Kultūros politika fikcija
ar realybė?
Dar visai neseniai, atsivėrus
laisvos valstybės uždangai, klausėme apie menininkų bei kultūros
darbuotojų padėtį kintančiose Lietuvos sąlygose. Šiandien dažnai
klausiama, koks ryšys yra tarp kūrybos ir visuomenės, tarp meno
ir valstybės. Po nepriklausomybės atgavimo Lietuvos visuomenės
raida patyrė įvairius lūžius, dėl kurių įvairios visuomenės grupės
stengėsi užimti tam tikrą padėtį ir įsitvirtinti. Šiandien, kada
visuomenės ir valstybės padėtis tariamai stabilizavosi, kada minėtos
grupės susirado sau palankias nišas valstybės užuovėjoje, mes
jau pasiryžę kalbėti apie atvirą ir dinamišką visuomenę, paklūstančią
ne savęs įtvirtinimo dėsniams, bet natūralioms vertybėms ir laisvos,
konkurencingos atrankos principams. Tokiame kontekste iškyla poreikis
kalbėti apie menininkus bei kultūros žmones ne kaip apie tam tikros
grupės statuso turėtojus, o apskritai apie meną, kultūrą, jų vaidmenį
visuomenėje. Šiandien meno bei kultūros svarba visuomenėje yra
nuolat konstatuojama ir įrodinėjama, bet tai lieka tik postulatai,
kurie po ilgų diskusijų nusėda kaip dulkės ant valdininkų, diriguojančių
visam kultūriniam paradui, stalų. O ką kalbėti apie patį menininką
ar kultūros žmogų, šiuolaikinius donkichotus ir kvailelius, kurie
vis nepavargsta, stengdamiesi įvairiais būdais užsidirbti pragyvenimui
ir gauti lėšų tam, kad galėtų sukurti nuostabų meno kūrinį ar
pramušti visai tautai svarbų kultūrinį projektą.
2001 metais Vyriausybė patvirtino Lietuvos kultūros politikos
nuostatas, o šiandien net pasigirsta klausimų, ar tokia politika
iš viso egzistuoja, nes parama ir dėmesys kultūrai yra aiškiai
nepakankami. Lietuvių tauta jau pasisakė už stojimą į Europos
Sąjungą, bet ar susimąstome, kad kultūra yra kone vienintelė konkurencinga
sritis, kurios pagalba mes galime drąsiai žengti koja kojon su
kitomis Europos valstybėmis, reprezentuoti save ir komunikuoti
su atsiveriančiu pasauliu. Kaip sakė kultūros ministrė Roma Dovydėnienė
savo ataskaitiniame pranešime LR Seime, Europos Sąjunga nereglamentuoja
nacionalinės kultūros politikos. Kultūra yra nacionalinių vyriausybių
kompetencija. Tokia Europos Sąjungos pozicija pabrėžia, jog niekas
kitas mūsų nacionaline kultūra nepasirūpins, kad valstybės narės
turi pačios formuoti ir įgyvendinti savo nacionalinę kultūros
politiką bei puoselėti savo kultūrinę savastį.
Taigi kiek mūsų valstybė rūpinasi nacionaline kultūra ir kultūra
apskritai? Žinoma, kad valstybė kyla iš kultūros, kuri demokratinėje
šalyje turėtų integruoti visas visuomenines struktūras: politines,
teisines, ekonomines, socialines, švietimo ir kt. Gaila, bet valdininkai
vis dar nenori suprasti jau kone nuvalkiotos tiesos, kad nebus
kultūros, nebus ir valstybės . Taip ir norisi atsidusti kada
gi pagaliau valstybės vadovai kultūros plėtrą, jos finansavimo
politiką ims vertinti kaip prioritetinę ir strateginių tikslų
reikalaujančią sritį ir kada nuo žodžių pagaliau bus pereita prie
konkrečių veiksmų? Kultūros ministrė savo pranešime džiaugėsi,
kad Vyriausybė ir 2004 metais nacionalinę kultūrą laiko vienu
iš savo veiklos prioritetų. Reikėtų suprasti, kad Vyriausybė jau
daug metų kultūrą laiko prioritetine sritimi. Tačiau, žvelgiant
į konkrečius rezultatus, toli gražu taip nėra.
Šiandien Lietuvos intelektualai vis dar sunerimę diskutuoja apie
valstybės vaidmenį kultūros valdyme bei laisvos rinkos galimybes.
