Nuo kryžiaus karų iki rugsėjo
11-osios
|
Džonatanas Railis Smitas |
Ar šių dienų Vakarų kultūros
ir islamiškojo pasaulio kova yra reakcija į kryžiaus karų ekspansiją
į Rytus prieš tūkstantį metų? Į šį klausimą kartu pabandė atsakyti
katalikiško tinklalapio redaktorius iš Minesotos Timas Dreikas
ir istorikas Džonatanas Railis Smitas.
Dž.R.Smitas baigė Itono koledžą, vėliau - Kembridžo universitetą.
Jis yra penkiolikos knygų apie kryžiuočius autorius, Kembridžo
universiteto religijos istorijos profesorius bei Artimųjų Rytų
ir islamo studijų pirmininkas. Praėjus daugiau nei metams po tragiškų
įvykių JAV, jis skaitė paskaitą Old Dominion universitete, siedamas
praeities ir dabarties įvykius, po to davė interviu The Catholic
World Report bendradarbiui T.Dreikui.
Kodėl susidomėjote būtent
kryžiaus karų istorija?
Baigdamas mokyklą patekau į rinktinę
istorikų grupelę, kuriems buvo leidžiama mokytis, ko jie nori,
ne pagal bendrą programą. Aš labai domėjausi Bizantijos istorija,
todėl nutariau apie tai rašyti pranešimą. Mokyklos bibliotekos
Bizantijos skyriuje aptikau Stiveno Runcimano knygą apie kryžiuočius.
Aš ją ryte prarijau! Pabaigęs mokyklą galėjau rinktis praktiką
pas Kembridžo profesorių ekspertą. Kaip tik čia išryškėjo mano
aistra.
Taigi papasakokite, kokie
buvo kryžiaus karai?
Šį klausimą uždaviau sau: kodėl
buvo kryžiaus karai? Mano pirmosios dvi knygos yra apie karinius
šv. Jono iš Jeruzalės įsakymus. Peržengęs trisdešimtuosius metus,
supratau, kad, turėdamas didžiulį akademinį krūvį, nepajėgsiu
atlikti tyrimų, todėl iš visiškos nevilties ėmiau publikuoti savo
paskaitas. Vėliau jos tapo viena žymiausių mano knygų Kas buvo
kryžiaus karai.
Ši knyga sukėlė kur kas daugiau šurmulio nei aš drįsau tikėtis,
nes joje išdėstyti argumentai atnaujino debatus dėl sąvokos Kryžiaus
karas. Kaip jūs paaiškintumėte šį žodį? Iš esmės, jį skirtingai
aiškina keturios istorikų kategorijos: generalistai, populiaristai,
tradicionalistai ir pliuralistai.
Generalistai, kurių šiandien yra labai nedaug, tiki, kad bet koks
karas, kurį Dievo vardu pradeda katalikai, yra kryžiaus karas.
1950-aisiais buvo madinga manyti, kad dalyvavimas kryžiaus karuose
priklausė nuo masinio entuziazmo, valstiečius ir plikbajorius
apėmusios euforijos, o ne nuo aukštuomenės, kuri pati turėjo derintis
prie pastarųjų. Ši populiaristų nuomonė nebeturi jokios įtakos
šiandien.
Tradicionalistai ir pliuralistai tiki, kad kryžiaus karai buvo
piligriminiai karai, paskelbti popiežiaus Kryžiaus vardu, kuriuose
dalyvavo savanoriai, norėdami gauti įvairių privilegijų, dažniausiai
indulgencijų. Tik tradicionalistai mano, kad kryžiaus karų tikslas
buvo atsikovoti ir apginti nuo klaidatikių Jeruzalę, o pliuralistai
mano, kad kryžiaus karai Europoje vyko: Ispanijoje - prieš maurus,
Baltjos pajūryje - prieš pagonis, Rytų Europoje - prieš mongolus,
centrinėje Europoje - prieš eretikus ir schizmatikus bei politinius
popiežiaus valdžios oponentus.
