Kito kelio nėra
Žiniasklaidoje buvo pasirodžiusi
informacija apie tai, kad NATO generalinis sekretorius Džordžas
Robertsonas, viešėdamas Lietuvoje, neoficialiame aukštų Lietuvos
valdžios pareigūnų pokalbyje atkreipė dėmesį į tai, jog pati didžiausia
Lietuvos problema yra korupcija ir saugumas. Informacijoje buvo
teigiama, jog NATO generalinis sekretorius tiesiai pareiškė, kad
Lietuva tol realiai nebus NATO nare, kol čia nebus sutriuškintos
trys keturios aukštų pareigūnų ir politikų grupuotės. Esą Dž.Robertsonas
taip ir pasakęs, jog kol šie asmenys dirbs saugume ar užims aukštus
postus valdžioje, NATO paslaptys Lietuvai patikėtos nebus. Beje,
buvo skelbiama, jog Dž.Robertsonas netgi paminėjo konkrečius asmenis,
užimančius aukštus postus Lietuvoje, kuriais NATO nepasitiki.
Nesigirdėjo, kad kas nors būtų paneigęs tokią informaciją. Ji
nebuvo ir komentuojama. Jeigu taip buvo iš tiesų - nieko nuostabaus.
Naivu būtų manyti, kad NATO tarnybos nesidomėtų, kas vyksta būsimosiose
Aljanso šalyse. Na, dėl išsiplėtojusios korupcijos, tai Dž.Robertsonas,
aišku, nepasakė nieko nauja. Patys matome.
Padlaižiavimas Maskvai (paskutiniuoju metu - svarstant omonininko
Gorbano atidavimą Latvijai, esą Lietuvoje jo padaryti nusikaltimai
neįrodyti) darosi jau politikos norma. Nieko kito ir negalima
tikėtis. Juk, anot politikos apžvalgininko A.Matonio, užsibuvę
valdžioje socialdemokratai dėl savo išlikimo joje elgiasi kaip
dramblys indų parduotuvėje: viską daužo, traiško, palikdamas chaosą.
Galbūt mano, jog pagrindiniai Lietuvos tikslai - narystė ES ir
NATO - jau pasiekti, todėl viduje galima daryti ką tiktai nori.
Netgi Premjero žmoną padaryti sostinės mere. Apie tai, lyg ir
juokais, užsiminė viena Socialdemokratų partijos vicepirmininkių
Milda Petrauskienė, atvykusi stebėti vėl nepavykusių Vilniaus
mero rinkimų.
Labai keista, kad iš aukštų Lietuvos pareigūnų lūpų, pirmiausia
Seimo Europos reikalų komiteto pirmininko V.Andriukaičio, pasigirdo
abejonių dėl Vilniaus dešimtuko valstybių pareiškimo, paremiant
JAV poziciją dėl Irako. V.Andriukaitis netgi sakė, jog tuo pareiškimu
nepatenkintas ir premjeras A.Brazauskas. Abu net barė užsienio
reikalų ministrą A.Valionį, kad tas pasirašė Vilniaus dešimtuko
pareiškimą. Dabar dėl jo atsiradimo kaltinamas Lietuvos ambasadorius
Vašingtone V.Ušackas, kuris esą, susitaręs su JAV pareigūnais,
nustūmė į šoną už diplomatiją atsakingus asmenis. Tad ko gi siekia
V.Andriukaitis ir pagaliau pats Premjeras? Ir kaip į tai pažiūrės
JAV senatoriai, neseniai vieningai ratifikavę NATO plėtros protokolus?
Juk dauguma politologų ir apžvalgininkų vieningai pripažįsta,
kad Vilniaus dešimtuko pareiškimas daug prisidėjo, jog NATO plėtros
protokolas būtų ratifikuotas. Tai aiškiai šiomis dienomis pabrėžė
JAV gynybos sekretorius Donaldas Ramsfeldas, padėkojęs Rytų Europos
šalims už paramą Jungtinėms Valstijoms. D.Ramsfeldas pažymėjo
šių šalių svarbų vaidmenį euroatlantinėse struktūrose, pabrėždamas,
kad Vašingtonas labai vertina jų ryžtą paremiant JAV.
Be to, JAV gynybos sekretorius atkreipė dėmesį, kad Rytų Europos
valstybės dar neužmiršo ilgų nelaisvės metų ir todėl jos bus rimta
atsvara senajai Europai. O kad senoji Europa, pirmiausia Prancūzija
ir Vokietija, ir toliau kels sumaištį pačioje Europos Sąjungoje,
pakankamai akivaizdu. Štai Paryžius ir Berlynas jau stojo prieš
ES politiką sumažinti subsidijas žemės ūkiui. Netgi mažesniosios
ES šalys suvokia, jog tokia parama jau tampa sunkiai pakeliama
našta ES biudžetui. Vis dar neaišku, kokia gi bus ta išsiplėtusi
Europos Sąjunga priėmus naują konstitucinę sutartį. Kaip teigė
Lietuvos delegacijos Konvente narys parlamentaras Algirdas Gricius,
jau beveik aišku, kad Konstitucinė sutartis, nustatanti išsiplėtusios
Europos Sąjungos principus ir sandarą, beveik parengta. Pasak
A.Griciaus, rastas kompromisinis sutarties variantas, nes pavyko
atmesti buvusį pradiniame Konstitucinės sutarties variante juodą
federalizmo principą, siekiant sutelkti valdžią viename centre.
