Smurtas ir kazuistika Čečėnijos
byloje
Nepriklausomybę iškovojusios
Lietuvos piliečiai žino, kaip sunkiai už laisvę kovoja čečėnų
tauta, kiek aukų sudeda ant nepriklausomybės aukuro. Kiekvienos
nepriklausomybės siekiančios tautos politinis aktas atsiliepia
ir tarptautiniuose politikos sluoksniuose. Ir tai suprantama,
nes tauta yra tarptautinės teisės subjektas. Tiesa, Čečėnijos
nepriklausomybės klausimas Vakarų šalims dar neįgauna jam adekvataus
atgarsio. Čečėnijos laisvės ir nepriklausomybės klausimo sprendimas
labiau suprantamas išsivadavusioms iš Rusijos imperijos tautoms.
Vasario 21 dieną Vilniuje, Lietuvos mokslų akademijoje, įvyko
konferencija Čečėnijos problema kaip teisės paneigimas. Spausdiname
joje skaitytą prof. V.Landsbergio pranešimą, kuriame išsamiai
išnagrinėtas tarptautinis Čečėnijos problemos sprendimo aspektas.
Kadangi konferencija vyko prieš vadinąmąjį Čečėnijos referendumą
dėl konstitucijos, vykusį kovo 23-iąją, todėl akivaizdus pranešėjo
išankstinis numatymas svarbiais šiai tautai klausimais. Prelegentas
pristato ir aiškią Lietuvos poziciją šiame, daug gyvybių nusinešusiame
konflikte tik politinės derybos gali būti konflikto sprendimo
raktu.
Iš pradžių aš taip formulavau
savo pasisakymo temą, tai tegul ir lieka. Tačiau paskutiniu metu
daugiau orientavausi į pagrindinę konferencijos mintį, kurioje
iš tiesų bus kalbama ir apie smurtą, ir apie kazuistiką, t.y.
apgaudinėjimą kitų ir pačių savęs, vartojant neadekvačius žodžius,
sąvokas, terminologijas, - visa tai, kas tokiais ir švelnesniais
atvejais įvardijama kaip informacinis karas, psichologinis karas,
propagandinis karas. Ir mes matėme pavyzdį būtent, kaip antrasis
Čečėnijos karas, priešingai negu pirmasis, buvo labai gerai parengtas
šituo požiūriu ir laimimas pasaulio opinijoje per dezinformaciją
ir propagandą. Tačiau Čečėnijos byla kelia pasauliui ir esmingesnių
klausimų.
Kiekvieną kartą, kai vyksta tarptautiniai ar mažesnio masto renginiai
Čečėnijos likimo klausimu, pirmoje vietoje turi būti taikos problema,
ir ji dažniausiai yra pirmoje vietoje. Aš taip pat negaliu ir
nenoriu jos išvengti, nes ši konferencija yra viena iš daugelio
pastangų brėžti kelius į taiką. Toks buvo Pasaulio čečėnų kongresas
Kopenhagoje, tokia buvo konferencija Maskvoje ir tolesnės pastangos,
kurių imasi Rusijos nacionalinis komitetas už taiką Čečėnijoje,
dalyvaujant žymiems politikams, Dūmos nariams ir žmogaus teisių
gynėjams. Tai nėra masinis judėjimas, bet jis politiškai stiprus
ir jo žodis įtakingas, o visos Rusijos mastu įtakingiausias, tikiuosi,
bus motinų žodis. Kareivių motinos vėl aktyvios, jos nori gelbėti
ir savo vaikus, ir Čečėnijos jaunimą, ir vaikus, kurie bombarduojami
ir žudomi. Pačią Rusiją taip pat reikia gelbėti. Taika ar karas?
Rusija tiksliau pasakius, Rusijos valdžia, žodžiais yra prieš
karą, o veiksmais už, kaip jie sako, visas priemones, kad Čečėnija
būtų paklupdyta, priversta priimti prievartines Kremliaus sąlygas.
Tai Rusija, kuri mato ir visuomenės nuomonę: po tokių įvykių kaip
teatro užėmimas Maskvoje pasisakančiųjų už karą ir už taiką procentai
susvyruoja, o paskui grįžta į tą pačią vietą. Žmonių nusistatymas
už taiką yra didesnis ir stipresnis, negu palaikančiųjų karą,
tačiau Rusijos valdžia yra už karą, už jo tąsą. Tai vienas realiųjų
teisės-neteisės aspektų.