Mano knygoje stengiamasi į kryžiaus karus pažvelgti iš pliuralistinės
pozicijos. Bėda ta, kad daugelis istorijos veikalų ir vadovėlių
nepajėgūs apibrėžti šios sąvokos. Amerikos mokslininkų parašyta
šešių tomų kryžiaus karų istorija taip pat nenurodo, kas yra kryžiaus
karai.
Galbūt apibrėžimas, kurį pateiksiu, tėra tik modelis, o modeliai
greit paneigiami, tačiau pozicija, kurią palaikau, yra stabili.
Mano nuomone, kryžiaus karai - tai piligriminiai karai, paskelbti
popiežiaus, kuriuose dalyvavo kryžiaus ženklu pasidabinę tam tikrų
privilegijų siekiantys savanoriai, savo kovą nukreipę prieš Bažnyčios
priešus.
Kokias mąstymo klaidas
žmonės daro kalbėdami apie kryžiaus karus?
Jų daug! Pirmiausia, kad kryžiaus
karai turi ne ideologinius, o ekonominius motyvus. Daugelis tiki,
kad Kristaus vardu buvo užmaskuoti grobikiški kolonizavimo tikslai.
Tačiau, galvą guldau, nė vienas tą laikotarpį analizavusių istorikų
tokios hipotezės nekėlė. Ji pirmiausia buvo iškelta K.Markso teorijoje
ir liberalios ekonomikos istorijoje 1920-iaisiais. Iki 1950 metų
nė vienas istorikas šios idėjos nepripažino. Pastaruosius dvidešimt
intensyvaus darbo ir tyrinėjimų metų paskyriau siekdamas įrodyti,
kad kryžiaus karai pirmiausia buvo pagrįsti stipria ideologine
motyvacija ir tik maža dalimi - ekonomine nauda. Antras klaidingas
manymas yra tas, kad Popiežius atsiprašė už kryžiaus karus. Jis
neatsiprašė ir net negalėjo to padaryti. Nebent galėjo atsiprašyti
už kai kurių kryžiuočių veiksmus. Ne mažiau nei šešios bažnytinės
tarybos įteisino kryžiaus karus ir manė esančios teisios. Vienintelis
būdas, kuriuo Popiežius galėjo atsiprašyti, - tai pripažinti Bažnyčią
neteisia. O tai - neįmanoma.
Ar požiūris į kryžiaus
karus kito istorijos raidos procese?
Vien jau per mano gyvenimą tas
požiūris gerokai kito. Prieš penkiolika metų manyta, kad kryžiaus
karai buvo nukreipti prieš musulmonus, o dabar nuomonių spektras
prasiplėtė.
Kryžiaus karai truko kelis šimtmečius ir baigėsi Portugalijos
karaliaus Sebastijono žygiu į Maroką 1570-aisiais bei Ispanijos
karaliaus Armado Nenugalimojo kryžiaus karu prieš anglus 1588-aisiais.
Tačiau realiai kryžiaus karų istorijoje taškas nebuvo padėtas.
Skirtingomis formomis jie peraugo į kryžiaus karų lygą. Kryžius
- visos krikščionybės simbolis. Lygą sudarė valstybės, kurioms
popiežius suteikė aljanso teises. Šventoji lyga (1684-1699) padėjo
Balkanų šalims išsilaisvinti iš turkų jungo.
Vėliau jau mutavusią kryžiaus karų formą galima įžvelgti Maltos
kovoje prieš Napoleoną. Kryžiaus karus skatino teologijos dalykai,
o ne materialinės ir ekonominės paskatos.
Kokia yra loginė krikščionybės
ir karo jungtis?
Daugeliui mūsų, jei nesame pacifistai,
priimtini teisingo karo principai. Naujoji teisingo karo teorija
remiasi dviem prielaidomis. Pirmiausia teigiama, kad karas ir
smurtas yra blogis ir gali būti pateisinamas tik tada, kai tarnauja
vardan didesnio blogio sunaikinimo. Antra, manoma, kad Dievui
rūpi tik žmonių gerovė ir pats žmonijos išlikimas - į karą ir
jo pasekmes Dievas nesikiša. Kol kas nėra nustatyta, kokio senumo
yra ši teorija. Greičiausiai ji atsirado tik XIX a. viduryje,
nes iki to laiko vyravo pozityvaus smurto teorija.
