Pilietinė veikla politinė
Esama visokių veiklų,
kurias išvardyti būtų sunku, nes gyvojoje gamtoje ir visuomenėje
niekas nestovi vietoje: juda, gimsta, tarpsta, išnyksta augalų
ir gyvūnų rūšys, tautos ir jų valstybės. Ir negyvoji gamta tik
iš pirmo žvilgsnio tūno: ten taip pat vyksta procesai, tik žymiai
lėtesni. Vieni procesai vyksta savaime, neskatinami iš šalies,
kitus skatina ir vykdo žmogus. Apsiribosime pilietinės veiklos,
vykdomos demokratinėje valstybėje, žinoma, neišsamiu panagrinėjimu.
Demokratija
Demokratija pripažįsta daugumos
valią, kuria remiasi demokratinis valstybės valdymas. Daugumos
valia gali prieštarauti Dekalogui, gali būti bloga, į tai demokratijos
mechanizmas nereaguoja, jis vertina ne valios kokybę, o valią
išreiškiančiųjų kiekybę, jos daugumą aritmetinę balsų sumą.
Demokratijos mechanizmas nevertina tautos; demokratijos akiratyje
nėra nei tautos, nei tautybės. Yra tik pilietybė. O piliečiu gali
būti bet kokios tautybės žmogus, jei jis atitinka sėslumo bei
kitus formalius reikalavimus. Ši demokratijos yda dėl kitataučių
imigracijos ir tautiečių emigracijos kelia grėsmę mažų tautų ir
jų valstybių būčiai. Demokratiniuose rinkimuose į atstovaujančias
valdžias renkamiesiems nėra kilmės, išsilavinimo, lojalumo valstybei
cenzo reikalavimų. Tarkime, buvęs kolaborantas gali būti renkamas
į aukščiausią valdžią, svarbu, kad jis savo buvusį kolaboravimą
viešai paskelbtų. Demokratija didžiausia savo vertybe laiko žmogaus
laisvę, kuri apibrėžiama nuostata: viskas, kas nedraudžiama įstatymu,
leistina. Tačiau jei draudimai priimami daugumos valia, kuri
gali būti ne tik gera, bet ir bloga, gali atsitikti taip (jau
atsitinka), kad blogi dalykai nebus draudžiami (azartiniai lošimai,
naminės degtinės gamyba, prostitucija). Daugumos valia amžinosios
vertybės gali būti pakeistos vienadienėmis, iškreipta vertybinė
mąstysena.
Antanas Maceina įžvelgė tris europiečio dvasios struktūras: krikščioniškąją
(Dievo dvasia), prometėjiškąją (žmogaus dvasia) ir buržuaziškąją
(žemės dvasia). Jei krikščioniškajai ir prometėjiškajai dvasioms
būdingos amžinosios ir bendražmogiškosios vertybės, tai buržuaziškoji
dvasia visas vertybes matuoja turtu, pinigais ir malonumais, be
skrupulų vertybes į juos iškeičia. Deja, mūsų jaunoje, trapioje
demokratijoje vyrauja buržuaziškoji dvasia. Jei demokratijai ir
demokratiniam valdymui būdingos tokios ydos ir grimasos, o, kaip
tvirtina pasaulinė patirtis, nieko geresnio neįmanoma sugalvoti,
gal įmanoma tą demokratijos mechanizmą įvaldyti, suvaldyti, ydų
atsikratyti?
Valstybė
Valstybė yra organizmas, kurį
sudaro ne amorfinė žmonių masė, kaip neseniai buvo (paklusni kompartijai
liaudis), o organizuota, prisiėmusi pareigas ir atsakomybę valstybei
pilietinė visuomenė. Nuo tos visuomenės dorovės, kultūros lygio
bei civilizacijos laipsnio, pareigos ir atsakomybės jausmo įsitvirtinimo
priklauso pačios demokratijos, demokratinio valdymo kokybė. Vaizdžiai
tariant, kad ir kiek tobulintume, kad ir kaip gerai parengtume
javapjūtei kombainą, jei jo šeimininkas (visuomenė) moka tik dalgį
valdyti, kombainas neveiks. Vadinasi, demokratijai ir demokratiniam
valdymui reikia išugdyti ir sutelkti bendram tikslui visuomenę.
Tas bendras tikslas valstybė, nes tik savoje, nepriklausomoje,
tvirtoje valstybėje kiekvienas visuomenės narys pilietis jausis
saugiai, reikš savo kūrybines galias. Kurti ir tvirtinti valstybę
gali tik aktyvi, sąmoninga, politinėje veikloje dalyvaujanti visuomenė.
