Lietuva ir jos socialinė
organizacija
globalizacijos ir eurointegracijos iššūkių akivaizdoje
2. Galimybių paieškos
ir jų trajektorijos
(Pabaiga. Pradžia Nr. 43)
Dar didysis XX a. pirmosios pusės
mąstytojas Tejaras de Šardenas teigė, kad žmonijos vienijimasis
yra neišvengiamas procesas. Tačiau čia pat pabrėžė: toks vienijimasis
įmanomas tik koncentruotais, integruotais centrais. Bet ne kitaip.
Tokius centrus galėtume suskirstyti pagal socialinės organizacijos
lygmenis: šeima, darbovietė, teritorinė bendruomenė, tauta, valstybė,
valstybių bendrija, panvisuomenė.
Gerai žinome: vien nuogu pragmatizmu, vien apčiuopiamos (tarkim,
ekonominės) naudos arba priverstinės tvarkos siekiu grindžiama
integracija (vidinis susitelkimas) yra ne tik nepatvari, bet,
kaip matome, netgi pavojinga. Ji tik giliau į socialinę organizaciją
įvaro jos negalavimus, paverčia juos savo imanentiniais (prigimtiniais,
natūraliais) bruožais.
Klausimas iš tiesų beveik hamletiškas: būti ar nebūti?
Ką mes galime priešpriešinti ne tik aiškų pozityvą, bet ir ne
mažiau aiškų negatyvą turinčiai supermodernaus tipo socialinei
organizacijai t. y. jos eksteritorialumui? Jo imanentiniam nusiteikimui
ardyti natūralų integralumą?
Skambės trivialiai, bet prisiminsime, kad tokiam socialinės organizacijos
tipui, teisingiau jo negatyvui, mes tegalime priešinti vien
labiau su visuomene integruotą valstybę. Bet tam turi būti visokeriopai
skatinamas, o ne slopinamas pačios visuomenės organizavimasis.
Turi būti skatinama vadinamoji dalyvaujamoji, o ne atstovaujamoji
demokratija. Atstovaujamoji demokratija remiasi vien rinkimais
ir tiesiog vos ne faktiniu piliečių išstūmimu iš ankstyvesnio
dalyvavimo valstybės tvarkyme. Toks demokratijos tipas mūsiškoje
realybėje tik labiau įtvirtino partokratijos, biurokratijos ir
korumpuotų struktūrų pozicijas.
Perėjimas prie dalyvaujamosios demokratijos būtų pirmoji negatyvą
stabdanti sąlyga.
Yra ir kitos, ne mažiau svarbios.
Mes suprantame, kad gerbūvizmo siekis yra viena iš pagrindinių
ir, kaip matome iš praktikos, labai sunkiai ir supainiotai (toli
gražu ne visada išmintingai) sprendžiamų problemų. Kapitalas,
ekonominiai procesai vis labiau įgauna virštautinį, tarpvalstybinį
pobūdį. Vadinasi, ir valstybės suverenitetas ekonomikoje objektyviai
siaurėja. Pripažinus šią tiesą mums privalu pripažinti ir savotišką
paradoksą
Ten, kur valstybės įsikišimas gali būti ne tik efektyvesnis
strateginių tikslų siekio, lietuvių tautos tęstinumo požiūriu,
bet ir suverenumo stiprinimo požiūriu, ji linkusi toliau silpninti
savo pozicijas. Įvertinus ypatingą finansinių, ekonominių, taip
pat nusikalstamo pobūdžio struktūrų bei santykių eksteritorialumą,
jų polinkį į suokalbiškumą ir realiąsias šiuolaikinės valstybės
galias, išskirtinis jos dėmesys turėtų būti skiriamas būtent mokslui,
kultūrai, šeimos institucijai, jaunosios kartos ugdymui, savivaldos
ir bendruomeniškumo plėtojimui. Būtent šių socialinės organizacijos
struktūrų puoselėjimas palengvintų spręsti palyginti staigiai
atsiradusį konfliktą tarp eksteritorinės ir iki naujausių laikų
tvirtai egzistavusios teritorinės socialinės organizacijos tipų.
Būtent kultūra (suprantant ją plačiąja prasme) su savo įvairove,
su savo istoriniu paveldu ir lokaliu partikuliarumu, su savo dvasiniu
užtaisu yra ta tikroji erdvė, kur nacionalinės valstybės realiosios
galios ir teisės išlieka ir toliau. Būtent kultūra tebevaidina
ir vaidins ypatingą vaidmenį pristabdant, neutralizuojant globalizacijos,
taip pat eksteritorinės socialinės organizacijos negatyvą ir telkiant,
kviečiant žmones bendruomeniniam sutarimui, sugyvenimui.
