JAV ketina šeimininkauti
Artimuosiuose Rytuose
Audra dykumoje buvo nukreipta
prieš reakcingas Artimųjų Rytų jėgas, po operacijos stengiantis
grąžinti ikikarinę tvarką. 2003-iųjų karas Irake leis iš naujo
permąstyti esamą padėtį regione. Geopolitiniu aspektu, jau akivaizdu,
kad tokios šalys kaip Sirija, Saudo Arabija ar Iranas liks JAV
karinių pajėgų apsuptyje. Todėl nieko nuostabaus, kad, net ir
būdamos priešiškai nusiteikusios S.Huseino atžvilgiu, vietinės
jėgos nepritaria karui: jas baugina pokarinė pasaulio tvarka,
ribosianti jų pačių galią. Pastaruoju metu Europai vis dažniau
kalbant apie realią karo neišvengiamybę, Artimųjų Rytų gigantės,
ypač Saudo Arabija, ėmė pakartotinai reikšti savo nepritarimą
Irako puolimui. Jei JAV neatsisakys ketinimų įvesti savo tvarką
po karo, abi pusės privalės ieškoti priimtiniausio kompromiso.
Vasario mėnesį vidinis JAV spaudimas Europai atvėrė ryškią spragą
tarp nesutariančių dėl karo europiečių. Prancūziją ir Vokietiją
gerokai įžeidė Amerikos pareiškimas, jog šioms dviems šalims neleista
kalbėti visos Europos, o juolab JAV vardu.
Artimiausiu metu savo taikiklį JAV ketina nukreipti į islamiškąjį
pasaulį. Be to, kad karas ketina smogti gniuždantį smūgį Irakui,
jo padariniai palies kaimynines valstybes ir visą regioną. Taigi
Europai, pasak politikos analitikų, reikėtų mažiausiai sukti galvą
dėl karo grėsmės, nes tiesiogiai su jo padariniais susidurs Artimųjų
Rytų šalys. Įtampa nenustoja augusi, nes iš šešių šalių, besiribojančių
su Iraku (Kuveito, Saudo Arabijos, Jordanijos, Sirijos, Turkijos
ir Irano), besąlygiškai pripažinusi save Amerikos sąjungininke
tėra viena Kuveitas. Visos kitos gali būti apibūdinamos kaip
nepatikimos. Kaip žinoma, kiekviena jų bandė derinti tiek atviras,
tiek slaptas operacijas su JAV, tačiau giliai savyje nė viena
jų nesusitaikė su amerikiečių invazija į Iraką ir jo okupacija.
Antra vertus, iš kitų penkių šalių labiausiai bendradarbiauti,
atrodo, linkusi Turkija. Ji užleis kelias savo karines bazes JAV
oro pajėgoms ir leis naudotis savo oro erdve kariniams antpuoliams
prieš Iraką. Tačiau, kaip žinoma, naujoji islamiškoji Turkijos
vyriausybė taip pat išgyvena aštrų vidinį konfliktą tarp pritarimo
karui ir karinės paramos amerikiečiams bei griežto prieštaravimo
karinei kampanijai Irake. Visų kitų šalių neigiamas požiūris į
amerikiečių invazinius tikslus Irake nepalieka JAV kito pasirinkimo,
kaip tik pasikliauti Kuveitu ir Turkija. (Tačiau, kaip rodo praėjusios
savaitės įvykiai, irTurkija mėgina atsiriboti nuo aiškios JAV
sąjugininkės vaidmens red.)
Saudo Arabija, Jordanija, Sirija ir Iranas yra ypač skirtingos
valstybės ir turi skirtingus motyvus savo dabartinėms pozicijoms
pateisinti. Kiekviena jų turi skirtingą bendravimo su huseiniškuoju
Iraku patirtį.
1980-aisiais Iranas kovojo žiaurų karą su Iraku, inicijuotą irakiečių
ir palikusį skaudžių padarinių Iranui. S.Huseinas yra itin nekenčiamas
skaudžius įvykius menančių ir jų padarinius tebejaučiančių iraniečių.
