Į kokią Europą einame ir
ar nueisime?
Kad ir koks būtum optimistas,
tačiau, artėjant lemiamam referendumui dėl narystės Europos Sąjungoje,
padėtis pasaulyje ne per geriausia. Dėl karo Irake suskilo abu
Vakarų blokai ES ir NATO. Todėl šie nesutarimai gali vienaip
ar kitaip atsiliepti ir ES plėtrai. Iš tiesų Prancūzijos ir Vokietijos
vadovų užimta antiamerikietiška pozicija ir pamokymai Vilniaus
dešimtuko valstybėms, sklindantys iš Paryžiaus ir Berlyno, nuteikia
prastai. Tiesa, paguodžia tai, kad praėjusią savaitę Briuselyje
Lietuva ir dar šešios kandidatės specialiame Šiaurės Atlanto aljanso
Tarybos posėdyje pasirašė prisijungimo prie NATO protokolus. Lietuvoje
šis svarbus faktas liko beveik nepastebėtas, o juk tai - didžiausios
svarbos aktas. Tik kyla klausimas, ar, stumiant į kampą galingiausią
NATO valstybę JAV, Aljansas taps gyvybinga organizacija, sugebėsianti
apginti visų pirma naujas jo nares. Kilusi įtampa gali pradėti
skaidyti ir Europos Sąjungą. Tokių požymių jau yra pakankamai.
O Belgijos užsienio reikalų ministras L.Michelis pareiškė, jog
artimiausiu metu Belgija, Vokietija ir Prancūzija ketina sušaukti
ES aukščiausiojo lygio specialų susitikimą dėl glaudžios karinės
integracijos. Pasak L.Michelio, tai yra vienintelis Europos kelias,
parodantis Jungtinėms Valstijoms, jog Europa yra rimta jėga. Taip
pat ir karinė. Tačiau bent jau dabar atrodo, kad tokie samprotavimai
yra daugiau iš fantastikos srities, paleidžiant dar vieną strėlę
Vašingtono pusėn. Be to, apie kokią karinę integraciją galima
kalbėti be stipriausios kariniu atžvilgiu Didžiosios Britanijos?
Juk tos pačios Vokietijos gynybai skiriamą biudžeto dalį galima
pavadinti simboline. Panašiai yra ir Belgijoje. Todėl Briuselyje
daugelis ES diplomatų Belgijos iniciatyvą vadina populistiniu
politikavimu, o ne rūpesčiu gynybos reikalais.
Kad ir kaip būtų, tačiau kito kelio Lietuvai nėra. Ir negalima
atsistebėti kai kurių veikėjų skleidžiamais bauginimais, jog,
Lietuvai tapus ES nare, mūsų žmonės nieko nelaimės. Ypač tokios
nuotaikos skleidžiamos provincijoje. Tačiau kaip tik provincijai,
konkrečiai Lietuvos žemės ūkiui, narystė ES duos daugiausia naudos.
Lietuva įgis teisę pasinaudoti keturiais struktūriniais paramos
fondais ir Sanglaudos fondu. Iš jų labai svarbus Europos regioninės
plėtros fondas. Jo paskirtis investicijos į gamybą, sukurti
ir išsaugoti pastovias darbo vietas, taip pat parama smulkiajam
ir vidutiniam verslui. Europos socialinis fondas remia socialinius
projektus bei jo lėšomis finansuojamas švietimas, profesinis rengimas,
kvalifikacijos kėlimas. Sanglaudos fondas finansuoja didelius
kelių tiesimo ir aplinkos apsaugos projektus. Žemės ūkio bei kaimo
plėtrą remia Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondas.
Tai parama smulkiems, pusiau natūriniams ūkiams, agrarinei aplinkosaugai
ir kt. Šioms priemonėms finansuoti 2004 metais numatyta skirti
431,8 mln. litų. Ūkininkams, norintiems gauti paramą pagal Kaimo
plėtros programą, verslo planų rašyti nereikės. Pakaks užpildyti
nustatytos formos paramos paraiškas. Nuo 2004 m. gegužės 1 d.
SAPARD programą tęs Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų
fondas. Šio fondo parama skatins ES kokybės standartus atitinkančią
gamybą bei ūkininkavimo metodus, kad Lietuvoje gaminamus produktus
būtų galima parduoti ES šalyse. O visas žemės ūkio ir kaimo plėtros
paramos finansinis paketas Lietuvai 2004 metais sudarys 1290,3
mlrd. litų. Pakanka priminti, kad 2002 metais žemės ūkiui iš valstybės
biudžeto tebuvo skirta 258,8 mln. litų. Nepalyginami skaičiai.
Abejojantiems naryste ES pravartu būtų pasekti neseniai įvykusio
referendumo dėl narystės ES Slovėnijos pavyzdžiu. Šios pakankamai
turtingos šalies net 90 proc. balsavusiųjų pasisakė už narystę.
