Ko nekalbėjo pretendentai
į Lietuvos Respublikos prezidentus
Daugelis iš mūsų su didele atida
stebėjome Prezidento rinkimų (ypač pastarojo, įsiaudrinusiojo
turo) batalijas. Įsižiūrinėjome į pretendentų veidus, asmenybes,
su viltimi ieškodami naujų, nepabodusių ir nuo "ūkiškumo"
pakylėtų akcentų. Laukėme naujų prasmių ir idėjų, atitinkančių
nūdienos pasaulį. Ne tą, apie kurį iki koktumo kasdien kalbėjo
mūsų derybininkai ir skandavo žiniasklaida. Apie kitą, kitų prasmių
ir reikšmių pasaulį. Jokiu būdu nesuvedamą į mokesčių ar pensijų
politiką arba kad ir į nelemtąją "Williams" istoriją.
Ką reiškia vien 2001-ųjų metų rugsėjo 11-osios tragedija? Ją pagimdžiusios
priežastys? Ką reiškia lietuvių tautai vis labiau įsisiautėjanti
stichija, kuri vadinama globalizacija? Kaip atrodysime mes, lietuviai,
su savo valstybe susivienijusioje Europoje? Kaip puoselėjantieji
savo nacionalinį veidą, orūs? O gal taip ir liksime neatsikratę
kumečio sindromo? Tebenešini iš vidaus trūnijančia, mus kaip tautą
naikinančia visuomenės ir valstybės konstrukcija?
Apie tai buvo kalbėta tik užuolankomis. Ir atviriau to, kurį paskui
iš visų pusių puolė širšių spiečius...
Apie ką dar nekalbėjo pretendentai? Drįstu paliesti keletą pačių
reikšmingiausių klausimų. Ir pradėsiu bene nuo skaudžiausio -
nuo demografinės situacijos. Gimstamumas Lietuvoje tebemažėja.
Vidutiniškai vienai šeimai tenka tik po 1,2 - 1,3 vaikelio. Normaliai
tautos reprodukcijai reikėtų 2,1 - 2,2 statistinio vaiko. Pirmasis
skaičius yra dar ir nepatikimas tąja prasme, kad į jį "nepatenka"
trečdalis jaunų žmonių (iki 35 metų), apskritai vengiančių gyventi
šeimomis. O jeigu prisiminsime dar ir tuos 275 tūkst. emigravusiųjų
(ir ne mažesnį skaičių pasirengusiųjų emigruoti)? Didesnė jų dalis
- tai jauni, energingiausi žmonės. Taigi susumavę galime nesunkiai
patikėti kai kurių demografų "juodosiomis" prognozėmis,
kad mūsų, t.y. lietuvių (ir kitų Lietuvoje gyvenančių autochtonų),
skaičius 2050 metais nebesieks ir 1,5 mln. Tuo tenorėjau pasakyti,
kad valstybė neturi demografinės politikos. Žinoma, šalis neliks
tuščia - ją įsisavins kiti, ateiviai.
Visi mes, vyresnieji, stebime jaunimo elgseną ir visi, atrodo,
sutariame: jų vertybių pasaulis, jų pasaulėžiūra daugeliu atvejų
yra keisti ir keliantys nerimą. Gal tai vien pagyvenusiųjų, į
Amžinybę nueinančiųjų murmėjimas? Bet kodėl mes matome visais
kanalais, net vidurinės mokyklos klasių pasirodymuose brutualiai
tvinstančią sekso, seksualinio bravūravimo bangą? Kodėl taip įžūliai
elgiasi nieko prasmingesnio bręstančiam jaunimui neduodanti vadinamoji
estrada? Kodėl, tarkim, Tėvynės, jos istorijos idėja, pačios valstybės
idėja tapo iki patyčių nuvertinta?
Kai aš girdžiu sakant, kad jaunimas į Vakarus emigruoja dėl ekonominės
padėties, aš tuo tikiu tik iš dalies. Dirbu su jaunimu ir gerai
žinau jų nuotaikas: nei jų ugdytojai, nei pati dabartinė ugdymo
sistema, nei politikai jiems, kaip ir sovietiniais metais, neskiepija
Dvasinės Tėvynės suvokimo, apsiriboja vien geografinės Tėvynės
samprata. Lietuvos mokyklose, kaip ir sovietiniais metais, tautinei,
nacionalinei savivokai ugdyti skiriamas menkutis dėmesys. Na,
o ir plačiai propaguojamas pilietinis ugdymas yra formalus ir
pedagogiškai biurokratizuotas. Pasaulio piliečiu būti galima.