Teheranas tiesiog kvėpuoja Irako žlugimo idėja. Taip pat Iranas
viliasi, kad pašlijęs Irakas jau niekuomet nebebus jam rimtas
varžovas ir leis susigrąžinti dominiją kai kuriose šiitų gausiai
gyvenamose teritorijose. Patikrintais duomenimis, Teheranas tarėsi
su Vašingtonu ir Londonu dėl įvairių bendradarbiavimo lygių ir
jau pateikė keletą slaptų žvalgybinių operacijų ataskaitų JAV
ir Didžiajai Britanijai. Tačiau kad ir koks patrauklus ir trokštamas
Irako žlugimas galėtų atrodyti, vidinės politikos ir strategijos
apskaičiavimai privertė Irano vadovus atsitraukti nuo entuziastingų
bendradarbiavimo su Amerika planų. Iranas teigia galįs prisidėti
prie režimo Irake pertvarkymo, tačiau tik tuomet, kai karas bus
baigtas.
Sirija į Iraką žvelgia panašiai kaip ir Iranas. Asado žmonės nekenčia
S.Huseino pasekėjų tiek ideologiškai ir politiškai, tiek asmeniškai.
1991-aisiais Sirija buvo atvirai stojusi JAV pusėn. S.Huseino
sumalimas į miltus nesukeltų jokio širdies skausmo Damaskui.
Tačiau, be oficialių Sirijos prezidento susitikimų su Didžiosios
Britanijos monarchais karaliene Elžbieta II ir princu Čarlzu,
daugiau jokių žymesnių Sirijos pozicijos karo atžvilgiu apraiškų
negirdėti.
Taip pat elgiasi ir Jordanija vengia bet kokių viešų pareiškimų,
nors yra žinoma, kad šalyje yra keletas JAV jūrų pėstininkų rengimo
ir žvalgybos bazių. Oficialiai Jordanijos vyriausybė yra nusistačiusi
neigiamai karo atžvilgiu, todėl tikėtina, kad, net ir teikdama
elementariausią paramą JAV kariuomenei, tai ji darys nesiafišuodama.
Ir štai pagaliau Saudo Arabija jau penkiasdešimt metų yra viena
svarbiausių JAV galybės Artimųjų Rytų regione kolonų, tačiau,
antra vertus, jos išlikimas yra savotiškai priklausomas nuo Vašingtono.
Būtent arabai žaidžia patį sukčiausią ir sudėtingiausią žaidimą:
kai kuriais atvejais kooperuodami atvirai, kai kuriais slaptai,
tačiau karui prieštaraudami viešai.
Visą šį valstybių dvilypumą sieja bendra geopolitikos tema. Jei
JAV invazija į Iraką bus sėkminga, Vašingtonui parūps okupuoti
Iraką bent aštuoniolikai mėnesių, o, atvirai kalbant, gal ir gerokai
neapibrėžtesniam laikui. Kiekviena su Iraku besiribojanti šalis
savo pasienyje matys ne prastai organizuotus Irako karius, o JAV
ir britų pajėgas. JAV, turėdama patogų karinių bazių išdėstymą
okupuotame Irake, iš čia galės pasiekti bet kurią regiono valstybę
ir gąsdinti ją galima intervencija į jos vidaus gyvenimą. Jei
Amerika įkels koją į Iraką, Kuveitui ir Turkijai taps ypač sudėtinga
naudotis laivybos keliais, susijusiais su Irako uostu. Taigi tikėtina,
jog JAV pergalė išbalansuos dabartinį jėgos pasiskirstymą regione.
Kol kas Amerika privalo derėtis, tačiau gali ateiti laikas, kai
ji ims nevaržomai savivaliauti regione.
Pavyzdžiui, Sirija: nors su S.Huseino režimu jos nesieja geri
santykiai, Irako okupacija būtų didžiausias jos košmaras. Iš visų
pusių ją suptų potencialūs ar esami priešai Izraelis, Turkija,
Jordanija ir JAV. Netgi Viduržemio jūra pateikia nemalonią staigmeną
šeštoji JAV flotilė šalia Sirijos krantų įkūrusi savo bazę.
Sirija, ilgai balansavusi tarp įvairių jėgų po Irako okupacijos,
turėtų pasijusti tarsi įspęsta į spąstus, nebepajėgi užtikrinti
savo nacionalinio saugumo.
