Alternatyva globalizacijos
negatyvui: subalansuotos raidos principai
Galima viską, visą socialinį vyksmą,
taip pat ir socioetnogenezę (šiuolaikinę tautodarą) palikti savieigai.
Galima imituoti arba net tam tikrame lygmenyje reguliuoti, kontroliuoti
globalizacijos įsisiūbuojamą vyksmą. Pagaliau galimas ir trečias
įsivaizduojamo, projektuojamo socialinio vyksmo kelias. Tegu jis
bus tam tikra prasme ir iliuzinis, ne visai realus. Bet mes žinome
ir tikime žmonėmis įgimta kryptingumo paieška, siekiu kontroliuoti
situaciją. Toks siekis visada grindžiamas mintimi, jos apmąstyta
ir siūloma perspektyva.
Nepretenduojame nei į užbaigtą mintį, nei į jos pagrindu kuriamą
viziją, nei į tokios vizijos visišką realumą. Juolab nepretenduojame
į orakulus. Bet mes suvokiame pribrendusią būtinybę ieškoti išeities
iš tos situacijos, kurioje esame atsidūrę, esame nusviesti. Todėl
ir toliau dėstomus principus (prolegomenus) siūlome priimti tik
kaip medžiagą, galinčią stimuliuoti visų mūsų mąstymą mąstymą
apie tai, kaip atsidūrus tamsioje patalpoje rasti išėjimą. Žinoma,
ne į ryškios saulės apšviestą plotą, bet nors į tą patalpą, kurioje
bent spindėtų šviesą, šilumą ir viltį nešantis šaltinis.
Taigi pabandėme glausta forma apibūdinti sąvadą principų, kuriais,
mūsų supratimu, turėtų būti grindžiama bendroji gyvoji tautos
kultūra. Manau, kad jų išraiška yra netgi pakankamai instrumentali.
Tai, yra jais remiantis, mes galėtume tam tikra prasme (pirmiausia,
žinoma, sociologiniu aspektu) vertinti ne tik bendrą socioetnosistemos
funkcionalumą, bet ir atskirų institucijų: švietimo, ugdymo, studijų,
vadybos bei administravimo ir net politinių partijų veiklos strateginį
kryptingumą, jų vykdomų funkcijų rezultatyvumą.
Atvirumo principas. Tauta, nacija, supantis pasaulis nuolat kinta,
vis kitaip struktūrizuojasi, institucionalizuojasi keičia ne
tik savo išorinį veidą, bet ir substancionalumą. Šis principas
teigia, kad tauta gali evoliucionuoti tik būdama atvira tokiam
pasauliui, imli. Tačiau tą atvirumą ir imlumą nereikėtų sutapatinti
su atlapumu, su viską ir visokiausių įtakų toleravimu. Mėgdžiojimas,
mechaniškas sekimas kitų pėdomis nuostolingas jau tuo, kad slopina
gyvybingąsias, kuriamąsias galias. Atvirumą bei imlumą reikėtų
suprasti dar ir kaip sociosistemos atrankinę reakciją į išorinio
pasaulio metamus iššūkius, kaip sugebėjimą atsirinkti ir adaptuoti
savoje subkultūroje tai, kas gali sustiprinti, tarkim, tautos,
kaip unikalios socialinės bendrijos, išlikimą ir kultūros bei
civilizacijos prasme visavertį evoliucionavimą bei integravimąsi
pasaulio bendrijoje; gausinti jos indėlį į visuotinę kultūrą.
Žmogus gyvena ir sąveikauja mikrogrupėje (šeimoje, bičiulių draugijoje,
bendradarbių kolektyve). Mikrogrupė teritorinėje bendruomenėje,
o ši tautoje, pastaroji - pasaulyje. To gyvenimo rezultatas
priklauso ne tik nuo atvirumo supančiam pasauliui, bet ir nuo
sąveikaujančių pusių pasirengimo tokiam gyvenimui. Kuo spartesnė
aplinkinio pasaulio kaita, tuo didesnio pasirengimo ir atvirumo
tas pasaulis reikalauja iš savo subjektų. Tačiau, kaip gamtoje,
taip ir socialiniame pasaulyje, subjektas negali ištirpti, jis
turi išlaikyti savo veidą pasirūpinti savo identitetu. Priešingu
atveju ir atvirumas, ir sąveikavimas praranda savo prasmę jis
veda į individualybės ir įvairovės susinaikinimą. Atvirumas provokuoja
konkurenciją, identiteto paiešką. Ne tik provokuoja, bet ir suteikia
identitetui statybinės medžiagos.