Kitas aspektas yra tautų apsisprendimo teisė. Ji nepamirštama,
nors ir ginčijama įvairių diplomatų, politologų bei politikų -
atseit nevienintelė, sprendžiant tokius klausimus, nesuderinama
su valstybių teritorinio ar kitokio integralumo nuostatomis. Aš
manau, kad suderinama apie tai dar kalbėsime, bet šitoks aspektas
yra. Galime prisiminti iš mūsų nesenos istorijos, kas stebėjo
įvykius ir dokumentus, o kas nori, gali pasižiūrėti į dokumentų
rinkinį, kuris vadinasi Pusbrolis Motiejus, tai didelė svarbi
medžiaga apie Lietuvos kelią į nepriklausomybę ir Stasio Lozoraičio
veiklą. Ten mes matysime, kad Amerikos kongresmenai, senatoriai,
prezidentas ir Baltieji rūmai ne vieną kartą užsimena apie Lietuvos
teisę į apsisprendimą. Vadinasi, senasis V.Vilsono principas Amerikoje
nepamirštamas. Mums tai anuomet buvo pavojinga, ir mes ėjome kitu
keliu, akcentuodami valstybės tęstinumą, okupacijos neteisėtumą
ir t.t. Bet grįžimas prie apsisprendimo principo, be abejonės,
gali būti aptartas, ir aš vėliau dar kai ką pasakysiu tuo klausimu.
Dabar apie žmogaus teises. Ką reikėtų įvardyti kaip žmogaus
teises ne savo valstybėje, kai žmonės gyvena savo žemėje, nuo
amžių turimoje savo tėvynėje, tačiau ne savo valstybėje. Jie neturi
valstybės, kuri juos apgintų. Priešingai, juos valdo kita valstybė,
kuri masiškai pažeidinėja civilių gyventojų žmogaus teises, ir
pažeidinėja karine jėga. Tada akivaizdus klausimas kieno ta
karinė jėga? Ar ten koks nors Čečėnijos diktatorius Sadamas su
savo kareiviais ir saugumiečiais engia bei žudo žmones, ar tai
yra jėga, atėjusi iš kitur ir aišku, kad čia ne jų valstybė,
yra svetimi kareiviai, svetima valstybė. Kitaip sakant, tai, kas
vyksta, ir tas karinis smurtas yra baisiausia šalies pripažinimo
forma, nes su savo šalimi taip nesielgiama. Mes šį argumentą irgi
iškeldavome, ypač 1991 metais, po Sausio įvykių. Ta invazija ir
agresija buvo baisus Lietuvos nepriklausomybės pripažinimas. Iš
anų laikų man įsiminė labai svarbi mintis, kurią kaip tik Sausio
13-ąją,1991 metais, pasakė tuometinis JAV prezidentas G.Bušas
apie tai, kas įvyko Vilniuje: Teisėtumas nesukuriamas jėga.
Tai buvo adresuota Maskvai ir M.Gorbačiovui kitaip sakant, valdžios
teisėtumas, suverenitetas nesukuriamas prievarta. Negalima primesti
savo suvereniteto kitai šaliai karine prievarta. Gali okupuoti,
užimti, žudyti, - bet tai nesuteikia suvereno teisių.
Dar yra toks aspektas kaip kolonializmas. Žinoma, ir dekolonizacija.
Konferencijos tema mat yra teisiniai dalykai, tarptautinės teisės
dalykai. Kai mes anuomet kalbėdavome apie Lietuvos reikalus, apie
sovietų kolonijinę politiką, ekonominę, demografinę, apie kolonijinę
industrializaciją, kuri buvo viena iš pavergimo formų, - iškeldami
tai, mes susidurdavom su kažkokiu keistu supratimu, kad kolonijos
tai tuo atveju, jeigu jos už vandens. Vadinamosios užjūrių
teritorijos, užkariautos ir pavergtos, yra kolonijos; o jeigu
žemyne užkariaujamos, valdomos ir lygiai taip pat kolonizuojamos
tąsyk šios sąvokos yra vengiama. Vis dėlto Lietuva yra padariusi
vieną žingsnį (kokio nepadarė jokia kita valstybė), nors ir ji
padarė tik pusę žingsnio: Lietuvos parlamentas yra priėmęs dokumentą,
rekomenduojantį Vyriausybei kreiptis į Jungtinių Tautų Dekolonizacijos
komitetą iškelti Čečėnijos klausimą Dekolonizacijos komitete!