Panaši situacija klostosi ir Saudo Arabijoje. JAV vykdo daugybę
operacijų Jemene, yra dislokavusi karines oro pajėgas Katare ir
jūrų pajėgas Bachreine. Nauji JAV bombonešiai ir keletas karinių
dalinių turėtų įsikurti Omane. Tartum milžiniškas voras amerikiečiai
apraizgė arabų pusiasalį. Turint mintyje, jog JAV pajėgos dislokuotos
Saudo Arabijos Irako pasienyje, Persijos įlankoje ir Raudonojoje
jūroje įžūliai dominuoja JAV arabai jaučiasi apsupti.
Kiek mažiau grėsmingai, tačiau vis tiek panašus likimas galėtų
ištikti ir Iraną. Didelis, gausiai gyvenamas Iranas yra kietas
riešutėlis. Tačiau, pasitelkus pajėgas nuo Afganistano pasienio,
Irako ir Persijos įlankos, galima pralaužti bet kokią saugumo
užkardą.
Vienintelės, kurios iš karo galėtų tik pasipelnyti, yra Turkija
ir Kuveitas. Pastarosioms atsivertų naftos baseinai šalia Kirkuko
ir Mosulo bei būtų apskritai naudinga likti lojalioms amerikiečiams.
Pasak kai kurių politikos apžvalgininkų, karo Irake atveju nepraloštų
ir Jordanija, kuriai saugumą Rytų pasienyje užtikrintų JAV pajėgos.
Jei kalbėtume apie pokarinio Irako tvarkymą ir viešąjį administravimą,
neturėtume nustebti, kad šis procesas susilauks absoliučios regioninės
opozicijos. Sirija, Saudo Arabija ir Iranas, neturėdamos iš šio
karo naudos, suvokia, kad po karinės kampanijos jų likimai atsidurs
amerikiečių rankose. Taip pat kiekviena jų puikiai supranta, kad
JAV prieš jas dar nepanaudojo maksimalios įtakos ir spaudimo dėl
kooperavimo kovoje prieš Al Qaedą. Tačiau kuomet JAV pasitelks
visus savo įtikinėjimo bendradarbiauti gabumus, šioms šalims
nebeliks galimybių pasipriešinti ar apsisaugoti nuo politinio
destabilizavimo. Kaip žinoma, visai ne taip jos trokšta įsivaizduoti
savo ateitį.
Derėtų pridurti ypač svarbų naftos klausimą, tuomet karo Irake
dilema taps visai aiški. JAV strategai teisinasi, jog į Iraką
Amerika veržiasi ne dėl naftos, nes esą tuo atveju, jei JAV reikėtų
naftos, daug patogiau ir lengviau būtų užpulti Venesuelą. Tačiau
vis tiek Vašingtono planuose figūruoja Irako naftos rezervuarų
rekonstrukcija, kas naudojimąsi Irako naftos produktais paverstų
kurį laiką nevaržomu procesu. Suprantama, padidėjus konkurencijai
naftos rinkoje, nei Teheranas, nei Rijadas džiaugsmu netrykštų.
Saudo Arabija, Iranas ir Sirija turi teisę priešintis karui Irake.
Šio karo padariniai neabejotinai pakirs jų nacionalinių interesų
pagrindus. Ligi šiol jos kliovėsi Europos diplomatiniais bandymais
išvengti karo, tačiau, šiai strategijai nepasiteisinus, vietinėms
jėgoms teks ieškoti naujų išeičių. Saudo Arabija ir Sirija ieškojo
politinio sprendimo, galinčio neutralizuoti karo grėsmę ir Irako
okupaciją. Jų siūlymus sudarė S.Huseino rezignacijos ir tremties
idėja arba galimybė suformuoti JT palankią Bagdado vyriausybę.
