Globalizacija, globalizmas,
antiglobalistai...
Daug kalbame apie globalizmą,
o labiausiai aiškėja, kad yra maišatis. Kuo toliau į mišką, tuo
daugiau medžių. Taip ir mums aiškiau nesidaro.
Kitaip pasirodė paskaičius Viliaus Bražėno knygas. Viena Sąmokslas
prieš žmoniją, išleista Čikagoje 1975 metais, pakartota 1978
metais ir Lietuvoje LPKTS išleista 1997 metais, o kita 2000-aisiais
Nauja pasaulio santvarka Lietuva ir pasaulis iš JAV dešinės
žiūrint.
Paskaitome ir ima rodytis kitoks pasaulio vaizdas. Anksčiau manėme,
kad globalizacija ar globalizavimasis yra natūralus ir savaime
vykstantis procesas. Sumažėjęs pasaulis, kurio visos dalys darosi
labiau vienos nuo kitų priklausomos. Procesas, vykstantis dėl
technologijų pažangos. Procesas, kuriame savaime ima vyrauti pažangiausieji.
Ir technologijos, ir veržlumas, ir santvarka kuo tobuliausia,
nes garantuoja žmonių ir tautų laisvę.
Tokią žinojome esant Ameriką. Gal ir dabar ji tokia yra. Tokios
tikimės.
Negausioms tautoms yra iššūkis ir tas savaiminis procesas, joms
labai reikia stengtis neatsilikti, kad su savo savastimi išliktų
tame mažėjančiame pasaulyje. Labai stengtis išmokti to pasaulio
taisykles ir net pačioms pasauliui diktuoti, jeigu yra gyvybingos,
bet ta galimybe pasinaudoti reikia pastangų. Atsiliekančioms didėja
galimybė asimiliuotis ir išnykti. Ne prievarta, o savo valia.
Nenori gyventi, tai gali išnykti. Norinčioms gyventi net ir padedama,
nes pasaulis, kuriame yra daug tautų, turtingesnis. Globalizuoja
pažanga, įvairiopas veržlumas. Gyvybinga santvarka, tokia kaip
JAV, ima dominuoti natūraliai, bet šiaip valstybės tariasi. Globalus
demokratijų solidarumas, pasak Vytauto Landsbergio (žr. Globalizmo
baubai tarybų Lietuvoje 20002002 Horizontai Nr. 26.)
Taip buvo galima suprasti globalizaciją ir stebėtis, ko ir prieš
ką triukšmauja antiglobalistais pasivadinę chuliganai. Stebėtis
ir nesistebėti, nes chuliganų visada buvo. Niekada jie netriukšmavo
kitaip, kaip tik prieš gerus procesus. O dabartinių triukšmautojų
keista kompanija (
) tai buvę marksistai, kairuoliškos grupės,
nesurandantys vietos dabartyje(
) (iš V. Landsbergio straipsnio).
Globalizacija savaiminė, globalizacija norėtina, o ir neišvengiama.
V.Landsbergis sako minėtame rašinyje tiems, kurie žada atsitverti
nuo pasaulio, kažkur tūnoti ir taip išsaugoti tapatybę (taip patarinėjančių
Lietuvoje ne vienas): Reiktų šiek tiek suvokti, kad net už krūmelio
arba ant pelkės kelmelio sėdint nebebus savivaldos be ryšio
su kitomis tautomis ir pasauliu. Alternatyva dalyvavimui ir varžyboms
bus tik atsilikimas.
Ir dar būtų galima suprasti, kad dėl atsilikimo dar didesnė
ir visiška priklausomybė. Toks atsakymas gąsdinantiems ta globalizacija,
kuri vyksta savaime.
Paskaičius Viliaus Bražėno knygas, galima suprasti, kad globalizacija
vyksta ne tik savaime. Yra, kas panaudoja tą savaiminį vyksmą
tikslams prieš žmoniją. Pikta utopija ar realybė vienos pasaulio
valdžios kūrimui. Ne nuo šiandien ir ne nuo vakar tas vyksta.
Maždaug nuo 1913-ųjų metų vis rutuliojasi organizacijos, kartkartėmis
šūkčiojančios apie vieną arba naują pasaulio tvarką. Apie tas
organizacijas, jų šūkčiojimus ir veiksmus parašyta minėtose Viliaus
Bražėno knygose.
Turtingos organizacijos ir nepuikūs tikslai yra pasaulio valdžios
sutelkimas vienose rankose. Na, sutelkti kitaip nepavyktų reikės
tironijos. Tai lyg viena Sovietų Sąjunga, iš kurios nebus nei
kur pabėgti.