Adekvatus dialogo su pasauliu principas. Tiek išorinis, tiek ir
savas pasaulis kultūros požiūriu yra daugiasluoksniai. Ne tik
skirtingi pasauliai nesutampa painiodami, komplikuodami jų sąveikavimą,
bet ir savasis pasaulis, pradedant individu, asmenybe, yra prieštaringas.
Toks individo prigimtinis prieštaringumas neišvengiamai persiduoda
socialinės organizacijos elgsenai...
Kita vertus, regime pakankamai skirtingas pagal socialinį vyksmą
bei kultūros brandą eismo juostas. Reikėtų palyginti, pavyzdžiui,
Lietuvą su Vakarų Europos šalimis. Toks pokyčių bei skirtybių
pobūdis diktuoja būtinybę išmintingai sekti, konstruoti ir pastoviai
tikslinti vykstantį su išoriniu pasauliu savo dialogą: teisingai
įvertinti ir savo, ir kito pasaulio (kuriame integruojamės)
socialinį kontekstą. Ir viena, ir kita pusė gali disponuoti gana
skirtingu kultūriniu potencialu. Kitais žodžiais tariant, būtina
mokėti kitame pasaulyje gyventi, mokėti pateikti jame ir save,
ir jausti jį savyje. Adekvataus kitam pasauliui ir savo galimybėms
dialogas nusako civilizuotos, brandžią kultūrą pasiekusios tautos
būvį.
Šis principas akcentuoja gebėjimą suvokti ir savo, ir aplinkinio
pasaulio socialinio laiko bei socialinės erdvės kontekstą (ir,
žinoma, nusiteikimą jį analizuoti). O taip pat, remiantis tuo
kontekstu bei jo suvokimu, sugebėjimą formuoti socialinio veiksmo
programas ir sąveikavimą su kitais.
Ir individo, ir sociumo lygmenyje adekvačiam dialogui įgyvendinti
reikalingas trečiasis balsas. Jeigu individo lygmenyje juo gali
būti koks nors autoritetas (personifikuotas ar ne), kokia nors
filosofinė doktrina ar religinė dogma, tai sociumo (tautos, valstybės)
lygmenyje viskas sudėtingiau. Čia tampa reikšmingu pats aplinkui
vykstantis civilizacinis vyksmas, jo kryptingumas, jo prasmingumo
suvokimas.
Konsenso (pilietinio sutarimo) kultūros principas. Jis orientuoja
į tai, kad socialiniai vienetai (institucijos, organizuotos žmonių
grupės, atskiri asmenys) turėtų sąveikauti atsisakydami vienos
kurios pusės (ypač disponuojančios didesnėmis galiomis) dominavimo;
turėtų elgtis ne nurodinėjant, kokią poziciją kitai užimti, bet
postuluojant abipusę įtaką bei supratimą siekiant visoms pusėms
priimtino sprendimo.
Nuo konsenso kultūros sklaidos priklauso ir sugyvenimui privalomo
bendruomeniškumo norma ir socialiniam veiksmui būtinos informacijos
bei patirties apsikeitimas, užtikrinantis efektyvesnių sprendimų
priėmimą bei jų įgyvendinimo praktiką, ir pagaliau socialinė darna.
Konsenso kultūra padeda įveikti spontaniškai, dėl socialinės raidos
netolygumo atsirandantį susvetimėjimą, susipriešinimą. Apskritai
nuo šios kultūros žymia dalimi priklauso ir eilinių tautos (socioetnosistemos)
narių jungtis, ir visuomeninių bei politinių struktūrų sąveika,
ir valstybės institucijų veiklos darnumas. Konsenso, arba pilietinio
sutarimo, kultūra vaizdžiai nusako integralumo, sinergiškumo,
gyvybingumo sklaidos laipsnį.