O juk Slovėnijai iš ES fondų skiriamas kur kas mažesnis finansavimas,
skaičiuojant vienam gyventojui, nei Lietuvoje. Mums ES skiria
nepalyginamai daugiau žemės ūkiui, struktūriniams fondams.
Visai kitas dalykas, ar tie pinigai pateks ten, kur reikia ir
privalo patekti. Toks pavojus yra. Tą pripažino ir Seimo narys
Kęstutis Glaveckas, pareiškęs, kad Lietuvoje valdžią turi kapitalas
ir jis kontroliuos ES fondus. O burnoti, ypač ant smulkiųjų ir
vidutiniųjų ūkininkų, kad jie nesupranta ES naudos, vargu ar galima.
Juk socialdemokratų Vyriausybė pagal savo ideologiją turėtų rūpintis
pirmiausia vargstančiais žmonėmis, tačiau elgiasi visai priešingai.
Paramą kaimui skirsto pagal ūkio dydį. Todėl kaimo žmogus ir sprendžia
apie Europos Sąjungą pagal Vyriausybės vykdomą politiką. Tuo labiau
kad akiplėšiškai tvirtinama, jog viskas daroma pagal ES reikalavimus.
Praėjusią savaitę vėl pretenzijas Lietuvai pareiškė Maskva. Pats
Rusijos užsienio reikalų ministras Igoris Ivanovas apkaltino Lietuvą,
kad ji nesilaiko ES ir Rusijos susitarimų dėl Kaliningrado tranzito.
Seimo Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Gediminas Kirkilas,
atsiliepdamas į naujus Rusijos reikalavimus, pabrėžė, kad pati
Rusija nesilaiko duotų įsipareigojimų. Tačiau G.Kirkilas tikriausiai
supranta, kad Rusijos spaudimas Lietuvai dėl Kaliningrado tranzito
tėra faktiškai jo partinio viršininko, premjero A.Brazausko užsuktas
pernai, kai jis pareiškė, jog Lietuvą visiškai tenkina dabartinio
tranzito tvarka. Apie tai rašė memorandume ir didelis Maskvos
bičiulis Vidaus reikalų ministerijos sekretorius V.Bulovas. Dabar
tas pats G.Kirkilas ir kiti Lietuvos diplomatai priversti būti
atpirkimo ožiais, derantis su Rusijos atstovais, ir išklausyti
imperialistines jų pretenzijas. Praėjusią savaitę Kaliningrade
vykusiame ES, Rusijos ir Lietuvos atstovų susitikime Rusijos užsienio
reikalų viceministras vėl kalbėjo ultimatumų kalba. Jis pagrasino,
jog, Lietuvai nuo liepos 1 dienos įvedus vizų režimą, Rusija imsis
atitinkamų priemonių Lietuvos atžvilgiu. Kokios bus tos priemonės,
Maskvos emisaras nepaaiškino. Kas tai bus nauja blokada ar kai
kurių Rusijos Valstybės Dūmos deputatų siūlomi tankai?
Šitokioje situacijoje daug kas priklausys nuo prezidento R.Pakso
pozicijos. Taip pat ir nuo to, ar jis palaikys neišsižadėjusių
principų valdančiosios partijos atstovų užsimojimą atstatydinti
užsienio reikalų ministrą A.Valionį. Matyt, nereikia aiškinti,
ką ketinama pasodinti į jo vietą. Tai sovietinės diplomatijos
veteranas J.V.Paleckis. Žinoma, jis bus kur kas lankstesnis Maskvos
atžvilgiu. Šiuo atsakingu momentu keisti užsienio reikalų ministrą
būtų labai pavojinga. Tačiau Amerikos imperializmo priešininkams
mažiausiai rūpi ES ir NATO. Jiems, pasirodo, vis negana valdžios.
Vienas politologas apskaičiavo, kad apie 60 proc. aukštų valdymo
bei kitų įtakingų postų užima buvusios komunistų partijos nariai.
Aišku, tai nėra buvusieji eiliniai nariai. Dauguma jų iš tuometinių
okupacinės valdžios viršūnių. O kur dar Naujosios sąjungos, Naujosios
demokratijos, Valstiečių partijų, tautos pažangiečių likučiai?
Kita vertus, daugelis vadinamojo kairiojo sparno žmonių uoliai
vykdo didelę paslėptą agitaciją prieš stojimą į ES. Tai buvo pažymėta
Vilniuje įvykusio Demokratinės politikos instituto ir Konrado
Adenauerio fondo surengtoje konferencijoje. Euroskeptikai savo
darbą dirba tyliai, visaip vengdami stoti į atvirą diskusiją.
Petras KATINAS
© 2003"XXI amžius"