Kur Lietuvą nuves neapibrėžti
ir nekontroliuojami masių lūkesčiai
|
Vytautas Radžvilas
Valentino Vaičekausko (ELTA)
nuotrauka |
Praėję Prezidento rinkimai
toli gražu nebuvo protesto rinkimai, o patys rinkėjai nėra gyvenimu
nusivylusios, meistriškai surežisuotos demagogijos aukos, mano
politologas Vytautas Radžvilas. Rinkėjų apsisprendimų varomoji
jėga buvęs ne protestas ir ko nors atmetimas, bet priešingai
žavėjimasis ir susitapatinimas, t.y tobula sąmonės konfigūracijos
atitiktis tarp liaudies arba masių atstovo ir žmogaus, kuris tapo
šalies Prezidentu. Patiems įvairiausiems gyventojų sluoksniams
priklausančius rinkėjus, anot V.Radžvilo, suvienijo neapibrėžtas
ir miglotas gerovės, pasiekiamos nepaisant jokių moralinių, politinių
ar teisinių principų, vaizdinys.
Demokratinės politikos instituto ir Konrado Adenauerio fondo surengtoje
konferencijoje Lietuva referendumo išvakarėse V.Radžvilas svarstė,
ar šie ir kiti vis labiau ryškėjantys mūsų politinio ir visuomeninio
gyvenimo simptomai gali pakirsti Lietuvos valstybingumo ir demokratijos
šaknis, o Lietuva tapti Rytų politikos Trojos arkliu išsiplėtusioje
Europos Sąjungoje.
Referendumas problemų
neišspręs
Kaip pastebėjo V.Radžvilas, diskusijoje
dėl būsimos Lietuvos narystės Europos Sąjungoje svarstomos šaliai
iš principo atsiveriančios galimybės ir laukiantys iššūkiai, tačiau
kol kas tai daugiausia ekonominio ir techninio pobūdžio svarstymai.
Neneigiant jų svarbos, klausimas, koks galėtų ir turėtų būti Lietuvos
indėlis į Europos Sąjungą ir apskritai šalies vieta būsimojoje
Sąjungoje, pirmiausia yra polinė problema, kurios neįmanoma išspręsti
net ir sulaukus laimingos referendumo baigties. Priešingai, jo
sėkmės atveju šis klausimas taps aktualesnis negu kada nors anksčiau.
Tik pabrėžiant politinį šio klausimo pobūdį įmanoma visiškai suvokti
ir deramai įvertinti tai, jog priklausomybė Sąjungai iš dalies
lems tolesnes šalies raidos perspektyvas. Nes Sąjungos iš principo
atveriamomis plėtros galimybėmis sėkmingai pasinaudoti galės tik
brandi tauta ir valstybė. Priešingu atveju net tikėtina sėkminga
referendumo baigtis gali tapti dar vienu savigriovos veiksmu.
Kitaip sakant, Lietuvos narystės Sąjungoje pobūdis ir ilgalaikiai
padariniai visiškai priklausys nuo to, ar pavyks išspręsti susikaupusias
Lietuvos socialines ir politines brandos problemas, sakė V.Radžvilas.
Visuomenės būklę atspindi
Prezidento rinkimai
Visos problemos susijusios ir
niekur neišnyksta net tada, kai, atrodo, jų nebejaučiame. Todėl
jų pobūdį ir mastą galiausiai atskleidžia neseniai pasibaigusių
šalies Prezidento rinkimų rezultatai. Jie komentuojami labai įvairiai,
tačiau dažniausiai pabrėžiami keli pagrindiniai tokią rinkimų
baigtį lėmę veiksniai. Bene svarbiausia iš jų laikoma ta aplinkybė,
kad egzistuoja dvi Lietuvos, ir viena jų, nepatenkinta savo materialine
padėtimi ir todėl viskuo nusivylusi, paprasčiausiai rinkimų dieną
gausiau susirinko prie balsadėžių. Tad rinkimai jau tradiciškai
apibūdinami kaip tradiciniai protesto rinkimai, bet čia pat nurodomas
kitas jų baigtį nulėmęs veiksnys nežabotas laimėtojo ir jo komandos
populizmas, kurio efektyvumą galiausiai laidavo itin vykusiai
panaudotos rinkimų technologijos. Logiškas tokių samprotavimų
apibendrinimas būtų išdava, kad propaganda ir smegenų plovimas
paveikia nusivylusius, suviliotus ir apgautus, nežinojusius,
už ką jie balsuoja, rinkėjus. V.Radžvilas sutiko, kad tokiose
išvadose yra dalis tiesos, tačiau apsistojo ties tais šio klausimo
aspektais, kurie, jo manymu, turės įtakos referendumui ir nepraras
reikšmės ir Lietuvai tapus ES nare.
