,,New Yorker žurnalas,
kuris tiki esąs pats geriausias
1925-ųjų žiemą Niujorke
klestėjo džiazas, stambieji verslininkai įnirtingai ginčijosi
dėl pramoninių atliekų panaudojimo, ATNT kompanija pirmą kartą
istorijoje iš Niujorke įsikūrusios radijo studijos transliavo
laidas visai šaliai. Tų pačių metų žiemą spaudos kioskuose pasirodė
pirmasis žurnalo ,,New Yorker numeris.
Šio literatūrinio savaitraščio leidėjas Haroldas Rosas pats buvo
gimęs ne Niujorke, mieste, kurio garbei pavadino savo žurnalą
(,,New Yorker reiškia ,,niujorkietis), o mažame šachtininkų
miestelyje Kolorado valstijoje. Pirmojo pasaulinio karo metais
jis dirbo karo korespondentu Europoje. Pasibaigus karui, H.Rosas
nutarė apsigyventi Niujorke. Tačiau širdyje jis liko Kolorado
kaubojumi, nuolat įsiveldavo į įvairias peštynes, nieko nebijojo
ir, rodės, pats ieškojo problemų.
Trečiasis XX amžiaus dešimtmetis JAV atnešė daug socialinių ir
kultūrinių permainų. Jaunimas buvo tiesiog pamišęs dėl džiazo,
vis daugiau amerikiečių kėlėsi gyventi į miestus. Amerikos intelektualai
domėjosi tarptautinės politikos problemomis, toleravo kitų pažiūrų
žmones ir į viską žvelgė su ironija. Naujasis žurnalas buvo kaip
tik tai, ko reikėjo išprususiam miestiečiui. Jau pirmasis jo numeris
tapo sensacija. ,,New Yorker populiarumo neprarado ir praėjus
dešimtmečiui, kai visą šalį sukrėtė didžioji depresija. Žurnalo
leidėjas H.Rosas puikiai jautė, ko reikėjo tuomečiam skaitytojui.
New Yorker tai, ko
reikia išsilavinusiam skaitytojui
Jau beveik aštuonis dešimtmečius
New Yorker gundo skaitytoją savo paprastumu ir kokybe. Žurnalo
viršelis, šriftas ir antraščių pavadinimai praktiškai nesikeičia.
Nuolatinis šio žurnalo skaitytojas P.Vailis juokauja, kad šiandien
ne vienas intelektualas, nusipirkęs vieną pirmųjų numerių, iš
pirmo žvilgsnio nė neįtartų, kad tai ne naujausias numeris. Kiek
senamadiškas žurnalo dizainas dvelkia kuklumu ir stabilumu. Daugeliui
užsienio intelektualų New Yorker gali pasirodyti leidiniu, kuris
spausdina lengvo turinio kūrinius ir kiek primena bulvarinę spaudą.
Čia atrasime visko: prozos, eilių, apybraižų, kritikos, esė, recenzijų,
aukštuomenės gyvenimo kronikų, verslo ir teisės aktualijų, skaitytojų
laiškų, karikatūrų ir miestietiškų gandų. Taigi kiekvienas atras
ką nors įdomaus. Tačiau net ir griežčiausi kritikai pripažįsta,
jog šiame žurnale nerasime nė vienos menkavertės publikacijos.
Amerikiečiai tiki jei tai spausdinama New Yorker, vadinasi,
straipsnis tikrai vertas dėmesio. Šis žurnalas nespausdins teksto,
kuris tik geras, spausdinamas tekstas turi būti įsimintinas ir
išskirtinis.
Amerikiečiai nesižavi itin storais literatūriniais žurnalais.
New Yorker taip pat ne išimtis. Žurnalo redaktoriaus pavaduotojas
Henrikas Hersbergas teigia, kad šis žurnalas vienas įtakingiausių
JAV ir skirtas visiems. Tai liudija ir 800 tūkstančių siekiantis
tiražas. Praėjusiais metais pradėtas leisti kasmetis literatūrinis
priedas, skirtas beletristikai. H.Hersbergas primena, jog žurnalas
spausdino Dž.OHaros, D.Parker, Dž.Selindžerio, V.Nabokovo, S.Kingo
kūrinius. Daugelis jų šiandien vadinama literatūros klasika.
Pokyčiai ir žurnalo tradicijos
Nobelio premijos laureatas Josifas
Brodskis yra sakęs, kad žurnalas visada buvo labai demokratiškas,
niekada ir niekam nesilankstęs, kartais atsisakydavęs spausdinti
ir kai kurių itin garsių amerikiečių kūrinius. Tuo tarpu H.Hersbergas
tikina esą etalonu visada buvęs žurnalo vyriausiųjų redaktorių
skonis. Tiesa, spausdinami prozos kūriniai beveik visada turėję
atitikti viduriniosios klasės interesus. Esama ir tam tikrų pokyčių:
šiandien nebereikalaujama griežtai laikytis bendrinės kalbos taisyklių,
iš teksto pašalinti visus skolinius, vulgarizmus ir slengą. Todėl,
pasak H.Hersbergo, šiandien žurnalas mielai sutiktų spausdinti
N.Meilerio kūrinius, kurių nesutiko spausdinti anksčiau dėl tekste
pasitaikančių necenzūrinių žodžių.