Šis bandymas sulaukė daugelio regioninių jėgų pritarimo bei tokių
šalių kaip Vokietija ir Rusija siūlymo bendradarbiauti. Bėda ta,
kad S.Huseinas nerodo jokio noro atsistatydinti, o jo saugumo
pajėgos tebeveikia itin efektyviai. S.Huseinas vis dar nepripažįsta
galimybės, kad JAV puls ir sutriuškins jį. Jo logika paprasta
ir gal kiek naivoka: jei Irako kariai sugebės padaryti žalos ir
atnešti aukų JAV kariuomenei, tuomet JAV vyriausybė griebsis ugnies
nutraukimo politikos ir nedrįs jo liesti. Kol tokios Irako diktatoriaus
viltys nesulauks visiško fiasko, S.Huseinas nepasiduos, o ir jo
administracija nesiryš prieš jį sukilti. Maža to, vis dažniau
pasigirsta nuomonės, kad Amerika neketina pasitenkinti S.Huseino
tremtimi ar ikikariniu vyriausybės perversmu ir režimų kaita,
nes Irako okupacija ir visapusiška kontrolė yra galutinis Dž.Bušo
vyriausybės tikslas.
Antra vertus, jei nepavyksta jų nurungti, tuomet gal derėtų sudaryti
sąjungą su jais, - klausia strateginės analizės kompanijos Stratfor
analitikai. Europinių nuomonių susiskaldymas, į dangų neinantys
Vokietijos ir Prancūzijos balsai rodo, kad naujų karui oponuojančių
argumentų rasti tampa vis sunkiau, o Irako okupacija bei permainos
Artimuosiuose Rytuose atrodo vis labiau neišvengiamos.
Saudo Arabija suvokia, jog tolesnis priešinimasis karui nebeturi
prasmės. Svarbiausia Rijadui išmokti deramai priimti vidinės
politikos metamus iššūkius, kilusius po 2001-ųjų rugsėjo 11-osios.
Po karo Irake, į daugelį Saudo Arabijos vidaus gyvenimo aspektų
ims kištis JAV, gerokai galingesnė valstybė, kurios priešu nenorėtų
būti nė viena mažesnė valstybė. Taigi derėtų stebėti, kaip keisis
visuomenės ir vyriausybės parama karui, jei paaiškės, kad jis
tikrai neišvengiamas ir nepaisantis Europos šalių opozicijos.
Irano lyderiai kol kas nesijaučia įspeisti į aklavietę. Tačiau
kad ir kaip būtų, JAV kariams įsikūrus Irano pasienyje, šalį suskaldys
vidaus politikos nesutarimai. Nors akivaizdžios grėsmės Irano
suverenumui ar nacionaliniam saugumui nėra, šios šalies noras
bendradarbiauti su JAV tendencingai auga.
Analitikai prognozuoja, jog Jordanija neturi ko jaudintis, o štai
Sirijos ateities padangę dengia stori debesys. Jei Damaskas pasijus
pernelyg prispaustas nuožmios Amerikos politikos, jam derėtų priminti
Vašingtonui apie ilgalaikį Sirijos bendradarbiavimą su juo. Turkija
turėtų pagausinti savo naftos atsargas ir išspręsti kurdų problemą.
Priešingai nei prieš dešimtmetį praūžusi Audra dykumoje, ši
karinė kampanija orientuota į visiškai naujos realybės kūrimą.
Savaime suprantama, kad JAV žino, jog jos pajėgų buvimas Artimuosiuose
Rytuose sukels aršią nepasitenkinimo bangą, todėl bent jau kol
kas stengiasi, kad Irako kaimynystėje esančioms šalims nepasirodytų,
jog ji kėsinasi į jų saugumą.
Galima manyti, kad Irako užkariavimas būtų istorinės reikšmės
įvykis, nes dėl jo pasekmės pasikeistų visos Artimųjų Rytų jėgos
balansas ir regioninė geopolitika. Savo jėgą JAV įtvirtintų vienašališkumo
dėka, o valdžią ir įtaką plėstų sudarydama įvairias regionines
koalicijas. Tokioms šalims kaip Sirija ir Saudo Arabija ateitų
sunkūs laikai.
Todėl visiškai nesunku suprasti, kodėl vietinės jėgos elgiasi
būtent taip. Europos bloko dezintegracija įstūmė jas į nepavydėtiną
padėtį. JAV užims Iraką tai realija, su kuria susitaikyti itin
nelengva ne vienai Artimųjų Rytų šaliai. Antra vertus, kuo greičiau
tos šalys pripras prie šios minties, tuo geriau joms pačioms,
nes kol kas nė viena jų negali sudaryti pasipriešinimo JAV politikos
procesui.
Parengė Justina ŽEIŽYTĖ
© 2003"XXI amžius"