Pravartu taip pat pabrėžti, kad konsenso kultūros dėka mes galime
atsekti dar ir visuomenės atvirumo, jos pilietinės brandos laipsnį,
o taip pat tautos (nacijos) ir jos valstybės tarpusavio suartėjimo,
t.y. vienovės laipsnį.
Komunitarizmo ir privatumo dermės principas. Žmogus socialinis
gyvulys, yra teigęs Aristotelis. Žmogaus prigimtyje kirba bendruomeninio
sugyvenimo pradas. Jis prasiveržia pačiais įvairiausiais pavidalais
nuo fizinės savisaugos užsitikrinimo iki gyvenimo įprasminimo
meno formomis. Tačiau žmoguje vienodai kirba ir individualybės
realizavimo siekis, egocentristinės pozicijos įtvirtinimo siekis
(ypač jis ryškus vakariečių arba indoeuropiečių prigimtyje).
Susiklosčius palankesnėms, saugesnėms gyvenimo sąlygoms ir išsiskleidus
vartojimo agresijai, egocentristinis žmogaus prigimties pradas
ima blokuoti bendruomeniškumą, bendruomeninių interesų paisymą.
Tai viena priežasčių, kodėl, suirus komunizmo ideologija grįstai
politineiekonominei sistemai, komunitarizmo (išreiškiančio dar
ir bendruomeniškumą) idėja net Vakarų pasaulio šalyse įgauna kitokią,
palankesnę interpretaciją (ir paklausą). Šis principas teigia,
kad turi būti laikomasi tam tikros dermės tarp individualių ar
grupinių (privačių) interesų ir bendrųjų, arba bendruomeninių
(komunitarinių), interesų. Jis akcentuoja dėmesį į tai, kad pirmųjų
persvara, jų dominavimas atsirado nunykus bendruomeninei sanklodai
(t.y. Gemenschaft visuomenės tipui) ir kad susiformavo egoizmu,
savanaudiškumu paženklintas, pasaulinės kapitalizmo sistemos išpuoselėtas
vartojimo ir juslinių poreikių tenkinimo kultas. Jis pažeidžia
ne tik būtiną socioetnosistemos integralumą, jos apibrėžtumą,
bet ir gerokai destabilizuoja bendrąją socialinę situaciją. O
per tai apsunkina ir individualių ar grupinių interesų bei tikslų
siekimą. Individualizmo, privatumo dominavimo atveju bendrieji
tautos, visuomenės (ir net civilizacijos) egzistenciniai tikslai
išsprūsta iš akiračio. Esama pagrindo teigti, kad komunitarizmo
ir privatumo santykis šiandien yra pažeistas komunitarizmo nenaudai.
Dvasingumo (idealiųjų vertybių) ir materialumo (daiktiškojo pasaulio)
dermės principas. Žmogus iš gamtos pasaulio išsiveržė ne tik įrankių
ir technologijų dėka, bet ir kurdamas kultūrinio elgesio normas,
kultūrinės atminties, o taip pat ir transcendencijos įprasminimo
simbolius. Be šių simbolių technologiniai laimėjimai greičiau
primena tobuliausiai organizuotų bendruomeninių vabzdžių gyvenimą.
Jau neandertalietis gyveno kurdamas tuos simbolius ir susimąstydamas
apie savo gyvenimo prasmę. Jau jo dvasia bandė įveikti kūno (materialumo)
jam uždėtą kiautą (narvą).
Šiuolaikinė agresyviai nusiteikusi kornukopija (materialinių ir
juslinių poreikių kultas, jų suabsoliutinimas), instrumentinio
proto (proto, visur ieškančio ir siekiančio vien apčiuopiamos
naudos) ekspansija, rodos, yra nusiteikusi iš pamatų sugriauti
tą dvasinės kultūros palikimą, kurį dabartinėms tautoms ir žmonijai
yra palikusios ankstesniais šimtmečiais ir tūkstantmečiais gyvenusios
kartos.