Nors daugelis Lietuvos politikų ir intelektualų viešai kalba,
kad mūsų šalį kai kurios valstybės vengia pripažinti laisvos rinkos
zonos šalimi, tačiau jos dėsnius vis dažniau ir aštriau pajuntame,
o ypač dabar, kai, tikėkimės, atsivers didesnės tarptautinės rinkos
galimybės (nors kai kurie menininkai ir dabar pastarąsias sumaniai
išnaudoja). Kad ir kokia ji būtų, Lietuvoje laisvoji rinka egzistuoja,
tik jos masteliai yra per maži, kad tokiomis sąlygomis būtų galima
remtis amerikietiškos rinkos dėsniais, todėl valstybės parama
yra neišvengiama ir tai, atrodo, Lietuvos politikai supranta.
Net pačioje Amerikoje, stambiausioje laisvos rinkos šalyje, egzistuoja
valstybinės institucijos ir fondai, remiantys kultūrą.
Valstybės parama kultūrai, jos plėtrai demokratinėse valstybėse
užtikrina menininkams ir kultūros žmonėms stabilumą, saugumą bei
tam tikras laisves, kurias jie praranda, nors ir kaip gražiai
skambėtų, laisvos rinkos sąlygomis. Juk ne paslaptis, kad rinkos
sąlygomis tarpsta masinė kultūra ir menas, nes didžioji visuomenės
dalis visuomet pageidaus pigaus, greito ir lengvo produkto. Tuo
tarpu profesionalusis menas ir aukštoji kultūra, neturėdami tokios
masinės paklausos, laisvos rinkos sąlygomis yra priversti merdėti
arba eiti į menininkų nemėgstamus kompromisus, žlugdančius jų
kūrybinius principus ir idealus. Rinkos sąlygomis merdėja ne tik
profesionalusis, elitinis menas, bet ir dvasinė, tylioji žmogaus
kultūra, kurią jau visai baigia užgožti profaniškai nusiteikusi
dauguma, reikalaujanti pompastiškų, vienadienių fejerverkų. O
kas laukia žmogaus, anot R.Gudaičio, naršiojančio po šiukšlyną
ir mintyse rašančio eiles, kas laukia talentingo poeto, savo lėšomis
kelių šimtų egzempliorių tiražu išleidusio savo pirmąją poezijos
knygelę, kuri ištirpsta rinkos padiktuotoje aplinkoje, kas laukia
tų kelių už savo egzistenciją besigrumiančių leidinių, kurie propaguoja
dvasines vertybes, o ne bulvarinio lygio sensacijas ir pan.? O
juk jie visi taip reikalingi Lietuvos kultūrai!
Šiandien valstybės parama, laikantis atviros visuomenės principų
ir suvokiama kaip mecenatystė, menininkams ir kultūros žmonėms
turėtų padėti išspręsti daugelį problemų, o pirmiausia teisę
būti priimtiems ir įvertintiems, teisę nelikti kultūriniame ir
ekonominiame pogrindyje. Tuo tarpu vis sparčiau diegiama laisvoji
rinka menininkams turėtų būti kaip variklis, kuris skatintų kūrybinę
įtampą, neleistų užmigti ant pripažinimo laurų ir sudarytų natūralias
konkurencines sąlygas. Atsižvelgiant į tai, valstybės kultūrai
skiriamų lėšų mechanizmas įgautų lankstesnes ir efektyvesnes formas,
ir valstybės kultūros finansavimas nevirstų socialine šalpa, kaip
kad daugelis mano.
Kitas klausimas, ar valstybės kultūros politika, kokią mes šiandien
regime, yra pakankamai racionali ir siekianti esmingų pokyčių,
kurių svarbą deklaruoja visi, kas netingi. Jau kelinti metai žadama
padidinti Kultūros ministerijos reguliavimo srities biudžetą,
kuris, apimdamas Kultūros ministerijos, nacionalinių kultūros
įstaigų bei Kultūros vertybių apsaugos departamento biudžetus,
yra 186 mln. litų ir sudaro 1,7 proc. nacionalinio biudžeto. Pati
kultūros ministrė R.Dovydėnienė radijo laidoje Kultūros savaitė
teigė, kad jei Kultūros ministerijos biudžetas būtų bent dvigubai
ar trigubai didesnis, daugelis problemų nebūtų tokios aštrios
ir teigiamų poslinkių būtų kur kas daugiau.