Ir reikia. Bet su sąlyga, kad pirmiausia privalu būti savo šalies,
savo Dvasinės Tėvynės nariu. Priešingu atveju papildysi tik paprastų,
tik į savinaudą pasinešusių bastūnų minias. Lietuvių tauta praranda
savo jaunimą!
Ar apie tokį praradimą mūsų pretendentai kalbėjo?
Kiekvienos demokratinės valstybės ir pilietinės visuomenės pagrindas
- vidurinioji klasė. Paanalizuokime pastaraisiais metais priimtus
įstatymus ir pamatysime, kad jie buvo palankesni stambiajam kapitalui.
Specialistų teigimu, viduriniosios klasės lyginamasis svoris per
pastaruosius penkerius metus mūsų visuomenėje " susitraukė"
nuo 35 proc. iki 15-17 proc.! Užtat labai sparčiai augo gerai
apmokamos valdininkijos klasė - deja, ir įžūlumo, ir korumpuotumo
nebeslepianti klasė. Tą iš patirties žinome vos ne kiekvienas.
Kaimas "žemiau pilvo" buvo smūgiuotas iškart po nepriklausomybės
atkūrimo. Įsiaudrinus ir pavadinus niekuo dėtus kaimo žmones kolchozninkais...
Didžioji jo dalis neatsigauna. Ir jau niekada nebeatsigaus. Turės
išmirti praradę tikėjimą savo Tėvyne ir ateitimi. O dalis jų
ir galutinai socialiai degradavę.
Atrodytų, lyg kažkam toks sprendimas,
smūgiuojantis savarankiško gyvenimo įgūdžius praradusiuosius,
labai rūpėjo. Panašiai kaip ir jaunimo nutautinimas, ir jo emigracija.
Suardžius sovietinio kaimo socialinę organizaciją, nebuvo pasirūpinta
bent kiek efektyvesne jos rekonstrukcija. Kad ir sklypininkų kooperavimu.
Kad ir bendruomeniniais santykiais, kaimo lyderiais. Negaluojantis
kaimas su savo sudarkyta kultūra yra paliktas ryti monopolijoms
ir... dvasiniam nunykimui.
Tik širšyno puolamasis išdrįso užsiminti apie tai, kas sudaro
demokratijos pagrindą, - už vietines bendruomenes, už piliečių
saviorganizaciją ir jų gyvinimą. Ir Vakarų praktika rodo, ir pasaulinio
garso mąstytojai tvirtina, kad tai vos ne vienintelis kelias,
kuriuo einant įmanoma tramdyti ne tik partijų politinę bei vadybinę
impotenciją, ne tik jų ir biurokratinių struktūrų, o taip pat
finansinio kapitalo bendrą tarpusavio suokalbiškumą. Tai ir būdas
pasipriešinti kultūros, ypač dvasinio jos kompotento nuosmukiui,
agresyviai slenkančiam materialinių ir juslinių poreikių suabsoliutinimui.
Vietos gyventojų bendruomeninis sutarimas, jų gyvenimo kultūrinis
aktyvinimas - tai ir kelias, įgalinantis saugoti tos teritorijos
istorinę atmintį, širdies šiluma gaivinamų žmogiškųjų santykių
tęstinumą. Suprantama, kad su vietinių bendruomenių ir piliečių
saviorganizacija pačiu glaudžiausiu būdu yra susijusi ir savivalda.
Deja, ji Lietuvoje iki šiol taip ir neįgauna (o gal neduodama!)
europinio kvėpavimo.
Priėjome prie pagrindinio klausimo...
Daugelis šiandien kalba apie globalizaciją. Kaip ją suprasti?
Pirmiausia tai neįtikėtinų tempų kokybinis civilizacijos virsmas!
Tai valstybes, tautas ir jų kultūras skyrusiųjų riboženklių išsitrynimas.
Tai naujos visuotinės žmonių, tautų ir valstybių susisaistymo
formos. Pasakytume - puikios formos. Bet ir pabrėšime: globalizacija,
nepripažindama teritorinės socialinės organizacijos, tuo pačiu
nelinkusi pripažinti šimtais bei tūkstančiais metų formuotos kultūros.
Ji netgi linkusi visą kultūrą paversti vartojamąja preke. Kuo
tada bus prasminga ji pati? Kuo bus gyva tauta, nacija? Kuri ne
tik šiandien, bet ir ateičiai pripažįstama kol kas kaip geriausia
socialinės organizacijos ir politinio solidarumo forma.