Valstybės turės išnykti. Tautos bus nereikalingos. Kėsinamasi
net į šeimą ir religiją, kuri irgi galėtų būti nebent kokia nors
viena, pasaulinės valdžios kontroliuojama. Tokia tobula pasaulio
tvarka, kuriama netobulų žmonių. Visai nepakanti laisvei.
Turtingose valstybėse glaudžiasi tos turtingos organizacijos.
Ir Amerikoje. Ne šiaip sau glaudžiasi, o yra valdžios struktūrose.
JAV valstybės departamentas jų atstovų prisėtas. Praktiškai valdo
niekieno neišrinkti. Gal net Amerikos politiką lemia. Ir lemia
ją net ne Amerikos naudai.
Iki šiol matėme ir manėme, kad Amerika ne visada ir ne visus pagalbos
reikalingus gina, o tik tada, kai jai naudinga ir kas jai naudinga.
Dėl to nepykome, supratome ir atleidome. Prisiminėme posakį: Egoistas
tai tas, kuris savimi rūpinasi daugiau negu manimi. Supratome
negalima aukoti savo interesų kitų pagalbai, jeigu pačiam dėl
to grėstų pražuvimas. Pražūsi ir nepadėsi nei tiems, dėl kurių
aukotasi, nei bet kam kitam ateityje.
Apsipratome su savo interesų neaukojančia Amerika. Tikėjomės,
kad kada nors mūsų ir jos interesai sutaps ir ji galės mums padėti.
Kartkartėmis taip ir įvykdavo. Ir dabar įvyko mes pakviesti
į NATO, ir mūsų priešai paskelbti JAV priešais. Mums ne kartą
buvo gerai, kad yra Amerika, kad ji stipri ir yra ne tas pats,
kas sovietai. Ji yra kitokia ir tuo savo buvimu daug kam teikia
kitokio gyvenimo galimybę.
Paskaitę Viliaus Bražėno knygas išgirstame, kad Amerika valdoma
net ne jos pačios naudai. Valdžia nesavarankiška ir veikia naudai
kažkokių pasaulinės valdžios siekėjų, pavadintų globalistais.
Jie žlugdo Ameriką ir visą laisvąjį pasaulį, nes laisvė yra netinkamas
modelis pasaulio tironijai įvesti. Laisvė savaime nesiekia tironijos.
Laisviems žmonėms ir valstybei reikia tokių pat laisvų partnerių.
Tokia sistema globalistams netinkama, ir jų pastangomis silpninama
Amerika, o remiami tironiški režimai. Jai, tai pasaulinei valdžiai,
reikia nacių ir sovietų talkos citata iš V.Bražėno knygos.
Reikia arba reikėjo.
Talkininkai arba įrankiai. Mat sovietus jie patys sukūrė, žinoma,
to negarsindami. Įvairiais būdais jie juos rėmė įvairiuose gyvenimo
etapuose. Keisti Vakarų demokratijų veiksmai, kuriais buvo remiami
tironiški režimai. O jų daug buvo ir tebėra pasauliui ir jo
pažangiesiems rodėsi, kad buvo klaidos ar neįžvalgumai. Tikriausiai
nebuvo. Jeigu tai būtų tik klaidos, bent retkarčiais jie padarytų
klaidą ir Amerikos naudai taip apie klaidų darytojus sakė
James Forrestalis, vienintelis antikomunistas Ruzvelto kabinete,
tuometinis JAV gynybos sekretorius (Sąmokslas prieš žmoniją,
p. 27).
Įrankiai tad panašūs į gamintojus. Tarsi praeitin nuėjęs sovietinis
komglobalizmas (taip V.Landsbergio straipsnyje pavadintas), gerai
mums pažįstamas iš: Apsistosim, kai raudonu žiedu, visa žemė skaisčiai
sužydės (ir tai V.Landsbergio pacituota). Aiškiau ir nereikia
pasakyti.
Nesužydėjo ta žemė, tarsi išnyko ir norėjusieji ją pražydinti.
Sovietai tarsi sugriuvo. O greičiau pasisėjo metastazėmis. Metastazės
visose pasaulio dalyse vėl grabalioja kurti pasaulinę sovietiją,
o rėmėjai tie patys vienos pasaulio tvarkos kūrėjai. Globalistai,
kukliai nutylėję tarsi susikompromitavusią dalelytę kom-.
Betgi gali ką nors sužavėti ir pasaulio tvarka, ir tvarkingas
pasaulis. Neabejotinai atsirastų tokiai idėjai ir rankomis plojančiųjų.
Vilius Bražėnas knygoje atsako: Jeigu tas tvarkytojas būtų Dievas
Žmogus nei žmonių grupė nepriimtini. Visada netobuli, ir valdžios
užgrobimas bet kokios žmonių grupės yra pasauliui vergija.