Pirmosios prielaidos teorija kildinama iš didžiųjų teologų šv.
Augustino ir Tomo Akviniečio. Jie teigė, kad smurtas nėra tikrasis
blogis: moraliai jis esąs neutralus. Anot šv. Augustino, smurtas
mus supa visur: tai miškų gaisrai, ugnikalnių išsiveržimai ir
žemės drebėjimai - visa tai gali būti mąstoma kaip moraliai neutrali
jėga. Šv. Augustinas savo mintims pagrįsti naudojo pavyzdį apie
žmogų gangrenuojančia koja. Chirurgas nusprendžia, kad koją būtina
amputuoti, tačiau žmogus nesutinka. Chirurgas visgi nupjauna jam
koją, o juk tai galima interpretuoti kaip smurtinį aktą. Ar tai
tikrasis blogis? Juk chirurgas norėjo išgelbėti žmogaus gyvybę.
Veiksmo tikslas - štai kas svarbiau už jį patį. Jei panaudosi
smurtą, siekdamas valdžios, - štai kur blogis. Taigi matome, kad
smurtas gali būti ir teigiamas. Kaip žinoma, vengdami tokio aštraus
žodžio kaip smurtas, katalikų teisingo karo teorijos šalininkai
verčiau linkę vartoti žodį jėga.
Senąjį Testamentą šiuo klausimu galime suvokti dviprasmiškai.
Po to, kai Dievas duoda Mozei Dešimt įsakymų, kurių vienas Nežudyk,
Jis ima reikalauti mirties bausmės. Reikalavimą palydi trys tūkstančiai
žuvusiųjų. Taikios žinios, mano manymu, neskelbia ir Naujasis
Testamentas. Šv.Paulius pataria žydų bendruomenei gerbti romėnų
valstybės prievartines sankcijas. Paskutinės vakarienės epizode
šv.Lukas užrašo Kristaus žodžius: Laikas nusimesti apsiaustus
ir paimti kardus. Vėliau ne kuo kitu, o kardu sode šv. Petras
nukerta vieno sargybinių ausį. Kodėl jis iš viso nešiojasi kardą?
Antra vertus, žmonės, įvykiai ir pasaulio sandara, greičiausiai
ir žmonijos santykiai, tarp jų ir karas yra Dievo valia.
Ką musulmonai mano apie
kryžiaus karus?
Naujasis musulmonų požiūris į
aptariamąjį reiškinį pradėjo vystytis 1890-aisiais. Visai nelogiška
būtų manyti, kad musulmonai visus tuos šimtus metų springo pralaimėjimo
kartėliu. Jie tikėjo savo pergale. Juk tai jie išvarė kryžiuočius
lauk ir išplėtė Osmanų imperijos ribas. Šią nuomonę 1890-aisiais
pakeitė du svarbūs įvykiai. Visų pirma Turkijos sultonas Abdula
Hamidas II, suvokdamas žiaurių galingos Osmanų imperijos dizintegravimo
faktą ir Rusijos bei Prancūzijos kėslus į jos likučius, panaudojo
žodį kryžiaus karas. Kaip sunitų politinis ir dvasinis lyderis,
jis pareiškė: Europa prieš mus pradėjo kryžiaus karą. Šią mintį
1899-aisiais nusitvėrė islamiškoji spauda ir ėmė trimituoti, jog
Vakarai įsivėlė į grobikiškus kryžiaus karus.
Antra, kai Damaske viešėjęs Vokietijos kaizeris Vilhelmas II atrestauravo
Saladino kapą ir išaukštino jį kaip herojų, pasklido nuogąstavimai,
kad kryžiaus karai dar nesibaigė.
Ir iš tiesų, kada britai ir prancūzai po Pirmojo pasaulinio karo
okupavo Palestiną ir Libaną, arabų pasaulis kalbėjo, jog tai karinė,
ekonominė ir diplomatinė kryžiaus žygių tąsa.