Praūžė Antrasis pasaulinis karas, 1951-aisiais mirė žurnalo įkūrėjas
ir leidėjas H.Rosas. New Yorker kiek pasikeitė. Iki šiol didžiosiose
enciklopedijose šis žurnalas vadinamas pirmiausia humoristiniu,
tik vėliau paminint, kad tai ir literatūrinis žurnalas. H.Hersbergas
sako, kad toks žurnalas buvęs tik kelerius metus. Šiandien didžiausias
dėmesys skiriamas žurnalistikai. Tačiau, be abejo, nepamirštama
literatūra bei humoras. Skaitytojas ilgai nepamirš žurnale matytų
karikatūrų, kurias piešė ir piešia garsiausi JAV karikatūristai:
Č.Adamsas, H.Hokinsonas, Dž.Praisas, R.Ervingas.
Penktajame XX amžiaus dešimtmetyje New Yorker buvo laikomas
nuosaikiųjų liberalų interesams atstovaujančiu leidiniu. Šiandieniniai
kritikai pastebi radikalaus liberalizmo apraiškų. Švelnėja politinio
pobūdžio straipsnių cenzūra. O eiliniams skaitytojams nebesinori
skaityti rimtų kūrinių. H.Hersbergas sutinka, kad geru literatūriniu
kūriniu nieko nebenustebinsi, kaip buvo jo jaunystėje, išspausdinus
Dž.Selidžerio naują novelę, kai visas daugiatūkstantinis tiražas
būdavo graibstyte išgraibstomas. Pasaulis keičiasi. Tie talentingi
jaunuoliai, kurie prieš keletą dešimtmečių būtų svajoję tapti
rašytojais, šiandien svajoja būti kino ar televizijos žvaigždėmis.
Be to, vis įtakingesne jėga tampa žiniasklaida. Tai lemia didžiulis
gyvenimo tempas, daugybė permainų ir mums aktualių įvykių, apie
kuriuos skubame kuo greičiau sužinoti. Literatūrai rūpi amžinosios
temos. Ir nors iš tiesų jos svarbios kiekvienam mūsų, šiuolaikinio
žmogaus dėmesys vis dažniau sutelkiamas tik į šiandien aktualius
dalykus. Rašytojams kaip niekad sunku sudominti skaitytojus.
J.Brodskis literatūrinių žurnalų epochą siejo su išsilavinusių
žmonių noru patirti kuo daugiau malonumų. Jauniems talentingiems
žmonėms reikėjo gauti daugelio sričių žinių. Jų nedomino rimti
moksliniai veikalai, jie neskaitė knygų, tenkinosi jų recenzijomis.
Žurnalas tapo svarbesnis ir patrauklesnis už knygą ir kažkuo,
kas yra mielesnis už informacija perkrautą dienraštį.
New Yorker skelbiasi esąs geriausiu žurnalu pasaulyje. Tai kartojama
visose šio žurnalo reklamose. Na, o daugelis rašytojų ir poetų
šį žurnalą vadina geriausiu JAV žurnalu. Tiesa, kai kurie sako,
kad šis žurnalas buvo geriausias. Taip manė ir J.Brodskis. Ir
neatsitiktinai. Šiandien ir kūrėjai, ir skaitytojai baiminasi,
jog ilgainiui gali nebelikti rimtų literatūrinių žurnalų. Esą
pasmerkti išnykti tie leidiniai, kurie neįtiks masinės kultūros
poreikiams. Knygų ir žurnalų leidėjai nuolat seka savo leidinių
apyvartą. Tai turi ir neigiamų pasekmių, nes taip užkertamas kelias
tiems autoriams, kuriems neprognozuojama komercinė sėkmė. Pamirštama,
kad visais laikais meno kūriniai buvo kuriami nesivaikant pelno.
Prieš pora metų vyriausiąja New Yorker redaktore tapo Tina Braun,
prieš tai vadovavusi garsiajam Vanity Fair. Tuo metu finansinė
žurnalo padėtis buvo nepavydėtina, todėl daugelis prognozavo New
Yorker bankrotą. T.Braun pasinaudojo tuo, kad šis žurnalas leidžiamas
kas savaitę, ir ėmė publikuoti daugiau aktualijų. Žurnalas tapo
spalvingesnis, jame atsirado fotografijų. Tiesa, viršelis beveik
nepakito, o žurnalas tarsi atgimė tiražas nuo 600 tūkst. egzempliorių
išaugo iki 800 tūkst. H.Hersbergas neneigia, kad žurnalo leidėjai
patiria finansinių nuostolių. Tačiau jie sakosi verčiau patirsią
bankrotą nei imsią nuolaidžiauti masiniam skoniui. Kitaip New
Yorker prarastų savo savitumą ir taptų panašus į kitus JAV leidžiamus
žurnalus.
Gražina MINKAUSKAITĖ
© 2003"XXI amžius"