Mąstant apie kultūrą ir jos vaidmenį, išskirtinis žvilgsnis krypsta
į švietimo, jaunosios kartos nacionalinę savimonę ir patriotizmą,
t. y. į jos ugdymo sistemą. Šiandien daug, labai daug kalbama
apie žinių visuomenę. Betgi už visaip liaupsinamų informacijos
ir jos technologijų scenos paliekamas pagrindinis aktorius! Kompiuteris
pateikia tik informaciją, o sprendimą privalo priimti būtent žmogus.
Spartėjančių permainų sąlygomis, negatyvo slinkties sąlygomis
tokie sprendimai iš žmogaus reikalauja ne tik plačios, ypatingos
erudicijos, taip pat sociologinės savivokos, bet ir dorovinės
atsakomybės. Ir, svarbu pabrėžti, ypatingo sugebėjimo numatyti
pačias įvairiausias savo veiksmo pasekmes, sukeliamo aido trajektorijas.
Vienas iš žymiausių šiuolaikinių vadybos specialistų Peteris Drakeris
teigia: Šiuolaikinės visuomenės ir žmogiškųjų santykių fundamentas
ne informacija, o kryptingai kreipiama organizacija vardan kryptingai
suformuluotų tikslų.
Kaip, kokius mechanizmus pasitelkus tokio kryptingumo siekti supermoderniame
pasaulyje?
Atsakymo į tokį klausimą paieškas pradėkime kad ir nuo religinės
socialinės organizacijos formos. Taip, ji, tarkim, krikščionybė,
gerą tūkstantmetį vaidino ypatingą, netgi lemiamą vaidmenį akumuliuodama
ir plėtodama eksteritorinio pobūdžio kultūrines, dvasines vertybes,
t. y. nuimdama tautas priešinusius barjerus. Bet per tai ji integravo
dar ir lokalines, nacionalines bendruomenes. Tačiau dėl minėtų
priežasčių, bent Vakarų civilizacijoje, šią socialinės organizacijos
formą laikykime prarandančia savo turėtas galias.
Tauta, tautiškumas kita, ypatinga, jau vėlyvaisiais amžiais
žmonijos evoliucijos pagimdyta socialinės organizacijos forma.
Ji, kaip ir religinė, leidžia integruoti, jungti visuomenę su
valstybe remiantis būtent kultūrinėmis, taip pat ir dvasinėmis,
simbolinėmis (tradicinėmis, pastovumą, tęstinumą turinčiomis)
vertybėmis ir pasipriešinti negatyviesiems globalizacijos palydovams.
Dar daugiau
Tauta ir aukščiausia jos raidos forma nacija išreiškia
dar ir politinę socialinės organizacijos struktūrą. Beveik visų
šiuolaikinės Europos valstybių stabilumą ir jos pagrindą sudaro
viena kuri tauta, vadinama tituline. Mes negalime įsivaizduoti
šiuolaikinės Norvegijos, Danijos ar Vokietijos valstybės be norvegų,
danų, vokiečių tautinės savimonės ir puoselėjamo nacionalinio
patriotizmo. Tokia elgsena, teisingiau pasakius socialinės organizacijos
būsena užtikrina visuomenės ir valstybės sąjungą ir socialinę
tvarką, ir kultūros tęstinumą, ir jų įnašą į bendrapasaulinį kultūros
bei civilizacijos aruodą.
Tačiau iš mūsų mokslo ir praktikos pasaulio dažnai galima išgirsti,
kad nacionalinė valstybė ir jos pagrindas tauta, kaip išskirtinė
socialinės organizacijos forma, išgyvena saulėlydį. Žvelgiant
į kai kurias mūsų politines struktūras, o svarbiausia į jaunosios
kartos švietimo bei ugdymo sistemą (ir į kai kuriuos mokslininkus,
rašančius vadovėlius mūsų studentams), tokia nuostata, atrodo,
labiausiai priimtina ir net skatintina. Žinia, ji turi savo argumentaciją.
Betgi pastaroji yra grindžiama tuo ekonominiu, kosmopolitiniu
pragmatizmu, kuris išreiškia tik vieną globalizacijos ir jos nešamos
eksteritorinės socialinės organizacijos pusę. Bet, kaip jau pastebėjome,
ne vien pozityvą. Tiesa, tokia pozicija grindžiama dar ir garsiai
skelbiamomis žmogaus teisėmis ir laisvėmis. Tačiau jos čia yra
suabsoliutinamos ir priešpriešinamos bendruomeniškumui; pagaliau
ir tam pačiam pilietiškumui, kurio tikroji galia tik tada ir
pasireiškia, kai jis yra grindžiamas kultūra. Neišmintingai, nesąmoningai
(o gal ir sąmoningai) nusisukama nuo pamatinio principo, jog kiekvienos
civilizuotos šalies kultūros organiška dalis yra tautinė savimonė
ir nacionalinis patriotizmas.