Abejotina smegenų plovimo
galybė
V.Radžvilas paneigė dvi pamatines
tokių samprotavimų ir išvadų prielaidas. Pirmoji jų nepasitenkinimas
gyvenimu, pasak politologo, yra ne kas kita, o gerai žinoma ekonominio
determinizmo tezės variacija. Antroji pernelyg stiprus įsitikinimas
smegenų plovimo galybe. V.Radžvilui tokios prielaidos atrodo abejotinos.
Pirmosios, anot jo, nepatvirtina ir verčia ja rimtai suabejoti
tegul ir neišsamūs sociologiniai tyrimai, atlikti rinkimų išvakarėse,
rodantys apskritai gana palankias asmeninio gyvenimo sąlygų ir
ateities galimybių vertinimo tendencijas. Be to, net ir be specialių
tyrimų akivaizdu, kad milžiniškas už populistinius pažadus balsavusių
rinkėjų skaičius gerokai pranoksta iš tiesų sunkioje arba beviltiškoje
padėtyje esančių šalies piliečių skaičių. Smegenų plovimo visagalybės
nenaudai, V.Radžvilo nuomone, byloja vienas įsidėmėtinas už naująjį
Prezidentą balsavusių piliečių elgesio aspektas: itin agresyvi
jų reakcija į bet kokius bent kiek kritiškesnius jų paremto kandidato
bei jo aplinkos įvertinimus. Ši agresyvi reakcija ir jos mastai
itin atsiskleidžia žiniasklaidoje.
V.Radžvilo nuomone, verta rimtai susidomėti ir kitu Lietuvoje
gerai žinomu reiškiniu tai, kad čia egzistuoja ir net klesti
politikai, kurių populiarumui iš esmės neturi įtakos viešai skelbiami
net patys skandalingiausi jų asmeninio gyvenimo ir veiklos faktai.
Šiuos faktus žinantys, bet už tokius politikus balsuojantys ir
net juos agresyviai ginantys rinkėjai iš tikrųjų nėra jokio smegenų
plovimo aukos, nes gerai žino, ką daro, ir net sugeba psichologiškai
pagrįsti bei racionalizuoti savo elgesį. V.Radžvilas teigė, kad
jo pranešimas tėra mėginimas interpretuoti jo atsitiktinai nugirstą
vieną iš pirmo žvilgsnio nereikšmingą ir net juokingą istoriją.
Visais atžvilgiais normali gana solidžios įstaigos darbuotoja
prisipažino savo draugams balsavusi už R.Paksą, tačiau, sužinojusi
rinkimų rezultatus, praverkusi visą naktį. Būtent panašūs paradoksai,
sakė V.Radžvilas, ir skatina atidžiau įsižiūrėti į šalies rinkėją,
o tai įmanoma padaryti tik mėginant praplėsti anksčiau aptartas
prielaidas apie piliečių poelgių ir veiksmų motyvus ir bendrą
mūsų visuomenės supratimo horizontą. Šiuo keliu einant kyla daug
sudėtingų klausimų, į kuriuos nelengva rasti vienareikšmius ir
įtikinamus atsakymus.
Kas yra dabartinė Lietuvos
visuomenė?
