Sadamo Huseino kova
Pastaruoju metu viso pasaulio
žmonių akys su įtampa ir baime seka įvykius Artimuosiuose Rytuose.
Laikotarpį nuo JT inspektorių darbo Irake pradžios iki galimų
karo veiksmų į vieną ar kitą pusę pakreips diplomatinės pastangos.
Transatlantinės bendruomenės narės ir kitos civilizuotos šalys
žūtbūt stengiasi išvengti JAV savivalės Irake. Vašingtonui rūpi
ne tiek nuversti Sadamą Huseiną ir išvalyti šalį nuo jo diktatoriško
režimo, kiek imtis Irako kontrolės karui pasibaigus. Tačiau S.Huseinas
nė neketina trauktis be kovos.
Po visuotine masinio naikinimo ginklų psichoze slypi atviras JAV
noras pakeisti valstybinę Irako santvarką. Apie šį tikslą Amerikos
vyriausybė paskelbė iškart, mesdama rimtus kaltinimus Irakui.
Oponuojantys karui Irake Europos ir islamo šalių gyventojai vylėsi,
kad JT organizuojamos masinio naikinimo ginklų paieškos sulaikys
JAV nuo jos ketinimų. Pagaliau tapo aišku, jog ši karo išvengimo
strategija nepadės pasiekti tikslo, todėl pereita prie antrojo
plano: įtikinti Irako diktatorių pasiduoti ir pasitraukti iš posto.
Taip tikimasi pakeisti režimą be karinės intervencijos. Tačiau
tuomet reikėtų atsakyti į tris klausimus: kodėl šios valstybės
priešinasi karui; ar S.Huseino atsistatydinimą JAV traktuos kaip
galutinį tašką Irako byloje; ar S.Huseinas sutiko besąlygiškai
pasiduoti?
Anot strateginės analizės kompanijos Stratfor, karui besipriešinančios
šalys savo pozicijos laikosi toli gražu ne dėl humanitarinių motyvų.
Juk tos pačios šalys, kurios aktyviai agitavo už karą prieš Jugoslavijos
prezidentą Slobodaną Miloševičių, karą prieš Iraką laiko netoleruotinu
dalyku. Tikrieji motyvai kartą įžengusios į Iraką, JAV ne tik
ims dominuoti regione, bet ir, pasinaudodamos Iraku kaip baze
įtakai Arabijos pusiasalyje plėsti, paliks neabejotinų politinių
ir ekonominių padarinių. Tokioms šalims kaip Italija, Prancūzija
ir Vokietija JAV galybės išaugimas didžiausias košmaras. Saudo
Arabija ir Iranas, šalys, kurių nė viena nemato jokios naudos
Irake, net negali pagalvoti apie tai, kad jų kaimyninę teritoriją
galėtų kontroliuoti JAV. O būtent tai ir būtų viena karo Irake
išdavų.
Savaime suprantama, kad geriausia būtų šio karo išvengti. Jei
karu siekiama tik S.Huseiną nuversti, tuomet karinė kampanija
nėra neišvengiama, nes diplomatinėmis pastangomis būtų galima
įtikinti Irako lyderį atsistatydinti. Tada Irako valdžion stotų
nauja, JT palanki asmenybė, geranoriškai bendradarbiaujanti su
ginklų inspektoriais, ir gyvenimas čia imtų tekėti ramiai ir taikiai
be JAV Trečiosios pėstininkų divizijos ar karinių oro pajėgų
įsikišimo. Visa tai ir sudaro Saudo Arabijos, Irano, Rusijos ir
Vokietijos dingsties išguiti S.Huseiną iš Bagdado pagrindą.
Be to, žinoma, kad JAV ketina pašalinti Irako lyderį ir jo aplinkos
žmones, tačiau neaišku, kaip Amerikos vadovybė ketina pasielgti
su likusiąja valdančiojo aparato dalimi. Taip pat Dž.Bušo administracija
nekonkretizavo, ką ji turėjo mintyje, kalbėdama apie režimų kaitą.
Neoficialių šaltinių teigimu, tikimasi sėkmingai taikyti Japonijos
modelį, kuomet JAV kontroliuojama karinė vyriausybė ir toliau
leido funkcionuoti Japonijos biurokratijai, pašalinant dalį ankstesnių
vadovų. Suprantama, japoniškasis modelis buvo įgyvendintas besąlygiško
pasidavimo sąlygomis: dėl jo nebuvo deramasi, ir jis buvo griežtai
primestas laimėjusiosios pusės.