Kas yra politika ir ką turime laikyti politine veikla?
Politika
Iš graikų kalbos kilęs žodis
politika reiškia valstybės valdymo meną ir iki XVIII amžiaus laikytas
mokslu apie valstybę. Šiais laikais politika laikomi valstybės
įstaigų, visuomeninių organizacijų, atskirų asmenų siekiai bei
veiksmai, nukreipti į valstybės reikalų tvarkymą. Politikai priklauso
vidaus (švietimas, socialinė apsauga, ekonomika, gynyba ir kt.)
ir užsienio (santykiai su kitomis valstybėmis) reikalų tvarkymas.
Išsivadavusiose iš sovietinio jungo šalyse požiūris į politiką
tebėra iškeiptas: visuomenė mena laikus, kai politiką vykdė viena
partija, kai už politiką trėmė, kalino, kankino, žudė. Todėl
daugelis nuo politikos šalinasi, atsiriboja, o į valdžias pakliuvę
tos pačios visuomenės nariai pasijunta ne tarnais, o visagaliais
valdovais, visuomenę engia.
Politinė veikla
Lietuvos valstybė yra tautiniu
pagrindu susikūrusi krikščioniška šalis, kurios visuomenę sieja
bendras istorinis likimas, todėl politika turėtų būti nukreipta
į tautinės, krikščioniškos valstybės kūrybą. Kaip jau minėta,
valstybę sudaro pilietinė visuomenė, o ne jos valdžia (valdžia
išrenkama nusamdoma pilietinei visuomenei tarnauti), todėl visuomeninė
veikla, siejama su valstybės reikalais, yra politinė veikla, o
susipratęs pilietis yra politikas. Klysta ir klaidina tie, kurie
politiką laiko Seimo narių, valstybės institucijų darbuotojų nuosavybe.
Dalyvavimas rinkimuose, pilietiniuose veiksmuose (piketai, mitingai,
streikai), referendumuose, krašto apsaugoje, kraštotyroje yra
politika. Aukščiausios kokybės politiką vykdo Bažnyčia, nes ji
ugdo valstybės pagrindą pilietį, pilietinę visuomenę. Klysta
ir klaidina tie, kurie teigia, kad Bažnyčia yra atskirta nuo politikos.
Bažnyčios valdymas yra atskirtas nuo valstybės valdymo, o Bažnyčia
veikia valstybėje, visuomenėje, dvasininkai yra tos visuomenės
dalis. Bažnyčios veikla yra nukreipta į krikščioniškos valstybės
kūrybą. Dorovinis, tautinis, patriotinis visuomenės ugdymas yra
politika, todėl klysta ir klaidina tie, kurie teigia, kad kariuomenėje,
mokykloje neturi būti politikos. Tai politinės ir partinės veiklos
painiojimo pasekmė.
Partinė veikla
Tiek dabartinė valdančioji dauguma
sąmoningai, tiek visuomenė nesąmoningai painioja politinę veiklą
su partija. Partinė veikla yra taip pat politinė, tačiau siauresnė,
akcentuoja tik tam tikrą prioritetą. Partinė veikla taip pat nukreipta
į valstybės kūrybą, tačiau atskiros partijos savo veiklą kreipia
į tam tikrą dominuojančią kokybę. Tarkim, tautiškoji partija akcentuoja
tautinį, krikščioniškoji krikščioniškąjį, liberalioji laisvės
prioritetus. Vengiant vienpusiško visuomenės ugdymo ar vieno kokio
prioriteto dominavimo, partinė veikla mokyklose, valstybės institucijose
uždrausta, nors asmens priklausomybė tam tikrai partijai nedraudžiama.
Demokratinių valstybių valdymas yra užtikrinamas per atstovų į
valdžias rinkimus. Didžiąją tų atstovų dalį sudaro tam tikrai
ideologijai atstovaujančios piliečių grupės partijos. Taigi
partinė veikla yra kreipiama kandidatų į valdžias parengimą, iškėlimą.
Demokratijos įsitvirtinimas nelengvas ir netrumpalaikis procesas.
Jis tiesiogiai priklauso nuo visuomenės ugdymo ir jos sutelkimo
į pilietinį darinį sąmoningą pilietinę visuomenę, kuriai nėra
skirtumo tarp visuomeninės, politinės ir partinės veiklos jos
tapačios, nes nukreiptos į valstybės kūrybą ir tvirtinimą.
Algimantas ZOLUBAS
Vilnius
© 2003"XXI amžius"