Vien tas pavadinimas yra svarbus veiksnys ir juridinis faktas.
Tai buvo 2000-aisiais. Lietuvos Vyriausybė, tuomet baigianti savo
laikotarpį, nesiėmė tokių žingsnių, ir, be to, jau visaip kaltinama,
kad pakenkė santykiams su Rusija, o po to atėjusios naujos Vyriausybės,
Rolando Pakso ir Algirdo Brazausko, tikriausiai nė nesvarstė,
ar vykdyti tą Seimo rezoliuciją dėl kreipimosi į JTO Dekolonizacijos
komitetą.
Dabar Čečėnijos klausimu matome dažniausiai naudojamas dvi sąvokas.
Tai iš Maskvos bandoma įkalti terorizmo sąvoka, net tarptautinio
terorizmo, o Vakarų valstybėse skamba separatizmo sąvoka. Ji nuosaikesnė,
labiau atspindinti tikrovę tai siekimas atsiskirti nuo valstybės,
kurioje nepatinka būti. Mes taip pat buvome separatistai tiems,
kurie laikė Lietuvą kažkokia teisėta Sovietų Sąjungos dalimi;
tada turėjome darbo ir vargo įtikinėti, kad mes nesame separatistai
ne mes norime išeiti, o jie turi išeiti iš mūsų. Atrodo, formulės
labai paprastos, bet atnešti jas į pasaulinę sąmonę nėra lengva.
Šiandien turime dar ir Rusijos užsienio reikalų ministerijos protestą
jis turbūt taip vadinamas, kurį verta šiek tiek pakomentuoti
ir patikslinti. (Konferencijos dieną Rusijos URM atsiuntė Lietuvos
valdžios institucijoms protestą dėl Čečėnijos problemų svarstymo
Mokslų akademijoje; rašte buvo klaidingai perteiktas konferencijos
pavadinimas Čečėnijos problema kaip teisės paneigimas Rusijos
dokumente pavirto Teisių pažeidimais Čečėnijoje. (Red. pastaba)
Netgi konferencijos tema pateikiama neteisingai, vadinasi, Rusijos
dokumentas prasideda nuo melo. Tai nieko ypatinga, ten labai dažnai
taip daroma. Štai dabar sakoma, kad ši konferencija liudijanti
apie nedraugiškus Rusijai reiškinius Lietuvoje. Aš komentuočiau
visai priešingai. Nors ir nesu diplomatijos vadovas, pasakyčiau,
kad Rusijos draugai Lietuvoje nori padėti jai išeiti iš mirties
rato. Kad nežūtų vis daugiau ir daugiau Rusijos piliečių, kaip
dabar sužinome, net prievarta sugaudomų gatvėse, atiduodamų rekrūtais
ir siunčiamų tiesiai į Čečėniją. Žinoma, ir tų, kurie ten yra
kaip samdiniai, kontraktininkai. Ir, žinoma, pačios Čečėnijos
civilių gyventojų ir kovotojų Rusija juos laiko savo piliečiais.
Tai didžiulė daugybė piliečių, kurie žūsta ir žūsta dėl klaidos,
kurią daro dabartinė Rusijos valdžia. Minėtame rašte yra jau ir
agentūros Novosti komentaras, kad Lietuva palaiko čečėnų separatistus.
Aš nežinau, ar mes būtume kur nors pasakę ar sutikę, kad kur nors
būtų panaudota formulė apie Slovakijos separatistus, kurie norėjo
turėti savo valstybę ir taikingai atsiskyrė nuo Čekijos Respublikos;
arba apie Rytų Timoro žmones, kurie buvo engiami, žudomi Indonezijos
ginkluotų būrių; po daugybės metų tų žudynių jiems vis dėlto buvo
suteikta teisė balsuoti, ar jie nori būti Indonezijos dalis, ar
jie nori būti atskira valstybė. Ir jie sprendė savo likimą. Dabar
turbūt jų niekas nebevadina separatistais. Jeigu Kvebeko gyventojai
būtų balsavę už atskirą valstybę, tai nei kas jų būtų taip vadinęs,
nei Prancūzijos prezidentas būtų juos kritikavęs (aš taip spėju)
už atsiskyrimą nuo Kanados. Tokie patys galėjo būti ir Puerto
Riko separatistai, kurie kėlė antiamerikietiškus reikalavimus;
ir jiems buvo suteikta teisė balsuoti referendume, ar Puerto Rikas
nori išlikti asocijuotas su Jungtinėmis Valstijomis, ar nori būti
visai atskira ir nepriklausoma Lotynų Amerikos valstybė. O juk
ir juos buvo galima kaltinti separatizmu. Tai pavyzdžiai, kaip
dalykai sprendžiami civilizuotame pasaulyje. Deja, nepanašu, kad
Rusija priklausytų civilizuotam pasauliui. Gaila taip sakyti,
nes mes esame Rusijos draugai, kurie norime, kad ji priklausytų
civilizuotam pasauliui.