Kol kas žinoma, kad JAV yra nuožmiai susiskaldžiusi dėl derybinio
karo aspekto. Tačiau, antra vertus, į karo planą įtrauktos derybos
su kai kuriais Irako vyriausybės ir kariuomenės vyriausiaisiais
pareigūnais. Dž.Bušo administracija neabejoja, kad jau pirmame
karo etape pavyks įtikinti tam tikrus įtakingus asmenis įsileisti
JAV kariuomenę į Bagdadą be pasipriešinimo kovos. Mainais į bendradarbiavimą
su JAV šie, dabartiniai S.Huseino aplinkos žmonės, galėtų tikėtis
likti valdžioje ir valdyti Iraką kaip Amerikos militaristinės
kontrolės įrankiai. Būtent todėl pokarinį Irako administravimą
JAV vadovybė dažnai gretina su Japonijos atveju. Dera prisiminti,
kad po Antrojo pasaulinio karo Amerika totaliai kontroliavo Japoniją,
bet valdė per ankstesniojo ministrų kabineto narius. S.Huseino
ir aukščiausiųjų jo vyriausybės narių atsistatydinimas dar nereikštų
žalios šviesos Amerikos kontrolei Irake, todėl tiek daug šalių,
įskaitant Egiptą ir Saudo Arabiją, pasisako už šį sprendimą. Egipto
diplomatinių šaltinių teigimu, sausio pabaigoje turėjo įvykti
neoficialus aukšto Irako pareigūno Ali Hassano al Majido ir Egipto
prezidento Hosni Mubarako susitikimas, kuriame buvo aptartos kelios
strategijos karui išvengti. Viena jų, beje, labiausiai tikėtina,
būtų faktiškas S.Huseino atsistatydinimas, valdžioje paliekant
sau palankius, bet kartu ir tvirtus valdančiosios partijos narius.
Tačiau, Amerikos nuomone, problema glūdi ne vyriausybės sudėtyje.
JAV galėtų sutarti net ir su S.Huseino vyriausybės likučiais,
jei galėtų juos kontroliuoti ir į šalį įvesti savo kariuomenę.
Jei pastarosios sąlygos nebūtų įgyvendintos, Vašingtonas imtųsi
kitokios strategijos.
Politikos apžvalgininkų nuomone, pirmiausia, ką JAV padarytų S.Huseinui
atsistatydinus, būtų reikalavimas į Iraką įvesti taikos palaikymo
pajėgas, užtikrinti, kad šalyje nėra masinio naikinimo ginklų
ir suteikti humanitarinę pagalbą irakiečiams.
Savaime suprantama, Vašingtono pageidavimu taiką palaikyti turėtų
ne Jungtinių Tautų, o JAV kariai. Būtent tai parodo, jog Amerikai
rūpi ne humanitarinė pagalba S.Huseino režimo aukoms ar masinio
naikinimo ginklų paieška, o visiška Irako kontrolė.
Galima spėti, kad čia ir susikerta karo Irake šalininkų ir jam
besipriešinančiųjų interesai: stengdamosi išvengti JAV dominavimo,
karui oponuojančios šalys suskubs susidariusį vakuumą užpildyti
savo karinėmis pajėgomis. Brutalios jėgos šalininkai ims skanduoti
apie Irako žmonių teises, žmogiškumą ir tautinio suvereniteto
išsaugojimą.
Kyla klausimas: kaip pasielgs S.Huseinas? Priešingai nei daugelis
geopolitikos klausimų, šis sietinas su asmenybės bruožais. Neretai
S.Huseinas lyginamas su Hitleriu. Pastarajam anksčiau kapituliavus,
Vokietija būtų išsivadavusi nuo karo naštos, deja, to kelio fiureris
nepasirinko, tikėdamasis, jog savižudybė yra daug garbingesnė
baigtis nei rezignacija. Kas dar priimtina diktatoriui: mirtis
ar nušalinimas nuo valdžios ir tremtis? Ar jis pasirinks žiaurų
karą ir žūtį, ar pasiduos be kovos, taip tausodamas savo šalį?
Galima spėlioti, tačiau išties neaišku, kaip pasielgs S.Huseinas.
Jis nebijo rizikuoti. Visą savo gyvenimą jis nebijojo rizikuoti
gyvybe. Antra vertus, Irako diktatorius pasižymi puikia nuovoka,
patariančia jam, kur derėtų rizikuoti, o kur ne. Taip pat jis
jaučia, kad turi daugiau nei dvi išeitis ir savo noru jis nesirengia
nei mirti, nei pasiduoti.
