Lietuvos pritapimas prie
Europos ir energetika
Šiemet minėsime Lietuvos valstybingumui
labai svarbią sukaktį - Mindaugo karūnavimo 750-ąsias metines.
Romos popiežiaus Inocento IV bulės 1251 metais pripažino Mindaugo
krikštą, paskelbė Lietuvą šv. Petro lenu ir numatė jos valdovo
vainikavimą karaliumi. Lietuva tapo pripažinta krikščioniškąja
valstybe ir priimta į Europos politinę sistemą.
Istorikai tokį įvykį vadina pritapimu prie Europos. Tokių pritapimų
mūsų istorija žino ne vieną tiek viduramžiais - Vytauto laikais
ir vėliau, tiek pirmosios Lietuvos Respublikos metu - XX a. pradžioje.
Nors Strasbūro Šv. Petro bažnyčios XV a. pradžios freskoje Europos
šalys žygyje prie Kristaus kryžiaus alegoriškai vaizduojamos raitos
ant žirgų, o Lietuva eina paskutinė ir pėsčia, iškalbingas pats
liudijimas: Lietuva nuo senų laikų buvo Vakarų civilizacijos dalis,
pripažinta valstybė ir atskira bažnytinė provincija. Tai reikštų,
kad, kiek pėsčia paėjusi, Lietuva irgi raita jotų.
Pastarasis Lietuvos pritapimas prie Europos arba, laikraščių kalba
kalbant, integracija į Europos Sąjungą ir NATO turėtų vainikuotis
priėmimu į šias sąjungas 2004 metais, nes pakvietimas gautas 2002-ųjų
pabaigoje. Šiuolaikinis pritapimas - integracija - įstojimas į
modernią ir demokratinę Europos Sąjungą - sudėtingas ir ne vienerių
metų išbandymas. Mindaugo laikais užteko popiežiaus bulės, žmonių
nuomonės klausti nereikėjo. Mūsų įstojimo kelyje 2003 metais turėsime
peržengti referendumo (stoti ar nestoti į ES) slenkstį ir įveikti
Rytų kaimynų įtaką tiek politikos, tiek ekonomikos, visų pirma
energetikos, sritims.
Kodėl kalbėdami apie Lietuvos pritapimą prie Europos - integraciją
į Europos Sąjungą - minime energetiką? Energetika tai XX amžiaus
įtakos veiksnys, pakeitęs, o dažnai ir iškreipęs valstybių vystymąsi.
Lietuvos atveju sovietų okupacijos sąlygomis energetikos plėtrai
įtakos turėjo imperijos interesai, lėmė geografinė padėtis ir
mūsų žmonių aktyvumas, nes tautoje puoselėta nepriklausomos valstybės
viltis. Gal dėlto iš sovietų laikų paveldėjome sąlyginai didžiausią
Rytų Europoje, skaičiuojant vienam gyventojui, energetinį ūkį,
nors savų energetinių išteklių-žaliavų turėjome mažiausiai. Be
to, šis ūkis ganėtinai neveiksmingas, nelankstus reguliavimui
bei valdymui, parametrai iki šiol neatitinka europinių standartų,
gi elektros dažnis reguliuojamas iš Volgos hidroelektrinių.
Esame stipriai susieti su Rusijos energetinėmis sistemomis. Mažai
daroma tiems saitams atpalaiduoti. Nuo nepriklausomybės atkūrimo
nė viena Lietuvos vyriausybė nesiėmė ryžtingų priemonių sumažinti
išlaidas energetikai. Energijos tausojimas netapo valstybine energetikos
politika. Kai kurie politikai vis dar primena, kad mes už dujas
mokame pigiau nei Vakaruose, bet tada kodėl mūsų miestuose gyventojai
už vieno kvadratinio metro šildymą moka brangiau nei Vokietijoje?
Atsakymas paprastas - dėl didelių nuostolių. Kai energetiniai
ištekliai tiekiami iš vienos šalies ir nėra alternatyvos, susidaro
galimybė daryti ekonominį ar net politinį spaudimą.