Tarp kitko, kadangi šios konferencijos iniciatorė Lietuvos Seimo
grupė ir ji Rusijos rašte taip pat už kažką smerkiama, ji galėtų
pareikalauti informacijos apie Čečėnijos parlamento pirmininko
Ruslano Alichadžijevo likimą. Tai teisėtas parlamentas ir teisėtas
pirmininkas, kuris beveik prieš trejus metus buvo Rusijos kariškių
pagrobtas iš savo namų, šeimos akivaizdoje, išgabentas į Maskvą
ir daugiau apie jį jokios informacijos nei šeima, nei jokios tarptautinės
organizacijos negavo. Jeigu mes, konferencija, gauname lyg ir
tam tikrą laišką iš Rusijos užsienio reikalų ministerijos, galėtų
būti pasiųstas atsakomasis laiškas su mažu paaiškinimu ir prašymu
suteikti informacijos. Nes čia ir buvo tarpparlamentinių ryšių
grupė - Lietuvos parlamento ir Čečėnijos parlamento. Aš esu pasikeitęs
laiškais su R.Alichadžijevu pačiam jam neteko atvykti, atvykdavo
parlamentarai, mūsų parlamentarai ten nuvykdavo. Buvo taikos laikotarpis
po taikos sutarties, kuria Rusija pripažino Čečėnijos kaip tarptautinio
subjekto statusą ką ir dabar sako Rusijos prezidentas V.Putinas,
pripažino Čečėniją de facto. Galiu pacituoti tai, ką pasakė prezidentas
V.Putinas prieš dvi savaites Paryžiuje: Mes esame prieš karą
Čečėnijoje
Todėl 1996 metais mes faktiškai suteikėme Čečėnijai
nepriklausomybę. Taigi ir mes nesame visai priešingose, kaip
nors visiškai kitose pozicijose. Tiktai kur ta Rusijos problema?
Ten ketinama išspręsti problemą per vadinamąjį referendumą. Referendumas
dėl nepriklausomybės atsisakymo. Štai taip reikėtų ir vadinti,
nes taip yra. Pasaulyje visur leidžiama formulė referendumas
dėl Čečėnijos konstitucijos. Bet Čečėnija turi savo konstituciją,
kuri buvo visą laiką ir pačios Rusijos pripažįstama. Kai ten buvo
surengti rinkimai, pasirašius taikos sutartį jie vyko pagal
Čečėnijos konstituciją. Ir Čečėnijos prezidentas, ir parlamentas
buvo išrinkti pagal Čečėnijos konstituciją. Ja paskui Rusijos
delegatai rėmėsi Strasbūre, įrodinėdami, kad konstitucinis terminas
pasibaigė konstitucinis pagal Čečėnijos konstituciją esą karui
vykstant nutrūko parlamento įgaliojimai. Žinoma, karui vykstant
nenutrūksta jokie įgaliojimai, nes nėra galimybės surengti rinkimus,
nors ir pasibaigė, sakykime, kadencijos terminas. Bet aš tai
girdėjau savo ausimis, fiksavau įvairius dalykus tuose debatuose
Čečėnijos konstitucija ir joje nustatytas terminas buvo debatų
objektai. Taigi dabar nauja konstitucija, kurioje svarbiausia
tai, kad ši konstitucija fiksuoja Čečėniją kaip Rusijos dalį.
