Žingsniai į ateitį
Taip atrodo, kad ateities jau
nėra, tad nebūtų ir prasmės apie ją kalbėti. Valstybės žingsniai,
atrodo, jau pasidarę žingsniais į Rusiją. Po paskiausių Seimo
rinkimų įsitvirtinę komunistai Rusijai atidavė energetiką, dabar
rinkimų propaganda sukūrė dar vieną Rusijos statytinį, o iš Lietuvos
telieka tik likučiai. Nei ateities, nei žingsnių... O vis dėlto
reikia žingsniuoti. Per pačių tobulėjimą reikia žingsniuoti. Aplinkybės
gali pasikeisti. Ir ši nepriklausomybė buvo atnešta palankių aplinkybių,
apie kurias menkai svajojome. Pasinaudojome nesvajotomis tiek,
kiek buvome pasirengę. Mažai ar pakankamai gali kas kaip nori
sakyti. Galėjo būti ir dar mažiau. Dar buvo didvyrių, tik be reikalo
juos sunaikinome. O save ateičiai reikia rengti. Nepalankiomis
aplinkybėmis ištverti, palankiomis pasinaudoti.
Apie bjaurastį ir kas ji yra. Dabartis yra nekokia, nes labai
daug bjaurasties aplinkui. Nedažnai pasitaiko, kad kas pajėgtų
ją nugalėti nei patiems, nei kitiems nepasiseka. Bjaurastis
yra, ji triumfuoja, o nevilties, į ją, triumfuojančią, žiūrint,
vis tiek nėra. Tai todėl, kad visko ji nenugalės. Visai paprastai
ji pati savęs ima neapkęsti. Tada visų nuostabai ji ima save
naikinti, o susinaikintos vietoje atsiranda kas kita. Ko gero,
kaip ir gamtoje iš mėšlo gėrybės dygsta.
Bet ir nusiraminus, kad kas gera išdygs, nereikia būti mėšlu tąja
blogumo prasme nei blogumo savyje pakęsti. Užtenka žinoti, kad
jis mumyse yra, ypač kai negalime jo atsikratyti. Žinojimas, kaip
savotiška atgaila, yra patręštos dirvos palaistymas, kad gėrybių
augimas būtų greitesnis. Bet ir tarp sąmoningai nelaistančių jos
vis tiek dygs, tik gerokai lėčiau. O gal kas kitas palaistys?
Nekoks džiaugsmas yra ta nuosava bjaurastis. Yra dažnas pavojus,
kad ji gali kiekvieną sužlugdyti neviltimi ar kaip kitaip. Galima
imti baugintis ir neiti ne tik į jos, bet ir į kitą sferą. Niekada
nevadintiną aukštesne, o tiesiog kitą. Į tokią, kurioje negalioja
neapykantos dėsniai. Pagal Alberą Kamiu (XXI amžius, 2002 m.,
Nr. 95), negalioja ir melo dėsniai, nes neapykanta visada yra
melas. O kartu ir nemokšiškumo, kurio dažna išraiška taip pat
būna neapykanta. Labai protingi, labai išsilavinę, mes niekada
nerandame vietos neapykantai. Tiesiog neturime laiko, nes visos
galios užimtos kitkuo, ir tos rūšies melo nereikia.
Nelabai protingiems, mažiau išsilavinusiems maišosi nuosavoji
bjaurastis po kojų, ir reikia mokėti su ja apsieiti, kad ėjimui
kitur kelio neužkirstų. Labai gabieji kitose sferose būna beveik
visada, negabieji braunamės kartais ir džiaugiamės, kad esame
įsileidžiami. Apsieiti tai bjaurastį pažinti, pasiekti ir pačiupinėti
nuosavą dugną.
Apie dugnus šnekėjome visuomenės ekonominiame gyvenime ir sakėme,
kad, kai pasieksime, pradėsime kilti. Šnekėjome apie visuomenės
dvasinio gyvenimo dugną kad nuo jo atsispyrę turėtume lipti
aukštyn. Visuomenė susideda iš daug žmonių, ir daug yra dugnų,
kiekvienam vis kitas. Kiekvienas, kai savąjį dugną pažįsta,
tuoj puolasi kilti, ir todėl visuomenės kilimas nelygus. Kiti
nesusipranta, kad turi dugną, ir nesigelbsti, bet supratimas visiems
ateis.