Europos Sąjungos šalys, nors ir būdamos vienoje bendrijoje, vadovaujasi
savais įstatymais, taip pat apibrėžiančiais energetinę nepriklausomybę.
Pvz., Danijos įstatymai nurodo, kad iš vienos šalies galima įsivežti
ne daugiau kaip 20 proc. energetinių išteklių. Prancūzija energetinę
nepriklausomybę stengiasi išlaikyti vystydama branduolinę energetiką,
o dujas gauna įvairiais pavidalais iš keleto šalių. Vokietija
riboja dujų tiekimą - iš vienos šalies ne daugiau kaip trečdalį.
Kaipgi mūsų Baltijos kaimynai? Suomija nemažai elektros energijos
importuoja iš Rusijos, bet žymią dalį pasigamina pati, taip pat
ir dviejose AE, turi 200 km ilgio elektros kabelinę jungtį su
Švedija per Botnijos įlanką. Lenkija turi savo anglį, net savų
dujų, dalį importuoja, o prieš metus elektros kabelis sujungė
Lenkiją su Švedija Baltijos jūros dugnu. Estija remiasi savo degiaisiais
skalūnais, iš jų gamina elektros energiją. Latvija ant Dauguvos
turi hidroelektrinių kaskadą, kurių bendra galia penkiolika kartų
viršija Kauno hidroelektrinę. Dujų tiekimą ir dujų atsargas Latvija
reguliuoja panaudodama didžiulę dujų saugyklą. Dalį reikiamos
elektros energijos perka Estijoje ir Lietuvoje. Todėl Latvija
jaučiasi nepalyginamai tvirčiau ekonominėse ir politinėse derybose.
Lietuva - vienintelė šiame Europos regione valstybė su 90 ir daugiau
procentų priklausomybe nuo Rusijos energetinių žaliavų. Ją lengviausiai
paveikti per energetiką. Plačiai žinomas atvejis, kai Rusijos
ambasadorius Venesueloje bandė atkalbėti tuometinį Lietuvos premjerą
A. Šleževičių nepirkti iš ten orimulsijos, alternatyvaus kuro,
kurį deginame Elektrėnuose. Pradėjus deginti orimulsiją, Rusija
mums sumažino dujų kainą. Laimėjome, nes buvome ryžtingi.
Kitas atvejis - Ignalinos atominė elektrinė (IAE). Branduolinė
energetika visai neblogas dalykas. Tačiau paveldėjome tokius
branduolinius reaktorius, kurių saugumas netenkino Europos Sąjungos
reikalavimų, jie tapo pagrindine kliūtimi integracijos kelyje.
Tariamai pigi IAE elektros energija, kai skaičiavimuose neįvertinamas
neigiamas poveikis, atidirbto kuro laidojimas ir kita, - tai tarsi
nemokamas gydymas, kuris neveikia be papildomų išlaidų ir be dotuojamų
brangių vaistų. Prieš dešimtmetį suteiktos IAE privilegijos ir
išimtinė teisė gaminti elektros energiją pabrangino šilumos kainą
vartotojams Vilniuje ir Kaune vos ne dvigubai. Kur dar skolos
už Baltarusijai pateiktą elektros energiją - jos kažkur tirpo,
buvo perparduodamos, tapo labdara Europoje nepripažintam režimui
palaikyti.
Ir vis dėlto galime pasidžiaugti, kad Lietuvos valstybės ir užsienio
šalių pagalbos dėka pavyko žymiai pagerinti IAE saugumą. Net rusų
specialistai stebisi įdiegta technologija, kuri kainavo ne vieną
šimtą milijonų litų.
Dar vienas pavyzdys. Greitai bus dešimtmetis, kai kalbama apie
elektros tiltą su Lenkija, tiksliau, jungtį su Vakarų Europos
energetikos sistema per Lenkiją. Buvo svarstomi įvairūs variantai,
lankėsi investuotojai. Buvo daug aistrų, kalbų, bet tik ne politinės
valios. Visa paslaptis ta, kad ši jungtis nebuvo naudinga Rusijai.