Vadinant referendumu dėl konstitucijos bus balsuojama prieš
savo šalies nepriklausomybę. Tą reikėtų pasauliui paaiškinti,
jeigu pasaulis nori ką nors žinoti. Be to, yra žinoma, ką pasakė
Rusijos politikai iš mano paminėtos organizacijos Rusijos nacionalinio
komiteto už taiką Čečėnijoje, kad referendumo pravedimas tokiomis
sąlygomis pažeidžia pačios Rusijos įstatymus, tai pačios Rusijos
įstatymų laužymas. Kaip ir agresijos veiksmai Lietuvoje 1990-1991
metais buvo ne tik Lietuvos suvereniteto, bet ir Sovietų Sąjungos
įstatymų ir konstitucijos laužymas. Jie į tai nekreipė dėmesio,
bet fiksuoti reikia, pažymėti reikia. Tai nusikaltimas ir tarptautinėms
normoms. Įsivaizduokim, imant vėlgi tą patį palyginimą Rytų
Timoro kaimai deginami, žmonės žudomi, visur masiniai kapai, siautėja
ginkluoti Indonezijos būriai, ir būtų nutarta surengti referendumą.
Štai ta pati situacija. Pasaulis net nekalbėtų apie tokius referendumus.
Čia atsiranda pritariančiųjų, kad galima surengti referendumą
tokiomis sąlygomis. Kaip žinome, tame referendume balsuos Rusijos
kareiviai - už Čečėnijos konstituciją, kurios net neketina laikytis
būdami Čečėnijoje! Situacija, kai Rusija tyčiojasi pati iš savęs
kaip teisinės valstybės. Kaip apsaugoti vargšę Rusiją, kad ji
nesityčiotų pati iš savęs ir nesusitapatintų su pulkininku Budanovu?
Jūs turbūt žinote, kas yra pulkininkas Budanovas, ir labai nesmagu
matyti, kad Rusija gali tapti panaši į jį, nes toks referendumas
tai visos tautos viešas išprievartavimas aikštėje. Ir pasmaugimas.
Kaip Budanovas pasmaugė jo suimtą, nuogai išrengtą, išprievartautą
čečėnę mergaitę.
Čia buvo paminėta pasaulio atsakomybė, įvardytos masinės akcijos
už S.Huseiną: Gelbėkit Sadamą! Bet nėra jokių akcijų Gelbėkit
čečėnų vaikus! Štai dviguba moralė ir tas sukrečiantis tylėjimas,
apie kurį kalbėjo Martinas Liuteris Kingas. Ir, žinoma, tokiomis
sąlygomis atsiranda ypatinga užduotis arba tenka išbandymas
tai ištvermė. Net ir tokiomis sąlygomis atlaikyti, nepalūžti ir
toliau kviesti į taiką. Tai daro Čečėnijos legitimi valdžia, prezidentas
A.Maschadovas. Jie yra už taiką. Jie, matyt, yra ir už tam tikras
nuolaidas ar kompromisus, sutinka svarstyti platų teisinių aspektų
ratą. Tiesą sakant, anoje taikos sutartyje irgi buvo, kaip visi
matė, nepriklausomybė de facto, o galutinis statuso sureguliavimas
atidėtas penkeriems metams.
Penkeri metai suėjo pernai. Tad vienas motyvų, kodėl nebuvo galima
leisti, kad ramiai ateitų ta data su klausimu Rusijai, kodėl nesureguliuotas
statusas, galbūt ir buvo naujas karas atsakymas į sudarytą situaciją.
Paminėsiu dar du dalykus. Pirmiausia kaip yra veikiama už karą.