Žinoma, mes turime blaiviai mąstyti ir pripažinti, kad negali
būti kūrybos be griovimo; naujo, tobulesnio įteisinimas be seno
nurašymo. Bet nesunku pastebėti, kad toks griovimas arba nurašymas,
spartėjančių pokyčių ir lenktyniavimo sąlygomis, pavirsta savotiška
manija ir lenktyniavimu griaunant net ir tai, kas apskritai sudaro
žmogaus, tautos kultūros ir civilizacijos egzistencijos pagrindą.
Šis principas akcentuoja socialinį atsargumą ir elgsenos, veiksmo
saikingumą, kuriuo turėtų vadovautis ypač tie, kurie disponuoja
vadybinėmis, informacinėmis ir finansinėmis galiomis.
Segmentacijos (diferenciacijos) ir vienijimosi (integracijos)
dermės principas. Postmodernus visuomenės būvis neįsivaizduojamas
be skaidymosi, be segmentacijos, be atskirų fragmentų specializuoto
arba individualizuoto (netgi aiškiu savanaudiškumu paženklinto)
funkcionavimo. Čia nesvarbu, ar tai būtų superstambaus, teritorialaus
sociumo ar tik darbo kolektyvo lygmuo. Segmentacijos sklaida įtvirtina
atskirų fragmentų, atskirų socialinių monadų gausesnį kūrybinių
galių pasireiškimą, jų plėtrą. Visa tai vyksta dar ir socialinės
trinties, socialinių įtampų, atsirandančių tarp savąsias pozicijas
energingiau užimančių ir jas ginančių segmentų, dėka. Segmentacija
išreiškia demokratiškumo dimensiją, jos praktinį įteisinimą ir
įsiteisinimą. Pagaliau socialinė segmentacija sutampa su pačios
gamtos pastangomis kurti ir įteisinti įvairovę.
Betgi segmentacija reiškia ir nesusikalbėjimo, atskirų monadų
fragmentų susvetimėjimo, jų tarpusavio konkurencijos ir kovos
sklaidą. Ji, peržengusi tam tikras ribas, patį sociumą daro nebeorganizuotą
ir nebepajėgų spręsti ne tik strateginio pobūdžio, t.y. ilgalaikes
programas, bet ir vien taktinio pobūdžio uždavinius.
Taigi su segmentacija, kaip socialinio gyvybingumo forma, aktualėja
ir segmentus jungiamosios medžiagos paieška, jos įtvirtinimas.
Kiekvienu konkrečiu socialiniu laiku ir kiekvienoje konkrečioje
teritorijoje (ar sociume) ši medžiaga bus kitokia. Taip pat vienokio
pobūdžio ji bus neformaliųjų santykių lygmenyje ir kitokio formaliųjų.
Vienokio pobūdžio ji bus individų bendravimo, kitokio pragmatinius
uždavinius sprendžiančių organizacijų ir dar kitokio visos valstybės
lygmenyse. Aišku viena: jungiamoji medžiaga ( integracija) negali
būti grindžiama vien pragmatiniais, vien žmonių materialaus ar
juslinio gyvenimo inspiruojamais interesais.
Kultūros normatyvumo bei modulumo dermės principas. Postmoderniajam
pasauliui būdinga ne tik kultūros eksteritorialumas, bet ir jos
fragmentiškumas, laikinumas, kaleidoskopiškumas, įvairių formų
mimikrija (lankstus prisitaikymas prie aplinkybių, netgi atsisakant
savojo autentiškumo ar individualybės), nuolatinė socialinių struktūrų
ir jų funkcionalumo kaita, sociomutagenezė ir pan. Tai - objektyvūs,
spartėjantį socialinį vyksmą lemiantys, jį nusakantys moduliniai
reiškiniai. Bet tai nereiškia, jog jie gali būti paleisti savieigai
ir jiems duota visiška laisvė užkariauti visas socialinės organizacijos
erdves.