Po Antrojo pasaulinio karo Artimuosiuose Rytuose ėmė formuotis
įžūlios musulmonų radikalistų ir nacionalistų grupuotės. 1980-aisiais
vienų jų tinklo vadu tapo O. bin Ladenas, kitų - S.Huseinas.
Islamo šalininkai nusitvėrė nacionalizmo idėją, jog Vakarai prieš
juos atnaujino kryžiaus žygius. Šią idėją globalizavę musulmonai
nusprendė naikinti visa, kas nors kiek panašu į Vakarų kultūrą.
Ar matote ryšį tarp rugsėjo
11-osios ir kryžiaus žygių?
Daugelis karinių kampanijų, į
kurias buvo įsivėlę britai, prancūzai ir amerikiečiai, įaudrintoje
musulmonų vaizduotėje galbūt taip ir atrodė. Tačiau kažin ar islamo
išpažintojai suvokia, kas yra kryžiaus žygis, nes jie niekuomet
itin nesidomėjo, kuo gi tiki žmonės, netikintys Alachu.
Kodėl išpuoliui pasirinkta
būtent rugsėjo 11-oji?
Nemanau, kad data turi kokią
nors simbolinę prasmę. Tik prieš keturias penkias dienas O. bin
Ladenas sužinojo tikslią teroro aktų datą, tuomet susiderino su
visu tinklu. Tikriausiai niekas iš Al Qaeda vadovybės tiksliai
nežinojo, kada bus pradėti išpuoliai.
Ar galime ko nors pasimokyti
iš kryžiaus karų šiandien?
Niekuomet nebuvau vienas tų žmonių,
kurie tiki, kad istorija duoda tiesiogines pamokas. Iš patirties
mes mokomės ir puikiai žinome, kad jokia situacija nepasikartoja
identiškai. Manau, mokytis reikėtų iš bendros patirties, o ne
iš konkrečių atvejų.
Kaip pavyzdį galiu pateikti Izraelį, kuris permąsto Jeruzalės
istoriją, kad išvengtų savo protėvių likimo, ir lygiai taip pat
galime žvelgti į musulmonus, kurie gilinasi į istoriją, kad galėtų
pakartoti Jeruzalės sunaikinimą. Tačiau jie gilinasi į konkrečius
atvejus, kurie nebepasikartos.
Kokiu būdu būtų galima sugriauti melagingus stereotipus
apie krikščioniškosios civilizacijos agresyvumą ir islamo bei
terorizmo tapatinimą?
Nemanau, jog tai pavyks. Nieko nebuvo daroma, kad tokie stereotipai
neįsigalėtų. Jiems jau koks šimtas metų. Šiuo požiūriu O. bin
Ladenas nusipelno būti išgirstas: jis nesakė nieko, ko nebūtų
pasakyta per pastaruosius 70-80 metų. Jau vėlu kovoti su susiformavusia
nuomone. Nemanau, kad Vakarų istorikai pakeis nuomonę žmonių,
kuriems tai yra moraliniai įsitikinimai. Tai vizija, su kuria,
deja, mums teks susitaikyti. Belieka viltis, kad islamo ekstremistai
nereprezentuoja viso musulmoniškojo pasaulio. Jų stereotipai yra
reakcija į XIX amžiaus imperializmą. Tai ne ilgalaikė, tik dabar
atgijusi, nuoskauda, o tiesioginė reakcija į grėsmę, kurią musulmonai
jaučia artėjančią iš Vakarų. Jie tiki, jog Vakarai kėsinasi į
jų kultūrą ir religiją.
Norėčiau paminėti vieno O. bin Ladeno sekėjų, pasivadinusios Saladinu,
straipsnį Naujojo kryžiaus karo realybė. Už šio pavadinimo slepiasi
kritiškas rugsėjo 11-osios įvykių vertinimas ir pastangos pateisinti
nekaltų žmonių žudynes.
Aš tikiu, kad tikrieji kryžiaus karai buvo ideologinės kovos už
krikščionybę, todėl nematau jokio panašumo šiame kruviname vienos
civilizacijos išpuolyje prieš kitą dėl šventų idealų gynimo.
Vertė Justina ŽEIŽYTĖ
© 2003"XXI amžius"