Tai veiksmai, kuriuos mes matėme, suteikiantys pretekstus karui
atnaujinti arba taikos pastangoms atmesti. Čečėnai iš tikrųjų
norėjo realizuoti tautų apsisprendimo teisę, bet jiems to nebuvo
leista, sekė invazijos su savo labai nepaprastomis ir neištirtomis
istorijomis. Kokiu būdu prezidentas Borisas Jelcinas, pareiškęs,
kad jokios invazijos į Čečėniją negali būti, to mums niekas niekada
neatleistų, po dviejų savaičių pasirašė įsakymą įvesti kariuomenę
į Čečėniją? Kas įvyko per tas dvi savaites čia yra kokių nors
dabartinių ar būsimų Rusijos istorikų tema. Kas įvyko po to, kai
susitiko prezidento V.Putino ir prezidento A.Maschadovo paskirti
atstovai pradėti kalbų apie karo veiksmų nutraukimą? Apie tai
kalbėjo Kopenhagoje R. Chasbulatovas, buvęs Dūmos pirmininkas,
gerai žinantis visas virtuves Maskvoje. Jis paaiškino labai paprastai
kariniai vadovai, generolai sukilo prieš V.Putiną ir uždraudė
tęsti derybas. Todėl iš Kremliaus nuskambėjo ir iki šiol skamba
S.Jastržembskio ir kitų formulės, kad niekada nebus jokių kontaktų
su prezidentu A.Maschadovu, teroristu ir t.t. O vis dėlto jie
bus. Tačiau tuomet, kaip paliudijo R. Chasbulatovas, generolai
pasipriešino, kurie turi didžiulius pelnus iš karo. Taigi yra
tokių momentų, ir yra pretekstai. Paryžiuje V.Putinas, kurį aš
jau citavau, paaiškino: Mes suteikėme Čečėnijai nepriklausomybę,
tačiau tada Rusiją puolė tarptautinės teroristinės jėgos. Kaip
matote, jau nekalbama apie kokius nors namų sprogdinimus. Tai
žlugęs mitas arba buvusi pateisinanti legenda. Teigiama, kad puolė
tarptautinės teroristinės jėgos. Aišku, ten turimas galvoj, šiek
tiek minimas, nelemtas Šamilio Basajevo būrio įsiveržimas į Dagestaną,
tačiau atsakymas buvo visiškai neadekvatus, ir jis buvo rengiamas
jau nuo pavasario. Kad Rusija jau 1999 metų pavasarį buvo pasirengusi
naujai invazijai į Čečėniją, yra patvirtinęs Sergejus Stepašinas.
Tereikėjo Š.Basajevo kvailystės, ar kaip ją pavadinsi provokacijos.
Ir prie to dar buvo pridėtas namų sprogdinimas. Kaip matome, psichologinis,
propagandinis karas pasidarė svarbesnis už ginkluotą karą. Ir
namų sprogdinimai Maskvoje, Volgodonske ir ypač Riazanėje, kur
buvo pagauti už rankos FSB pareigūnai ir nepavyko tas sprogdinimas,
- dabar jau nebeminimi kaip pretekstas pradėti naują karą 1999
metais.
O po to, vis dėlto didėjant spaudimui eiti taikos keliu ir reikalaujant
kokių nors kontaktų su A.Maschadovu, įvyko dar vienas dalykas.
Kai kam tikrai reikėjo atkreipti labai didelį dėmesį,- ir būtinai
dalyvaujant čečėnams, su įrodymu, kad tai yra čečėnai. Tai Dubrovkos
teatro užgrobimas su žiūrovais Maskvoje. Ten jau niekas negali
paneigti, kad užgrobė čečėnai, kuriems buvo sudarytos visos sąlygos
tai atlikti. Aš turiu tam tikrą versiją iš nepriklausomų čečėniškų
šaltinių Vakaruose. Tai išvada arba prielaida, kad grupei čečėnų
kovotojų ir dar specialiai pakviestų nevilties apimtų jaunų moterų
grupei, kuriai vadovavo Barajevas, buvo sakoma: prezidentui V.Putinui
reikia padėti išeiti iš militaristų gniaužtų, kad jis galėtų pradėti
derybas, ir tam reikia ypatingo argumento. Štai šimtai žmonių,
jų gyvybės, ypatingas įvykis. Tęsti derybas su A.Zakajevu generolai
jau uždraudė, tad įveikti tam pasipriešinimui reikia turėti argumentų.
Ir čečėnai, matyt, patikėjo. Štai jie užgrobia teatrą, jiems leidžia
tą padaryti, jie imituoja grėsmę, kabindami kažkokius sprogdiklius,
kurių paskui nesprogdina, nors visą valandą vyko kautynės ir ten
galėjo ką norėjo susprogdinti. Vadinasi, imituos, kad bus sprogdinamas
teatras, ir pasieks, kad prezidentas V.Putinas, pasinaudodamas
situacija, paskirtų derybų tąsą. Paskutinis jų reikalavimas tebuvo
vienintelis: kad ateitų pas juos prezidento atstovas. Ne kokie
ten kobzonai ar panašūs veikėjai iš Dūmos nors ir jie parnešė
svarbios informacijos. Bet prezidento atstovai atėjo su mirtinomis
dujomis...