Bėda yra mums , kai mūsų vidus tuščias nei meilės, nei išmanymo.
Tada būtinai veržiasi propaganda į tą tuščią vietą, ir būname
jos suėdami. Netuštiems nėra pavojaus. Beveik jokio pavojaus,
o ne visai jokio, nes propaganda agresyvi gali išstumti ir esantį
turinį, tad reikia jį ginti ir branginti.
Jau esame kalbėję, kad turime priemonę nuo propagandos tuštumos,
dar turime mažytė pasilikusi padorioji spauda. Mūsų gynėja,
ir mums ją reikia ginti. Patys mes ją kuriame ir skaitydami, ir
parašydami. Baimės nereikia ir melo nereikia. Ne vienas mano:
kažką reikia išgalvoti, kad galėtum parašyti. Netiesa: kaip tik
reikia neišgalvoti, nes išgalvojami dalykai būna labai nuobodūs
ir vienodi. Išgalvojimams galimybės ribotos, o gyvenimas yra be
galo įvairus ir nenusibostantis. Gyvenimo ir mūsų minčių lydinys
būtų puikus rašinys.
Žmonės pastebi, žmonės pasakoja, o nesumoja parašyti. Pavyzdys
kad ir iš šiuometės rinkimų kampanijos. Sako, kad buvo kokia
moterukė pasipiktinusi, į Kauno tiesą (gal ji dabar kitaip pavadinta?)
ilgą straipsnį parašiusi, kad Garliavoje kunigas pataręs, už ką
šiuose rinkimuose reikia balsuoti aišku, ne už komunistus. Piktinosi,
kad esą kunigui negalima užsiimti politika. O niekas nesipiktino,
kai vos ne kas dieną tėvas Stanislovas agitavo už socialdemokratų
kandidatą tai gal rodosi žmonėms, kad jis jau ne kunigas, jeigu
jie taip mano, kad vieniems kunigams negalima , o štai šitam
galima? Arba galima tik viena kryptimi.
Tokia pastaba, jeigu būtų susiprasta ne tik papasakoti, bet ir
parašyti, tai ir būtų gyvenimo ir minties lydinys, iš jokios propagandos
nepaimtas, todėl vertingas. Visi nebijokime rašyti, kurkime ir
turtinkime save ir savo spaudą. O jeigu kartais parašome ir matome,
kad nespausdina, tai žinokime, kad per toli buvome nuo gyvenimo,
kad kažką išgalvojome arba propagandos primestą parašėme.
Atsiribojame nuo savo bjaurasties, ją apgailėję, ir nuklystame
nors trumpam į gyvenimo sferą be neapykantos, be melo ir nemokšiškumo.
Džiaugiamės ji įsileidžia, o, grįžę į kasdienybę, parsinešame
jos spindulėlį ir knaibom tuo spindulėliu savo bjaurasties kampus.
Tikimės, kad bjaurasties mažėja.
Nebijokime gyventi ir rašyti. Būtina skaityti. Vertiname savo
gelbėjimosi ratą padoriąją spaudą.
Tai yra vienas būdas mums ieškoti ateities.
Negydyta žaizda. Einame, bet ateitis nemėgsta užmaršiųjų. Neikime
į ją, ką nors praeityje pamiršę. Ypač žaizdų negalima pamiršti,
nes pamirštos jos neužgyja. Pamirštos ir neužgydytos jos net netampa
praeitimi jos kraujuoja ir visada pasilieka dabartyje. Viena
tų žaizdų ar gal vienintelė, to nespręsime, nes nepajėgtume,
bet tokia žaizda yra, neįvertinti didvyriai, o dar didesnė
nepanaudotos galimybės, aišku, einanti kartu su neįvertinimu.
Neįvertinti didvyriai čia dažnai prisimename partizaninę kovą.
Daug kas sako, kad ji Lietuvoje per mažai yra vertinama. Gal tai
tiesa, gal netiesa, nes pagal galimybes beveik pakankamai. Ypač
palyginti su didesne skriauda dar tebesančių gyvų didvyrių sunaikinimu,
nes tada kartu būna ir nepanaudotos galimybės.
Žinome buvus laiką, kada ir negalėjome partizanų didvyrių kaip
nors įvertinti. Tai buvo sovietmetis. Net žinoti tada apie juos
negalėjome. Dabar, kurie norime, jau žinome. Ir stebimės, ko gero,
ne mažiau už nieko apie mūsų pokario kovas nežinojusius vakariečius.
