Viskas šiandien
Kad ir ką svarstytume rimtai,
viskas yra puiku ir įdomu, ir vis apie šiandieną. Nepatikėsite,
kad šiandien mums yra svarbu, ar buvo pasmerktas, ar išteisintas
daktaras Faustas. Taigi dvi nuomonės, aprašytos Arvydo Jockaus
pokalbyje su Silvestru Gaižiūnu, pavadintame Faustiškoji literatūra
bandymas atsakyti, kas yra žmogus (Horizontai, Nr. 5).
Viena nuomonė ta, kad Fausto siela, nors ir velniui parsidavusi,
nebuvo amžinai pasmerkta. Taip interpretavo Gėtė. Jo Fausto sielą
iš šėtono paveržė angelų šeimyna, taigi pabaiga optimistiška.
Tuo tarpu rašytojas Frydrichas Klingeris sprendė kitaip, ir jo
kūrinyje Faustas nubaustas pragaru už begalinį smalsumą. Ir kitų
autorių šėtoniška jėga nubaudžia kiekvieną, kas per daug trokšta.
Tikriausiai yra teisingesnė Gėtės interpretacija. Visai ne nuodėmė
yra begalinis noras žinoti nei sužinoti, o greičiau tingėjimas
ir nenoras sužinoti yra nusikaltimas. Nusikalstamo noro nežinoti
yra pertekusi mūsų nūdiena, ir matome jo pasekmes. Žmonės raginami
būti politiniais neišmanėliais, tam raginimui pasiduoda ir net
ragintojus pralenkia, ir dėl to nėra nekalti. Gyvenančiajam valstybėje
privalu ir dalyvauti, ir žinoti. Noras nežinojimo, pasidavimas
propagandos įtakai tai tinginystė, ir savotiškai tai yra tas
pats kaip ir Fausto nusikaltimas.
Faustas degė noru žinoti, tačiau
jis patingėjo sužinoti savo
jėgomis, pasinaudodamas Dievo jam duotomis galiomis ir Dievo leidžiamu
būdu. Galių užtenka, sužinojimo būdai tinkami, tik reikia sutelkti
jėgas. Dar labiau, negu tą jau buvo daręs, darbui susitelkti Faustas
patingėjo, pamanė bus lengviau šėtono pasiūlymais pasinaudoti,
ir tai yra jo nuodėmė, o ne pats noras sužinoti. Ne savo jėgomis,
o piktojo pagalba panoro sužinoti. Žinoma, nesužinojo. Buvo tik
farsas, piktasis tik uždengė nuo jo akių žinojimą ir paliko neblėstantį
alkį. Todėl apsigavo, nusikalto, bet jį aprašiusiam Gėtei rodėsi,
kad ne per daug, kad galėjo būti išteisintas, ir todėl angelų
šeimyna atsiėmė jį iš šėtono. Noro žinoti jis neslopino tai
gerai. Bet patingėjo įtempti savo jėgas, panoro lengviau, susidėjo
su šėtonu tai blogai, bet, pasirodo, ne taip blogai, kaip būtų
buvę, sunaikinus patį žinojimo norą.
Galime tik spėlioti, kaip bus mūsų laikais nuo žinojimo bėgantiems
žmonėms. Tas bėgimas tai ne pasyvi tinginystė, o aktyvus gynimasis
nuo žinių. Kad neišgirstų, kad nesuprastų, kad Aš jų nepagydyčiau,
- taip labai panašiai Kristus kaltino savo laiko nežinuolius,
o jų tokių dabar net daugiau atsirado. Jie bijo žinoti. Jie ginasi,
kad nesužinotų. Savotiška aktyvi tinginystė.
Keisti, juokingi pavyzdžiai. Propaganda yra aktyvi ir teikia paviršutiniškiems
protams užsiėmimo, ir vis tam, kad jie nepastebėtų svarbių vyksmų
valstybėje. Pateikiama piktinimuisi nesąmonės ir fikcijos, kad
nekiltų tikras piktinimasis dėl tikrų nusikaltimų.
Vyko rinkimų kampanija, platinti šmeižtai prieš Vilniaus banką,
padaryti nuostoliai. Turėtų vykti tyrimas, o žmonės turėtų dėl
nusikaltimo piktintis. Kad to nevyktų, sukuriama istorija apie
žurnalistų verbavimą. Apie tai gausiai šnekama, nukreipiamas dėmesys
nuo tikros blogybės, patariant labai piktintis tariamąja blogybe.
Metodas ne pernelyg gudrus, bet visai pakankamas paviršutiniškiems
žmonėms apgauti.
Kad nekiltų rūpinimasis dėl Prezidento pokalbių su V.Putinu ir
dėl kelionės į Afganistaną, pristatoma Lenočka tai ji patarinėja,
ir net labai gerai, nes Dievo valią pasako. Žmonės liūdi, piktinasi,
bet geriau tegul būna paslaptingąja Lenočka užsiėmę ir nepastebi
už ją grėsmingesnio V.Putino, komanduojančio Lietuvos Prezidentui.
O kad užsimirštų juodosios technologijos rinkimų metu, nešvarūs
pinigai ir įstatymų nepaisymas, tam ir pasitarnauja Lenočka
bei jos užkeikimais skelbiama tariamai Dievo valia pagal ją
turėjo būti tik tas Prezidentas išrinktas.