Vienas tokių poslinkių yra Kultūros ministerijos iniciatyva kuriamas
programinis finansavimas. Ministrės R.Dovydėnienės teigimu, iš
negausaus Kultūros ministerijos biudžeto yra sukurta nemažai programų:
Nevyriausybinių organizacijų kultūros rėmimo programa, Teatrų
ir koncertinių organizacijų pastatymų programa, Tarptautinių
festivalių ir konkursų programa, Knygų leidybos programa, Etninės
kultūros ir regionų kultūros projektų rėmimo programa. (Vienas
stambiausių paramos fondų šiuo metu yra Kultūros ir sporto rėmimo
fondas, kuris nėra tiesioginė Kultūros ministerijos programa,
o sukuriamas nuo tam tikro akcizo mokesčio už alkoholį bei tabaką.)
Pastarųjų programų sukūrimas, be abejo, yra teigiamas reiškinys,
bet žinant, kad projektams ir programoms finansuoti yra skiriama
tik 24 proc., įstaigoms išlaikyti 52 proc. viso Kultūros ministerijos
biudžeto, galima daryti išvadą, kad kultūros padėtis dar ilgai
nepasikeis. Tam, kad ji imtų sparčiau judėti į priekį, reikia
bendrų politinių sprendimų, kurie būtų priimti aukščiausiu valstybės
lygiu ir kuriais būtų suinteresuotos visos ministerijos. Tačiau
sunkumai kyla ne vien dėl menko finansavimo ir prioriteto trūkumo.
Skaudžiausia ir opiausia problema, dėl kurios pastaruoju metu
labiausiai ginčijamasi, yra lėšų paskirstymo sistema.
Vienas neigiamų valstybės kultūros finansavimo politikos bruožų,
kurį pripažino net Kultūros ir meno tarybos narys bei Kompozitorių
sąjungos pirmininkas Gintaras Sodeika, kalbėjęs radijo laidoje
Kultūros savaitė, yra tai, kad kultūros paramos kontrolė koncentruojasi
tik Kultūros ministerijoje. Jau kelinti metai prie šios Ministerijos
veikia naujai sukurta Kultūros ir meno taryba, kuri yra patariamasis
organas ir kurios pagrindinė funkcija kuruoti kultūros institucijoms
bei menininkams skiriamas lėšas. Į šią tarybą buvo deleguoti dešimties
didžiausių ir seniausių Lietuvos kūrybinių sąjungų bei kelių svarbesnių
kultūros įstaigų atstovai. Kultūros ministerija čia tarsi žengė
pozityvų žingsnį ir, nusimesdama nuo savęs valstybinių lėšų paskirstymo
naštą, ją atidavė kultūrai atstovaujantiems žmonėms. Viskas atrodo
labai gražu ir pozityvu, jei ne faktas, kad į Kultūros ir meno
tarybą pateko nuo sovietinių laikų monopolines teises uzurpavusių
kūrybinių sąjungų bei įstaigų vadovai ir valdininkai, kurie, kultūrologo
Almanto Samalavičiaus, plačiai aprašiusio minėtos tarybos sukūrimo
principus, teigimu, sudaro savotišką uždarąją akcinę bendrovę,
valdančią valstybinį kapitalą ir kurios veiklą jis įvardijo kaip
sprendimo galios privatizaciją. (Kultūros ir meno tarybos renkama
ekspertų komisija kuruoja ir minėto Kultūros ir sporto rėmimo
fondo lėšas.) Nesunku numanyti, kad šios superorganizacijos
nariai daugiausia lėšų skiria savoms kūrybinėms sąjungoms ir įstaigoms,
o stipendijas gauna jų proteguoti asmenys. Tačiau tarybos nariai,
A.Samalavičiaus teigimu, turbūt pamiršo, kad po nepriklausomybės
atgavimo susikūrė nemažai naujų ir ne ką mažiau vertingų kūrybinių
susivienijimų ir institucijų, kurios taip pat turi teisę į mokesčių
mokėtojų pinigus ir teisę būti atstovaujamos taryboje. Tuo tarpu
valstybės dotacijų skirstymo mechanizmas šiandien yra virtęs uždaro
rato sistema, kurioje tie patys asmenys dalyvauja įvairiose komisijose
ir, neatsižvelgdami į objektyvias sąlygas, valstybės lėšas skirsto
savam kūrybiniam ratui. Toks mechanizmas yra įsigalėjęs ir Nacionalinių
premijų komitete, o ypač Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo
fonde.