Apie A. RamanauskąVanagą, Juozą Žemaitį, J. LukšąDaumantą dabar
jau norintieji sužinojome, dalis ir nenorinčiųjų buvo priversti
tą padaryti. Yra gatvės, yra mokyklos jų vardais pavadintos, Karo
akademija pavadinta ir paminklas stovi tai nėra tiek mažai jau
mirusiesiems, nes jie nebetekę galimybių dirbti, jų jau vis tiek
nei padidinsime, nei sumažinsime. O kai suniekinami tie, kurie
dabar gyvena, kai suniekinami, kai prieš juos visuomenė nuteikiama
geresnėmis sąlygomis jų darbų dar daug galėtų būti. Todėl ir
dviguba šita žaizda ir neteisingas niekinimas, ir prarasti darbai,
ir šita žaizda ilgai kraujuos jeigu negydysime.
Komunistai, tiesa, bijo visų mirusiųjų ir gyvųjų. Apie mirusiųjų
baimę kalbėjo V.Landsbergis šį rudenį vykusiame A.RamanauskoVanago
žūties metinių minėjime ir sakė, kad vietinių bijota paviešinti
masinių žudynių vietas. Iš baimės prašyta Maskvos, kad neleistų
to padaryti. Neleido, ir dabar daug jų nežinoma, taip pat ir A.RamanauskoVanago.
Bijo visų, bet gyvųjų labiau, ir naikinimą nuo jų pradėjo jie
pavojingi, nes dar gali dirbti. Dėl mirusiųjų kažkiek leido
juos pagerbti, kai kas ir iškovota. Atkakliai, kai vis laimėdavo
šiokias tokias pergales patriotinė visuomenės dalis, kai turėdavo
įtakos Seime ar Vyriausybėje tada ir padaryti žingsniai ir ženklai,
kad Lietuvos partizanai yra didvyriai. Komunistai tai leido kaip
kompromisą, kad Lietuva duos jiems sunaikinti gyvuosius, o mirusiuosius
šekit, pasigarbinkite kurį laiką. Mat jiems reikėjo kuo nors
įsiteikti patriotinei visuomenės daliai, kad ir tuos balsus per
kokius nors rinkimus sau laimėtų.
Kompromisas laikinas, ir jis čia pat jau griaunamas. Tikimasi
ir stengiamasi, kad visai neliktų tos patriotinės visuomenės dalies,
kuriai kokiais nors pavidalais vis reikia pataikauti. Todėl lygiagrečiai
su pataikavimu vyksta ir žuvusiųjų niekinimas. Pseudoistorija,
pseudopedagogai, iškreiptai įvykius beaiškinantys, ir vis jaunimui,
vis būsimiems mokytojams. Platesnės visuomenės jausmams paveikti
skirtas ir tas jau daug kieno aprašytas partizanus niekinantis
tarsi romanas. Sako, kad žaismingas ir lengvai skaitomas. Panorsta
kai kas jį net teisinti, sakydami tai laisvė, kai nėra jokių
tabu, ir tai yra vakarietiška. Būtų panašu į vakarietiškumą, jeigu
tokie ribiniai reiškiniai, kaip didvyrių niekinimas, atsirastų
ten, kur normali pažiūra ir pagarba jiems yra visuotinai priimta,
kur garbinami didvyriai ir gerbiami. Lietuvoje tokia pagarba dar
neužgimusi, dar tik pirmi ženkleliai yra, kad ji gali atsirasti,
ir jau skubama ją sunaikinti aršiausia panieka. Ir ji atsiranda
ne savaime, ne kaip ribinis reiškinys, bet garsinama, populiarinama
ir net giriama. Aišku, kad bijoma gyvos tautos, tad skubama dar
negimusią nužudyti taip, kaip kūdikį dar motinos įsčiose.
Tai veltui darytos sutartys su nelabuoju: jam atiduoti gyvieji,
o palikti (kol kas) dar pagerbti mirusieji. Kol kas neilgai tęsiasi,
ir iš atiduodančiųjų bus visi atimti.
Nebuvo klaidų. Istorija vyksta dabar. Čia pat, mūsų akivaizdoje,
ji ir klastojama, o ar bus atitaisyta po daugelio metų? Gali būti
sunku, jeigu nepaliksime dabar ir teisingų vertinimų bei įžvalgų.
