtomis
valstybėmis bei kitomis Centrinės bei Rytų Europos atstovėmis.
Abi organizacijos nustatė reikalavimus: NATO parengė Narystės
veiklos planus, skatindama kandidates reformuoti kariuomenes,
sustiprinti civilių kontrolę, pagerinti saugumą ir biudžetinę
paramą bei atlikti daug kitų pakeitimų ir patobulinimų šalyse
veikiančiose sistemose. ES savo ruožtu reikalavo atlikti teisines
bei administracines reformas.
Reikalavimai buvo sutikti teigiamai kandidatės tikėjosi pasinaudoti
NATO bei ES ir pagerinti gyvenimą šalių viduje. Rumunijos užsienio
reikalų ministras Mircea Geoana tai išdėstė ganėtinai stačiokiškai:
Mes leidžiamės suvaržomi, tačiau tikimės, jog tai mums padės
tinkamai elgtis.
Dabar ES ir NATO veikia kartu. Neseniai ES paskelbė pasiruošusi
priimti dešimt naujų valstybių į Sąjungą, įskaitant aštuonias
buvusias sovietines valstybes Čekiją, Estiją, Vengriją, Latviją,
Lietuvą, Lenkiją, Slovakiją ir Slovėniją bei pakviesti dar dvi
Bulgariją ir Rumuniją prisijungti 2007aisiais. NATO savo
ruožtu jau pakvietė Bulgariją, Rumuniją, Slovakiją, Slovėniją
bei tris Baltijos valstybes. Abiejų organizacijų pareigūnai sutinka,
jog išsiplėtimas sustiprins demokratinius procesus bei laisvąsias
rinkas Europoje.
Tokia politika atspindi ir JAV pažiūras. Prezidento Dž.Bušo patarėjas
nacionalinio saugumo klausimais Stephenas J.Hadley spalio mėnesį
konferencijoje Briuselyje teigė, jog NATO, kartu su ES, yra pagrindinės
priemonės, su kurių pagalba Europa taps vientisa, laisva ir taiki,
o Rusija pirmą kartą kartų istorijoje suras joje patogią vietą.
Haris Trumenas, beje, nebūtų sutikęs su tokiu apibrėžimu 1949aisiais,
kai sukūrė NATO kaip priešpriešą sovietų ekspansijos planams.
Pradinės paskirties praradimas dabar tapo NATO iššūkiu. Jeigu
senasis šaltojo karo mąstymo modelis dabar jau nebetinka, kokia
prasmė išlaikyti šaltojo karo aljansą, kurio priešas ne tik išnyko,
bet dar ir prisijungė prie pačios organizacijos?
Centrinė ir Rytų Europa nesunkiai atsakytų į šį klausimą: narystė
NATO tenkina jų reikmes instituciniams ryšiams su Vakarais stiprinti.
Be to, jos į sąjungininkus gauna tokią supervalstybę kaip JAV,
kuri sutinka užtikrinti NATO narių saugumą. Eilinis amerikietis,
keliaudamas po pokomunistinį pasaulį, būtų nustebintas tokio proamerikietiško
požiūrio. Pasak A.Michniko, Lenkija yra pati proamerikietiškiausia
valstybė pasaulyje netgi labiau už pačią Ameriką.
Tačiau ar JAV išliks ryžtinga įsipareigojimams aljansui, kuris
egzistuoja tik simboliniais tikslais? Šis klausimas iš tikrųjų
kelia rūpestį Europai. Galima teigti, jog NATO amerikiečių strategams
prarado didžiąją dalį savojo žavesio, ypač po rugsėjo 11osios
įvykių, sako buvęs Rumunijos finansų ministras Danielis Daianu.
Ši išvada piršosi po to, kai pirmą kartą istorijoje NATO pritaikė
penktąjį chartijos straipsnį, įpareigojantį kiekvieną šalį narę
ginti užpultosios interesus. JAV savo ruožtu ignoravo šį sprendimą,
viena suorganizavusi karą prieš Afganistaną.
Prahoje, reaguojant į naujus geopolitinius pokyčius, buvo planuojama
formuoti daugiašales greitojo reagavimo pajėgas (apie 21 tūkst.
karių), kurios galėtų būti išsiunčiamos operacijoms iki mėnesio
trukmės prieš neįprastus priešus pačiuose atokiausiuose pasaulio
kampeliuose. Šalys narės galėtų prisidėti prie pajėgų prijungdamos
specializuotus dalinius, vadinamuosius tikslinius įnašus. Greitojo
reagavimo pajėgos tai NATO entuziastų Europoje idėja surasti
būdus, kad organizacija atitiktų pasikeitusią situaciją.
Štai dar viena staigmena: Centrinės ir Rytų Europos valstybės
siekia dalyvauti greitojo reagavimo pajėgų kūrime.
Parengta pagal The Washington
Post
© 2002 "XXI amžius"