V.Radžvilas pirmiausia aptarė,
ką reiškia minėtas gyventojų nepasitenkinimas esama padėtimi.
Jo įsitikinimu, norint bent kiek adekvačiau suprasti šio nepasitenkinimo
pobūdį ir priežastis (viena sociologinių apklausų blogybių ta,
kad, pateikiant klausimą, ar jūs patenkintas ar nepatenkintas,
nemąstoma, ką reiškia tas žodis), būtina bent kiek hipotetiškai
pasvarstyti, kas vis dėlto yra dabartinė Lietuvos visuomenė. V.Radžvilas
mano, kad mūsų visuomenė yra darinys, turintis daug vadinamosios
masių visuomenės bruožų. Jis priminė gerai žinomą pincipinę totalitarinės
socialinės ir politinės santvarkos atsiradimo schemą. Ši santvarka
iškyla nuosekliai pereinant nuo pilietinės prie minių, o galiausiai
prie masių visuomenės. V.Radžvilas rėmėsi prielaida, kad pačią
totalitarinę visuomenę galima laikyti tiesiog ypatinga ir kraštutine
masių visuomenės atmaina. Priėmus šią prielaidą, nelengva suprasti,
kaip tokio tipo visuomenė, net ir turinti savyje pilietinės visuomenės
užuomazgų, galėtų vos ne savaime grįžti į pilietinės visuomenės
raidos ir plėtros kelią. Todėl labiau tikėtina, kad vadinamoji
pokomunistinė visuomenė pirmiausia ir toliau turėtų būti ta pati
masių visuomenė, dėl pasikeitusių savo egzistavimo sąlygų jau
veikiama šiuolaikinės postmodernios (dideliu mastu - masių) visuomenės
ir įgyjanti bent jau išoriškai pastarajai būdingų bruožų.
Prielaida apie tokią hipotetišką dviejų visuomenių sąveiką reikštų
tai, kad pokomunistinė visuomenė traktuojama kaip funkcionuojanti
postmoderniosios visuomenės režimu. Tokia prielaida reikalinga
ir naudinga kaip analizės strategijos dalis ir leidžia postmoderniąją,
taigi iš esmės netgi Vakarų, visuomenę traktuoti kaip savotišką
foną ar veidrodį, kuriame atsispindi ir tampa regimi anksčiau
paslėpti totalitarinės komunistinės visuomenės ypatumai.
Darbo, turto ir vartojimo
manijos
Pasak V.Radžvilo, svarbūs trys
tokios visuomenės aspektai. Pirmas ir vienas svarbiausių jos bruožų
yra tai, kad čia apskritai nėra to, ką galima pavadinti objektyviais
asmens socialinio vertingumo matais. Tokių matų nebuvimas reiškia
tai, kad individas vertina save pagal daugiau ar mažiau laisvai
pasirenkamus kriterijus, lygindamas savo padėtį su kitų žmonių
padėtimi. Būtent šis lyginimas turi vieną įdomų šalutinį padarinį
beribį kažko ilgesį.
Toliau V.Radžvilas išdėstė šio subjektyvaus vertinimo, implikuojančio
socialinį sluoksniavimąsi, atskaitos taškus. Jų, pasak V.Radžvilo,
yra trys: darbas, turtas ir asmeniniai poreikiai. Šiuolaikinėje
visuomenėje šios trys vertybės nebėra organiškai susijusios
ir yra tapusios savarankiškais individo gyvenimo tikslais. V.Radžvilas
teigė, kad darbas nebėra traktuojamas kaip turto šaltinis, pastarasis
praranda tiesioginį ryšį su poreikiais, o šie nebeatitinka to,
kas tradiciškai buvo vadinama natūraliomis ir ribotomis žmogaus
reikmėmis. Psichologinėje plotmėje ši keista trijų vertybių sąveika
(ir ryšių tarp jų nutraukimas) atsiskleidžia kaip darbo, turtėjimo
ir vartojimo manijos. Svarbiausias tokios situacijos padarinys
tas, kad šios manijos ar pamatinės nuostatos funkcionuoja individualaus
savo padėties vertinimo erdvėje, taigi nėra susijusios su jokia
objektyvia vertintojo medžiagine ar socialine padėtimi ir yra
beribio lūkesčio augimo rezultatas. Kartu tai reiškia, kad šios
nuostatos negali būti siejamos su jokia konkrečia socialine grupe,
tad potencialiai gali apimti visą visuomenę. V.Radžvilo teigimu,
šis subjektyvus vertinimas lemia tai, kad turtingas yra ne tas,
kuris disponuoja dideliu turtu, o tas, kuris turtėjimą laiko svarbiausiu
gyvenimo tikslu. Lygiai taip pat nepasotinamas vartotojas yra
ne tas, kuris daug ar vis daugiau vartoja, o tas, kuris vartojimą
analogiškai laiko svarbiausia gyvenimo vertybe ir taip pat tikslu.