O ką sako kiti, pasaulinį pripažinimą įgiję autoriai?
Štai bene labiausiai pripažintas tautiškumo, arba nacionalizmo,
problematikos tyrinėtojas anglas A.Smithas rašo: Nei internacionalizmas,
nei supranacionalizmas neteikia daug vilčių, kad įvyks nacionalizmo
erozija, kurios taip geidžia kosmopolitiniai utopistai. Nacionalizmą,
kuris tvirtai įsišaknijęs modernybės socialiniame ir politiniame
kontekste, tiek iš vidaus, tiek iš išorės palaiko patys įvairiausi
mechanizmai. Tarp tų mechanizmų matome ne tik istorinį ir etnokultūrinį
paveldą, bet ir būtinybę mobilizuojant visas kultūros ir civilizuotumo
teikiamas pajėgas užtikrinti privalomą civilizuotam pasauliui
bendruomeninį sugyvenimą, socialinę tvarką, visuomenės ir valstybės
sąjungą sprendžiant toli gražu ne vien su gerbūvizmu susijusias
problemas. Kaip regime, visu aktualumu iškyla būtinybė priešintis
vos ne totaliam dorovinės kultūros nuosmukiui, socialinei dezintegracijai
priešpriešinant tai, kas sudaro žmogaus ir pačios kultūros natūrą.
O štai kitas pasaulyje žinomas šios problematikos tyrinėtojas,
JAV (!) profesorius R.Brubakeris, teigia:
beveik visos modernios
valstybės yra (ar siekia būti) tautinės valstybės. Beveik visos
iš jų pripažįsta legitimuojančią tautos
suvereniteto doktriną.
Beveik visos iš jų pretenduoja semtis valstybės galios iš tautos
ir naudoti ją tautos
labui. O ne šiaip tiesiog valdyti.
O kaip yra Lietuvoje? Jau anksčiau pastebėjome: Lietuvoje kitaip,
(žymiai) prasčiau negu labiau civilizuotose Europos valstybėse.
Net turime pagrindo teigti, kad Lietuva disonuoja su šiuolaikine
Europos Sąjungos dvasia*).
Panaši disonuojanti pozicija įteisinta ir švietimo sistemoje.
Čia visas dėmesys sutelktas tautinės savivokos ir nacionalinio
patriotizmo atžvilgiu steriliam pilietiškumui. Ir tai tik formaliai
deklaruojamam pilietiškumui. Pilietiškumo ugdymas mūsų mokyklose,
palyginti kad ir su tais pačiais norvegais, skiriasi vos ne kaip
dangus ir žemė. Tam, kad turėtume dalyvaujamosios demokratijos
pilietį, nuo pat pirmosios klasės privalėtų būti ugdomas grupinis
sutarimas ir tuo sutarimu grindžiamas grupinis sprendimas, jo
paieška ir veiksmas. Šiuo požiūriu su neslepiamu pavydu esame
priversti žiūrėti ne tik į japonus, bet ir į artimiausius mūsų
kaimynus skandinavus (su kurių praktika teko laimė susipažinti).
Žodžiu, žvelgiant iš istorinės perspektyvos pozicijų būtų ne tik
neišmintinga, bet ir nelogiška vos ne visas svarbiausias pozicijas,
taip pat ir tas, kurios pačiai civilizacijai teikia prasmingumą,
pirmapradį, natūralų, o ne virtualų (antrinį, sintetinį, įsivaizduojamą)
įvairovės žaismą užleisti eksteritorinei socialinės organizacijos
atmainai. Ji privalo būti išmintingai derinama su jos teritorine
forma. O tai reikštų tautiškumo ir atvirumo pasauliui dermę, pilietiškumo,
orientuoto į pragmatinį veiksmą, papildymą nacionalumu, orientuotu
į kultūrinę elgseną; materialumo ir idealumo (arba dvasingumo)
junginį.
Kaip parodė agentūros Barometer neseniai atlikti tyrimai, daugelyje
Vakarų Europos šalių tautinė savivoka negęsta, atvirkščiai auga.
Daugelyje tų šalių tapatinimasis su savo tauta paryškėjo ir šiandien
gerokai lenkia tapatinimosi su Europos Sąjunga tempus. Tai simptomatiškas
bruožas, rodantis priešinimosi globalizacijos negatyvui pobūdį,
kryptingumą.