Nesvarbu, jeigu ir būtų valdžia kaip nors renkama. Jau gražiai
matome Lietuvoje, kaip galima blogą valdžią išrinkti. Viena valdžia
sakosi spręsianti pasaulio problemas, atskiroms valstybėms negalimas
išspręsti. Lietuvos patirtis kaip ir žmonių protai pareguliuojami,
kad kuo dažniau balsuotų už pačius blogiausius. Tą sutvarko masinės
informavimo priemonės ir kiti svertai. Lietuva turi žmonių, kurių
valdymas artėtų prie idealo jeigu valdytų Dievas bet gerai
žinome, kad jų niekada niekas į valdžią neišrinks. Jau buvo mėginta,
nepavyko ir niekada nepavyks.
Iš patirties žinome, kad pasaulinės valdžios neužgrobs nei geri,
nei gerus tikslus turintys žmonės. Geri nei geratiksliai niekada
ir negrobtų. Jiems nereikia. Pasaulis turi gyventi susitardamas.
Nesusitars negyvens, bet tai dar procesas su perspektyva. Nesusitarė
šiandien arba ne viską susitarė šiandien dažniausiai dar būna
laiko rytoj. Pasaulis gali gyventi ir nuolatinių varžybų būsenoje.
O pasaulinė tironija būtų susinaikinimas vienu ypu, nes be laisvės
nėra žmogaus, vadinasi ir pasaulio.
O jeigu jau bloga tvarka, visi arba didelė daugybė tuoj atpažinę
sukliks t a i ž y d a i !.. Tai jie pasaulį valdys arba valdo
ir visas blogas tvarkas kuria. Tokią ištarmę ne kartą girdėjome,
ja mėgsta nusiraminti komunistai, antikomunistai ir šiaip visokie
neišmanėliai, o pasaulio tvarkytojams ta ištarmė be galo naudinga
jie gali už tokios pasislėpti.
Keistas psichikos reiškinys yra tas noras dėl daug ko apkaltinti
ką nors neapibrėžto. Taip apkaltinus reiškinys pasirodo kaip neišvengiamybė,
ir visai nieko tada nereikia daryti, nebent pasirūpinti neapykantos
ir baimės dozę sąmonėje palaikyti. Ir negalvoti, kad tokia nuostata
labai naudinga tiems tironams, kad ir kaip jie vadintųsi komunistais,
globalistais ar dar kitaip, jeigu jų išradingumas pavadinimams
kaitalioti nesiliautų.
Nors kai kas taip ir galvoja, Viliaus Bražėno knygose taip neparašyta.
Iš viso ten tautybės neminimos, o yra vienų ar kitų tikslų siekiantys
žmonės. Gal ir ne vienas žydų tautybės yra tos pasaulio valdžios
siekėjai, bet ne visi, o teko jam dirbti su žydais antikomunistais,
ir labai tvirtais. Yra ir tokie žodžiai priede prie Sąmokslo
prieš žmoniją atsakymuose į Tremtinio klausimus: (
) geriau
dirbti su geru žydu, negu broliautis su kokiu slaptu agentu ar
šiaip nevertu pasitikėjimo lietuviu.
Jeigu skirstome pagal tautybes tironams nauda. Taip jie nukreipia
dėmesį nuo savęs. Taip jie atgraso geros valios žydų tautybės
žmones nekovoti prieš tironiją. Ir padeda tą dūdą pūsti komunistai
sąmoningai, o save laikantys antikomunistais ir šiaip neišmanėliai
todėl, kad jiems taip malonu.
Terminų ir veiksmų maišalynė yra patogi norintiesiems už jų pasislėpti.
Maišalynė daroma su globalizmu. Pasaulio lietuvių studijų savaitėje
šią vasarą Marijampolėje ir Vilius Bražėnas atskyrė du terminus
globalizaciją ir globalizmą. Globalizacija tai dalykas savaiminis.
Kai Vilniuje yra Mc Donalds restoranas, į kurį galima eiti
arba neiti tai bus globalizacija. O jeigu kas nors su naganu
ar pistoletu verstų būtinai ten eiti būtų globalizmas.
O kas tada antiglobalizmas? Gal jei kas nors uždraustų bet kam
į tą amerikietišką restoraną eiti?
Tai bandymas sudėlioti terminus į savo vietas, bet negalutinis.
Jie nepaaiškėjo, o jų maišatis naudinga tiems, kurie ją kuria.
Tiems, kurie slepiasi ir turi ką slėpti po neaiškiais vardais.