Nesunku suprasti, kad toks savivokos mechanizmas iš esmės nepaliaujamai
gausina nepatenkintų savo padėtimi žmonių gretas, todėl yra neišsenkama
populizmo versmė ir už populistinius politikus balsuojančių rinkėjų
rezervas, sakė V.Radžvilas.
Kitas tokios visuomenės bruožas, anot politologo, yra tas, kad
yra nutrinama riba tarp vadinamojo elito ir masių. Jungties tarp
darbo, turto ir vartojimo nutraukimas pačią priklausomybę elitui
paverčia situaciniu, nuo savo ir aplinkinių vertinimo priklausančiu,
taigi atsitiktiniu faktu. Juk, nesant ar nežinant principo, pagal
kurį konkretus asmuo priskiriamas elitui, priklausomybės jam požymiu
natūraliai tampa principų neturėjimas - bruožas, kuris elitą
paradoksaliai suartina su liaudimi ar tauta. Toks suartėjimas
nėra paprasta visuomenės demoralizacija. Tą keistą būklę V.Radžvilas
pavadino savotiška padugniškumo ekspansija, taip pat potencialiai
galinčia apimti visą visuomenę.
Rinkėjai susitapatino
su kandidatu
Visi šie bruožai patys savaime
vargu ar būtų itin svarbūs, jeigu šie pavienių individų savivokos
ir elgsenos ypatumai nebūtų perkelti į viešojo gyvenimo erdvę
ir čia neįsitvirtintų kaip politinės visuomenės organizacijos
ar valstybinės politikos principai. V.Radžvilo nuomone, šitokia
padėtis reiškia tai, kad valstybės politika tampa beribių ir nekontroliuojamų
individo lūkesčių projekcija ir vediniu. Prielaidos tokiai politikos
transformacijai glūdi mūsų nesenoje praeityje.
Anot V.Radžvilo, jeigu šie samprotavimai nors kiek pagrįsti, jie
verstų koreguoti Prezidento rinkimų rezultatų ir šalies politinės
raidos perspektyvų vertinimus. Pirmoji V.Radžvilo išvada ta, kad
praėję rinkimai toli gražu nebuvo protesto rinkimai, o patys rinkėjai
nėra gyvenimu nusivylusios meistriškai surežisuotos demagogijos
aukos. Rinkimai veikiau buvo politinė neribotų lūkesčių proveržio
manifestacija. Rinkėjų apsisprendimų varomoji jėga buvo ne protestas
ir ko nors atmetimas, bet priešingai žavėjimasis ir susitapatinimas.