Nesiliaujantis spektaklis ir tokio spektaklio ištroškę žmonės,
visai privengiantys galvoti. Trokštantys, kad jiems būtų pasakyta.
Sugromuliuota atitinkama forma ir į smegenis įdėta. Ateitų kitokia
informacija, ir reikėtų smegenis krutinti, vietą ir tai kitokiai
rengti tai darbas, sąnaudos, bet kam to reikia aptingusiems?
Įdėtąją informaciją vartalioja, gromuliuoja ir džiaugiasi, kad
tikro žinojimo nėra. Kam žinojimo? Ir pastangos, ir nerimas. Tad
ir bėga nuo jo bėgte net tinginiais.
Aptarinėjami propagandos teiginiai, žinoma, pavadinus juos tiesa
be svarstymų, tik vadovaujantis principu: tokios noriu, prie tokios
pripratau, tad todėl ir tiesa. Ir tegul nepabando niekas pasakyti
kaip nors kitaip, ypač galintieji įrodyti tokio bijoma, nuo
tokio bėgama kad tik nesužinotų tikrosios tiesos.
Menkutis pavyzdys. Aptarinėjama nesena naujiena, kad atstatydintas
sveikatos ministras, kad paskirtas Juozas Oleka. Aptarinėdami
vieni kitus ragina džiaugtis. O jei kas pasako, kad tos pačios
partijos (mat partija viena valdžios) atstovas, abu ministrai
vienodi šis teiginys laikomas ne tipine propaganda ir tuojau
atmetamas. Kalbėti ta tema toliau nesiseka, imamasi panašios kitos,
sakoma: Vis dėlto Paksas tvirtas: pareikalavo, ir buvo pakeistas
ministras. O gal ten nė vienas nieko nereikalavo. Vyko spektaklis,
o užkulisiuose susitarė: Aš priešinsiuosi, o tu būsi tvirtas,
ir būsi populiarinamas kaip tinkamesnis.
Erezija, ir vėl nežinuoliai baiminasi tokios versijos, nors niekaip
jos nepaneigtų. Ir įvykiai nepaneigia, kad kas nors nesutarta,
kad blėstantis populiarumas aukojamas perspektyvesniam, ilgesniam
laikui pasiliksiančiam jau vien dėl amžiaus, o kartu ir dėl išvaizdos,
nes buvusiojo ji jau smarkiai pablogėjo.
Tinginiaujama kaip Fausto, tik jis norėjo ir tarėsi tikrai žinias
renkąs, deja, neleistina pagalba, o dabartiniai nefaustai nuo
žinių ginasi. Ar bus kalti?
Žemišku žvilgsniu jie kalti neabejotinai. Veltui juos ar kažką
kitą teisina, nors ir su gerais norais Vladas Terleckas (XXI
amžius, Nr.18. A. Sniečkaus šmėkla sutelkė platformininkus ir
savarankiškuosius komunistus.). Autorius kažką teisina, kad
nekalti, nes jų tautiškai neišugdė spauda, rašytojai, politikai.
Partijos, partijėlės laikas nuo laiko tik pavadina juos pilvažmogiais,
mankurtais, o pačių programose nieko nėra numatyta patriotiniam
žmonių ugdymui.
Tikriausiai kai kurių partijų programose yra, bet tos partijos
paprastai nelaimi. Tikriausiai žmonės nenori būti ugdomi. O galėtume
paklausti ir atvirkščiai: ne kodėl politikai, rašytojai žmonių
patriotais neišugdė, bet kodėl žmonės neišugdė patriotų politikų,
žurnalistų, rašytojų? Arba dar ir taip: kodėl nuo ryto iki išnaktų
niekinanti propaganda nepakenkė, pavyzdžiui, Vladui Terleckui,
Gražinai Trimakaitei, Edvardui Šiugždai arba Petrui Katinui, o
kažkurie kiti gali būti pateisinti, kad jiems pakenkė?
Jeigu ne visiems pakenkia - vadinasi, galima atsispirti. Reiškia,
kad norintieji gali sužinoti, kur propagandinis melas, o kur tiesa.
Nenorintieji sužinoti yra kalti, ir to nereikia neigti. Geriau
tegul visi žino, kad kaltė yra ne tik faustiškoji tinginystė,
bet kad kita tinginystė noras nežinoti gali būti dar baisesnė.
Tad šitaip nusikalstančių angelų šeimyna gal neims iš piktojo
vaduoti?
Diplomatija - kas kita. Reikia su savo broliais, kad ir klystančiais,
švelniai kalbėti, nuo pilvažmogių nepradėti, kad pykčiu neužblokuotų,
bet ir jiems patiems reikia žinoti nėra nekalti. Ne kitokį gavę
protą kaip V.Terleckas arba P.Katinas. Globėjiškumas, manymas,
kad kitokį protą gavę irgi yra jų įžeidimas, gal net didesnis
už aną bjaurų epitetą. Mat šito įžeidimo pasekmės yra bjaurios.
Bėda, kad gali neįsižeisti, bet patys gali panorėti jaustis amžinai
globojamieji, o visi yra savarankiški ir už save atsakingi.
Gražina TRIMAKAITĖ
© 2003 "XXI amžius"