Gyvenimo lygmenys
Reikia atsižvelgti tiek į gamtinę
būtinybę, tiek į absoliučią Dievo laisvę. Šitie žodžiai yra vokiečių
filosofo Martino Deutingerio (1815 1864), pateikti B.Kuzmicko
straipsnyje Katalikiškoji filosofija XIX amžiuje (Logos, p.
20). Mums jie įdomūs ir dėl gyvenimo, ir jo santykio su būtinybe
požiūrio.
Būna du kraštutinumai. Vienas, kai būtinybę suvokiame ir imame
vaizduotis, kad yra ji vienintelė tik būtinybė, ir taip gyvename,
tarsi visai negalima būtų laisvė. Kitas kraštutinumas, kada būtinybės
norime nepripažinti, ir tuo sumažiname savo laisvę, nes fiziškai
susinaikiname visai arba iš dalies. Tas sunaikinimas dažnai
pagimdo neviltį ir laisvės neigimą, tarsi sakant, kad jeigu nėra
jos visiškos, tai ir jokios nereikia. Toks veiksmas dar yra vadinamas
Dievo gundymu. Elgiamasi neatsižvelgiant į esamas, tai irgi Dievo
leistas sąlygas, ir reikalaujama, kad Dievas išgelbėtų iš tuo
nepaisymu susikurtų sunkumų.
O koks teisingas kelias? Perfrazuokime pateiktą citatą: reikia
išmokti gyventi tarp pasaulio būtinybės ir Dievo vaikų laisvės.
Kam būtinybė? Nes ji nepaneigiama ir pati save primeta. Kam laisvė?
Nes ji nuolatos neigiama, o turi būti idealas. Turi širdyje gyventi
ir tada ji bus saugiklis. Pastebėsime, kad būtinybė jau ne visai
būtina ir galima laisvės šiek tiek įsileisti. Ši laisvė skatins
ir budrumą.
Neseniai girdėjau skundą, kad į neviltį stumia Petro Katino komentarai.
Be jokių pagražinimų jie nuolatos teigia mus valdo komunistai,
pas mus veržiasi Rusija, vieni ir kiti yra amoralūs. Taigi nėra
tikros nepriklausomybės ir džiugesiui vietos nėra.
Gali skųstis ar ne, bet visa tai yra tiesa. Apie gerus žmones
ar politikus komentaruose nerašoma, nes labai maža jų įtaka, vos
ne nulinė. Rašoma apie tuos, kurių įtaka yra didelė, o jie patys
yra blogi. Tebėra komunistai, nors ir keistelėję pavidalą, bet
atpažįstami. Dabartinis komunizmas kaip buvo, taip ir yra melas,
o Viliaus Bražėno knygoje Naujoji pasaulio santvarka jis taip
aptariamas: Komunizmas tebėra nepalaidotas.(
) Nors tiesmukiškai
užgrobti valdžią, apiplėšti ir žudyti žmones jau seniai nekomunistiška,
bet komunistinė totalinės valdžios ir partijos aukso grobimo
ideologija tebeklesti (P. 84).
Klesti, nematyti klestėjimui galo, ir šiuo momentu tai yra neišvengiama
būtinybė. Reikia išgyventi, fiziškai nesusinaikinti. Išmokti prisitaikyti,
naudotis, paimti nuo jų krintančius trupinius. Panašiai buvo išmokta
sovietų okupacijos metais.
Ir vėl pavyzdžiai. Mūsų politikų ne vienas manė, kad galima gyventi
idealizmu. Pabuvo kurį laiką šiokia tokia valdžia ir rūpinosi
tik valstybe, ne savo tolesniu gyvenimu. Labai gražu ir kilnu,
bet ir blogai. Dabar jie žūsta kad pervargę, kad skursta. O
galėjo nors šiek tiek paisyti būtinybės ir pasirūpinti savo gyvenimu.
Jie pasirinko žūtį: tai garbingas pasirinkimas, bet gal ir kitaip
jų darbui nebūtų pakenkę bendruomenei jie gyvi reikalingi, ir
darbo daugiau padarytų.
Dvasine prasme pasaulis gelbstimas ir žūstančiųjų auka. O bendruomenė
galėtų būti nekvaila ir sugebėti padėti jai pasiaukojusiems idealistams.
O štai prisitaikymo pavyzdys. Daug žmonių dabar dirba nelegaliai,
tad taip ir gyvena. Priversti slėptis nuo mokesčių, slėpti uždarbį,
dvejopa buhalterija neišvengiama. Vieni dirba taip ir džiaugiasi.
Kiti norėtų gyventi kitaip tik tam, kad nereikėtų bijoti. Treti
tą būseną priima kaip laikiną šio momento būtinybę, bet trokšta
ir siekia nuo jos išsivaduoti, nes myli laisvę. Jeigu tokių būtų
daug ar dauguma, aišku, kad negera būtinybė imtų nykti gana sparčiai
.
Žinome, kad daug ir dauguma laisvę mylinčiųjų labai greitai nebus
, su bloga būtinybe reikės gyventi, bet bus skirtumas trokštant
ar netrokštant laisvės. Maždaug tai ir yra gyvenimas dviem lygmenimis,
ir jis yra būtinas. Šitos dviejų lygmenų būtinybės tik Amžinybėje
neliks. Prisitaikymas prie šio pasaulio netobulumo, didesnio ar
mažesnio, yra būtinas, taip pat būtinas ir nesusitaikymas visada
laisvės troškimas, kuris leistų pasinaudoti kiekviena nors mažiausia
jos atsiradimo galimybe.
Du ( o kartais ir daugiau) lygmenys nėra veidmainystė, nes juos
suvokiame taip, kaip jie ir yra būtinybę. Tai nėra savo nedorumo
kompensavimas.
Mūsų lygmenys yra būtini ir nemaišytini. Pražūtingas negyvenimas.
Pražūtingas sumaišymas. Visi puslapiai, pasak vieno Vytauto Landsbergio
pranešimo (apie Birželio 23-osios sukilimą), savo vietoje yra
skaitytini, nes blogai būna sumaišius. Kartais taip maišant ir
siekiama blogio. Tik daug ką atmaišyti reikės, nes būtinybės darosi
vis grėsmingesnės. Pasauliniu mastu jos grėsmingos.
Ne taip jau labai pasaulis mūsų trokšta, net ir tas, kurį vadiname
laisvuoju. Tiesa, jis kartu ir nelaisvas, nes tik mums iš už geležinės
uždangos jis vientisas atrodė. Ir ten nelaisvė pozicijas užiminėja,
ir mes jai ašaka gerklėje. Taip ir galime pasilikti parduoti
ir išduoti. Ir naikinami. Arba ten patekus mus pasitiks vėl rusai
tie patys mūsų šeimininkai, nes jie jau ten įtakos turi. Šeimininkų
visur turėsime, o savęs nelabai.
Ir vis tiek reikės gyventi. Kai lietuvybė nebus galima valstybės
mastu, gal grįš į kasdienį žmonių gyvenimą: taip ji gali išlikti
net ir globaliai atakuojama ir būti gyvenimo gaivintoja.
Gražina TRIMAKAITĖ
Marijampolė
© 2003"XXI amžius"