Modulumo ir normatyvumo dermės principas teigia, jog modulumą
nusakantys reiškiniai gali (ir privalo) egzistuoti, gali (ir privalo)
būti pripažinti su viena imperatyvinio pobūdžio sąlyga. Intensyvių
transformacijų, taip pat akivaizdžiai besiplėtojančių socialinių
deformacijų (neigiamo pobūdžio reiškinių) sąlygomis privalu skirti
kur kas labiau sutelktą dėmesį bendrosios kultūros, veikiančios
socialinę elgseną, normatyvumui įtvirtinti, jai sunorminti. Privalu
atsakingiau pasirūpinti pamatinių humanitarinių, tarp jų ir tautinės,
nacionalinės kultūros tęstinumą palaikančių vertybių išsaugojimu,
taip pat ir etnokultūriniu paveldu bei jo praktiniu panaudojimu.
Neįmanoma tikėtis ateities, kaip ir neįmanoma tikėtis socialinės
tvarkos, didesnio egzistencijos prasmingumo, jeigu įsigali pozicija
(ypač pamėgta žiniasklaidos), kuri neigia, nurašo ne tik praeitį,
bet ir ypač akcentuoja modulinę kultūrą, vien modulinį socialinio
vyksmo subjekto pasirodymą, jo elgsenos konstravimą.
Intelekto ir veiksmo dermės principas. Jis teigia, kad, modernėjant
pasauliui, visuomenės intelektas vis labiau lemia jo likimą ir
ypač pabrėšime negausios tautos, jos autentiškumo, savosios
nišos civilizacijoje likimą. Socialinis pasaulis ne tik spartėjančiai
kinta, bet ir sudėtingėja jo struktūros bei vyksmo sąlygos. O
tai reiškia, kad intelekto vaidmuo yra ypatingas, išskirtinis.
Tai taip pat reiškia, kad nūdienos pasaulyje daugiau laimi ta
šalis, ta tauta, kuri sugeba ne tik sėkmingiau, plačiau plėtoti
intelektualinę kultūrą, bet ir suranda geresnius ekonominius,
politinius, teisinius, socialpsichologinius ir kitus būdus, kaip
susieti intelekto ir veiksmo struktūras. Savo esme šis principas
byloja dar ir apie kūrybinės mažumos padėtį, jos realų dalyvavimą
visuomenės ir valstybės gyvenime.
Mes žinome, kad žmogaus mintis lemia jo veiksmą. Analogiškai tam
teiginiui galėtume teigti, kad tautos intelektualinė kultūra turėtų
lemti jos struktūrų, ypač valstybinių, veiklą, jos kryptingumą.
Tačiau taip yra tik iš dalies... įsitvirtinus socialinėje organizacijoje
struktūroms, kurios disponuoja finansinėmis, politinėmis ir žiniasklaidos
galiomis, intelektualinės struktūros atsiduria paraštėse, netgi
užribio zonoje. Jų potencialas dažniausiai panaudojamas tik tiek,
kiek tai sutampa su anomis galiomis disponuojančių struktūrų interesais.
Intelektualinės struktūros ima gyventi savu, į ezoteriškumą linkusiu
gyvenimu arba, negaudamos pripažinimo ir išėjimo į socialinę areną,
pasiduoda degradacijos bacilai. Tuo tarpu spartėjanti raida ir
jos prieštaringumas akivaizdžiausiai byloja apie minties, ypač
strateginės bei kritinės minties, aktualumą, teisingiau jos
stygių.
nukelta į 3 p.
Tautinės (nacionalinės) kultūros ir supranacionalumo dermės principas.
Vienas pagrindinių modernaus pasaulio bruožų jo supranacionalumas.
Šis bruožas objektyvus reiškinys, imanentinė socialinės evoliucijos
savybė, persmelkianti visų tautų ir kultūrų, žengiančių modernizacijos
keliu, gyvenimą. Tačiau ir civilizacija, ir kultūra gali būti
gyvybingos ir prasmingos tik savo įvairove, invariantiškumu. Įvairovė,
kultūrų invariantiškumas (multikultūrizmas) padeda atsirasti civilizacinėms
trintims, įtampoms, kurios ir suteikia civilizacijai didesnį gyvybingumą.