Todėl, V.Radžvilo įsitikinimu, šito susitapatinimo prielaida yra
tobula sąmonės konfigūracijos atitiktis tarp liaudies arba masių
atstovo ir žmogaus, kuris tampa šalies prezidentu. Šiuo atveju
politikas paprasčiausiai tampa neapibrėžtų ir nuolat besiplečiančių
lūkesčių personifikacija ir savotišku simboliu. Patiems įvairiausiems
gyventojų sluoksniams priklausančius rinkėjus suvienijo neapibrėžtas
ir miglotas gerovės, pasiekiamos nepaisant jokių moralinių, politinių
ar teisinių principų, vaizdinys. Šio vaizdinio palydovas kaip
tik ir yra anksčiau minėto neapibrėžto ilgesio nuotaikos, sukuriančios
apie šitą vaizdinį savotišką pseudovertybiškumo aurą. V.Radžvilas
pabrėžė ir tai, kad ši nuotaika yra pagrindas labai stipraus emocinio
ryšio, kuris taip orientuotus rinkėjus susieja į iš tiesų didelę
ir savotiškai organizuotą rinkėjų masę. Būtent šią nuotaiką yra
neįtikėtinai sunku išsklaidyti racionaliais argumentais.
Ši gerovė mūsų dienomis yra tapusi kone vieninteliu ir aukščiausiu
mūsų valstybės bei jos politikos principu ir tikslu, kurį be išlygų
ir beveik nekritiškai pripažįsta visos šalies politinės partijos,
sakė V.Radžvilas. T.y. partijoms būdingas polinkis nuvertinti
politinių ir ideologinių principų reikšmę, o tikras politines
problemas paversti ūkiniais, techniniais klausimais. R.Pakso pranašumas
prieš oponentus ir konkurentus buvo kaip tik tas, kad šie principai
skelbti itin nuosekliai bei ryžtingai, ir todėl jis tapo įtakinga
politine figūra, o jo partija reikšminga politine jėga. Tuo
tarpu ideologijas linkusios ignoruoti tradicinės politinės partijos
ne tik išpureno dirvą tokio populizmo triumfui, bet, vertinant
ilgalaikės perspektyvos požiūriu, elgėsi gana neatsargiai ir savižudiškai.
Šliaužiantis pasikėsinimas
į demokratiją
Baigdamas V.Radžvilas iškėlė
ir atsakė į tris klausimus: ar Lietuvoje dar apskritai egzistuoja
ir galima politika; kokios mūsų šalies demokratijos perspektyvos
bei kokia prasme egzistuoja Lietuvos valstybė?
Anot politologo, situacija, kai išnyksta riba tarp elito ir masių,
privačios ir viešosios sričių, visuomenės ir valstybės, verčia
klausti, ar tokiomis sąlygomis dar apskritai galima politika,
suprantama kaip valdymas įprastine to žodžio prasme, t.y. politika
kaip strategija ar galių santykis. V.Radžvilo nuomone, beveik
tobulas artumas tarp elitui priklausiančio išrinktojo Prezidento
verčia tuo abejoti. Toks politikas gali būti tik jį išrinkusių
masių įkaitas, nes racionali tolydžio augančiais ir nevaržomais
rinkėjų lūkesčiais grindžiama politika atrodo neįmanoma iš principo.
Politika virsta antipolitika ir vegetuoja jos paribiuose.
Šioje situacijoje iš esmės keičiasi net pamatinės paties dalyvavimo
politikoje sąlygos, nes į jos erdvę darosi daug lengviau patekti
vadinamuoju negatyviuoju būdu. Norėdamas išsiskirti iš rinkėjų
masės ir įgyti politiko statusą, asmuo, pagal vidinę šitos tendencijos
logiką, turi moraliai ir intelektualiai smukti žemiau statistinio
eilinio rinkėjo lygio, tapdamas politikos antiherojumi arba antipolitikos
herojumi.
Demokratija, pasak V.Radžvilo, Lietuvoje dar egzistuoja, bet patiria
nuolatinį ir vis stiprėjantį spaudimą. Šalyje iškyla ir sparčiai
stiprėja naujas politinis darinys pirmoji grynai vadistinio,
o potencialiai, autoritarinio pobūdžio partija Liberalai demokratai.
Be gana akivaizdžių tai patvirtinančių empirinių faktų, yra ir
svaresnių argumentų, darančių tokią išvadą panašią į tiesą. Atviras
ir visiškas bet kokių ideologinių principų išsižadėjimas yra lemiama
šios partijos politinio veiksmingumo sąlyga, nes gerai atitinka
beribio ir nekontroliuojamo rinkėjų lūkesčio augimo tendenciją.