Anot G.Sodeikos, taip yra todėl, kad Lietuvos kultūrinė bendruomenė
nėra didelė. Nesant Lietuvoje pakankamai kvalifikuotų kultūros
ir meno žinovų, dažnai atsitinka taip, kad menininkai, kurie neretai
yra ir kultūrinių įstaigų vadovai, tampa ir ekspertų grupių bei
Kultūros ir meno tarybos nariais. Tačiau yra svarbu ne siauras
žmonių, nuo kurių priklauso kultūrai skiriamų lėšų paskirstymas,
ratas, bet jų moralinė atsakomybė bei asmeninių interesų pakreipimas
sprendžiant visuotinai svarbius kultūros klausimus. Kaip daugelis
pastebi, čia jau yra platesnio masto problema, apimanti posovietinio
mentaliteto liekanas, kurių įtakoje, anot istoriko Egidijaus Aleksandravičiaus,
siekiant asmeninių bei etatinių, partikuliarinių interesų, kultūra
yra kaip daiktas, priklausantis Kultūros ministerijai. Jo teigimu,
jeigu kas padarytų Kultūros ministerijos veiklos dešimties metų
analizę, tai yra išsiaiškintų, kur nusėdo dauguma pinigų, kokios
yra pastoviųjų stipendininkų pavardės, kas tas stipendijas skirsto,
kaip formuojama taryba ir ekspertų komisijos, vaizdas būtų labai
prėskas ir rodytų tokios politikos fiktyvumą. Didžiausia problema,
anot jo, kad kultūros kūrėjų ceche dar nėra įvykę mentalinio lūžio.
Tam, kad jis įvyktų, reikia nemažai laiko, visos generacijos,
kuri gyventų pagal naujus principus, pasikeitimo.
Po nepriklausomybės atgavimo, iškėlus klausimą, ar modernus šių
laikų žmogus gali lietuvybėje atrasti tai, ko jam reikia, buvo
imta kalbėti apie nacionalinės kultūros sukūrimą, kuri sparčiai
modernėjančiame pasaulyje atrastų savo vietą ir skatintų lietuviško
mentaliteto stiprėjimą. Bet ar regime konkrečių poslinkių? Nacionalinę
kultūrą propaguojančių leidinių projektai yra labiausiai atmetami
valstybinių fondų, o į tautodailę dar iki šiol nežiūrima rimtai.
Radijo laidos Kultūros savaitė diskusijos apie valstybės kultūros
politiką metu paskambinus radijo klausytojui iš Gargždų ir paklausus,
ar bus finansuojama tautodailė, žurnalistė sureagavo gana tipiškai:
Ak, ta tautodailė. Tarsi būtų sakoma: mes čia diskutuojame tokiais
svarbiais kultūros politikos klausimais, apie O.Koršunovo teatro
rėmimo peripetijas, o tu čia, žmogau, lendi su savo tautodaile.
Tokia pozicija egzistuoja, ir kol ji bus, mes nesukursime ne tik
nacionalinės kultūros, bet neturėsime ir regioninės, etninės kultūros.
Šiandien niekam nekyla abejonių, kad kultūros finansavimas yra
sukoncentruotas Vilniuje, tuo tarpu kitų miestų ir miestelių kultūrininkai
atsidūrė marginalinėje pozicijoje. Nors 2002 metais buvo patvirtinta
Regionų kultūros plėtros programa, ji išlieka tik popieriuje,
o mažų miestelių kultūros projektai bei ten kuriančių žmonių menas
ir toliau nesusilaukia reikiamo dėmesio. Kultūros ministerija
dažniausiai remia valstybinį meną, kuris yra ne kas kita, o profesionalusis
menas. Aišku, toks menas natūraliai koncentruojasi sostinėje,
tačiau iškyla yra kitas klausimas: ar profesionalusis menas yra
visa kultūra? E.Aleksandravičiaus teigimu, apie kokios nors tautos
kultūrą galima spręsti ne pagal sostinių finansuojamų institucijų
blizgesį, bet pagal tai, kuo gyvena nedidelio miestelio mokytojas,
fermeris, smulkus biznierius, kaip jie leidžia savo laiką, kuo
domisi ir į kokius renginius susirenka. Kalbant apie šiandieninę
kultūros situaciją, įvairūs renginiai, festivaliai, projektai
sostinėje suryja visus kultūrai skirtus pinigus, tuo tarpu rajonų
bibliotekose nėra net Lietuvoje išleistų knygų, o kaimo vaikai
nėra matę kompiuterio. Tad apie kokią kultūrą čia galima kalbėti?