Trumpai sakant, scenarijus galėjo būti toks: prasideda derybos
arba bent pažadama tęsti derybas, tada ir Čečėnijoje stabdomi
karo veiksmai, čia paleidžia visus įkaitus, o tie, kurie buvo
užgrobę teatrą, arba iš tikrųjų nusižudo, arba atsiduoda į FSB
rankas darykit, ką norit, mes savo atlikom... Jeigu iš tikrųjų
taip buvo, ir jie patikėjo, tai aišku, kas juos apgavo. Tikslingai
suplanuota sukurti įrodymą, kad čečėnai užsiima tikru terorizmu.
O dabar nežinau, kiek tai gali tęstis vyksta tas Potiomkino
referendumas, visos Čečėnijos išprievartavimas. Nežinia, ar ten
bus stebėtojų ir ar bus užtikrinamas bent šioks toks balsavimo
slaptumas. Jeigu bus kaip sovietų laikais tai, aišku, 99 proc.
atsisako nepriklausomybės, ir pasaulis, jeigu jis nori būti idiotas,
gali tai priimti. Bus balsavimas už priklausomybę Rusijai, nes
tai yra įrašyta toje tariamojoje konstitucijoje. Ir tikslas yra
ne vien užfiksuoti, kad tauta atsisako ir nubraukia jau iškovotą
1996-1997 metų de facto valstybės statusą, tarptautinės teisės
subjektas tai įrašyta taikos sutartyje. Rusija pripažino Čečėniją
kaip tarptautinės teisės subjektą. Tą reikia užtrinti kaip ir
demokratiškai išrinktos savos valdžios legitimumą. Tai irgi atvirai
sakoma. Kadangi ir A.Maschadovas, ir vyriausybė, ir parlamentas
yra legitimūs. Kad ir jie būtų besislapstantys, negalintys normaliai
dirbti, jie yra vieninteliai legitimūs toje žemėje. Žinoma, kol
bus kaip nors susitarta ir su Rusija pagal Rusijos pripažintą
esamą Čečėnijos konstituciją. Dabar Rusijos gynybos ministras
Sergejus Ivanovas visai atvirai pasakė: Štai įvyks referendumas,
ir tada A.Maschadovas neteks legitimumo. Taigi vieni vienaip
šneka, o kiti ima ir pripažįsta, atskleidžia per tikslą kad
jis turi legitimumą! O paskui jau neteks per tą Potiomkino
referendumą
Yra įdomių dalykų, kuriuos daug kas matė, Europos Tarybos Parlamentinės
Asamblėjos pranešėjas Čečėnijos klausimu ilgą laiką buvo akivaizdžiai
valdomas Rusijos Dūmos delegacijos vadovo D.Rogozino. Sukūrus
bendrą struktūrą, reikalingas konsensusas, o jei Rusijos pusė
nesutinka, dokumentai negali būti priimti. Ten, Strasbūre, man
yra tekę mėginti ne vieną kartą protestuoti prieš tokią situaciją,
kada Rusija pati save tikrina kaip ji gerbia žmogaus teises...
Bet vis dėlto lordas Judd (Džadas) pagaliau praregėjo. Paskutinis
momentas buvo jo kelionė į Čečėniją. Įspūdžiai siaubingi, jis
pradėjo kalbėti, kaip yra iš tikrųjų: Čečėnijoje vyksta žiauriausias,
kruvinas pilietinis karas, pasidarė D.Rogozino nevaldomas, todėl
išplūstas ir prakeiktas. O čia pat V. Putinas Paryžiuje sako:
Jokio karo Šiaurės Kaukaze nėra. Kuo tada tikėti? Nemandagu
pasakyti V. Putinui, kaip tai atrodo, bet yra taip. Net ir Europos
žmogaus teisių komisaras A. Gil Robles konstatavo, kad Čečėnija
tai treji metai siaubingos prievartos, nevykdoma nė viena iš
Europos Tarybos ateinanti rekomendacija, ir padėtis tik blogėja.
Anksčiau ta lordo Judd kartu su D.Rogozinu vadovaujama grupė vis
rašydavo apie blogus dalykus, tačiau su pastaba, kad kažkas šiek
tiek gerėja taip, kad Rusija galėtų tęsti. Bet dabar ta priedanga
atmesta, matyt, kad karas tęsis, nepaisant jokio referendumo.