Toks ideologinis neapibrėžtumas ir tariamas atvirumas visiems
rinkėjų sluoksniams laikytinas jau ne populistinės partijos, o
autoritarinio sąjūdžio bruožu.
V.Radžvilas atkreipė dėmesį ir į tai, kad vykstantis spaudimas
demokratijai yra dvigubas. Prezidento rinkimai ir jų rezultatai
yra elito įgyvendintas projektas, kurio sėkmę laidavo manipuliavimas
masių lūkesčiais. Tuo tarpu organizuojamas referendumas dėl rinkimų
sistemos keitimo yra mėginimas politiškai mobilizuoti mases, siekiant
politinių tikslų. Vienu atveju tikslas yra panaudoti įgytą politinę
valdžią ekonominėms pozicijoms stiprinti, kitu atveju, išnaudoti
jau turimas stiprias ekonomines pozicijas politinei įtakai didinti.
Tačiau galutinis abiejų siekių rezultatas būtų tas pats tolesnis
verslo susiliejimas su politika ir pastarosios galutinė transformacija
į ypatingą ekonominės veiklos atmainą.
Autoritarinės valstybės
link
Trečiasis klausimas - kokia prasme
Lietuva yra valstybė, pasak V.Radžvilo, įgyja ypatingą reikšmę
narystės ES išvakarėse. Kad ir kas būtų dabartinė Lietuva, ji
tikrai nėra nacionalinė valstybė klasikine to žodžio prasme, įsitikinęs
politologas. Brandžią tautinę ir valstybinę sąmonę čia pakeičia
ypatingas neapibrėžto bei egzaltuoto etniškumo jausmo ir ciniško,
už nacionalinės valstybės sienų išeinančio ir valstybės nekontroliuojamo,
ekonominio pragmatizmo derinys, kurio akivaizdi išraiška yra vienu
metu išsakomi raginimai balsuoti už šalies narystę ES ir tuo pat
metu organizuojamas referendumas, galintis pakirsti demokratijos,
o tuo pačiu ir nacionalinės valstybės pamatus. Ši situacija atsispindi
ir vyraujančiuose politinio gyvenimo principuose ir net jos valdymo
stiliuje. Politinė valdžia suvokiama kaip rinkimų laimikis, suteikiantis
teisę jos turėtojui į neribotą pseudoromantišką jo laisvos valios,
t.y. savivalės priimant sprendimus, žaismą. Tuo tarpu lygiagrečiai
egzistuoja milžiniškas galias turintis, šaltakraujiškos ir racionalios
valios įkūnijimo įrankis bejausmė, vien techninėmis ir instrumentinėmis
kategorijomis mąstanti biurokratija. Tuo tarpu nacionalinė valstybė,
pasak V.Radžvilo, galima tik kaip piliečių bendrija, o jos gyvavimo
pamatas yra pilietinis susitarimas, leidžiantis formuluoti nacionalinį
interesą. Kol kas galimybės formuluoti tokį interesą Lietuvoje
yra menkos ir gan problemiškos, mano V.Radžvilas.
Minėti visuomeninio ir politinio gyvenimo bruožai yra simptomai,
leidžiantys kalbėti apie stipriai įsišaknijusį autoritarinį sindromą.
Nors jo buvimas nekelia abejonių, tai vis dėlto nereiškia, kad
šis sindromas neišvengiamai bus galutinai suinstitucintas ir taps
pastoviu ir negrįžtamu Lietuvos socialinės ir politinės tikrovės
faktu. Tad į klausimą, ar Lietuva išliks savarankiška valstybe,
ar taps Rytų politikos Trojos arkliu išsiplėtusioje ES, V.Radžvilo
nuomone, dar neatsakytas, ir, laimei, šis atsakymas nėra vien
šio autoritarinimo sindromo paliestų mūsų piliečių rankose.
Parengė Arvydas JOCKUS
© 2003"XXI amžius"