Šis principas veiksmo subjektus orientuoja į tai, jog tautinė
(nacionalinė) kultūra, taip pat kaip ir supranacionalinė, turėtų
persmelkti visas žmogaus, visuomenės gyvenimo, o taip pat valstybės
raiškos formas bei erdves. Tuo pagrindu turėtų būti adaptuojamos,
transformuojamos įtakos, tarp jų ir tos, kurias sukelia technologinė
modernizacija ir globalinė politinė integracija. Toks įtakų nacionalizacijos
pobūdis gali suteikti socioetnosistemai (tautai) ne tik būtiną
unikalumo, identiteto tęstinumo moderniajame pasaulyje laipsnį,
bet ir apskritai taip didinant jo gyvybingumą pagausinti ir
jo autentišką indėlį į bendrą kultūros ir civilizacijos lobyną,
tai yra pačiai civilizacijai suteikti didesnį humanistinį prasmingumą.
Tauta gyvena pasaulyje ir pasaulis tautoje. Vargu ar įmanoma
surasti sterilią nuo kitų kultūrų įtakos tautinę kultūrą. Kiekvienas
jos elementas atkartoja šalia esančių kultūrų elementus, išsiskirdamas
tik tam tikrais lokalumo pagimdytais niuansais.
Supranacionalumas, įgaudamas vis didesnę jėgą, griauna tautiškumo
statytas ir puoselėtas užtvaras, riboženklius. Tačiau pati socialinės
organizacijos prigimtis padės atsirasti ir skatins naujesnes,
modernesnes lokalinės, o tuo pačiu ir tautinės (nacionalinės)
kultūros pasireiškimo formas.
Tautos ir valstybės vienovės (darnos) principas. Absoliuti dauguma
Europos valstybių remiasi kuria nors viena tauta, dažniausiai
etnine, rečiau politine. Tauta, atlikdama kultūrinio integralumo
bei politinio solidarumo funkcijas, valstybės karkasui suteikia
stabilumą, o per valstybę užsitikrina ir savo pačios tęstinumą.
Valstybė tautos savitaigos, saviraiškos ir sąveikavimo su pasauliu
būdas, labiau su gyvenimo praktika susijusių problemų sprendimo
būdas.
Tačiau valstybė, kuri siekia civilizuotai evoliucionuoti, privalo
puoselėti tautinę, nacionalinę savivoką, savimonę jau vien dėl
to, kad pateisintų savo pačios egzistavimą, jokiu būdu nesuvedamą
vien į pragmatinių uždavinių sprendimą. Valstybė pasaulio kultūrinės
įvairovės įtvirtinimo ir puoselėjimo mechanizmas. Valstybė, kuri
atitrūksta nuo tautos, kaip dvasinėmis vertybėmis grindžiamos
bendruomenės, neišvengiamai išsigimsta: jos struktūros biurokratizuojasi,
korumpuojasi, pragmatiškumas ir savinauda agresyvėja, sustiprėja
negatyvo sklaida pasauliui, silpsta jo kultūrinis, ypač dvasinis
matmuo.
Tautos ir valstybės abipusis ryšys, vienovės siekis gali būti
realizuojamas plėtojant ne tik pilietines organizacijas, vietines
bendruomenes ir savivaldą. Nors tas kelias būtinas dėl to, kad
išreiškia ir visuomenės, ir pačios valstybės demokratinės kultūros
plėtojimą. Šiuolaikiniame spartėjančių kokybinių pokyčių pasaulyje
ne mažiau yra svarbus intelektualinės (aukštosios) kultūros ir
jos nešėjos - vadinamosios kūrybinės klasės kūrybinės mažumos)
plėtojimas bei jos realusis statusas. Būtent tokios kultūros dėka
ir gali būti užtikrinama ir moderni nacionalinė savivoka, ir geidžiama
tautos ir valstybės vienovė.
Prof.habil.dr. Romualdas
GRIGAS
Socialinių tyrimų institutas
© 2003"XXI amžius"