Tokia faktinė padėtis. Tai reikš, kad bus prarasti dar metai,
dar keliasdešimt tūkstančių gyvybių, dar gilesnės žaizdos. Referendumas
bus tik apgaudinėjimas kuriam laikui ir galimybė tuščiai kalbėti.
Ir vieną momentą dar paliesiu, kaip minėjau pradžioje, dėl tautų
apsisprendimo ir jo suderinamumo su valstybių vientisumu, teritoriniu
integralumu. Čia kartais ir Lietuvai daromas priekaištas, kad
ji garantavusi pripažįstanti Rusijos teritorinį integralumą, o
dabar kažkokie veiksmai, kuriais atseit remiamas Čečėnijos atsiskyrimas.
Iš tikrųjų tokio prieštaravimo nėra, tai dirbtinė problema ir
propaganda. Visiems turi būti gerai žinomas 1975 metų Helsinkio
principas, kad valstybių teritorijos ir nusistovėjusios sienos
nekeičiamos jėga; ne tai, kad nekeičiamos, kaip Rusija ir kai
kurie kiti interpretuoja. Štai jos buvo pakeistos Čekoslovakijoje,
yra ir kitokių atvejų, galų gale tarp valstybių vyksta įvairios
derybos, teritorijos ir sienų linijos patikslinamos, taigi čia
yra susitarimo dalykas. Sienos nekeičiamos kitaip, kaip susitarus,
tad ir klausimas ar gali Rusija susitarti su pasauliu. Ne tik
su čečėnų kovotojais, bet, pavyzdžiui, su pasauliu, kad Čečėnijoje
būtų surengtas normalus balsavimas ne karo sąlygomis ir tarptautinėms
organizacijoms prižiūrint. Normalus referendumas, kaip Rytų Timore
ar daug kur kitur, kaip vyko Kvebeke; du kartus kvebekiečiams
pritrūko balsų atsiskirti nuo Kanados, bet jei būtų nubalsavę,
tai Monrealis nebūtų buvęs subombarduotas kitą dieną, ir nebūtų
naudojamos nei dujos, nei kas kita. Vadinasi, galima keisti sienas
susitarus, štai Helsinkio principas, Helsinkio sutartis. Netgi
mūsų pačių istorijoje matėme tam tikrą dvilypę politiką: demokratinė
Rusija (tuo metu su demokratinėmis nuostatomis) pripažino Baltijos
valstybių, pirmiausia Lietuvos tęstinumą, nepriklausomybę Kovo
11-osios dokumentų pagrindu; bet Sovietų Sąjunga, tuo metu dar
M. Gorbačiovo vadovaujama, pripažino mūsų nepriklausomybę kaip
atsiradusią iš niekur, Baltijos valstybėms leido būti nepriklausomoms.
Taigi sutiko su mūsų atsiskyrimu. Nors iš tikrųjų buvo ne taip,
bet galėjo taip atrodyti iš anos pusės žiūrint. Vadinasi, ir taip
galima. O galiausiai Belovežo susitarimas leido visoms respublikoms
atsiskirti. Mes ne už tai, kad būtų jėga draskoma Rusija. Bet
būtų geriau, kad ji pati nesusidraskytų, naudodama jėgą prieš
tuos žmones, kuriuos laiko savo gyventojais.
O kelias, kaip sustabdyti begalinį kraujo praliejimą, tik vienas:
pradėti kalbėtis. Kieno nors Maskvoje puoselėjamos viltys, kad,
išžudžius dar kokį 100.tūkstančių čečėnų, jie kapituliuos ir moraliai
bei kariškai priims Rusijos diktuojamas sąlygas, kad išliktų gyvi
kaip tauta tokios viltys pirmiausia gali visiškai nepasiteisinti.
Kitas dalykas, jeigu taip ir įvyktų, ir Čečėnija gyventų kaip
Rusijos dalis su kokia nors savo vietine valdžia, kokia perspektyva?
Kokia meilė Rusijai ir troškimas būti Rusijos dalimi? Tai amžiams
palaidota lieka tik laiko klausimas. Geriau neprarasti nei laiko,
nei gyvybių, tad čia galėtų reikštis tokia draugiška Lietuvos
pozicija padėti Rusijai ieškoti išeities kelių.
Prof. Vytautas LANDSBERGIS
© 2003"XXI amžius"