Strategijų analizės kompanija Stratfor įsitikinusi, kad S.Huseinas
žino, jog karas jam neatneš jokios naudos, bet tikrai nesistengs
nei karo išvengti, nei atidėti. Pasinaudodamas JT inspekcija,
S.Huseinas laimėjo laiko ir viliasi, kad karo bus išvengta. Lygiai
taip pat jis tikisi išspausti naudos iš už taiką pasisakančių
europiečių: jų iniciatyva pasiektas taikus kompromisas apsaugos
Iraką nuo Amerikos intervencijos.
Taip pat S.Huseinas suvokia, kad žvangančių ginklų akivaizdoje
tiek Irako tauta, tiek jam paranki vyriausybė balansuoja ties
chaoso ir panikos riba. Supratę, kad jų lyderis svarsto pasitraukimo
galimybę, prilygstančią valstybės išdavystei, jo paties administracijos
pareigūnai gali organizuoti maištą prieš jį ir dar prieš prasidedant
karui įvykdyti vyriausybinį perversmą. Tad S.Huseinas turi laikytis
taip, jog atrodytų, kad trauktis jis neketina, nors iš tikrųjų
jame verda itin prieštaringi sprendimai. Šitaip Irako lyderiui
tenka atsidurti tarp dviejų ugnių: tarptautinė bendruomenė verčia
jį rezignuoti ir savanoriškai pasirinkti tremtį, o tauta tikisi,
kad jų dievinamas vadas sėkmingai vadovaus karui.
Jei S.Huseinas būtų tikras, kad Amerika pradės karą, kuriame jo
laukia totalus pralaimėjimas, jis neabejotinai apsvarstytų pasitraukimo
galimybę. Tačiau dabar jis nėra tikras, kad JAV puls Iraką nedelsiant
ar bent iki vasaros. S.Huseinas netgi tiki, jog karą jis galėtų
laimėti.
Dera pastebėti, kad vienas veiksnių, vis dar sulaikančių JAV nuo
karinių veiksmų, yra suvokimas, jog karas pareikalaus daug amerikiečių
aukų. Istorija rodo, jog po Vietnamo karo Amerika pradėjo vengti
kruvinų karų. Antai, kovodami Beirute ar Somalyje, amerikiečiai
suvokė, kad karai pasiglemš pernelyg daug gyvybių, ir atsitraukė.
Afganistane amerikiečiai laikėsi kartu su sąjungininkais, todėl
didelių aukų išvengė. Tačiau Irakas yra kaip tyčia ta šalis, kurios
klimatinės ir geografinės sąlygos nežada nieko gera net ir labai
moderniai ginkluotai kariuomenei.
S.Huseinas planuoja pridaryti nemažai rūpesčių JAV. Irako diktatorius
tikisi įbauginti amerikiečių pajėgas, panaudodamas prieš juos
cheminį ginklą ar surengdamas pasalų prie Bagdado vartų. Ir tai
padaryti S.Huseinas tikisi taip meistriškai, kad, pagal jo scenarijų,
JAV su didžiausiu džiaugsmu turėtų priimti JT remiamą ugnies
nutraukimo programą. Tarptautinės karo strategijos analitikai
neatmeta galimybės, kad S.Huseinas dar nėra tinkamai įvertintas
ir gali pridaryti rimtos bėdos amerikiečiams.
Maža to, derėtų prisiminti, kad neseniai žmogaus teisių apsaugos
organizacijos priėmė bendrą nutarimą, kad karo nusikaltimais kaltinamas
asmuo turėtų stoti prieš tarptautinį tribunolą. Didžiausia tarptautinė
žmogaus teisių gynėja The Amnesty International šį nutarimą
paskelbė privalomu. Čia S.Huseinas įžvelgia naują pavojų: nesvarbu,
ką žada rusai ir arabai, Irako lyderį gali ištikti S.Miloševičiaus
likimas, kai, atsidūręs Hagoje, jis bus įkalintas iki gyvos galvos.
Šis scenarijus kur kas baisesnis nei tremtis Chartume ar Tripolyje,
kurie, palyginti su pirmuoju, atrodo lyg atostogos saulėtame kurorte.
Gali būti, jog jo paties vyriausybėje susiformavusios jėgos privers
S.Huseiną pasirinkti tremtį savo naudai, tik sunku įsivaizduoti,
jog diktatorius sava valia keliautų į tremtį. Kol kas, turėdamas
visišką tautos pasitikėjimą, S.Huseinas bando išlošti laiko, parodysiančio,
ar JAV išties ketina pulti, ar tik bando diktuoti jėgos sąlygas.
Parengė Justina ŽEIŽYTĖ
© 2003"XXI amžius"