Taigi nevalia pamiršti, kad šalia neabejotino pozityvo atsiranda
ir visiškai naujos visuotinių grėsmių, atskirties ir susvetimėjimo
formos. Jos vienodai liečia atskirų šalių grupių tarpusavio santykius
(užtenka priminti, kad ir Vakarų pasaulio, ir varganų Afrikos
šalių santykius). Jos liečia ir kiekvieną, ypač nusilpusios kultūros
tautą, kaip, pavyzdžiui, mus lietuvius. Argi nematome, kad šalia
gobšaus savanaudiškumo, šalia neįtikėtino švaistūniškai prabangaus
gyvenimo - masės nuskurdusių, į neviltį ir net negrįžtamą degradaciją
nusviestų žmonių? Tos poliarinės grupės jau niekada nebeturės
dvasinio ryšio, nors gal ir tebesivadins bendrine sąvoka - lietuviais.
Tauta skaidosi ir išsivaikščioja... Argi to neparodė ir ką tik,
įvykę Prezidento rinkimai? Kurie dar labiau išryškino partijų
ir visuomenės susipriešinimą. Ir daugelio piliečių abejingumą
valstybei.
Aš klausiu: kodėl mūsų pagrindiniai pretendentai į Prezidento
postą, pabrėžtinai kalbėdami apie neabejotinus eurointegracijos
privalumus, taip ir neišdrįso rinkėjams prasitarti apie netradicines
visai naujo tipo grėsmes lietuvių tautos egzistencijai? Kodėl
jie neprašneko apie strategiškai labiau apgalvotą lietuvių tautos
ir jos valstybės koncepciją pasikeitusio pasaulio sąlygomis? Apie
tokią koncepciją, kuri nebūtų suvedama vien į eurointegraciją
(vertintiną tik kaip taktika, o ne kaip savitikslis)? Pretendentai
ir jų aplinka kažkodėl vengė išmintingai valstybiškai įvertinti
ne tik globalizacijos ir eurointegracijos teikiamus pliusus, bet,
kas labai svarbu, ir minusus.
Visus šiuos klausimus akcentuoju dar ir dėl to, kad jie deramu
laipsniu nėra palaikomi ne tik politinių struktūrų, bet ir vadinamosios
didžiosios žiniasklaidos (manau, ir pats skaitytojas yra pastebėjęs,
kad tokie ir panašūs jiems klausimai pretendentų pokalbius vedusių
žurnalistų paprasčiausiai nedomindavo).
Ir dar... Pretendentų kalbose nebuvo net užuominos apie tai, kad
už visų mūsų (taip pat ir už jų - pretendentų) pečių atsirado
galingesnės jėgos, lemiančios mūsų tautos ir jos valstybės likimą.
Ir kaip iš dalies parodėme - ne vien teigiama kryptimi. Ir kad
tą nerimą keliantį neigiamą poveikį (lygiai kaip ir kitas destrukcijas)
įmanoma sušvelninti (santykinai sukontroliuoti) tik bendromis,
suvienytomis valstybės, politinių struktūrų, visuomenės ir pilietinių
organizacijų gyvinimo, jų konsolidavimosi pastangomis.
Ar ne šios ir joms panašios giluminės priežastys prisidėjo, kad
rinkimus laimėjo būtent Rolandas Paksas?
Šiandien turime pagrindą tvirtinti: trečiasis atkurtos valstybės
Prezidentas jau viešai išreiškė susirūpinimą dėl pažeisto nacionalinio
orumo. Jis jau kreipėsi į kultūros ir mokslo visuomenę, siūlydamas
kuo aktyviau prisidėti prie nacionalinio pasididžiavimo ugdymo
programos. Šie elementai, lygiai kaip ir susirūpinimas valstybės
vidaus padėtimi, skambėjo ir jo rinkimų kalbose. Tai išties viltį
žadinantys žingsniai. Mes galime tik prisibijoti lietuviškosios
inercijos. Mes taip pat žinome daugelio standartinių programų,
kurios nelabai paisydavo socialinio konteksto, likimą...
Bet apie visa tai turi mąstyti ne tik išrinktasis Prezidentas.
Bet ir mes visi - piliečiai.
Prof. hab. dr. Romualdas
GRIGAS
Lietuvių pilietinių organizacijų Forumo garbės pirmininkas
© 2003"XXI amžius"