Daugiau tebūna teisingų vertinimų ir kuo mažiau kraujuojančių
žaizdų. Kuo daugiau dar galimų išgelbėti darbų, kad būtų jie padaryti.
Todėl patys būkime laisvi nuo propagandos įtakos ir jokia forma
nebūkime jos skleidėjai.
Populiari jos skleidimo forma yra sakinėjimai, kad mes padarėme
daug klaidų. Kai kas sako, kad mes, o dar dažniau sakoma, kad
V.Landsbergis. Taip sakoma visai nepagalvojus, kiek čia esama
tiesos ar gal visai jos nėra.
Turėtų būti aišku, kodėl taip sakoma taip diktuoja propaganda.
Ji diktuoja daug šiurkščiau ir sako, kad viskas buvo tik klaidos
arba net nusikaltimai. Mes, sušvelninę ir pasakę, kad tik klaidos,
o ne vien klaidos, jaučiamės esą labai kilnūs ir teisingi. O
iš tikrųjų velkamės propagandai iš paskos. Būtume teisingesni
pasakę, kad nebuvo klaidų, arba iš viso, jeigu ko nors nežinome,
apie tai nekalbėtume. Paprastų paprasčiausiai jokių klaidų niekas
negali įrodyti. Tiesiog niekas nežino, kaip būtų buvę, jeigu būtų
elgtasi kitaip: o gal dar blogiau? Taip pat niekas arba beveik
niekas nežino, ar buvo galimybė kaip nors kitaip elgtis. Klaidos
neįrodytos, taigi jokių klaidų, o kalbėkime apie tai, apie ką
reikia kalbėti. Apie supratimą ir apie veiksmus.
Visai protinga yra ir reikia svarstyti, ar buvo galimybė kaip
nors kitaip elgtis, o pasvarsčius ateitį planuoti. Ateitis,
žinoma, bus visai kitokia negu planuota, bet vis tiek naudingas
yra planavimas, bent kaip smegenų mankšta. Jeigu ne vien mankštos
reikšmė jam teikiama planavimas pavojingas. Suplanuota vienaip,
o aplinkybės kitos, ir ką tada su planais daryti?
Kai kalbame tuščiai apie klaidas esame įtaigai pasidavę. Esame
raginami apie klaidas kuo daugiau kalbėti tada liks nepastebėti
geri darbai, o dažnai ir nepadaryti.
Kas nebuvo padaryta geriau, to ir nebuvo galima kitaip padaryti.
Dažnai to ir nereikėjo daryti. Kad ir kokie paprasti šie visa
ko pateisinimai, kurių pavadinimas yra pasitikėjimas, bet jiems
paneigimo irgi nėra. Pasitaiko piktinimosi girdi, per lengva,
ir taip viską galima pateisinti. Bet ir kitas pasipiktinimas galėtų
būti o kodėl norima būtinai visko nepateisinti? O gal kas nors
iš šalies paragino taip norėti?
Kas nedirba, tas neklysta, o kas dirba, suklysta būtinai tai
aksioma, ir todėl, jeigu būtų toks reikalas, galima, vien tik
ja remiantis, ilgai kalbėti apie tarsi buvusias klaidas. To daryti
ir nereikia, ir žalinga. Ne vien todėl, kad, taip įsikalbėję,
nepastebėtume rimtesnių reikalų, o taip ir vyksta, bet dar
ir todėl, kad kalbėti apie klaidas mums yra per didelė prabanga.
Mes dar turime skirti, kur yra bloga valia, ir gal kas nors nenusimanantis
ir gerą darbą tik per klaidą padaro, o valia yra tik kenkimas.
Šitas klausimas Lietuvoje dar tikrai neatsakytas, ir taip mums
veikėjus tenka rikiuoti: kas nori kenkti ir tik netyčia ką gero
padaro, o kas atvirkščiai.
Tariamų klaidų pavyzdžiai. Galima panagrinėti vieną kitą populiaresnę
klaidą. Pavyzdžiui, mėgstama sakyti, kad V.Landsbergis blogus
bendražygius pasirinko. Ar tikrai pasirinko, ar buvo parinkti?
Ar buvo galimybė rinktis ir dėl spaudimo iš išorės, ir dėl paprastesnių
negalimybių kur toks rentgenas ar tobulas melo detektorius,
kuris patikimai nurodytų, kad artinasi išdavikas, išduosiantis
čia pat arba ateityje? Atrodo, kad jų per daug? Kagėbistų galimybės
neribotos.