Kaip pažymi Vakarų apžvalgininkai, būsimosios naujos ES narės
- Lenkija, Lietuva, Latvija ir kitos kandidatės - veržiasi į ES
pirmiausia todėl, jog nori kuo toliau pabėgti nuo Rusijos. Apie
tai rašo lenkų politikos apžvalgininkas Stefanas Chvinas, apgailestaudamas,
kad Europoje vis dar manoma, jog Lenkija, Lietuva ir kitos kandidatės
į ES yra lyg ir netikri europiečiai. Pavyzdžiui, nemažai vokiečių
buvusias sovietinio bloko valstybes tik sąlyginai pripažįsta esant
Europoje. Kita vertus, Rytų Europos valstybės nori šimtaprocentinių
garantijų, kad jos bus apgintos. Tačiau žinant pastarojo meto
Prancūzijos ir Vokietijos vadovų poziciją, jų glėbesčiavimąsi
su Rusijos prezidentu V.Putinu, tai Rytų Europos šalims sukelia
nekokius jausmus. Ypač prisimenant 1945 metų Jaltos ir Potsdamo
sprendimus, faktiškai įteisinusius Rytų Europos okupaciją. Todėl
neatsitiktinai naujosios ES ir NATO narės kur kas labiau pasitiki
JAV nei Europa. Tai ypač ryšku Lenkijoje, kur dar puikiai prisimenami
1939-ieji, kai, užpuolus Hitleriui, Anglija ir Prancūzija neatėjo
į pagalbą. Todėl naujųjų ES narių, taip pat ir Lietuvos pagrindinis
politikų uždavinys - dėti visas pastangas sukuriant situaciją,
kai Europai bus nenaudinga išduoti jas. Tam reikalui būtina siekti,
kad kuo daugiau Vakarų įmonių, firmų atsirastų Lietuvoje ir kitose
Rytų bei Vidurio Europos valstybėse. Tuomet kritišku momentu būtų
galima tikėtis, kad jos nebus paliktos likimo valiai. Sakyti,
jog išsiplėtusiai Europai bus lengva, - tai tik savęs raminimas.
Šiandien Europa ypač nevienalytė. Kas gali garantuoti, kad Europos
Parlamente neatsiras tokių veikėjų kaip prancūzų Le Penas ar lenkų
populistas ir triukšmadarys A.Leperis? Pagaliau ir koks nors euroskeptikas
ar besidairantis į Maskvą rėksnys iš Lietuvos. Akivaizdu, kad
artimiausiu metu Europai iškils civilizacinė ir demografinė situacija.
Prognozuojama, kad jau po keliolikos metų daugiau kaip 40 proc.
Europos gyventojų bus pensinio amžiaus, gimstamumas vis mažės,
o vidutinio gyvenimo trukmė pasieks 83,4 metų. Tad norom nenorom
teks įsileisti imigrantus, pirmiausia iš musulmoniškų kraštų.
Todėl vienas Vokietijos laikraštis neseniai visai rimtai rašė,
jog nebūtų nieko nuostabaus, jeigu Vokietijos kancleriu taptų
koks nors Ibrahimas ar Mahomedas, o Bundestage posėdžiautų turkų,
kurdų, arabų ar rusų kilmės vokiečiai. Kaip tokiu atveju vyktų
rinkimai į Strasbūro Europarlamentą, kokia būtų to Parlamento
struktūra sparčiai besikeičiančioje demografinėje ir kultūrinėje
situacijoje? Kuo tada gali tapti Europa? Ir kas gi belieka? Atsakymas
peršasi savaime: tai Jungtinės Valstijos, visada išliksiančios
demokratijos bastionu. Tiesa, jau toje pačioje Europoje pasigirdo
balsų, kad po 50 metų pagrindine demokratine valstybe taps
persitvarkiusi
Rusija(!). Apie tai neseniai tarptautinėje konferencijoje Hamburge
kalbėjo vienas vokiečių politikas. Kad ir kaip ten būtų, Lietuvai
nėra kito kelio ir kito pasirinkimo. Ji privalo eiti į Europą
ir tuo pačiu laikytis Jungtinių Valstijų. Ir pagaliau visu rimtumu
spręsti klausimą, kaip tapti ekonomiškai nepriklausomai nuo Rusijos,
nes to nepadarius kelias vestų į politinę priklausomybę.