Jį (globalizmą) kaip sąvoką pagimdęs antiglobalizmas tokia pastaba
yra V.Landsbergio straipsnyje, rodos, atpasakota Leonido Donskio
mintis. Lietuvoje iš tikrųjų apie antiglobalizmą išgirdome anksčiau
negu apie globalizmą. Gal jis kur nors ir buvo globalizmas, bet
nesigirdėjo, o pasigirdo tik nežinia iš kur atsiradusių antiglobalistų
triukšmas.
Iš to triukšmo ir prieš ką jis nukreiptas rodosi, kad triukšmautojai
yra anų globalistų padalinys sukūrė save ir triukšmaujančius
prieš save populiarinimui ir kultūringai kovojančiųjų atgrasimui.
Jiems tokie reikalingi, kad jų vardą garsintų. Ne tikrąjį vardą,
nes tikrasis būtų tironai. O ši neaiškybė nežinia prieš ką,
ir gali nukreipti prieš ką tik nori. Dažniausiai nukreipiamas
prieš didžiųjų valstybių vadovus. O kuo dėtos valstybės dėl globalizmo?
Jos nors ir galingos, bet tradicinės tautinės arba ir margesnės
tautiniu požiūriu, bet vis tiek įprastos valstybės, o ne kokia
nors nauja pasaulio tvarka.
Stiprios kapitalistinės valstybės, kuriose daug laisvių, yra nepriimtinos
naujos pasaulio tvarkos kūrėjams, todėl prieš jas kuo dažniausiai
nukreipiami dirbtinių antiglobalistų protestai. Įdomus konglomeratas
globalistai ir jų pačių sukurti antiglobalistai, jokiu būdu
ir niekur neprotestuojantys prieš raudonąjį komglobalizmą.
Gal be reikalo paskubėjo pasaulio antikomunistai, visada kovoję
už laisvę prieš tironus, pakeisti vardą ir taip pat pasivadinti
antiglobalistais. Kovoja kaip kovoję prieš tuos pačius, vadinasi
kitaip, ir kam to reikia? Klaidinamasi, manoma, kad kažkas jau
mirė gal komunizmas, kad ne prieš jį, o prieš kažką naujai
atsiradusį jau reikia kovoti. O tie nauji dar prisisteigę tarsi
prieš juos kovojančių tuo pačiu antiglobalistų vardu.
Dėl terminų aiškumo geriau, kad būtų pasaulyje tik viena kova
už laisvę ir prieš tironiją. Kurie siekia arba padeda tironijos
siekti, tesivadina tironais. Kurie siekia laisvės sau ir visiems,
tie laisvės kovotojai, na, tegul ir antitironai tada nors
pavadinimų maišaties nebus.
Savaiminiam procesui nereikia visai jokių -istų nei glob- ,
nei anti-. Mūsų darbas šito iššūkio akivaizdoje nėra koks nors
neaiškus tiesai atviriems. Vėl klausykimės V.Landsbergio iš to
paties straipsnio: Naudinga (
) ryškinti ne tiek globalizmo kaip
sparčios pasaulio kaitos tikrus ir tariamus pavojus, kiek visai
tikrus atsiribojimo ir atsilikimo pavojus.(
) Ir tapatybę turėti
reikia, bet (
) tapatybė tai ne atsilikimas, tapatybę reikia
apginti ir atnešti pasauliui kaip vertę, kuri nebijo išmėginimų.
Giname valstybę ir nebijome globalizacijos kaip sparčios pasaulio
kaitos. Bijotume, jeigu tai tikrai yra, vienos pasaulio valdžios
mėginimų apie juos perspėja Vilius Bražėnas, bet kurių daug
kas neigia. Daug kas ir neigia, ir sako, kad tai tiesiog neįmanoma.
Neįmanoma, kad atsirastų žmonių, to norinčių ir planuojančių.
Lygiai neįmanoma, kad tie planai jiems pavyktų.
Tikriausiai nepavyks, bet ir sovietų komunizmas atrodė ir galiausiai
pasirodė neįmanomas. Tačiau buvo bandymai jį sukurti, ir kiek
nuostolių, kančių per tuos bandymus pasauliui ir žmonijai. Todėl
tų neįmanomų dalykų bandymus geriau sustabdyti. Ir todėl reikia
apie juos žinoti. Nes įtartinas ir įnirtingas neigimas gal dar
vienas bandymas pasislėpti? Geriau yra viską žinoti. O siekti
globalizacijos, kokią jau minėjome, globalaus demokratijų solidarumo.
Apgynusių savo vertę laisvų tautinių valstybių solidarumo.
Gražina TRIMAKAITĖ
© 2002 "XXI amžius"