Ir net tarus, kad visa tai buvo laisvas pasirinkimas, daug tinkamų
besisiūlančiųjų buvo vis tiek nežinosime, kas būtų atsitikę
pasirinkus tuos tariamai galėjusius būti tobuliausiais. Galėjo
ir taip būti net neprasidėjęs procesas. Tobulieji paprasčiausiai
būtų buvę sunaikinti. Kartu su visa Lietuvos nepriklausomybe.
Panašiai buvo padaryta Gruzijoje, kur antikomunizmas kai kam atrodė
esąs per daug ryškus. Panašiai yra vis tebenaikinamoje Čečėnijoje.
Kad ir kiek ja žavėtumės, mes nenorime tokio naikinimo. Vyksta
Lietuvoje, tiesa, kitoks dvasios naikinimas, bet mūsų valia
jam pasipriešinti kuo slapčiau ir kuo intensyviau. Kraujuojančių
žaizdų gydymas yra vienas priešinimosi būdų tai šviesiosios
Lietuvos paskirtis.
O štai prastumti Lietuvą įnepriklausomybę geriausiu iš įmanomų
kelių, turint prastus bendražygius ir net pačią Lietuvą, didžia
dalimi išgverusią, nemylinčią savęs, tai ne klaida, tai žygdarbis.
Klaidų norintieji lengvai nepasiduoda. Jie net ne visada remiasi
tuo, kad blogas ar per blogas buvo rezultatas tai veiksmas buvęs
klaida. Jie tiesiai ir sako: klaida dėl to, kad padaryta kitaip,
negu jie būtų norėję.
Ir vėl sakantieji beveik nieko nežino. Nežino, ar buvo galima
elgtis taip, kaip jie norėjo. Nežino, ar tikrai reikėjo taip,
kaip norėjo. Nežino, nė kas būtų išėję kitaip padarius. Tai todėl
ir be reikalo kartoja, kad kažkur buvusi klaida.
Pavyzdžiui, priminsime neretą sakymą: reikėjo užsienin nevažinėti,
o kažką tvarkytis namuose. Be pagrindo taip sako. Tarptautinio
įtvirtinimo reikėjo, ir jis įvyko tai ne veltui važinėta. O
viduje ko neįmanoma padaryti, vis tiek nebūtų pavykę, buvus
namuose ar važinėjus. Kas viduje nedirbo, kaip reikia, būtų tą
patį darę namie V.Landsbergis ar užsienyje, o neišvykimai būtų
dar anam įtvirtinimui pakenkę.
Galima užsispirti ir be galo kartoti, kad koks nors veiksmas buvo
klaida. Vis tiek kartojimas nėra įrodymas, o greičiau smegenų
dilinimas. Niekas nepasakys, kaip būtų buvę, kuriuos nors veiksmus
darius kitaip. Galima tik spėlioti, jeigu kam nors to reikia ar
tai naudinga. Supratusiesiems, kad nereikia ir nenaudinga, o dar
ir norintiesiems būti sąžiningiems, tektų pasakyti: mes negalime
įrodyti buvus kokių nors klaidų.
Žengiama į ateitį su visais didvyriais: ir žuvusiaisiais, tiesa,
nesunaikinamai, ir su gyvaisiais. Štai taip, kaip viename S.Lozoraičio
rankraštyje pasakyta: (
) Bent mintimis eikime padėti gėlę prie
kapų visų tų, kurie kovojo, dirbo, kentėjo dėl nepriklausomybės
idėjos. (
) Paspauskime tvirtai ranką tiems, kurie tebėra mūsų
tarpe (Pusbrolis Motiejus, p. 82). Taigi pagarba visiems,
o gyviesiems dar ir galimybė dirbti savųjų parama tą galimybę
suteikia. Kai didvyriai gerbiami, jų atsiranda daugiau tai apsimoka.
Tada nereikia klausti kaip R. Bacho eilutėse:
Juo aukščiau skrenda žuvėdra,
Juo toliau ji mato.
Kodėl tiek mažai žuvėdrų?
Dangus turi būti pilnas jų!
Vaizduokimės ateitį su gausybe
skraidančių žuvėdrų, kurių be laiko nežudysime.
Gražina TRIMAKAITĖ
© 2003"XXI amžius"