Prie to prisideda ir stambioji žiniasklaida bei didieji kultūriniai
savaitraščiai, populiarindami tik didžiųjų miestų kultūrinius
įvykius ir pamiršdami, kad reikšmingi dalykai vyksta ne tik sostinėje,
bet ir atokiuose Lietuvos miestuose.
Kalbant apie kultūrinę spaudą, reikėtų pasakyti, kad kai kurie
literatūriniai savaitraščiai, konkuruodami su kitais kultūriniais
leidiniais ir spausdindami perdėm įmantrias, eiliniam skaitytojui
nesuprantamas recenzijas, mano formuojantys kultūrinius procesus
ir meninį skonį. Tačiau, J.Marcinkevičiaus žodžiais tariant, iš
tiesų tai yra kūrybinių organizacijų ir jas aptarnaujančių kritikų
leidiniai, iš valstybės gaunantys nepagrįstai dideles dotacijas,
nes tų leidinių niekas, išskyrus savuosius, tai yra tos srities
žinovus, neskaito.
Ir taip galima pasakyti ne vien apie recenzijas. Ar ne laikas
būtų valstybės pareigūnams iš tiesų susirūpinti meno edukacija
ir valstybės lėšas investuoti į tokius leidinius, kurie daug geriau
ir prieinamiau atspindėtų kultūrinį vyksmą Lietuvoje?
Ypač neaiški padėtis yra valstybės finansuojamų knygų leidyboje.
Atrankos kriterijai yra visiškai nesuprantami. Daugiausia paramos
susilaukia didžiųjų, monopolijomis tapusių, leidyklų, tokių, kaip
Vaga, UAB Aidai-Echoes, Tyto alba siūlomos knygos, kurių
svarbą visuomenei ir meninį lygį ne visuomet galima vienareikšmiškai
paaiškinti. Tuo tarpu didelė dalis tikrai vertingų knygų lieka
už borto. Kuo, pavyzdžiui, yra aktualios pastarųjų leidyklų
knygos, dažnai dominančios tik kelis vienos ar kitos srities specialistus,
o dažnai tik pačius leidėjus ar autorius, už žymaus vokiečių kultūros
ir istorijos filosofo O.Spenglerio kapitalinį veikalą Europos
saulėlydis, kuris kompetentingos ekspertų komisijos buvo atmestas
( beje, to atmetimo motyvų komisija negali paaiškinti). Juk šios
knygos išleidimas, Lietuvai stojant į Europos Sąjungą, prisidėtų
prie informacinės visuomenės švietimo funkcijų vykdymo. O gal
Kultūros ministerijos činovninkai ar ekspertai iš Kultūros
ir sporto fondo bei Kultūros ir meno tarybos įsitikinę, kad Lietuvai
stojant į ES tokia pažintis su Europos kultūros ištakomis nereikalinga,
geriau, pavyzdžiui, Lietuvos skaitytojams verta sužinoti tik apie
LDK dvasininkus XIV-XVI amžiuose? Būtent tokią knygą, dominančią
gal tik mažą dalį istorikų, Kultūros ministerija parėmė net 14
tūkst. litų. O ar daug skaitytojų galės surasti aštuoniais tūkstančiais
litų paremta E.Geisto knyga Dienoraštis Lydai? Nejaugi ją galima
laikyti gilesne ir įžvalgesne už Alvino Tofflerio intriguojantį
veikalą Ateities šokas, numačiusį daugybę sudėtingų prieštaravimų
mūsų informacinėje visuomenėje? Tokių pavyzdžių begalės! Visas
įvairių ekspertų, komisijų, tarybų ar kultūros žinovų darbas
susiveda tik į leidyklos vardo garsumo pateisinimą. Ir kaipgi
tada gali nesuabejoti eksperto komisijų kompetentingumu?
Nors ir yra teigiamų poslinkių, dabartinė kultūros padėtis, atsižvelgiant
į menką jos finansavimą, politikų nedėmesingumą bei neatsakingą
valstybinių lėšų paskirstymą, išlieka miglota, o ateitis, kaip
visuomet, pažymima dideliu klaustuku, todėl belieka tikėtis, kad
sąmoningumas ir atsakomybė nugalės.
Lina KLUSAITĖ
© 2003"XXI amžius"