Lietuvos Seimo Užsienio reikalų komiteto pirmininkas G.Kirkilas
ir kiti valdančiosios partijos vadai džiaugiasi, kad Rusijos Dūma
pagaliau ratifikavo Rusijos ir Lietuvos sienos bei Readmisijos
sutartis, o prezidentas V.Putinas jas pasirašė. Teigiama, jog
dabar Rusija laiko Lietuvą lygiaverte valstybe. Į tokius vertinimus
reikia žiūrėti labai atsargiai. Štai ką tuo metu, kai V.Putinas
pasirašė tas sutartis, rašė laikraštyje Nezavisimaja gazeta
aršus imperininkas, nė kiek ne mažesnis už Žirinovskį ar komunistų
lyderį Ziuganovą, įtakingas Kemerovo gubernatorius Amanas Tulejevas.
Šio imperinio manifesto ištraukas reikėtų pacituoti. Ypač tas,
kurios liečia Lietuvą ir kitas Baltijos valstybes bei besiplečiančią
Europos Sąjungą. Štai ką rašo A.Tulejevas: Argi ne paradoksas,
kad mažytė Latvija - viena pagrindinių tiekėjų tarptautinei rinkai
dujų, naftos ir metalų! Tuo pačiu visiškai neužkrautas Kaliningrado
uostas, jam trūksta lėšų plėtrai, kaip ir naujų uostų statybai
prie Peterburgo. Tačiau, matyt, pribaltai nieko neišmoko ir
nenori mokytis. Savo nuostolius jie vėl nori padengti Rusijos
sąskaita. Nepaisant pažadų, Lietuva įveda vizų režimą į Kaliningradą.
Tuo pačiu taip bus ne tik žeminami Rusijos piliečiai, bet ir imama
duoklė į Lietuvos kasą. Man regis, kad Lietuva ne tiek bijo jai
nepatinkančių elementų pakliuvimo, kiek vadovaujasi savanaudiškais
(škurnymi) interesais ir dar dedasi besivadovaujanti bendražmogiškomis
vertybėmis. (Beje, rusų kalboje žodžiai škurnik ar škurničestvo
turi labai neigiamą ir paniekinamą prasmę, visiškai neatitinkančią
lietuviškus terminus savanaudis ar savanaudiškumas. - P.K.)
Beje, kiek jie patys (Baltijos valstybės - P.K.) vadovaujasi tomis
vertybėmis, kaip ir pati ES, priimdama pribaltus į savo Sąjungą,
rodo Latvijos pavyzdys, kur beveik trečdalis gyventojų (kurių
daugiau kaip pusę sudaro rusai) neturi pilietybės, neturi teisės
dalyvauti visų lygių rinkimuose, negali naudotis nemokamomis medicinos
paslaugomis, neturi teisės į socialinę paramą bei laisvą išvykimą
iš šalies. Baltijos šalių valdžia persekioja sovietų veteranus,
išlaisvinusius Europą nuo nacizmo, vadindama juos okupantais,
ir reabilituoja buvusius esesininkus. Ir esant tokiai padėčiai
Europa juos priima. O Rusija, viena pagrindinių kaltintojų Niurnbergo
procese, nepanaudoja visos turimos jėgos prieš Antrojo pasaulinio
karo padarinių reviziją. O reikia tokią audrą pakelti! Vien dėl
milijonų rusų, kurių kaulais nusėta visa šiandien klestinti Europa,
atminimo.
Pasaulyje gerbiami tik tie, kas gerbia save ir neleidžia savęs
įžeidinėti. Ar galima įsivaizduoti, kad JAV ekonomiškai remtų
tas šalis, kuriose skriaudžiami amerikiečiai? O Rusija bendradarbiauja
su šalimis, kuriose rusai laikomi antrarūšiais žmonėmis.(
) Todėl
atėjo laikas baigti su spjūviais į veidą mūsų tautiečiams ir jų
žeminimu. Būtina imtis ekonominės ir politinės prevencijos priemonių.
Rusija privalo paskelbti ekonomines sankcijas toms valstybėms,
kuriose pažeidžiami nacionaliniai Rusijos interesai. Juridiškai
Rusija turi teisę įvesti sankcijas bet kam, jeigu tai politiškai
būtina, ir tuo pačiu neprivalo niekam už tai atsiskaityti. Rusija
privalo nuolat demonstruoti savo pasiryžimą ne tik užstoti bet
kokį savo pilietį, bet ir griežtai atsakyti į mažiausią jos teisėtų
ekonominių interesų pažeidimą.
Štai koks manifestas. Ir taip Rusijoje mano ne tik A.Tulejevas,
bet ir vadinamieji demokratai, nors iš esmės tikrų demokratų
Rusijoje liko tik vienetai. Nekreipti dėmesio į tokius grasinimus
gali nebent tik Maskvos interesams atstovaujantys Lietuvos politikai.
Azijietiška imperinė Rusijos politika išlieka, ir neatrodo, kad
ateityje ji pasikeistų.
Petras KATINAS
© 2003"XXI amžius"