Vietoje jungties Rusija bandė mums primesti visai bevertę penkiašalę
sutartį, kurią atmetė laikinosios premjerės I. Degutienės vadovaujama
Vyriausybė. Tačiau tas laimėjimas pasirodė esąs tik laikinas,
nes po poros metų sutartį pasirašė dabartinio Seimo įgaliotieji.
Baltijos žiedo ir jungties su Lenkija istorija surašyta į storus
tomus. Ne viskas šioje istorijoje gražu. Kai kurie skaičiavimai
rodo, kad Baltijos valstybių (Lietuvos, Latvijos, Estijos) energetinių
sistemų atskyrimas nuo buvusios (ir esamos) sovietinės energetinės
sistemos Rusijai kainuotų milijardą eurų, nes jai reikėtų pertvarkyti
savo energetinę sistemą, peržiūrėti Kaliningrado srities elektros
energijos tiekimą. Štai ir visa politika, nes milijardas eurų
- net ir Rusijai dideli pinigai, nepalyginamai didesni už penkis
milijonus dolerių, išleistų per Lukoil propogandai prieš Williams,
ar net už kelis milijonus, pamėtėtus Lietuvos Prezidento rinkimams...
Iš Lietuvos energetikos nori uždirbti daug kas. Netgi Kauno miesto
taryba buvo apgauta ar pati apsigavo, įteisindama pasiūlymus,
kad, pardavus Kauno šiluminę elektrinę rusų koncernui Gazprom,
bus gautos didžiulės investicijos, gaminama žymiai daugiau elektros
energijos, kurią bus galima eksportuoti į Kaliningradą. Investicijos
įstrigo, nes Rusija pradėjo statyti naują elektrinę Kaliningrade
ir jai nereikės elektros iš Kauno.
Rusijos korta buvo panaudota siekiant įtvirtinti užsienio valstybės
monopolį, nors LR Nacionalinio saugumo pagrindų įstatyme aiškiai
parašyta: Aprūpinimas energetiniais ištekliais negali būti perduotas
šalių, iš kurių šie ištekliai tiekiami, subjektų kontrolei (minimo
įstatymo Priedelio 4 skyrius).
Lieka paskutinis klausimas, gal daugiau retorinis: Lietuva - NATO
narė, Europos Sąjungos narė, o Lietuvos energetika - Rusijos rankose?!
Šis klausimas ypač išryškėjo 2002 metų gruodžio pradžioje Vilniuje
įvykusio pasitarimo su Rusijos jungtinės energetikos sistemos
atstovais metu. Visi rodyti žemėlapiai ir toliau pateikia Baltijos
šalis kaip Rusijos įtakos zoną su rusiškais elektros energijos
parametrais. Lietuvos Respublikos įstatymai ir norminiai aktai
teigia kitaip. Taigi, nors kvietimą į ES turime, energetikos integracijos
problemos lieka. Reikia politinės valios šiam klausimui spręsti.
Kai kurie Lietuvos mokslininkai ir politikai energetiką mato ekonomikos,
o ne nacionalinio saugumo akimis, ne valstybiškai. Tam sukurtos
savos teorijos, jos net įteisintos Seimo nutarimu. Norėtųsi paklausti,
prie kurios Europos dalies norime pritapti - prie Europos Sąjungos
ar likti prie senosios sistemos?
Šie ir kiti klausimai bus aptarti
vasario 21 dieną (penktadienį) 11 val. konferencijoje Lietuvos
energetikos integracijos į Europos Sąjungos ir NATO struktūras
problemos, kuri vyks Vytauto Didžiojo universiteto didžiojoje
salėje. Įėjimas laisvas. Kviečiame visus dalyvauti.
Arimantas DRAGŪNEVIČIUS
© 2003"XXI amžius"