Pabaigai formuluojame ir tokį klausimą. Apskritai ar įmanoma nekonfliktuojanti
ir kultūros gyvybingumą skatinanti dermė tarp tautinės, nacionalinės
ir supranacionalinės (virštautinės), tarkim, europinės savimonės?
Kitais žodžiais tariant, ar mūsų tautinė savimonė gali sudaryti
organišką europinės savimonės dalį, ir atvirkščiai? Mūsų atsakymas
į tokį klausimą tik teigiamas. Panašių pavyzdžių turime
Štai
lenkas, persiėmęs supranacionaline katalikiškąja savimone, liko
toks pat, o gal dar ryškesnis lenkas. Panašiai galima pasakyti
ir apie lietuvį
Toks savimonių sutapimas (žinome kad ir iš savo
istorijos) formavosi kelis šimtmečius. Supermoderniajame pasaulyje
tokio laiko limito neturime. Sparčiai auganti socialinio laiko
ir erdvės koncentracija verčia mus šią savimonių dermės problemą
išspręsti greičiau negu gyvens viena karta. Šia prasme įsibėgėjanti
globalizacija su savo negatyvo iššūkiais gali kaip tik ir suvaidinti
pagalbininkės vaidmenį.
Bet mums reikia būti budriems, apdairiems, kad nepasikartotų ta
pati istorinė klaida unijinės Lenkijos-Lietuvos valstybės laikų
klaida, kai lietuvių aristokratija ir apskritai aukštoji kultūra
polonizavosi ir vos ne visai buvo nusigręžusi nuo etninės lietuvių
tautos, nuo jos medernizavimo, nuo viso visuomenės ir valstybės
kultūrinio integralumo.
Toks pavojus labai realus.
Apibendrindami pateiktus teiginius ir samprotavimus pabrėšime:
nei mokslo pasaulio atstovams, nei praktikams nevalia pamiršti,
kad eksteritorinės ir tradicinės teritorinės socialinės organizacijos
tipai įgyja vis labiau susipriešinančių nuostatų, vertybių, struktūrų;
kad formuojasi visai naujo pobūdžio socialinės įtampos ir konfliktai.
Ir kad toks susipriešinimas sudaro mūsų kasdienybę, mūsų gyvenamąją
terpę (habitat), kurios pokyčius būtina nuolat stebėti, tyrinėti,
siūlyti ir daryti atitinkamas vadybinio ar net politinio pobūdžio
korekcijas.
Štai tokioje šiuolaikinio pasaulio sandaroje ne metais, o mėnesiais
aktualėja minties, taip pat įvykius sintezuojančios ir analizuojančios
minties vaidmuo. Ir šiame vaidmenyje (tenebus tai priimta kaip
savos profesijos išaukštinimas) ypatinga misija tenka sociologiniam
mąstymui, sociologinei savivokai. Taip kalbėdamas esu toli nuo
minties, kad tai gali būti taikoma vien mano cecho žmonėms. Sociologiniu
mąstymu, sociologine savivoka lygiai turėtų ginkluotis ir valdančiosios
struktūros, ir visos kitos struktūros bei institucijos, jeigu
jos siekia bent kiek sumažinti objektyviai neišvengiamą savo elgsenos
priimamų sprendimų nevisavertiškumą ir klystamumą.
Sociolioginė savivoka reiškia taip pat ir refleksyvųjį mąstymą
būtent gebėjimą gaudyti ne tiek teigiamą, kiek neigiamą savo
sprendimų, savo veiksmų sukeltą aidą ne tik čia ir dabar, bet
ir didesniame laiko ir erdvės nuotolyje. Sociologinis mąstymas
skirtingai, pavyzdžiui, nuo gamtos mokslų tiesiogiai veikia realybę,
nes mes priimame ją tokią, kokią sugebame suvokti, aprašyti ir
tuo pagrindu priiminėti sprendimus, kurie tą realybę vėlgi tiesiogiai
kuria. Tačiau tas suvokimas, arba sociologinė savivoka, nuolat
kintantis dalykas, kaip ir pasaulis, kurio kaita vos ne kiekvieną
dieną spartėja. Net ir prabėgę įvykiai, seni faktai yra nuolat
reinterpretuojami, revizuojami. Šito negalėtume pasakyti apie
gamtos ar tiksliuosius mokslus.
Pasak šiuolaikinių pasaulio mąstytojų (Kornelijaus Castoriadžio
ar Zygmanto Baumano), dabartinės civilizacijos bėda ta, kad ji
liaujasi kelti sau klausimus. Bet mes, sociologai, priklausome
tai padermei, kuri negali nekelti klausimų. Kitas dalykas, kaip
keliame, kada keliame ir kokius klausimus keliame.
Prof. Romualdas GRIGAS
© 2002 "XXI amžius"